Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Bra att det fortsätter att gå på rätt håll!
En vild gissning
men kroppen har kanske passerat ngn gräns i insulin/glukos/fett nivå på ngt sätt som orsakade den stora förändringen. Den behöver kanske tid att ställa in sig nu så att det blir ngn slags balans i metabolismen. Men det fungerar kanske inte så, vet inte.

Jag hade också minskat lite nu om magen klarar det. Synd att inte alla balar är lika.

Det konstiga är att alla balar är lika för öga och näsa. Så inte helt säker det har med smaklighet att göra, skulle ju kunna ha med ngt helt annat att göra med, att aptiten varierar. Det kan variera inom samma bal också nämligen, så jag vet inte riktigt varför. Men nu på senheten har han kört någon form av 'varannan dag', varannan dag äter han som en liten matvraksponny, varannan dag äter han som en kräsen fullblodsponny typ?

Äter dock inte 'dåligt' de dagar han äter mindre, utan just mindre eller kanske mer normalt eller hur man ska säga? Och de andra dagarna äter han som en matmaskin. Igår t ex så plockade jag ut halvätna nät hela dagen, är ju ny servering var fjärde h, och var hälften kvar i näten varenda gång, inkl efter natten. Idag så 2 h efter nätet hängts in så soprent. Och iaf halva dagen idag var det ju samma mat som han 'ratade' igår, så ja jag vet inte. Jag mest ser lagom förtjust ut de dagar han lämnar ;P

Och jo, jag tycker din tanke låter helt rimlig, att det resultatet av det minskade sockerintaget nu planat ut, och nu börjar det normaliseras. För normalt ska han ju gå upp på såhär himla mkt mat. Funderat lite allmänt på vad som händer i kroppen när sockergivan plötsligt ändras markant, och depåer upplöses eller vad som nu händer, borde ju hända en hel massa i kroppen, och skulle ju t ex kunna vara så att det går åt enormt mkt extra bränsle att 'ta hand om'/'hantera' den processen, men nu börjar den stillna och då går det inte sådär mkt extra energi? Är eg sak samma, men då mitt öga tyckte (jag är nojig dock och går och stirrar efter det) att det inte hänt ngt med depåerna sen igår, och han lagt på lite 'normalfett' och måttbandet visade ½ cm diff uppåt så känns det vettigt försöka sänka.

Han är för övrigt betydligt piggare nu. Han var på intet vis trött/seg/dämpad innan, men det har blivit extraturbo och extrakrut sen depåerna försvann. Kan govetvis vara en slump och ha med tid och ackumulerad överskottsenergi (pigghetsenergi alltså) att göra, men kan ju lika gärna vara allt som hänt i kroppen på honom som ändå belastat.

Fascinerande som sjutton är det hursom varenda gång man går ut i stallet nu, men får roa sig med det man kan liksom ;)

Nej det har inget samband! Men det kan ju vara kul att veta, för att snabb banta häst måste ju bli som för människa.

Marlene

Det med att det går åt mer energi ett tag eller vad du skrev är nog mkt möjligt. Jag ska tänka ett tag.
Men att han har blivit piggare kan nog mkt väl ha med den ökade insulinkänsligheten att göra. :) Nu kommer sockret in i cellerna igen. En IR häst svälter egentligen och är ofta ganska "seg". Det blir en ond cirkel, måste rör sig, orkar inte osv.

Vi har en liten ponny hemma, B-ponny. Han är inte av den tunnare sorten precis men verkar inte ha anlag för IR. han är alltid superpigg trots sina ca 25 år. Jag har tänkt mkt på det senaste tiden att om han hade varit IR (tror inte det alls även om jag lätt tror att alla hästar är IR just nu) men då hade han nog inte varit så pigg.

Mm, han har ju dock alltid varit en pigg, livlig herre, vet jag skämtade om det i ngn tråd att om han är IR och blir ännu piggare när han blir frisk, så vetefan :devil:

Men ska bli spännande att se om det är pga boxvila eller 'generellt' piggare. Är han generellt piggare (hualigen *s*) så borde han göra av med ännu några mer MJ ute sen med, och det är ju utmärkt i sådana fall =)

Jadå! Jag hänger med fortfarande;)

Det enda jag inte förstod är varför jag skulle få resevation på hälta?:confused:

Men om jag då vill ändra något i vet.vården då? Får jag även reservation på veterinärvård då?

Jadå! Jag hänger med fortfarande;)

Det enda jag inte förstod är varför jag skulle få resevation på hälta?:confused:

Men om jag då vill ändra något i vet.vården då? Får jag även reservation på veterinärvård då?

Jag tror inte du får det för fång, men ibland sätter de väldigt generella reservationer. T ex om hästen vid höjning har hasledsinflammation HB, så kan de sätta reservation för 'hälta båda bak' t ex. Då täcks enbart rena olycksfallsskador, och som kan bevisas är olycksfall.

Jag höjde min förra valack från 30 till 40. Han hade tyvärr vurpat dagen innan vetbes, och reagerade med knappt en grad på böjprov från höger has. Ren initialt och vid arbetsprov. Jag fick reservationer hälta båda bak på höjningsbeloppet. (och eftersom jag är en idiot ibland så tänkte jag att jag 'skulle hävda det nån gång när jag ändå hade ute veterinär'. Dessvärre gick åren och det blev aldrig av, och sen upptäcktes en defekt på vänster bakben och sen var det ju kört. Han dömdes ut, och då jag hade res på hälta BB så fick jag 'bara' ut 30 000 kr. Vetvården täckte fullt ut dock.

Men på fång tror jag man får res för bara just fång, men kolla, de KAN sätta för hovproblem generellt, eller hälta generellt. Jag TROR inte det dock, men bäst att kolla.

Ja, om du ändrar vetvården till mer omfattande får du reservationer på höjningsdelen där med. Men sålänge du inte själv väljer en SÄMRE vetvårdsförsäkring kan den aldrig försämras från vad den är nu pga han haft fång.

Tack!:bow: Då är jag med på hur det funkar!

Jag har ju också en dum res. på båda bak på grund av en galla i hasledet som nu är borta. Men de har sagt att det ska gå bra att få bort den reservationen om jag bara gör en ny vet. besiktning med röntgen av hasledet och det borde väl inte vara så svårt o fixa så som jag far o flänger till klinik nu för tiden:grin:

Men det var just pga detta jag inte heller han höja värdet på honom. Tänkte jag skulle fixa allt på en gång.

Du frågade tidigare om vi masserade stretchade våra hästar

Jag linimentar masserar och har börjat trickträna - jag har lärt henne puss på kommando

Vet inte om jag får ångra det. jag har lärt ridgebacken det och mankan få fläskläpp om hon blir för ivirg... HOppas hästen inte slänger sig fram och pussas bra

Trickandet passar hästen utmärkt hon är väldigt intlligent - och kul för henne att få göra ngt okomplicerat som inte gör ont

Hon är väldigt angelägen - det enda hindret är min fantasi

Vi håller nu på med buga, vi har tidigare stretchat försiktigt med godis

Nu skall jag spionera på din hemsida

Höjdpunkten på dagen enligt henne

Senast ändrad:

Funderat lite allmänt på vad som händer i kroppen när sockergivan plötsligt ändras markant, och depåer upplöses eller vad som nu händer, borde ju hända en hel massa i kroppen, och skulle ju t ex kunna vara så att det går åt enormt mkt extra bränsle att 'ta hand om'/'hantera' den processen, men nu börjar den stillna och då går det inte sådär mkt extra energi? Är eg sak samma, men då mitt öga tyckte (jag är nojig dock och går och stirrar efter det) att det inte hänt ngt med depåerna sen igår, och han lagt på lite 'normalfett' och måttbandet visade ½ cm diff uppåt så känns det vettigt försöka sänka.

Egentligen är det ganska konstigt att han har tappat så mkt så snabbt. Men det stämmer ju med vad OW svarade dig så det är säkert det som händer. Men om man ska försöka förstå det så blir det svårt.
Jag har svårt att tro att det skulle gå åt en massa energi för att bryta ner fettvävnad. jag tycker att vinsten borde vara större än arbetet så att man hamnar på plus i alla fall. Men jag inser att jag inte kan tillräckligt mkt för detta - inte en chans! Men det kanske finns ngn annan som vill svara?

Tänkte inte så mkt just på fettnedbrytningen, utan mer på den omställning som borde bli i kroppen om/när en IR-häst får kraftigt minskat socker, och själv IR:en förbättras? Det är väldigt teoretiskt alltså, ingen aning om det ens är i närheten av rimligt, men funderat åt det hållet, om den kan tänkas förbruka extra energi just när 'det förändras'?

Inte för det eg spelar roll, jag är ju lika glad åt fenomenet ändå, men måste erkänna att det verkligen väckt nyfikenheten. För även om det är sockret och insulinresistensen som gör det, så är det ändå gravt fascinerande hur det så otroligt fort kan bli sådana skillnader, så jag har kört med allmänt vilda funderingar när jag stått och mockat. Men helt klart så precis som du skrivit - insulin är verkligen ett kraftfullt hormon, inget snack om saken.

Tänkte väl närmare att vi viste att sockret band vattnet. Och vet man då hur sockret transporteras ur tarmen till blodet, som bara transporterar, och sen från blodet till där det fästs så kan man svara som jag....fast jag håller med om att det kan uppfattas långsökt...Tack för att du svarade begripligt!

det är väl den normala processen som börjat fungera, får hästen för mkt mat och inte rör sej blir den fett.
Med normal menar jag jäsning i grovtarmen osv som vi pratat om tidigare, överskott blir fett.

Fast den normala processen är ju synnerligen onormal iom att hästen gick ner av att få MYCKET MER kalorier (MJ) än den tidigare just blivit fet på? Där jag går bet på att förklara, och där det är så himla fascinerande. Att han någonstans 'gjorde av' med en hiskelig massa MJ, och ändå gick ner (ett tag iaf).

Det är ju helt olika händelse förlopp ihästen, du har ju avlastat hästen socker nedbrytningen, genom att ge en "färdig"produkt, silage, mjölksyra. Men det är säker lika med dina MJ å det som jag inte riktigt hänger med på...
Därav resultatet, så tänker jag iaf....

Tänkte inte så mkt just på fettnedbrytningen, utan mer på den omställning som borde bli i kroppen om/när en IR-häst får kraftigt minskat socker, och själv IR:en förbättras? Det är väldigt teoretiskt alltså, ingen aning om det ens är i närheten av rimligt, men funderat åt det hållet, om den kan tänkas förbruka extra energi just när 'det förändras'?

Mkt möjligt att det skulle gå åt mer om fast i och för sig lika möjligt att man tänker sig att det utnyttjas effektivare och då går åt mindre? Jag vet inte alls men brukar lätt fastna i sådana funderingar. :crazy:

men som sagt det spelar ju inte din ponny ngn roll :)
men vi kan naturligtvis tänka ändå bara på skoj

ja det är inte sockret som binder vattnet när det tex transporteras i blodet utan det är glykogenet i framför allt lever och muskelvävnad som binder vattnet.

Det är ju helt olika händelse förlopp ihästen, du har ju avlastat hästen socker nedbrytningen, genom att ge en "färdig"produkt, silage, mjölksyra. Men det är säker lika med dina MJ å det som jag inte riktigt hänger med på...
Därav resultatet, så tänker jag iaf....

Socker är en betydligt mer färdig produkt än mjölksyra. De molekylerna måste i "sämsta" fall klyvas mitt itu men kan sedan tas upp direkt i kroppen som glukos eller fruktos, mkt färdigt och lätt. Därefter går det direkt in i citronsyracykeln (eller vad den kallas för nu för tiden) och omvandlas till energi. Dvs ganska så olämpligt för en IR häst.

Mjölksyran däremot måste åka med ända till grovtarmen där den tas upp och sedan går in i energimetabolismen men inte lika snabbt som enkelt socker.

Ja men mjölksyran från grovtarmen ger väl inte mer IR har vi väl kommit fram till, sockret för en IR är ju bra nå mkt mer besvärligt att omsätta.

Ja men mjölksyran från grovtarmen ger väl inte mer IR har vi väl kommit fram till

Jag har inte påstått ngt annat utan svarade bara på det jag citerade.
Du blandar ihop begereppen.
Man kan egentligen säga att det är för att sockret är en färdig produkt som det är olämpligt för en Ir häst även om jag nu förenklar det mkt.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 639
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar