Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Fått svar från eurofins ang analys btw:

Vanlig sockerhalt på grovfoder är som tidigare en kostnad på 283 kr.

Det andra är en analys som vi vanligtvis aldrig gör på grovfoder.

Fruktan beräknas som inulin och oligosfruktos i denna analys.
Vi i Sverige utför den inte utan skickar till vårt laboratorium i Danmark.
Pris för denna analys är 2450 kr.

Det var ju ett ganska så bra pris :devil: på fruktan halten.
Jag har insett att de inte specificerar vad de menar med socker, har mailat och frågat.

KL

Min nya, och stora, frustration är hur mycket mat jag vågar ge? Om jag låtsar att min häst är en lättfödd häst på 450 kg kan jag, enligt hippocampus, inte ge mer än ca 5,5 kg hö och 0,5 kg lucernhack i höst och vinter. Inte mycket till en häst som äter upp 3-4 kg hö på ett par timmar...:crazy:

Men frågan är om hon kan äta lite mer ändå utan att gå upp i vikt? Jag känner att jag är ute och seglar vad gäller hennes MJ-behov. Hon bantade REJÄLT på 4,2 kg hö + så mycket halm hon ville ha, vilket visade sig vara ca 1,5-2 kg ungefär. Men nu då? Hur mycket hö kan man ge? Min förhoppning är minst 6 kg + 0,5 kg lucernhack. Det känns som lite, men ändå en "normal" mängd, om man kan säga så.

När jag var hos hovis i förrgår fick jag kommentaren att pållan är sååååå fin nu, och att hon är i helt perfekt hull. Det vill jag ju bevara, men samtidigt vill jag självklart maximera maten! Kan tänka mig att det är supersvårt att avgöra om kilona börjar smyga sig på igen...:crazy:

Hur gör ni, och hur tänker ni?

Jag skulle prova ge som du tänkt, och hålla koll på vikten (mäta typ), börjar hon lägga på sig får du ju dra ner.

Jag har ju tidigare, innan fånget, fått prioritera tuggtid, TS och välbefinnande före vikten, men ändå försökt begränsa övervikten. Kommer få samma problem i vinter, lite för mkt MJ. Eller tja, beror ju på hur länge nuläget ska hålla i sig, han äter hur mkt silage han vill, och går ner ju. Men det lär knappast hålla i sig hur länge som helst, och då blir det den där kompromissen helt enkelt.

Ja, jag får prova att hålla stenkoll...:crazy: Om jag ger 0,5 kg Green-Power alfalfa, 6 kg hö och 30 g mineraler hamnar jag på 53,6 MJ, 232 g smrp samt "OK" på alla mineraler. Låter vettigt? Hippocampus tycker att jag då har en "rimlig grovfodergiva". Dock ska vi nog inte fråga hästen...;)

Jag vet inte om jag räknar fel men det verkar som om du har lågt proteinvärde på ditt hö? Vad som är vettigt är nog svårt att veta. Min ponny hade absolut inte kunnat äta så mkt energi. Hon får nu ca 35 MJ plus det hon kan få i sig mhja en munkorg vilket nog inte är mkt. Men hon ska nog väga ca 350 kg egentligen och verkar vara extremt lättfödd. Du får väl prova dig fram.

Ja, jag får prova att hålla stenkoll...:crazy: Om jag ger 0,5 kg Green-Power alfalfa, 6 kg hö och 30 g mineraler hamnar jag på 53,6 MJ, 232 g smrp samt "OK" på alla mineraler. Låter vettigt? Hippocampus tycker att jag då har en "rimlig grovfodergiva". Dock ska vi nog inte fråga hästen...;)

Är ju jättesvårt att säga om det låter vettigt rent MJ mässigt. Du får en väldigt låg kvot på det där dock, 4,3. Vi diskuterade ju det innan och frågan är om man kan bortse från en låg kvot på en vuxen häst om behovet är täckt.. Du har inte riktigt behovet täckt dock, jag skulle justera det iaf. Sen kvoten - där är jag kluven..

MJ-mässigt beror det ju helt på hur lättfödd hästen/ponnyn är. Lillen blir för rund på sådan MJ i vila iaf, samtidigt så det är just där jag hamnar om jag ska tillgodose TS och ättid. 10 kg silage ger 52 MJ.. Och han har ju stått på 55 - 60 vintertid, och varit för tjock på det (om än inte groteskt).
Samtidigt äter han ju nu så mkt MJ så jag tycks inte räkna på det, en bra bit över 60, och än går han ner fettdepåmässigt iaf, midjemåttet står still. Så kan eg bara säga -prova. Men risken är stor det är för mkt MJ, men som du märkt är det skitsvårt med hö att få ihop det bra =/

Fast proteinet, skulle jag försöka få ordning på. Kanske om du kan ge mer lucernhack och mindre hö men strössla hacket i boxen så det tar längre tid få i sig?

Ja, mitt hö innehåller bara ynka 29 g protein (stackars bonden, som nog blev chockad eftersom det var ungefär hälften av förra årets värde:crazy:).

Hippocampus tycker 48,9 MJ för en lättfödd häst på 450 kg, så jag ligger ju inte jättelångt över. Jag testar. Dessutom måste hon ju ändå ha ätit i alla fall 45 MJ (om man räknar på 4,2 kg hö och 2 kg halm) när hon har bantat, tror jag, eftersom MJ i vårens hö väl knappast har varit under 8-8,5 MJ (oanalyserat tyvärr) + halmen som väl räknas som 5 MJ?

Ändring: Hon har ätit 4,4 kg hö förresten för hon har fått 0,6 kg x 4 = 2,4 kg på dagen + 2 kg hö till natten. Plus halm = ca 2 kg. Så antagligen har hon ätit mellan 46-49 MJ, för höet torde väl knappast ligga lägre än 8-8,5 MJ? Och detta har hon alltså bantat rejält, och rättså snabbt på.

Senast ändrad:

Blöt hennes hö oxå, så kan hon äte lite mer.

Jag som är lite tjatig TROR att du snart kommer att kunna sätta igång henne så sakteliga.

TROR oxå att du då kommer att märka att hon inte kommer att gå upp lika lätt- såvida du ser till att depåerna inte kommer igen. Inte fullt lika lättfödd.

Blöt hennes hö oxå, så kan hon äte lite mer.

Ja, det skulle jag ju kunna göra förstås.

Jag som är lite tjatig TROR att du snart kommer att kunna sätta igång henne så sakteliga.

Det hoppas jag också! Hovis var ju jättenöjd nu i förrgår :). Inga blödningar någonstans i hovarna, hovbölderna utläkta, dvs allt såg jättefint ut och hon kunde ju äntligen få helt vanliga skor även på fram. Han tror, som sagt, att om en eller möjligtvis två skoningsperioder kommer vi att kunna "släppa på restriktionerna". Vad det än innebär så kommer det ju i alla fall att betyda mer rörelse! Och det är ju bra för hullet.

TROR oxå att du då kommer att märka att hon inte kommer att gå upp lika lätt- såvida du ser till att depåerna inte kommer igen. Inte fullt lika lättfödd.

Det hoppas jag också. Jag antar att det kan göra stor skillnad att hon inte fått beta denna säsongen, eftersom det verkar vara då som hon lägger på sig som mest.

Får jag bara tänka lite högt? Om lillen och hans mat i vintras...

Han fick 55-60 MJ i vintras och gick inte ner i vikt. Blev han fetare?
Kan det inte vara så att det blev någon form av "underhållsbehov" för hans dåvarande (feta) vikt? Som då gjorde att han inte gick varken ner eller upp.

I vintras behövde min då väldigt feta shettis mycket mer hö för att vara tillfreds med livet, än vad hon behöver nu som nästan normal sund shettis. Hon behöver bara drygt hälften av vad hon behöver ha nu.
Alltså vad jag menar: Smalare häst = Mindre mängd mat... Förstår du?

Jodå, jag förstår. Och jag blir inte alls ledsen om det är så, just hans TS-behov har legat ganska konstant dock. Han var ju tunn och svårfödd när han kom, det gick förvisso över ganska fort, men första gången jag drog ner hans grovfoder var han jättefin i vikt, och det var också första gången han reagerade på när TS gick för lågt. Det har varit oförändrat sen dess även när han varit trind. Men jag hoppas det en dag ska ändras.

Svårt säga om han gick upp i vikt, det gjorde han ju, men han växte också. Han har ju lagt på sig varje år, men eg så att han gått upp på betet, och sen inte tappat vintertid, utan behållit höstvikten ganska stadigt typ? Dock inte haft de här fettdepåerna, eller så hastig/kraftig viktuppgång han fick ca 3 v innan fånget. Dock beroende på hur han växt har det ju sett mer eller mindre illa ut.

Som åring t ex, så blev han för trind av betet, men tappade en del på höstkanten. Han var fortfarande för rund då, men ändå betydligt mindre runt än hösten som tvååring t ex. Trots att hans bete markant drogs ner som tvååring.

Vintermässigt har jag kunnat påverka dåligt, första vintern fick han om jag inte helt missminner mig fritt eller i det närmaste fritt, framåt senvinter/vårkant gjorde jag första försöket att dra ner, men ju inte kommit under 10 kg silage (pga TS), som beroende på grovfodrets värden inneburit minst 55 - 60 MJ. Vilket inte gett någon skenande viktuppgång, men ingen viktförlust heller tyvärr.

Nu står han ju på mer än 60 MJ, och tappar, sålänge det nu håller. Han har idag, eller sen igår kväll faktiskt, ätit markant mindre på den i princip fria tillgången, än innan. Dock vet jag inte än om det är någon form av 'lugnat ner ätandet', eller helt enkelt att jag öppnat en bal av fbl silage - som är myyyycket godare än Lillens, och han är beredd att begå mord för att få av det typ.. Men jag har en, än så länge liten, förhoppning om att han ska ha sansat ätandet. Han är nämligen generellt inte en 'äta allt man får'. Om jag gett honom 4 kg till natten vintertid har det varit soprent och han HUNGRIG, 5 kg renätet och klart god aptit på morgonen, 6 kg och det har varit kvar på morgonen och ganska mätt ponny. Så det finns helt klart en 'botten' i honom, även om den är djupare än behovet. Han kan vintertid gå ifrån matlådan med, för att sen återvända (de får 2 kg var utlagt i hagen/fodring). Andra dagar äter han tills han ätit upp direkt dock.

Ja det är väl den största skillnaden mot min pålle. Hon har inte visat att hon har fått för lite mängd hö, varken på mage/bajs eller något annat. Eller jo en natt hade hon gnagit lite på en kant på boxdörren (3-4 märken) men då sa pappa att hästarna hade sprungit i hagen under natten så då blev väl hästen upprörd. Men annars har hon varit gudasnäll, även om hon har varit hungrig. Men nu vräker hon inte i sig maten utan kan vandra runt lite, klia sig, och bara stå och vila en stund innan hon går tillbaka till hönätet för att tugga upp de sista höstråna för att sen börja på halmen.

Det står säker tidigare i tråden, men vad är det för sorts halm man kan ge? Korn?

Vete tycker jag är bäst. Korn har jag haft också. Visserligen var den jättefin, men hästarna var inte så förtjusta i den faktiskt. Dessutom har den vassa ax som är jobbiga när man hanterar halmen. Råg är väl den halm som hästar absolut INTE ska ha?

Visst var det du som hade en häst som ni kollat blodsockret på?!
En gång var det normalt, och en gång högt va?!
Hur högt var det då det var högt?

Marlene

De har kollat blodsockret när vi varit på kliniken. Jag är egentligen lite tveksam till hur klok man blir av det.

Men första gången togs det i början av februari, knappt två månader efter fånganfallet. Hon hade då 8,54 mmol/l (referensvärden 3,56-8,33). Det var alltså precis över gränsen för normalvärden. Men veterinären tyckte att det var högt jämfört med vad hästarna de får in brukar ha. Andra gången, några veckor senare, hade hennes värden sjunkit till normal nivå. Jag minns inte exakt men någonstans i den övre delen 7-8 kanske. Den tredje gången hade det sjunkit ytterligare och var då i mitten av av normalvärden, dvs helt OK värden.
Vid det andra tillfället togs även insulinprov och det värdet var dubbelt så högt mot normalvärdet.

En insulinresistent häst har oftast ganska normala blodsockervärden. Den kompenserar den nedsatta insulinkänsligheten med att producera mängder med insulin och då sjunker blodsockret. Hon kan alltså fortfarande ha höga inuslinhalter trots att sockret har sjunkit.

Ok, njae, detta med bls verkar krångligt! Har du läst nått om det som du kan rek?

Jag försökte leta upp ngt men måste nog veta vad det är du tycker är krångligt för att kunna länka till ngt som blir bra.
Är det tex hur man diagnosticerar IR eller varför blodsockret är normalt hos en IR häst eller ngt annat?

Du kan höja, men du får reservationer på höjningsbeloppet för fång och/eller hovlidanden. Minst för fång.

Men te x om ponnyn står i 20 000 kr i liv nu, och du höjer till 30 000 kr, och får reservation för fång, så står han kvar i 20 K om han får fång igen och måste tas bort, men om han måste tas bort för ngt ej kopplat till fång får du ut 30 000 kr.

Du får betala premie för 30 000 kr rakt av dock.

Hmmm....

Ja det är ju typiskt!!!:mad:

Sent ska syndaren vakna:crazy:

Han är tyvärr inte försäkrat för mer än 3000 kr i liv. Det blev så när jag fick honom. Inser nu att det var ganska korkat fö rhan är naturligtvis mera värd än så. Men jag gjorde så till en början för att jag fick honom gratis medan jag pluggade och egentligen inte hade råd med häst, men om jag ville ha honom var tvungen att ta emot honom just då!:grin:
Tanken var ju då att försäkra upp honom såfort jag jag fick tillbaka honom från foder och började jobba. Men tyvärr blev han sjuk innan jag hann....:cry:

Kneppigt!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 645
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar