Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Jag har hunnit få svar :p

Men jag ska skicka in en analys bara för att det vore skoj att få se hur mycket socker vårt eget skördade hö innehåller.

Tror också att det är individuellt. Mina går hela dagarna i sina boxhagar nu. Idag var vi hos hovis och han tyckte att det såg så pass bra ut att haflingern fick vanliga skor även fram, dvs heartbar-skorna åkte äntligen av :)! En eller två "skoperioder", beroende på hur det ser ut, sedan kan vi börja släppa lite mer på restriktionerna, menar han. Det tar TIIIIIIIID...! Vi var på kliniken första gången i februari och hästen har haft heartbar-skor och mestadels boxvila sedan dess.

kl

finns det någon "forskning" lr liknade som antyder att IR hästar mår sämre på somrarna?

En IR häst dom går på bete har höga insulinhalter. Däremot kan de ha ganska normala värden på vintern, beroende på foder om de bara är tillfälligt IR.
Men jag förstår inte riktigt din fråga?

*KL*

OW trodde på sockret han med, och berättade om en annan fångponny han haft, som tappat 50 kg på 3 veckor när de började blöta höet. Dvs ingen annan ändring, bara fått ner sockermängden genom att blöta höet. Han tilla dock att fettminskningsprocessen kan ha startat, och sen fått en kickstartskjuts (mina ord) av bytet och den minskade sockerhalten.

Han tyckte det var värt ta provet ändå, att ha som referens om fången akutiseras och/eller han går upp i vikt igen.

Vad häftigt! (Det var ju det jag trodde i och för sig) Men jag trodde kanske inte att det skulle kunna ge ett så snabbt resultat!
Det kan kanske vara spännande att få veta insulinet och hur högt det är men samtidigt är det väl inte ngn tvekan om att han är IR? En IR häst kan ha ganska så höga värden så bli inte rädd bara när du får svaret, fast de har väl redan gått ner i och för sig.

Han har ju 'alla' tecken på att vara IR - eller ja ska man håddra det så är han IR har han ju alla diagnoskriterier för EMS med, och OW själv (som inte sett honom IRL) tycks ju också kallt utgå från att han är IR (?) Men jag vet inte, teoretiskt finns det väl en chans att han inte är IR antar jag? (Iom att alla tjocka inte är IR osv?).

Jag är ju rätt säker jag på att han är/var det. Iofs skulle ett positivt prov vara bra nu, ifall han t ex någon gång skulle hamna på klinik eller dylikt, så tror jag ett 'papper som bevisar' smäller högre än en 'djurägare som säger att..'.

Lovar inte bli rädd för provsvaret, iofs trodde jag det var större risk han har fullt normala värden som han ser ut/är nu?

Men ja, häftigt det med sockret ja, stod 'mindre än tre veckor' till och med såg jag nu. Det är ju mer än 15 kg i veckan det, bara på att blöta hö. För den hästen alltså. Då känns ju inte alls den här skillnaden orimlig, hoppas han tänker börja räcertappa han med, inte bara depåer utan 'övrigt fläsk' med.

Jag är GLAD jag har kort, annars skulle jag tro jag blivit konstig och börjat hallucinera ;)

Jag antar också att han är IR det var inte så jag menade igår.

Egentligen är det kanske intressant att veta om insulinet har gått ner till normal nivå redan. Jag menar om det är normala nivåer som krävs?
Var det denna vecka eller nästa som det ska tas?

Ännu mer intressant är nästan att se om pulsen nu försvinner helt (fångpulsen alltså) och han nu även kommer att bli märkbart bättre.

Egentligen hade det varit intressant att veta om det bara är mkt socker i höet eller om det också innehåller mkt fruktan.
det spelar ingen större roll just nu, bara en av mina funderingar

Ännu mer intressant är nästan att se om pulsen nu försvinner helt (fångpulsen alltså) och han nu även kommer att bli märkbart bättre.

Egentligen hade det varit intressant att veta om det bara är mkt socker i höet eller om det också innehåller mkt fruktan.

Det tycker jag med blir intressant och höra.Och det här med fruktanet. Varför går det inte att ta anlys på fruktanet i höet?

Jag antar också att han är IR det var inte så jag menade igår.

Egentligen är det kanske intressant att veta om insulinet har gått ner till normal nivå redan. Jag menar om det är normala nivåer som krävs?
Var det denna vecka eller nästa som det ska tas?

Nästa fredag, provet alltså.

Och ja, just om pulsen är borta även utan butta är jag också väldigt spänd på att se, och jag hoppas ju det.

Är det bara det ena som analyseras, ang socker/fruktan alltså?

När du ändå mailar med OW- fråga om pulsen helt måste försvinna för att sätta ut buttan.

Nästa fredag, provet alltså.

Är det bara det ena som analyseras, ang socker/fruktan alltså?

Jag vet inte så mkt om vad man analyserar i Sverige.
Det som är farligt för en IR häst i ett svenskt grovfoder måste vara mono- och disackarider dvs fruktos, glukos, sackaros mfl. Dessa föreningar är vad kemister kallar för socker.
Sedan är ju stärkelse farligt men det svenska gräset lagrar inte stärkelse.

Men med de analysmetoder man har idag så kan man vad jag förstått analysera vallfoder på två sätt. I det ena löser man det i vatten och då får man med dessa sockerföreningar och alla fruktaner i det andra löser man det i sprit och får då bara med sockret och de kortaste fruktanerna.

Man kan räkna ut fruktaninnehållet. Men jag tror knappast att det görs som en standardanalys.

Om du vill veta så får du nog fråga det lab du skickar proverna till vad det är de analyserar som socker - om fruktanerna är med.

Hur länge blötlägger ni höet innan ni fodrar med det?

Tack för svar!

Problemet är att strax innan fången hade jag planer på att jag skulle höja hans värde i försäkringen och försöka få bort en reservation han hade på bakbenshälta, som han hade fått enbart pga en galla som ingen ansåg vara ett problem. Men det kan jag väl glömma nu eller? Det går väl inte att höja värdet på en häst som har haft fång? Eller vad tror ni?

Visst var det du som hade en häst som ni kollat blodsockret på?!
En gång var det normalt, och en gång högt va?!
Hur högt var det då det var högt?

Marlene

Tack för svar!

Problemet är att strax innan fången hade jag planer på att jag skulle höja hans värde i försäkringen och försöka få bort en reservation han hade på bakbenshälta, som han hade fått enbart pga en galla som ingen ansåg vara ett problem. Men det kan jag väl glömma nu eller? Det går väl inte att höja värdet på en häst som har haft fång? Eller vad tror ni?

Du kan höja, men du får reservationer på höjningsbeloppet för fång och/eller hovlidanden. Minst för fång.

Men te x om ponnyn står i 20 000 kr i liv nu, och du höjer till 30 000 kr, och får reservation för fång, så står han kvar i 20 K om han får fång igen och måste tas bort, men om han måste tas bort för ngt ej kopplat till fång får du ut 30 000 kr.

Du får betala premie för 30 000 kr rakt av dock.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 645
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar