Sv: Fångtråd del 3
Jodå, jag förstår. Och jag blir inte alls ledsen om det är så, just hans TS-behov har legat ganska konstant dock. Han var ju tunn och svårfödd när han kom, det gick förvisso över ganska fort, men första gången jag drog ner hans grovfoder var han jättefin i vikt, och det var också första gången han reagerade på när TS gick för lågt. Det har varit oförändrat sen dess även när han varit trind. Men jag hoppas det en dag ska ändras.
Svårt säga om han gick upp i vikt, det gjorde han ju, men han växte också. Han har ju lagt på sig varje år, men eg så att han gått upp på betet, och sen inte tappat vintertid, utan behållit höstvikten ganska stadigt typ? Dock inte haft de här fettdepåerna, eller så hastig/kraftig viktuppgång han fick ca 3 v innan fånget. Dock beroende på hur han växt har det ju sett mer eller mindre illa ut.
Som åring t ex, så blev han för trind av betet, men tappade en del på höstkanten. Han var fortfarande för rund då, men ändå betydligt mindre runt än hösten som tvååring t ex. Trots att hans bete markant drogs ner som tvååring.
Vintermässigt har jag kunnat påverka dåligt, första vintern fick han om jag inte helt missminner mig fritt eller i det närmaste fritt, framåt senvinter/vårkant gjorde jag första försöket att dra ner, men ju inte kommit under 10 kg silage (pga TS), som beroende på grovfodrets värden inneburit minst 55 - 60 MJ. Vilket inte gett någon skenande viktuppgång, men ingen viktförlust heller tyvärr.
Nu står han ju på mer än 60 MJ, och tappar, sålänge det nu håller. Han har idag, eller sen igår kväll faktiskt, ätit markant mindre på den i princip fria tillgången, än innan. Dock vet jag inte än om det är någon form av 'lugnat ner ätandet', eller helt enkelt att jag öppnat en bal av fbl silage - som är myyyycket godare än Lillens, och han är beredd att begå mord för att få av det typ.. Men jag har en, än så länge liten, förhoppning om att han ska ha sansat ätandet. Han är nämligen generellt inte en 'äta allt man får'. Om jag gett honom 4 kg till natten vintertid har det varit soprent och han HUNGRIG, 5 kg renätet och klart god aptit på morgonen, 6 kg och det har varit kvar på morgonen och ganska mätt ponny. Så det finns helt klart en 'botten' i honom, även om den är djupare än behovet. Han kan vintertid gå ifrån matlådan med, för att sen återvända (de får 2 kg var utlagt i hagen/fodring). Andra dagar äter han tills han ätit upp direkt dock.