Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Jo, medicinen har hjälpt lite, hon är mkt gladare nu,
och i boxen kan hon gå runt, till vattenkoppen, till hö, nosa på boxgrannen,
men hon går ju inte runt där inne liksom.

I stallgången går hon dock fortfarande lika dåligt/långsamt/ovilligt som innan.

Symptomfri utan smärtlindring kommer ta låååång tid.
Hon har ätit smärtstillande i över en vecka nu, och går fortfarande lika dåligt på betong :/

Symptomfri utan smärtlindring kommer ta låååång tid.
Hon har ätit smärtstillande i över en vecka nu, och går fortfarande lika dåligt på betong :/

Det går att åka innan, om de är hyfsade på smärtlindring. Och röntga alltså.

Men ut i någon hage, ens sjukhage, blir det ju inte tal om förrän de är symptomfria utan smärtis och har varit det ett tag.

Ja, någon måste ju föra Lillens talan i det hela. Hur ska det annars sluta? ;)
Du är duktig du som verkar göra allt för din häst! Ibland är jag glad att jag faktiskt inte kan lika mycket som en del andra, bara för att jag ska slippa pussla ihop ALLT. Men jag tycker ju samtidigt om att lära mig en massa saker så ;)

Försök låta bli att ta ut henne på minst el vecka el så. Alltså mocka med henne i boxen, pyssla i boxen osv. Och kolla sen.

*KL*

Så är den då här, prototyp 2. Jag har bättre hopp om den här. Men man ska inte underskatta Lillen. Hans lilla pillmule knyter upp knutar, knäpper upp karbinhakar och tömmer ett trippelt finmaskigt nät på en tid som står helt utan konkurrens.

Stötte på ett problem ganska snart, eländet var för lätt, så när han drog lyfte han hela kittet, och blev rädd. Fäste den i väggen, då lyftas den änden som var in mot boxen. Med desperation skenade jag runt i alla uthus och sökte någon form av tyngd, tills min blick föll på ett bildäck :idea:

Så här blev det, jag är INTE säker på det kommer vara tillräckligt små hål, men vi får väl se hur det går. Det börjar iaf lika något =)

Men ni fattar varför jag ganska snabbt strök galler med tanke på hur tätt jag skulle få ha..

Några utvalda bilder, fler finns i länken, även lite steg för steg detaljbilder.

Så här är den, version 2.0.

https://sakerlagring.telia.se/user/share.aspx?id=3dfec52f-a05b-4d23-ad51-38e5c26f770b

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Vadan detta:confused:

Den skulle ju stå på i princip fri tillgång o nu blir det mer eller mindre svält.:crazy:

Häng med bättre i tråden så slipper du se förvirrad ut. Eller var du bara ute för att hitta något att hacka på som vanligt, då kan du bespara dig det och läsa istället, så har du alla svar där.

Hur gick det med prototyp nr 2? Blev det mer ättid??

Nyfiken eftersom jag skulle behöva göra något liknande till mina hästar.

Vet inte, den var färdig typ kl 22, ska gå ner och kika strax innan jag lägger mig, men får återkomma imorgon ang ättiden. Ska bort hela fm (bilverkstaden, suck..) så blir imorgon em/kväll jag kan säga ngt direkt

Han stod och sov när jag var ner, så gott om mat kvar. Fast det säger inte så mkt, med tanke på att han drog i sig 3 kg på en timme lite tidigare, ganska mätt skulle jag tro.

Får se imorgon om han övht fått ut maten ur det, och sen efter jag kommit hem från bilverkstaden kolla hur fort han isf får i sig käket.

Axel förstår inte riktigt hur hästar (ponnyer) kan äta ur små hål. Jag blev 'svältanklagad' ang munkorgen med, samma munkorg ponny som synes höll en osunt hög vikt på, och fick i sig en hel massa gräs.

Fast det blir ironiskt när just axel tycker svält, då h*n upprepade ggr rek mig att gå långt under minimiTS för att få ner MJ...

Men, det är samma 9 kilo silage jag talat om hela tiden (om magen pallar så lite) som det handlar om fortfarande, men vill få det att räcka längre del av dygnet. Näten var ju första försöket, men nu har han ju fått in sån förbaskad teknik att han tömmer även när jag kör tredubbla nät, och på en timme är 2 kg borta. Så försöker ju hitta alternativt sätt att få det att ta längre tid få i sig samma mängd mat, dvs precis som du förstått och är inne på =)

Munkorg är ju djurplågeri... Fast min höll sig tillräckligt fin med munkorg för att ett år bli BIS och dessutom vinna sin klass på RIKS med 9 på typ. Så mager lär hon inte ha varit :p Och första året med munkorg fick hon avelsdiplom, dressyrdiplom och klass 1 i hoppning (en poäng från dubbeldiplom). Svältfödd antagligen...

hur blir det mer eller mindre svält om hästen äter samma mängd mat fast under en längre tid?

om det tar 9 timmar att äta 9 kg hö så blir det 15 timmar utan mat
och om det tar 18 timmar att äta 9 kg hö så blir det 6 timmar utan mat

vilket är bäst?
Jag tycker då att 6 timmar utan mat är bättre än 15 timmar utan mat..

Jag vet hur det känns :crazy:! Jag blir så trött när jag sprider ut, över hela boxgolvet, drygt 3 kg hö och hästen formligen DAMMSUGER upp maten på nolltid. Hallå! Det där ska räcka hela natten...:crazy:

Det kan hända att det bara är mina hästar som fungerar så här men:
Då dom har brist på mineraler, kompensation äter dom grovfoder, å jag gissar att det är för att få i sej alla nödvändigheter.
Ger jag dom mer mineraler, alt fri tillgång på mineraler så kompensations äter dom inte lika mkt.
Shettis får fri tillgång på alger, som han äter vid behov. Blandar jag något slags mineral foder, (eller då alger när han inte behöver det) med foderjästen han får vägrar han äta...
Så fri tillgång rå alger är det enda som fungerar med honom.

En av isdamerna äter jord i hagen om man snålar med hennes mineraler. Den andra Isdamen får sommar eksem.
Det finns nog ingen forskning som tyder på detta.

Marlene

Hästar kan bara känna av och reglera saltbrist själv dessvärre. Inte de andra mineralerna. De är iofs ganska dåliga på det där med saltbristen med, men det är de enda de kan försöka justera själva.

Sen har ponnyn mer än sitt mineralbehov täckt som sagt, med råge alltså.

Sen han vräker/hetsäter ju inte, han äter en rätt rimlig mängd för en D-ponny på fri tillgång. Kruxet är ju att han har ett behov som är betydligt lägre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 639
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar