Sv: Fångtråd del 3
*kl*
Usch, imorgon ska jag åka in med min nordis på röntgen. Jag är lagom nervös
Jag har dock aldrig behövt åka till någon klinik förut, hur går röntgen till? Får man vara med? Hur lång tid tar det?
Ska hålla tummarna och tänka på er imorgon, rapportera gärna.
Det är inget farligt röntgen, och du får vara med, till och med ska vara med (om du är över 18 år och inte gravid, annars får du inte av hälsoskäl). Det är uppskattat av kliniken om du har en medhjälpare med dig att hjälpa till på rtg förresten.
I alla fall, hästen får en dos lugnande medel (har med dels försäkringar för rtgutrustningen att göra, och för hästen ska ha lättare att stå helt still, och slippa bli orolig av utrustningen t ex), och sen går man in i röntgenrummet. Du får ett käckt 'förkläde' med bly i på dig, och sen talar de om hur hästen ska stå, åt vilket håll osv. Du får hålla i hästen själv.
Vid fångröntgen står de på en träkloss (skulle hästen inte förmås gå med på det kan man i vissa fall, beroende på röntgen och plåtar, lösa det ändå, och de flesta hästar bryr sig inte i klossen så bli inte nervös för det).
Sen hålls en stor fyrkantig grej med ett skaft på (plåten) på insidan av benet och bilden tas, plåten tas bort och framkallas, och man tar nästa fot. Det är att hålla plåten det är bra om du har en medhjälpare till, de flesta kliniker accepterar att man inte har det dock, och då får en ur personalen hjälpa till (och de tar oftast betalt för det). Men alltid lättare för dem om man har medhjälpare med sig.
När man sett att kvaliten på plåtarna är okej får du ta av dig blyförklädet, ställa hästen att vakna till i boxen och sen kommer veterinären och berättar hur det såg ut på plåtarna. Vissa visar alltid hur det ser ut, annars kan du få be att få se på plåtarna om du är nyfiken.
SJälva röntgen i sig tar inte alls lång tid, men kan ju bli lite väntan inne och efter, och tiden beror lite på hur samarbetsvillig hästen är osv.