Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

KL

Vi var på ÅB i går!

Wincent har nu fått stråltryckarskor fram och jag får börja promenera honom lite lätt och successivt gå längre och längre.

Det känns väldigt skönt att kunna göra annat än att avvakta!:banana::banana:

Typ som heartbarskor:grin:

Man svetsar på en trekant, som sitter under strålen och hjälper till att fördela trycket, så att inte den sjuka hovväggen ska ta all belastning.

Hmmm....

Ja det är ju typiskt!!!:mad:

Sent ska syndaren vakna:crazy:

Han är tyvärr inte försäkrat för mer än 3000 kr i liv. Det blev så när jag fick honom. Inser nu att det var ganska korkat fö rhan är naturligtvis mera värd än så. Men jag gjorde så till en början för att jag fick honom gratis medan jag pluggade och egentligen inte hade råd med häst, men om jag ville ha honom var tvungen att ta emot honom just då!:grin:
Tanken var ju då att försäkra upp honom såfort jag jag fick tillbaka honom från foder och började jobba. Men tyvärr blev han sjuk innan jag hann....:cry:

Kneppigt!

Du kan ju som sagt höja, det finns ju en hel del annat som kan drabba dem, som du inte får reservation på.

GRATTIS till resultatet på återbesöket =)

Ja men kommer jag fortfarande - om han nu skulle drabbas av fång igen - att få ersättning för veterinärvård för fång om han har reservation på fång?

Absolut.

Om vi säger att du idag har livvärde 3000 kr, och så 50 000 kr/år i vetvård. Så höjer du livvärdet till 15 000 kr,och låter vetvården vara. Då får du reservation för fång (möjligen hälta, du får kolla) på LIVDELEN. Dvs får hästen fång igen så ersätter vetvården precis som nu, medan om hästen måste tas bort pga fång får du ut 3000 kr i liv. Om hästen bryter benet, så täcker vetvården som nu, men du får ut 15 000 kr i liv.

Det blir inte SÄMRE skydd än du har idag någonstans, sålänge du stannar i samma bolag och samma försäkringsform och betalar din premie i tid!

Hängde du med? =)

Tänkte bara berätta hur det har gått med mina två fångisar, den ena fick lindrig fång och den andre fick en fångkänning som gick över efter en dos butta.

Efter röntgen på den med lindrig fång sa vet att jag kunde släppa ut honom i liten gräshage och efter fångverkning börja skritta honom. Detta skedde efter 4 veckor i box. jag gjorde som så att han fick stå på box i ytterligare 5 veckor efter röntgen och sedan har han fått gå ut i en liten gräshage de sista 2 veckorna som för ett par dagar sedan utökades någar meter. Jag har promenerat med honom 10 min/dag de sista 4 dagarna och hittills går det jättebra. Ska nu utöka till 20 min promenad om dagen.

Shettisen med fångkänning fick stå ca 5 veckor på box, sedan ut i liten gräshage tillsammans med den andre, han har också gräsreducerare på. Nu får han dock gå i storhagen då den andra hästen drar av honom gräsreduceraren. Jag har börjat sätta igång den lille med och han rör sig ca 10-20 min/dag och det går bra.

Hoppas bara att detta håller i sig!

Så här fungerar det på människa, det var de jag hade i bakhuvudet då jag skrev om vätskebalansen, då din häst tappade vikt vid början av silaget.

Snabbantning leder i allmänhet till att mängden kroppsvatten minskar. Det ger en snabb viktnedgång och lika snabb viktuppgång när mat intaget normaliseras. Viktnedgångenorsakas av tömning av kolhydrat förrådet som binder en stor mängd vatten. När kolhydratförråden byggs upp igen kommer vattenmängden att återställas och vikten ökar.

Marlene

kl

Har funderat.... vad händer med en häst vars ägare inte ser att den har fång. Tänkte att det är många oansvaiga ägare som bara lämnar sina hästar på betet utan att se till dom ordentligt varje dag. Vad kan hända när den inte blir behandlad utan får gå kvar på betet? Vad händer med hästen?

Så här fungerar det på människa, det var de jag hade i bakhuvudet då jag skrev om vätskebalansen, då din häst tappade vikt vid början av silaget.

Snabbantning leder i allmänhet till att mängden kroppsvatten minskar. Det ger en snabb viktnedgång och lika snabb viktuppgång när mat intaget normaliseras. Viktnedgångenorsakas av tömning av kolhydrat förrådet som binder en stor mängd vatten. När kolhydratförråden byggs upp igen kommer vattenmängden att återställas och vikten ökar.

Marlene

Visst, men det där är ju alltså tvärtemot Lillen. Han bantades - men utan att tappa. Matintaget normaliserades, eller tja snarare så att han fick börja överäta, och han gick ner i vikt.

Så begriper inte alls hur du får in det faktiskt, men utveckla gärna?

Det stämmer inte med din häst, men jag skrev det ändå, eftersom det är fler än du och jag som läser/skriver, nån kanske är intresserad av ren banting för nån häst, vad vet jag...

Marlene

kl

Har funderat.... vad händer med en häst vars ägare inte ser att den har fång. Tänkte att det är många oansvaiga ägare som bara lämnar sina hästar på betet utan att se till dom ordentligt varje dag. Vad kan hända när den inte blir behandlad utan får gå kvar på betet? Vad händer med hästen?

I värsta fall blir det så illa att den måste avlivas. I bästa fall lider den 'bara' svåra plågor därute men blir återställd. Svårt att säga, och beror också på om hästen kan (pga insekter, kompisar etc) ligga ner ordentligt därute och så avlasta hovarna, eller av ovanstående anledningar 'tvingas' till rörelse.

Marlene

Är det en text du citerar eller var har du fått ovanstående ifrån?
Jag undrar bara, kan inget om bantning men undrar över detta med att binda stora mängder vatten. Jag antar att det är lagringen av glukos i muskler och lever du menar? Men det är väl inga större mängder det är frågan om, kanske, jag vet inte alls. Varför binder det vatten?

Det stämmer inte med din häst, men jag skrev det ändå, eftersom det är fler än du och jag som läser/skriver, nån kanske är intresserad av ren banting för nån häst, vad vet jag...

Marlene

Jovisst, men du tog upp det med vätskebalans ang min häst, och hänvisade återigen till det nu i ditt förtydligande, därför jag blev förbryllad hur du fick ihop det med min. Men gällde de tankarna trots allt inte min blir det mer begripligt =)

kl

Jag antar att antingen så blir den jättesjuk så den knappt kan röra sig och då lär väl ägaren märka det? Eller också lider den ett tag och lyckas återhämta sig från det akuta anfallet men säkert med stor risk för hovbensförändringar. Jag tror att det senare är mer vanligt och att dessa hästar får fång ofta. De blir aldrig riktigt bra mellan anfallen.

*eget KL*

Herrns mage är fortfarande okej men inte hundra. Tror olika balar är olika goda då han är närmast schizofren i sitt ätande från dygn till dygn. Fått fortsatt fritt silage och ätit hiskeligt många MJ men fortsatt få mjukare och mindre depåer. Idag tycker jag dock att han ev är påväg att lägga på sig mer normalt, så stryper maten lite så får vi se. Lägger honom på 1 kg TS/100 kg igen får vi se.

Buttan utsatt i torsdags, ingen puls än :bump: Lite för tidigt att ropa hej riktigt än, men min förhoppning var/är ju att minskat socker ska ha varit det som äntligen avbröt fånganfallet =)

Bra att det fortsätter att gå på rätt håll!
En vild gissning
men kroppen har kanske passerat ngn gräns i insulin/glukos/fett nivå på ngt sätt som orsakade den stora förändringen. Den behöver kanske tid att ställa in sig nu så att det blir ngn slags balans i metabolismen. Men det fungerar kanske inte så, vet inte.

Jag hade också minskat lite nu om magen klarar det. Synd att inte alla balar är lika.

Marlene

Jag har letat upp att glykogen binder till vattenmolekyler när det lagras. Men jag förstår inte riktigt hur detta skulle kunna ge förändringar i fettdepåerna? De borde inte påverkas av detta alls.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 640
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar