Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Mina hästar gör nog som jag, de gör fel! Men dom mår bra och är friska, hur fel det än är! Å det är det viktiga för mej!!! Skulle dom bli sjuk av detta skulle jag givetvis tänka om och göra rätt!!

Menade inte de gjorde fel, utan att skillnaden i förbruk troligen beror på något annat. T ex hur mkt/lite salt de får i sig eller liknande.

Jag har också haft hästar på fritt med mineral, och de har ätit 'ojämnt' av det, ibland med, ibland mindre. Syntes ingen skillnad i grovfoderförbruk förvisso, men jag trodde också att de just justerade själv. Tills jag insåg att det kan de inte, och det snarare var dagsformen, eller hur sugna på smaken etc de var som måste vara det som styr.

Sålänge de över en 7 dagarsperiod fick i sig lagom mängd lät jag dem hållas dock, höll lite koll så det inte gick alldeles för lite eller alldeles för mkt då.

Jord åt mina vareviga höst, på ett och samma ställe. Hade brutala problem begripa varför, tills pappa tyckte (jag bodde på hans gård då) att 'det var där kornas saltsten stod' ;) Så i 30 år hade salt lakats ner i jorden där. När det blev lite bete så blev det ju extra gott att ge sig på saltet i jorden (de hade saltsten, men den där var roligare).

Så de har alltid en anledning, men den är inte alltid den man tror så att säga.

Nuvarande herrar vägrar äta grusmineral, och okynnesäter pelletsmineral tyvärr, annars skulle jag gärna haft fritt nu med, om de kunde sköta det själv vettigt. Så slapp jag behöva komma ihåg och ge dem :devil:

Varför ska de inte kunna reglera det? Dom reglerar ju vad dom äter för slags gräs på betet om dom nu har den möjligheten, på så vis reglerar dom ju bla mineralbehovet. Vad det sen beror på, om dom känner av mineralerna, vad som är gott, vad som är närmast mulen, spelar för mej ingen roll, så länge dom är friska. Skulle dom bli sjuka, är det samma sak där, då skulle jag göra mindre hagar, på det gräs, där jag vet att dom skulle blir bättre av.

Fast jag förstår att det inte kan det om man ger ett ulta delex kombi preparat, för där kan de inte skilja ut vad det är de behöver.
så antingen äter de eller inte.

Marlene

Det KAN bli svält om man inte vet hur mkt av maten som den får i sig o dessutom inte tänker vara hemma för att kolla.

Det är inte JAG som skriker svält så fort hästen behöver bantas. Ändå.. de som gör det- har smällfeta ponnies. Konstigt va.....

När såna som Bettysmatte har lyckats få sina så fina trots boxvila o skriver vad de ger- är det ingen av #kompisarna" här som skriker svält.

Inse att det att det krävs mindre än vad man tror- det som EJ tabellfreak fattar fort- om man vill få hästen sin frisk.

Senast ändrad:

Ang reglera mineraler

det finns försök på 4 åringar människor då, som fick fritt välja föda, och ja de kunde reglera sina näringsbehov, så jag tror absolut hästar kan det också, om de har möjlighet

Ok, då kan du ju utesluta alla möjliga teorier, där man kan ana att en ren brist, eller felaktiga förhållanden mineraler/spårämnen emellan, skulle kunna vara grundorsaken till en obalans i kroppen, som i sin tur skulle kunna leda till fång.

Ibland får man använda sej av uteslutnings metoden.
Alla sätt är bra utom de dåliga, säg det ju. :-)

Marlene

Inga speciella, hästägaren i fråga har säkert under hennes hästars sjukdomstid fått höra flera olika infallsvinklar till fången.

Å det finns väl ingen speciell mineral/spårämne/vitamin/ brist som ligger i grund för sjukdommen fång, som det finns för andra sjukdommar.

Varför ska de inte kunna reglera det? Dom reglerar ju vad dom äter för slags gräs på betet om dom nu har den möjligheten, på så vis reglerar dom ju bla mineralbehovet. Vad det sen beror på, om dom känner av mineralerna, vad som är gott, vad som är närmast mulen, spelar för mej ingen roll, så länge dom är friska. Skulle dom bli sjuka, är det samma sak där, då skulle jag göra mindre hagar, på det gräs, där jag vet att dom skulle blir bättre av.

Fast jag förstår att det inte kan det om man ger ett ulta delex kombi preparat, för där kan de inte skilja ut vad det är de behöver.
så antingen äter de eller inte.

Marlene

Tja, varför de inte kan det vet jag inte. Men det finns gott om studier. De kan känna av och själv reglera salt och växttråd (TS). Men om de t ex har gräs 1 med pyttelite mineraler i, och gräs 2 med jättemycket mineraler i, och de två gräsen är jämbördiga i övrigt, så kan de inte själv känna av en mineralbrist och åtgärda den genom att välja gräs två.

Däremot så med rätt bete, rätt blandning i betet och rätt mängd drabbas de inte av brist. Men som sagt, får de brist känner de inte av den så själv och reglerar - undantag TS och salt.

Det finns säkert forskning som motvisar det du skriver också.
Bara för att det är forskat på ett vis, betyder väl inte att det motsatta inte fungerar/är rätt, som du får fram med ditt inlägg.

Sen är ju forskningen oftast inriktad på ett specifikt område, utan ett större sammanhang.
För att detta specifika som man kommit fram till i forskningen ska vara rätt/bra bör det ju vara i rätt sammanhang.

Det mesta är ju bra i rätt sammanhang, medan det kan bli ruggit fel i andra sammanhang.

Forskning visar ju att knark är bra i vissa samanhang, medan bondförnuftet säger att det är mindre bra i andra, finns förhoppningsvis massor av forskning som visar varför det är mindre bra i andra sammanhang.

Marlene

Det KAN bli svält om man inte vet hur mkt av maten som den får i sig o dessutom inte tänker vara hemma för att kolla.

Jag tror säkert att Alexandra har FULL koll på hästen och vad den äter.

När såna som Bettysmatte har lyckats få sina så fina trots boxvila o skriver vad de ger- är det ingen av #kompisarna" här som skriker svält.

Vilka är mina "kompisar", och varför skulle de "skrika svält":confused:? Även om jag tycker att jag ger min häst gräsligt små mängder mat så vet jag ju att det näringsmässigt är tillräckligt...

Jag vet inte riktigt varför du ställer frågor och vill diskutera forskning när du hela tiden hävdar att forskningen inte behöver vara rätt? Samma sak med ev bristtillstånd, du påpekar gärna att det kan finnas bristtillstånd, skevheter i upptag osv som inte går att upptäcka.

Och ABSOLUT kan det vara så, men det blir väldigt svårt att diskutera, om man inte ens lägger det som man vet och som är bevisat som grund.

Ponnyn kan ha fått fång av att det skedde en krasch mellan två planeter i rymden och föll ner stoft därifrån med regnet, och precis på tuvan där han betade blev det extra mycket. För även om forskarna konstaterat ditt och datt, så har faktiskt ingen forskat på om rymdstoft kan ge fång..

Det blir så otroligt svårt att diskutera om man hela tiden, utan att eg kunna förankra det, ifrågasätter aktuell fakta och pekar på trettiofem andra möjligheter som inte kan kontrolleras ute i realiteten.

Ponnyn kan ha någon form av hitills oupptäckt tarmsjukdom, han kan ha defekter i sin lamellstruktur etc etc etc - som alla kan gett fång. Bara det att ingen vet om det. Samtidigt så ligger det ju närmare till hands att utgå från det man vet och kunnat bevisa? T ex att fruktan kan ge fång, hur fruktanet påverkas i gräs av väder och vind, vad insulinresistens innebär och riskerna med det, osv.

Det var väl därför vi båda ville ha en ny/annan tråd om fång, utifrån egna erfarenheter och tänk...
Där folk kan skriva sina erfarenheter av saker och ting ang sina fånghästar, utan att det finns forskningsbelägg för det.

Här i denna tråden blir man näst intill idiot förklarad om man inte tänker utifrån den forskning som finns.

Vart har bondförnuftet, och tilliten till att vara en egen person med egna värderingar tagit vägen?
Hur F* n överlevde de på stenåldern?

Marlene

Fast nu vrider du det. Ingen har protesterat mot egna erfarenheter. T ex som du beskrev att dina hästar äter sina alger rent, men inte iblandat, att de äter mer hö om de får mindre mineraler och vice versa. Det är helt okej. Men det måste också vara okej att tycka att 'skillnaden i kilon borde bero på något annat, då hästar inte kan känna av brister på mineral så'

Jämför med min erfarenhet att kblstoets mage klarade TS-brist (under 1 kg/100 kg) utmärkt, jag kan dock inte pga det rakt av förkasta den forskning som faktiskt finns att hästens mage behöver minst 1 kg TS/100 kg för att fungera. Lika lite som jag kan tycka att 'forskning säger minsann att det ska räcka med 1 kg TS/100 kg, när jag av erfarenhet vet att ponnyns mage kräver 1.3 kg TS'.

Ställa erfarenhet och forskning tillsammans, men också om ens häst/hästar avviker från vad man faktiskt vet, inse att det kan finnas en rad anledningar till detta, och det kan men behöver inte vara det man tror.

Som med dina hästar och mineraler, att det då hästar inte kan/'ska kunna' om man så vill känna av och reglera, så kan skillnaden i hö beroende på mienralgiva bero på något annat, som man inte tänkt på. Eller så är dina hästar undantaget som bekräftar regeln. Men man måste tänka på att andra läser med, och påpeka att men hitills inte funnit annat än att hästar inte kan känna av mineralbrister själv, så att folk inte förleds tro hästar i allmänhet kan det.

Hur de överlevde på stenåldern btw, det är det där som är så himla svårt och till viss del jobbigt. Att det är skillnad på överleva och må optimalt. Där är kunskap både av godo och ondo. Det är onekligaren lättare när man inte vet, utan bara går på det som hitills fungerat t ex. Och ofta fungerar det.

Ex jag gett för, men jag har gett en fånghäst fri tillgång på silage som bestod av 100% rajgräs. Det gick kanonbra. Jag hade ingen aning då om att rajgräs är snudd på sämsta valet för en fånghäst. IDAG skulle jag aldrig i hela livet våga servera en fånghäst rajgräs. Det kanske skulle gå kanonbra igen, men det kan lika gärna gå åt pipsvängen. Förutsättningarna är samma som för stoet, med EN skillnad - nu VET jag att det KAN gå åt pipsvängen just pga rajgräs. Alltså skulle jaga ldrig våga chansa, just för om det går åt skogen.

När jag gav oanalyserat foder, så hästarna mådde ju bra. Jag visste inte att mineralbrister etc inte syns utanpå, så jag tittade utanpå och hästen mådde ju bra och såg bra ut. Jag var jättenöjd. Sen började jag analysera och räkna foderstater, och dels insåg jag skillnaden mellan må bra och må optimalt (och då är det svårt backa till må bra) men dels så insåg jag vad jag gav, inklusive VISSTE när de så att säga hade brist på något. Det kanske hade gått utmärkt den gången med att låta de gå med brist, men jag visste att det kunde ge permanenta problem, och skulle inte förlåta mig själv om det hände. Alltså vågar jag inte låta dem gå med brist.

Osv. Ibland önskar jag mig tillbaka till tiden då jag 'inte visste bättre'. Det var onekligen enklare så ;)

Ibland önskar jag mig tillbaka till tiden då jag 'inte visste bättre'. Det var onekligen enklare så ;)

Skriver under på detta :)!

Lite OT, men idag fick jag det skriftliga utlåtandet från Länsstyrelsen angående den "obefogade anmälan" mot mig. Enligt anmälaren: "hålls en ponny i garage utan tillgång till rastning. Hästen ska ha fång." Jag tolkar detta som att anmälaren visste att hästen har fång? Och att denne ändå tyckte att de skulle ha "rastning". Detta styrker mina misstankar om vem anmälaren är :mad:.

Deras utlåtande var att: "Ett kallblod och en ponny stod i ett garage som byggts om till stall, båda hästarna hade fång." Och sedan: "inga brister ur djurskyddssynpunkt som kräver uppföljning eller fortsatt handläggning." Och vidare: "Hästarna var vid gott hull men hade båda fång." De kommenterar vidare att "en hage var iordningsställd med tillräckligt utrymme för det båda hästarna med tanke på diagnosen fång. Hagen hade belagts med barkflis för att hindra hästarna att komma åt betet under. Djurägaren ska hålla hålla fortsatt kontakt med veterinär för rådgivning och eventuell behandling så länge hästarna har diagnosen fång."

Så blev det med det... :crazy:

Djurägaren ska hålla hålla fortsatt kontakt med veterinär för rådgivning och eventuell behandling så länge hästarna har diagnosen fång."

Så blev det med det... :crazy:

Vad betyder det jag citerar? är det ngt du är tvungen att göra - av vilken anledning?

Klart att jag vet att du gör så men konstigt att skriva i ett utlåtande eller också fattar jag inte riktigt.

Ja, tydligen. Men det ska inte bli någon uppföljning - ärendet avskrevs. Det kan ju vara en fras som används vid sådana här ärenden (när det rör sig om en pågående sjukdom), kanske?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 639
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar