Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

ok, jag blandar ihop begreppen, jag menar inte generellt utan för Alexandras häst. För den hästen så är silaget bra, då man slipper sockret, och kontentan är ju mindre insulin. Och ju mindre insulin ju mindre lagrar den ju fett, för insulin har ju även med fett metabolismen att göra.

kl

Tänkte höra om någon fått råd av veterinär att man ska ha "akut-fång" hästar i paddock? Zorbis fick fång för en vecka sedan,
och efter att veterinären varit ute (efter 4 dagar) har de beslutat att hon ska gå i paddock både för och eftermiddag.
Förstår inte riktigt meningen med det, för att hon inte ska ha tråkigt/få kolik typ.
Men hon vill ju inte gå ut från boxen ens,
på betongen/gruset får man dra/smacka/putta/lirka, hon stannar hela tiden för att hon har så ont (trots en veckas smärtsillande). Hon står ju lika stilla i paddock som hon gör i boxen, bara att hon får mer ont av att gå dit + att det är mjukare i boxen.

Ngn annan som har sin fånghäst i paddock/hage i så tidigt stadium?

En häst som är akut sjuk i fång ska inte röra sig. Den ska vara så stilla som möjligt för annars är det risk att förändringarna inuti hoven blir mkt allvarligare.
Har inte medicinen hjälpt lite så att hon kan röra sig mer?
OBS även om de inte verkar ha ont när de fått medicin så ska de ändå vara stilla.

*KL*

Fortfarande ingen puls. Så nu roar jag mig med at fundera ut hur jag ska sänka ättakten än mer. Och hittat en himla bra beskrivning - lätt också - på hur man gör en sån här själv. Vad tror ni? Med SMÅ hål på plattan?

Det här är en video på orginalet, men tänkte göra en kopia, någon intelligent människa har gjort det nämligen, mkt enkelt, och postat en fin beskrivning
http://www.youtube.com/watch?v=abQS_7NQAuY&feature=channel

Vad tror ni, jämfört med hönät? jag börjar ge upp, han har TRIPPLA finmaskiga hönät, men dels äter han med raketfart, dessutom knäpper han loss dem, trots tre karbinhakar =/

Vilken intressant :)! Den skulle jag vilja testa! Men var hittar du kopian som man kan göra själv? Är det den filmen som heter "Our slow feeder" med en metallbalja, eller? Jag behöver verkligen något sådant...:crazy:

Kul att pulsen håller sig borta förresten! Nu kan man verkligen börja hoppas på att fånganfallet är hävt, tycker jag. Håller tummarna:)!

Nej, på en amerikansk forumsida, där folk diskuterar och visar upp sina hembyggda slow-feeders. Jag PM:ar länk, tror inte jag får lägga ut här.

Det låter omedelbart inte som några bra instruktioner du har fått.

Hästen ska ha boxvila åtminstone tills den är symptomfri utan smärtstillande. Sen brukar man vänta ett tag till (kanske 1-2 veckor) innan man åker till klinik och röntgar hovarna för att få ytterligareinstruktioner.

Men det är väl sällan att den totala boxvilan är under 2 månader skulle jag tro. Sen när man väl börjar släppa i hage ska det ske väldigt successivt och försiktigt.

Du kan läsa på Strömsholms hemsida om du vill ha lite pejl på det vanliga händelseförloppet i deras fångbehandling. De brukar använda sig av 5 veckors intervaller.

Har du sett nån använda en sån tunna? Den såg ju jätte smart ut. Funderar bara på om min lilla fångis skulle försöka välta tunnan och få ut allt hö:confused:

Våran häst har stått ute hela tiden. Men har haft halva vindskyddet och en plutt hörna av hagen. Vi har nämligen väldigt mjukt underlag där. Mer mjukt än betonggolvet med strö i stallet.

Det har även gjort att hästarna har varann på ett mer naturligt sätt även om fånghästen inte kan gå speciellt mycket eftersom hennes yta är väldigt begränsat.

Nu har dock våran aldrig haft ont.

En sådan är jag också verkligen intresserad av. Kan inte du pm mig adressen med. Såg väldigt intressant ut.

Har du sett nån använda en sån tunna? Den såg ju jätte smart ut. Funderar bara på om min lilla fångis skulle försöka välta tunnan och få ut allt hö:confused:

Man förankrar den i boxväggen eller paddockstaketet/träd/etc om det är i hagen. Annars skulle den säkert vältas ja, utan tvekan ;)

Nej, bara sett videon så, och läst om erf av de som byggt en egen. Men jag tror på iden, just att den där plattan hela tiden trycker ner (i de egenbyggda har de elastisk rem mellan tunnans botten och plattan), och att själva ätbeteendet, 'sortera med mulen' är kvar, och naturlig ätställning.

Flera i den tråden jag talade om vittnar förvånande nog om att hästarna föredrar att äta ur feeder (olika sorter) hellre än löst, trots att de har båda?

Men, kostar ju inte mycket prova bygga en egen, fungerar det inte så tillbaka till ritbordet. Men hoppas en sån ska sänka farten mer än nät. Trots trippla finmaskiga går det ju undan, och ju mer de äter ur nätet dessto lättare går det ju få ut det som är kvar. Det jag gillar med plattan som sjunker. Vet många som byggt egna med galler högst upp, men då kommer det endera gå för fort, eller mycket tänder mot metall känns det som?

På Ove Linds Swedish hoof school finns också förslag på hur man kan bygga något liknande. Men PM:a gärna mig med.

Något sånt vore ju bra o ha i grushagen, fast den måste vara enkle att flytta på också eftersom grushagen även används som paddock.

Varför heter den 'soaker'?

Den har ett avtappningshål i botten, så ska du blöta hö fyll den, fyll på vatten, låt ligga i blöt, dra ur proppen i botten och släpp ut vattnet och voila. Om man googlar får man tillverkarens hemsida med massa bilder, får inte lägga ut den här dock.

Sett OL:s sida men inte hittat någon jag tro på. De finmaskiga näten så om 2 shettisar och 2 araber äter en storbal på 9 dagar, så 500 kg/9 dagar = 55,5 kg/dygn/4 hästar = 13,9 kg silage/dygn. Och då två år shettisar är det nog mer än så för araberna. De äter säkert mindre än på fri-fri tillgång, men kan nämnda hästar dra i sig såpass mkt, så tror jag inte på det till Lillen här tyvärr, han skulle äta för fort ändå =/ De övriga är endera knas vinkel, men funderat på att bygga en sån låda med nätgaller högst upp. Men blir mkt tänder mot metall om man har mkt fina 'maskor', så då kändes plast bättre, eller trä eller ngt. Men är ju exakt samma tanke med det som med modellen i videon.

Men de flesta av de på OL:s sida känns mer som ta ner takten litegrann och ffa minska spill men ändå ge fritt. Jag behöver ju få ner takten brutalt mycket, och fritt är bara att glömma.

Men det fanns ju en till film, där människan medvetet la slow-feedern ner och hästen reste på den själv.

Men det är klart jag vet ju inte hur de egentillverkade ser ut i jämförelse. De kanske inte är lika lätta o få upp i gen och ättare att skada sig på.

Men det fanns ju en till film, där människan medvetet la slow-feedern ner och hästen reste på den själv.

Men det är klart jag vet ju inte hur de egentillverkade ser ut i jämförelse. De kanske inte är lika lätta o få upp i gen och ättare att skada sig på.

Ah, den kollade jag inte på, missade det. Såg bara att på hemsidan för orginalet så är det med 'wall mount' och man kan köpa till fästgrej för att fästa på paddockstaket t ex.

Vad jag än kör med till Lillen kommer det sättas fast, han är grymt brutal med sina grejer nämligen, och gillar att sparka runt på diverse :angel:

Beror nog på hästen. JAG skulle absolut bli tvungen att förankra den rejält i boxväggen, så som jag måste göra med vattentunnan, annars hade den farit över hela boxen :angel:... Men jag har ju redan köpt kompostgaller för länge sedan, så tanken har varit ett tag att bygga en sådan. Men sen så kom ju boxhagarna och fixandet med transporten emellan, så det har tyvärr inte blivit av ännu.

Frågan är vad man ska ha för tunna till en sådan? Skulle det inte kunna fungera bra med en vattenbalja, dvs en sådan svart "vanlig" 60- eller 90-liters balja? De kostar ju inte mycket och är lätta att få tag i!

Jag har ju sån blå tunna som det är i länken, och tänkte använda den, helt enkelt för jag tror man har en vinst i att ha en 'smalare' tunna, så det blir mindre yta. Dock så har jag också funderat på att ta en vanlig 60 liters vattenbalja, sådan svart. Man kan ju ha färre hål helt enkelt, så även om ytan (diametern) är större, kan de inte äta från större yta?

Jag gör mig ju inga illusioner om att kunna få ner farten såpass att 9 kg räcker ett helt dygn, utan att jag kommer få fylla på var fjärde h precis som nu, så jag behöver ju inte så himla djup tunna, vilket jag antar är en av fördelarna annars? Och möjligen att folk har 'små' boxar så en större balja tar mer plats?

Så, jag provar nog först med en vattenbalja, har vita sådana med, samma storlek men som det varit ngt annat i, känns som skiter det sig gör det inget om jag förstört en sådan. Och så gör jag bara mindre hål helt enkelt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 639
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar