Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Leta rätt på fakta om att det är helt omöjligt att en häst kan känna av mineralbrister, och sen inte kunna rätta till det, det vill jag läsa!

Jag tror du tryckte på fel knapp...

Men förstår dig, detta är ingen fångtråd. Jag har velat veta mer om fång då det är en diferentialdignos för mig.

utifall att - liksom

men alla frågor drunknar här

jag vill veta hur lång tid det tog att bli frisk dvs sluta ha ont i fötterna för alla som läser här

min häst åt smärtstillande i 5 veckor ,efter det var han smärtfri .
han hade boxvila i totalt 12 veckor , sen liten sjukhage ,utökade vartefter .
nu går han i mindre hage men 4 timmar om dagen på klippt bete med munkorg

Ja, tydligen. Men det ska inte bli någon uppföljning - ärendet avskrevs. Det kan ju vara en fras som används vid sådana här ärenden (när det rör sig om en pågående sjukdom), kanske?

Skulle tro det är en standardskrivning, för 'säkerhets skull' ja, inte något mot dig utan generellt.

Skönt att du nu har papper också på att det är avskrivet. Och än tristare med anmälan om den som anmälde visste de hade fång, dvs det fanns en anledning att de stod inne.

jag vill veta hur lång tid det tog att bli frisk dvs sluta ha ont i fötterna för alla som läser här

Jag tror att jag har svarat på denna frågan innan, men... Vi var på kliniken den 19 feb. och fick då diagnos fång med hovbensrotationer på båda hästarna. Haflingern 10 resp. 15 grader på fram, inget bak. Shettisen 14 grader vb, 6-7 grader på fram och i princip inget på hb. Haflingern var smärtfri i box, och klarade sig utan butta, efter två kurer (en på 14 dagar och en på 10 dagar). Shettisen klarade sig inte utan butta på länge. Det tog, tror jag, till slutet av april innan hon mådde så pass bra att buttan kunde tas bort. Antagligen pga att jag började blöta höet, men det vet jag inte säkert. Eller pga att jag började ge Happy Hoof, eller pga att skorna togs av henne igen. Men de mystiska bulorna hon hade försvann ju också när jag började blötlägga höet och fodra med Happy Hoof, så något med maten måste det ha varit ändå!

Var det det du ville veta med "frisk"? För friska det är de ju inte ännu...

Jag tror du tryckte på fel knapp...

Men förstår dig, detta är ingen fångtråd. Jag har velat veta mer om fång då det är en diferentialdignos för mig.

utifall att - liksom

men alla frågor drunknar här

För P1 hände det aldrig, total tid på butta var det 3 veckor om jag minns rätt, sen togs han bort. För H1 var det mindre än en vecka. Lillen får jag återkomma om, han är fortfarande av butta och pulsar inte men lite för tidigt börja jubla, men han har (till och från) stått på butta i sex veckor. Jag får ju dock inget klart ja eller nej på om han fortfarande har ont förrän på återbesöket i september. Han vänder obehindrat osv, men gummimatta och gips gör det ju svårtolkat.

Frisk så P1 aldrig, H1 var tillbaka i fullt arbete och vanligt liv 2 månader efter anfallet. Väl snabbt kan jag anse med det jag vet idag, men.. Lillen har oavsett om han är smärtfri nu eller ej minst ett par månader ens i best case scenario innan han är 'frisk', dvs vanlig hage och kan få röra sig.

Senast ändrad:

*kl*

Usch, imorgon ska jag åka in med min nordis på röntgen. Jag är lagom nervös :( Jag har dock aldrig behövt åka till någon klinik förut, hur går röntgen till? Får man vara med? Hur lång tid tar det?

*kl*

Usch, imorgon ska jag åka in med min nordis på röntgen. Jag är lagom nervös :( Jag har dock aldrig behövt åka till någon klinik förut, hur går röntgen till? Får man vara med? Hur lång tid tar det?

Jag har varit med alla ggr min ponny har röntgat och hjälpt dem med att antingen hålla hästen och eller plåtarna. De tar in den i ett röntgenrum och lyfter ofta upp hoven på en "trälåda". Sedan sätter de en stor plåt bakom hoven och sedan röntgas den. Sedan ser veterinären på röntgenbilderna i datorn. De brukar visa mig bilderna och diskutera dem med mig. Det kan vara bra om du tar reda på om hovbenet har ändrat sig och hur mkt. Det vill man gärna veta efterråt men det kan vara lite svårt att ställa alla frågor på plats i alla fall första gången.
Sedan ser veterinären på hästen och hur den rör sig. Det har tagit olika lång tid. Ngt som tar ganska lång tid är sedan direktregleringen med försäkringsbolaget så man kan betala. men vi har säkert varit där mellan 2.4 timmar varje gång.

Lycka till!

Hästen brukar få lugnande. Min haflinger får alltid för hon kan inte stå stilla, men shettisen röntgades utan båda gångerna. Hovarna ställs en i taget på en liten "låda" och sedan håller assistenten plåtarna vid hästens hov när bilden tas. Det tar inte särskilt lång tid. Några minuter för varje hov bara. De har alltid velat att jag ska vara med och hålla hästen. Man får ta på sig ett skyddsförkläde när man är med på röntgen.

Tillägg efter att ha läst Forrests inlägg. Jag brukar aldrig betala på kliniken, utan får faktura hem efter några veckor. Direktreglering har jag därför aldrig behövt vänta på. Lite olika upplägg på klinikerna alltså!

Senast ändrad:

*kl*

Ska hålla tummarna och tänka på er imorgon, rapportera gärna.

Det är inget farligt röntgen, och du får vara med, till och med ska vara med (om du är över 18 år och inte gravid, annars får du inte av hälsoskäl). Det är uppskattat av kliniken om du har en medhjälpare med dig att hjälpa till på rtg förresten.

I alla fall, hästen får en dos lugnande medel (har med dels försäkringar för rtgutrustningen att göra, och för hästen ska ha lättare att stå helt still, och slippa bli orolig av utrustningen t ex), och sen går man in i röntgenrummet. Du får ett käckt 'förkläde' med bly i på dig, och sen talar de om hur hästen ska stå, åt vilket håll osv. Du får hålla i hästen själv.

Vid fångröntgen står de på en träkloss (skulle hästen inte förmås gå med på det kan man i vissa fall, beroende på röntgen och plåtar, lösa det ändå, och de flesta hästar bryr sig inte i klossen så bli inte nervös för det).

Sen hålls en stor fyrkantig grej med ett skaft på (plåten) på insidan av benet och bilden tas, plåten tas bort och framkallas, och man tar nästa fot. Det är att hålla plåten det är bra om du har en medhjälpare till, de flesta kliniker accepterar att man inte har det dock, och då får en ur personalen hjälpa till (och de tar oftast betalt för det). Men alltid lättare för dem om man har medhjälpare med sig.

När man sett att kvaliten på plåtarna är okej får du ta av dig blyförklädet, ställa hästen att vakna till i boxen och sen kommer veterinären och berättar hur det såg ut på plåtarna. Vissa visar alltid hur det ser ut, annars kan du få be att få se på plåtarna om du är nyfiken.

SJälva röntgen i sig tar inte alls lång tid, men kan ju bli lite väntan inne och efter, och tiden beror lite på hur samarbetsvillig hästen är osv.

Tack för snabba och utförliga svar :)

Jag kommer ha en tjej med mig som har mycket kunskap kring hästar, tack och lov. Jag som pluggat på om fång sen min nordis fick det kommer kanske inte vara i stånd för att ställa kloka frågor. Hans sjukdomshistoria börjar bli lång så jag är mer än nervös :(

Han har haft erlichia två år i rad, båda gångerna har han fått kraftiga anfall med en del problem efter. Han såg så fin ut i våras och så kom fånget i somras.

Uppdaterar imorgon :)

Min stora kärlek:
6057844.jpg

kl. Uppdatering från oss:

Ikväll har jag och Thyra varit ut på vår premiärskrittur sedan fånganfallet, alltså 8 veckor sedan. Jag var förberedd med hjälm, säkerhetsväst och halsring:D Min pärla är inte ens i vanliga fall den lättaste att rida så jag tänkte att hon nu antagligen är ganska knäpp, jag var redo för en flygtur:p.

Men icke! Hon uppförde sig som en kissekatt!:o Janå, nästa i alla fall. Jag fattar inte.. Så nu är jag orolig för att hon har ont eller nåt i stället, suck. Skulle kännas bättre om hon varit mer bråkig. Tänk att man inte skall få glädja sig åt en lyckad harmonisk ridtur..:crazy:

För övrigt kan jag meddela att Formula 4 Feet fodret doftar underbart, skulle kunna äta själv:p

Ida

Ngt som tar ganska lång tid är sedan direktregleringen med försäkringsbolaget så man kan betala. men vi har säkert varit där mellan 2.4 timmar varje gång.

Lycka till!

Hm, detta tänkte jag på nu medan jag var i stallet..måste man betala något direkt på plats? Eller kommer allt på faktura?

Hm, detta tänkte jag på nu medan jag var i stallet..måste man betala något direkt på plats? Eller kommer allt på faktura?

Olika på olika kliniker. Vissa fakturerar, andra kräver betalt innan du åker. De som fakturerar behöver du inte vänta på ev direktreglering, men ska du betala på plats och ha direktreglerat får du vänta på regleringen. Som precis som Forest Autumn skrev kan ta lång tid ibland tyvärr. (Och ibland går det på 15 min, beror på belastning och tidpunkt, men lite på bolag med)

Nya designen på foderautomaten fungerar bättre. Jag har dock insett varför de har så 'höga' behållare. Det är en fördel om locket inte är så nära kanten (om det inte finns ngt som mekaniskt spärrar) då de annars kan dra så att locket följer med upp över kanten, och om de då får upp silage så det kommer i kläm mellan kant och lock kan de dra ur rejäla tussar ett tag.

Han är nog ganska mätt idag, han fick de fyra kilo han inte fick i sig inatt till frukost lös, och sen ett nät med 4 kg fyra timmar senare (jag var ju borta hela fm så kunde inte modifiera automaten då utan fick slopa den), men jag la i 2 kg kl 19 och kl 22 var hälften kvar, och det stack upp strån så var nåbart med.

Får se hur det ser ut efter nu inatt. Behöver ordna en starkare fastsättning mot däcket, det glappar lite nu. fascinerande är att han hellre äter ur 'automaten' än löst från golvet. Har han både och väljer han dra tussar ur 'automaten'. Läste iofs på det där andra forumet att andra upplevt samma med sina hästar, men trodde inte Lillen skulle välja det.

Olika på olika kliniker. Vissa fakturerar, andra kräver betalt innan du åker. De som fakturerar behöver du inte vänta på ev direktreglering, men ska du betala på plats och ha direktreglerat får du vänta på regleringen. Som precis som Forest Autumn skrev kan ta lång tid ibland tyvärr. (Och ibland går det på 15 min, beror på belastning och tidpunkt, men lite på bolag med)

Fan också, det hade jag ingen aning om. Jag blev inte heller upplyst om hur det ligger till vid just den kliniken jag ska åka till när jag bokade tid. Panik :crazy: (har bara 3500 :- på kontot just nu).

Dagen imorgon blir spännande, den här dagen har varit rätt otursam så :(

Hade ringt till vår lokala transportuthyrare, hyrt ett transport som vi skulle hämta vid 3. Kommer dit, ingen transport finns där. Ringer upp killen som hyrt ut och han bara "ojdå, jag har råkat hyra ut den, den kommer tillbaka ikväll, men jag kan köra ut den åt dig".. Bra tänkte jag, behöver lastträna. Han ringer sent på kvällen och säger "jag kommer inte, fick förhinder". Så min bekanting som ska köra oss imorgon får hämta den direkt imorgonbitti. Bara hoppas att hästen som sist blev lastad för 5 år sen går in :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 639
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar