Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

kl

Insulinresistans kan bidra till att förstärka andra fångframkallande faktorer på flera olika sätt:
insulinet hos en IR häst

* förstärker på mer än ett sätt sammandragning av blodkärl vilket är en av teorierna om tänkbar fångorsak
* medverkar till att IRhästar är mer känsliga för inflammations framkallande ämnen, en annan del av framkallandet av fång
* höga insulinhalter kan på egen hand sätta igång separationen av lamellerna

Dessa och fler orsaker samverkar så att de fångframkallande faktorerna inte behöver vara så stora utan att det räcker med en mindre mängd havre osv för att en IR häst ska få fång.

Ok, men då kan du ju ge bra många kilon, om du ska komma upp i "rätt mängd" ts, det du nu har räknat ut för just din kuse. Och det hjälper hästens mage att fungera bättre.

Om du hade berättat exakt likadant om ex ditt fullblod så är svaret ja.
Annars får jag nog svara att: fullblod mest troligt skulle kunna få fång av fruktan och Ir. Och att typ åtgärden skulle kunna vara den samma, händelse förloppet däremellan kan dock skilja.

Marlene

Fullblod tillhör nog an av de raser som är ganska ovanliga bland insulinresistenta hästar. De har inte riktigt samma energimetabolism som en ponny av naturras vilket är den vanligaste IR hästen.

Om du hade berättat exakt likadant om ex ditt fullblod så är svaret ja.
Annars får jag nog svara att: fullblod mest troligt skulle kunna få fång av fruktan och Ir. Och att typ åtgärden skulle kunna vara den samma, händelse förloppet däremellan kan dock skilja.

Marlene

Fast det är ju där det är intressant, och den genetiska predispositionen måste spela in. IR är betydligt vanligare hos vissa raser än hos andra. Man skulle ju kunna tänka sig det hängde ihop med benägenheten att lägga på sig vikt/hur lättfödd de är. Fbl t ex är ju generellt en ras som inte riktigt kan stava till tjock och som kräver mycket för att hålla hull, medan kallblod och ponnyer, naturraserna, mycket lätt lägger på sig - generellt.

Men sen faller det lite då en häst kan vara smällfet utan IR, och ha IR fast den är mager så revbenen syns.

Där jag undrade hur du sydde ihop teorin, om det bara ska bero på den process du beskrev. Forskarna har ju lyckats sy ihop det hyfsat just genom ärfligt disposition, detta är dock inte klarlagt men de har ju undersökt individer av samma ras, samma hull och samma betingelser, och genom att mäta insulinhalt kunnat förutspå hyfsat säkert vilka som skulle få fång. De har även, det är dock än mindre forskat på än, kunnat se att i vissa 'familjer' är prevalensen av IR högre än genomsnittet - detta gäller också ponnyer av naturrras.

Vissa av forskarna har ju dragit det ett snäpp till, och hävdat att predispositionen för IR är medfödd hos alla naturrasponnyer tex. Det behöver nog studeras närmare innan man kan påstå det mer bestämt, men det pekar tydligen ditåt.

Fascinerande tycker jag dock är den ökning av IR som vad jag begriper det måste skett? Liksom feta ponnyer på gräs har alltid funnits, visst fick en del av de fång - men inte så många som idag. Har ju diskuterats tidigare i tråden, att 'vad har hänt', och flera teorier har framförts tidigare i tråden. Min egen är ju att vi omedvetet avlar fram det, av misstag och utan att inse att egenskap X som prmieras, även medför anlag Y - som inte alls är av godo. Fast det är bara en vild teori.

Ok, men då kan du ju ge bra många kilon, om du ska komma upp i "rätt mängd" ts, det du nu har räknat ut för just din kuse. Och det hjälper hästens mage att fungera bättre.

Nja, 7.7 kg ger tabellminimibehov av TS. Dock inte hans verkliga behov av TS.
Är ju det som varit kruxet tidigare vintrar, att under 10 kg silage så har magen pajat. Men 10 kg silage har gett ungefärligen 15 - 20 MJ över behovet..

Blir lite samma problem med det här (om inte den här häftiga effekten nu håller i sig). På 9 kg silage får han minimigiva enligt tabell för aktuell kroppsvikt, men mindre än han brukar behöva. Redan 10 kg ger dock 12 MJ för mycket sett till behovet.

Dock så överskottet är ju mindre än att försöka tillgodose TS och tuggbehov (icke att förglömma) med hö, torrare silage eller silage med högre värden. Men någon revolutionerande skillnad jmf med förra årets silage, som hade 51% TS och 5.7 MJ/kg foder blir det inte.

Fortfarande egna tankar.

Just därför fick du ett konstigt svar, eftersom ponnysar fungerar olika jmf med fullblod, invärtes, egen tanke. Sen tycker jag att muskel sammansättningen och hur man använder sin häst spelar in. Sen hur man matar sin häst.

En ponny "svälter" man med rätten på sin sida, men då kan en mineralbrist uppstå.
En storhäst matar man, oftast för mkt, kanske?!?!? så några regelrätta brister kanske inte dom råkar ut för på samma sätt, mer att det kan "slå ut" varandra.
Och sen kan överskottet av maten, belasta kroppen mer än nöden kräven.

jag är inte så insatt i exakta räkenskaper, men mina islandshästar får då mer än 10 kg, silage om dagen på vintrarna.
Det går ju inte att jmf med din, långt ifrån och jag har ingen analys på det.

Men då jag en gång räknade på ett torrhö, för en fång shettis, ej akut fång. vart det 6 kg om dagen. Förutsatt att man åtgärdade det som orsakade fången.
Och min friska shettis fick bara 3 kg silage/hö om dagen innan jag köpte han. Det finns inga analyser så det går inte att jämföra.
Men just antal kilon skiljer ju rätt rejält.

Men just tanken att en häst är gjord för att äta många timmar per dygn, och att det alltid är mitt mål. Att återfå hästen till ett stadium där den kan äta fritt grovfoder året om, men ändå givetvis anpassat till häst typ.
Jag ställer ju inte ut en sällskaps shettis på en övergödd åker.

Men som du tänker, att du nöjer dej med att veta att hästen har IR och ska undvika socker, så Symtom matar du din häst. I mina ögon sett.

Jag säger inte att det är fel bara att vi tänker så olika.
Även om jag ev skulle göra som du så länge det anses som "akut"/pågående stadium.

Fast om du övermatar en ponny och övermatar ett fullblod får du - generellt - helt olika resultat iaf. Dvs där fallen teorin rakt av som du beskrev. Någon mer måste alltså spela in.

Om jag tar mina fbl som ex, så om de haft ett behov på säg 120 MJ, och jag ger dem 160 MJ så händer ganska exakt ingenting, utanpå iaf. Dvs de kan hantera enorma överskott, utan att lägga på sig synligt. Medan om man ger en ponny 40 MJ över behovet så får det oftast synnerligen synliga effekter.

Samma sak med stärkelse, många många fbl står på extremt stärkelserika foderstater, och utan att få många av de problem som annars hästar generellt men ffa ponnyer drabbas av vid hög stärkelsegiva.

Dvs någonting i metabolismen skiljer sig, rent generellt. Sen finns det fasligt svårfödda ponnyer, och lättfödda fullblod med, givetvis.

Ang ditt andra svar om matning, så tycker jag ditt påstående om symptommatning är en kraftig förenkling, och du har helt hoppat över dte jag brottats med både nu och skrivit om i den här tråden, och även innan fånget haft besvär med. Att tillgodose behovet av TS, behovet av tuggtid/att äta större delen av dygnet, men samtidigt inte övermata MJ-mässigt. Vilket är en ekvation som är hart när omöjlig att lösa dock. Men långt innan han ens var misstänkt IR, och långt innan han hade fång, så har jag ju strävat efter att hålla TS och tuggtid uppe, och MJ nere. Det är inget som förändras iom hans IR, ej heller kosten. Han kommer nu stå på silage och mineral - han har innan stått på silage och mineral. Så han har - tack och lov antagligen - haft en lågsocker och lågstärkelsefoderstat. Det som kommer ändras är att jag inte kommer ge den där lilla givan hö ens sommartid, och att jag är ytterst tveksam till om han kommer få gå på bete mer alls. Får han det kommer det vara väldigt restriktivt, och med 'fram och tillbakaflyttande' efter fruktanhalt etc.

Så jag förstår inte fullt ut tror jag vad du menar med 'symptommata'? När det gäller IR är en del av behandlingen av sjukdomen, inte bara symptomen alltså, att ge en kost som är lågt i socker och stärkelse, samt att banta. Dvs eg det jag i år försökt.. Samt motion, vilket förhoppningsvis kommer vara det som förhindrar att jag 'hamnar här' igen.

Allt är ju relativt, är det det som syns tydligt utanpå som är sjukt?!
Ponny och fettma, eller ett superstelt och ängsligt fullblod.
Båda kan ju vara sjuka, invärtes, men hur det sen påverkar hästen utvändigt skiljer.

Skillnaden enligt mej att man skyller fullblodets "sjukdommar" på dåligt psyke ist.

Mkt grovt sett!

Så det är nog en fråga om vart majoriteten sätter gränsen, för vad som får klassas som en sjukdom.

Tja, för mig är 'stel och stressad' inte friskt.

Men om man tar D, mitt nuvarande fbl som ex, så han har ett behov på 120 MJ ca. Han kan äta 160 MJ utan problem, han blir inte tjock, han får inga gallor, problem med magen eller liknande.

Han är trygg, harmonisk, fäller och sätter sin vinterpäls/sommarpäls som han ska, har blank päls, musklar sig väl, lider inte av rörelsestörningar eller hältor, har bra och stabila blodvärden, ett hjärta som låter och arbetar precis som det ska etc. Dvs, det finns inga som helst tecken på något annat än en ytterst välmående häst.

Medan om ponnyn får i sig för mycket MJ, så är han förvisso trygg och harmonisk, har fin päls bla bla, men för tjock.

Om fbl äter stora mängder fruktan märks det inte alls på honom utifrån, medan det ju ganska uppenbart märktes på ponnyn.

Nu har ponnyn aldrig ätit stora mängder stärkelse, men fbl har. Utan problem.

Så, utan att klyva hår och anta att jag med 'friskt fbl' menar ett stelt och stirrigt - så där är en skillnad, som gör att det måste finnas mer än den process du beskriver, som ger en indivduell och/eller rasberoende skillnad i känslighet för de processer du har i din teori. Dvs även om processerna i din teori stämmer (jag vet för lite för att kunna säga varken bu eller bä som sagt), så finns det ju fortfarande en faktor någonstans som gör att indvid och ras kan ha en betydligt lägre eller högre känslighet för att det läge uppstår som din teori bygger på.

För ska man kika bara så borde det vara fbl (och många fbl med honom) som skulle ha IR och få fång - och inte ponnyn.

Ja om man utgår från matningen, så är det så. Och inte de fysiska skillnaderna.
Fast det är väl där man skulle kunna hitta de genetiska skillnaderna, eller?
Så vi är nog inne på de samma, fast vi utrycker oss olika.

Jag menar ju att det finns en genetisk skillnad både rent generellt vad gäller olika ras/er, men också individuellt. Dvs vissa raser har mer/mindre 'anlag för' IR, och vissa individer inom en ras har mer/mindre anlag för IR. Precis som forskarna anser alltså.

Och för mig är det ffa där det intressanta är. Hur man kan påvisa dessa individer, innan de blivit IR t ex. Inte vad som händer i kroppen när det väl är försent. De är intressant, väldigt intressant, det med, men när det så att säga redan hänt, så är man inte hjälpt av det mer än att man får ta med det i beräkningen resten av livet, och behandla det med kost och motion.

Jämför med diabetes på människor. Man vet att vissa faktorer (övervikt, sockerrik föda etc etc) ger en högre risk för typ 2 diabetes. Men alla överviktiga människor som 'lever på kakor' får inte diabetes. Och människor som lever sunt får diabetes. Så att veta att övervikt och för mkt socker inte är bra är värdefullt, både före och efter. Men extra värdefullt vore det att redan innan veta vilka individer som kan äta kakor och vilka som trots sund kost löper ökad risk för diabetes, för att redan då kunna preventera. När de väl fått diabetes så även om man vet exakt hur och vad som hände i deras kropp, så är det symptombehandling och kost och livstilsbehandling ffa som återstår. Men prevention skulle vara värdefullare. T ex att hitta en genuppsättning/genavvikelse/etc som predisponerar. En markör som talar om att 'du, du och du ska vara EXTREMT försiktig med ditt och datt, mer försiktig än genomsnittsmänniskan'. Med 'ni, ni och ni därborta naturligtvis inte bör bli tjocka och leva på kakor, men ni löper ingen extra förhöjd risk'

Dvs någonting i metabolismen skiljer sig, rent generellt. Sen finns det fasligt svårfödda ponnyer, och lättfödda fullblod med, givetvis.
Men märker man att man har en lättfödd kuse så får man se upp- i i tid.

De flesta yngre hästarna är tillfälligt IR= sitter i fettet, men blir friska vid bantning.

Därför!!!! är det av största vikt att banta dem o sen se till att de förblir såna.
INTE släppa på bete som de inte är gjorda för o inte ge mer bara för att den ser söt ut resten av året o sen givetvis- motion.

*KL*

OW trodde på sockret han med, och berättade om en annan fångponny han haft, som tappat 50 kg på 3 veckor när de började blöta höet. Dvs ingen annan ändring, bara fått ner sockermängden genom att blöta höet. Han tilla dock att fettminskningsprocessen kan ha startat, och sen fått en kickstartskjuts (mina ord) av bytet och den minskade sockerhalten.

Han tyckte det var värt ta provet ändå, att ha som referens om fången akutiseras och/eller han går upp i vikt igen.

Ja, man kan ta det på hö med. Och precis, man tar prov som för en vanlig analys, men kryssar i/skriver att man vill ha sockeranalys, och skickar in. Om man ska analysera 'det vanliga' på höet med kan man bara lägga till sockeranalys, behöver inte skicka in 2 prover eller göra det vid separata tillfällen.

Jag har redan skickat in vanlig analys på höt. Och jag såg inte Sockeranalys någonstans. men jag missade den säkert :p

Skickar jag in en ny då?

Edit: Ooops :p

"Övriga analyser som önskas:" stod det visst också

Senast ändrad:

Har du hunnit få svar? Annars skulle du ju kunna prova kasta dig på telefonen imorgon bitti och se om det är försent att be om en sockeranalys.

Men annars så skicka nytt ja, men begära 'bara' sockeranalys.

kl

finns det någon "forskning" lr liknade som antyder att IR hästar mår sämre på somrarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 651
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar