Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

*KL*
T ex ang röntgen. Jag vet varifrån det är citerat att det hjälper inte hästen alls, det är mest för hästägarnas skull. I samma artikel finns också ett uttalande om att Obelgraden säger det mesta om vad hovbenet pysslar med (fast inte med de orden).

Fast det där stämde inte på oss heller. Min häst med sina 15- och 10-graders rotationer rörde sig riktigt bra. En annan häst med 6- och 7-graders rotationer kunde knappt ta sig från transporten och in till kliniken. Både min veterinär på kliniken samt min hovslagare (klinikhovslagare på annat djursjukhus) tyckte att det var viktigt att röntga.

Så, jag tror man ska akta sig mycket både för att hävda att han sagt/tycker via vad man läst i en artikel författad av annan, och även översätta råd man fårr 'irl' alltför generellt. Dvs tycka 'OW ansåg om min häst att..' istället för 'OW anser att vid ditt så ska det alltid vara datt'. Den erfarenhet jag personligen har av honom är att han förvisso har åsikter (tack och lov, jobbigt med en vet som inte haft det), men han har också det jag haft med honom att göra (haft honom för annat än fång med) har en mycket stor förmåga att även se från fall till fall.

Jag håller med dig.
Dessutom står det överst på denna sida

"Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Tillkalla i första hand veterinär om din häst är dålig."

Det är naturligtvis alltid bäst och många ggr det enda rätta med en veterinär som är på plats och ser hästen.
Det är för mig självklart att alltid anlita en veterinär i första hand om jag min häst är sjuk och jag är orolig för henne. Sedan tycker jag att det är mkt bra att kunna diskutera tex fång med andra här på forumet.

Senast ändrad:

Fast det där stämde inte på oss heller. Min häst med sina 15- och 10-graders rotationer rörde sig riktigt bra. En annan häst med 6- och 7-graders rotationer kunde knappt ta sig från transporten och in till kliniken. Både min veterinär på kliniken samt min hovslagare (klinikhovslagare på annat djursjukhus) tyckte att det var viktigt att röntga.

Mm, min L var ju obelgrad 3 i akuta läget, och inga rotationer (sist vi kollade iaf, ta i trä). Mitt kblsto var aldrig värre än grad 1, men hon hade lindriga rotationer BF och om jag minns rätt en pyttesänkning på ena fram.

Jag kan inte riktigt förstå hur man kan tycka det är oviktigt att röntga. Om det finns lägesförändringar är ju konvalescensen en helt annan än om det inte finns förändringar - och hur ska man veta utan att röntga liksom?

Sen har jag dålig koll så, men jag antar att har de rejäla rotationer, så vill man redan på ett tidigt stadium göra vissa insatser med verkning/beslag?

Din häst är din häst och den gör du som du vill med

Men jag fattar inte att du uttalar dig så vitt och brett om saker du inte har koll på Oj, titta vem som skriver..? :o

När du postar så mycket tror folk att du har koll

det du skrivit ovan har du inte koll på

Fan jag som har bättre utbildning än dig vad gäller hovar -drar mig för att säga för mycket, för jag tycker jag kan för lite för att leka expert på buke:rofl::rofl::rofl: Ändå så försöker du göra dig märkvärdigare än vad du är hela tiden... :grin:

det går inte att uttala sig om dessa bilder då man inte ser ringarna i traktdelen

och ävenom det gick så skulle jag inte ta det på mitt ansvar...

Är det inte på tiden att du en gång för alla lägger ner med dina personliga vendettor mot olika användare på buke och sopar utanför din egen dörr först? Hur var det nu, har din häst fång eller vad är det för fel på den???

Härligt! Menar du att han ätit 1kg på 3 timmar. Det låter ju jättebra!
Uppdatering! :bump:

Han var rätt välmatad innan då.

Nu idag så har 2 kg räckt iaf i 3 h. Inte riktigt koll på exakt HUR länge det räcker, men det är kvar efter 3 h och slut vid 4 h så nånstans där. Jag fodrar var fjärde h så idealet är det tar slut efter 4 h - tidigast.

Det blir aningens lite i botten han inte får tag i, vilket skapar en aning frustration (lite gräv bredvid behållaren), men det får han nog leva med, får se hur det utvecklas. Annars får jag göra locket aningens mindre så det går ända ner i botten.

Boss och 'småbitar' hamnar i botten och han kommer inte åt det. Inte mig emot, mkt näring i de små bladen *hehe*

Men hitills är jag över förväntan nöjd! Men utvärdering pågår fortfarande. Det är dock HELT KLART bättre nedsaktningseffekt på automaten än på trippla finmaskiga nät. Och jag tror ponnyn är nöjdare med automaten med, det verkar så.

Sen har jag dålig koll så, men jag antar att har de rejäla rotationer, så vill man redan på ett tidigt stadium göra vissa insatser med verkning/beslag?

Ja, så vitt jag vet också. Min hovslagare var väldigt nöjd över att få se röntgenbilder i början, men sedan dess har han inte tyckt att det behövs. Antar att det är viktigt att veta vad utgångsläget är. Utan röntgenbilder hade han ju inte heller sett vad han kallar för "gasfickor", och det var tydligen också bra att veta.

Ja, så vitt jag vet också. Min hovslagare var väldigt nöjd över att få se röntgenbilder i början, men sedan dess har han inte tyckt att det behövs. Antar att det är viktigt att veta vad utgångsläget är. Utan röntgenbilder hade han ju inte heller sett vad han kallar för "gasfickor", och det var tydligen också bra att veta.

samma här
Klinikhovslagaren kollade på röntgenbilderna varje gång när han skodde min ponny. Ett par ggr gick han tillbaka till datorn för att sengt speciellet innan han fortsatte.

KL
Tack alal som tagit sig tid att "prata" om min lilla tjej.
Kan klargöra att jag har rätt bra koll på hur fång ska skötas, men att jag gärna vile ha tips, som funkat för er, som man kan ha användning av.

Hovlslagaren var ute igår. Han verkade Sickan. Och sade att det finns INGA tecken på att hon nångång skulle ha haft fång. Hon var lång i fötterna, men inget som tydde på fång varken nyligen eller längre tillbaka. Dessutom sade att att hade hon haft fång för 8 månader sedan, som veterinären sade, så skulle det vara nerväxt, det skulle vara allra längste ner nu. randen som skall ha uppkommit för 8 månader sedan, befinner sig nu i mitten av hoven. Isåfall måstye hennes fötter ha växt vääldigt långsamt..

Jag känner mig ju mer benägen att tro på hovis, än på vet som tittade på hovarna, borstade lite lätt med handen på undersidan och tyckte att lamellranden var breddad. SJÄLVKLART fortsätter jag vara försiktig, egentligen ska alla shettisar behandlas som fångponnyer känns det som.

Hon går ute i stor hage dygnet runt med munkorg, och hon är sjukt arg! Förut kom hon i trav eller galopp då jag ropade, sen munkorgen kom på, får jag hämta henne. men kanske hellre det än att hon blir sjuk!

Jag skulle pm'a dig men det går inte pga av en inställning i din profil

Jag vart varnad för otrevligt beteende mot annan användare, därför kunde du inte PM:a.

Så nu är det väl bäst man skärper sej.;)
Istället för att skriva här och störa, får jag väl göra som jag gör ialla andra fall, titta på hur hästen reagerer.

Men jag har ju ingen fånghäst, men en box ledig, så varför i inte...

Marlene

Min ponny hade fång i mitten av december. Hennes rand finns kvar på hoven fortfarande och det är mellan en tredjedel och en fjärdedel av hoven kvar som ska växa bort. Jag vill inte påstå att henens hovar växer långsamt.

Därmed inte sagt att hon har haft fång.

Bra att hovslagaren inte såg tecken på fång, hade han någon teori om det dubbelslående steget förresten? *nyfiken* Och blev det bättre/sämre av verkningen?

Håller tummarna hon snart vänjer sig med munkorgen, min var också rejält frustrerad i början, stod och hyperventilerade och tyckta ettd et gick inte att äta. Så fort man kom kom han springande och ynkade. När (han trodde) ingen såg åt han med den efter ett tag (nån vecka?) dock. Men så fort han fick syn på någon så hävdade han att det inte gick att äta :devil: Höll han på med ganska länge.

Han GILLAR fortfarande inte munkorgen, men han accepterar den, och kan nu äta med vittnen med. Men tror aldrig han kommer dithän som vissa beskriver, att deras hästar kommer springande när de ser munkorgen för de vet den betyder att de ska gå ut på gräs.

Nu idag så har 2 kg räckt iaf i 3 h. Inte riktigt koll på exakt HUR länge det räcker, men det är kvar efter 3 h och slut vid 4 h så nånstans där. Jag fodrar var fjärde h så idealet är det tar slut efter 4 h - tidigast.

Fast om han står typ ½ timme utan är väl ingen fara?

Boss och 'småbitar' hamnar i botten och han kommer inte åt det. Inte mig emot, mkt näring i de små bladen *hehe*

Om man vill att han ska få i sig det med, kan man ju bara sprida ut det i boxen, så att hästen kan få gå o leta efter det. Min skulle med garanti dammsuga upp allting;) Sitter det inte en del vitaminer och mineraler i det också?

Nej, absolut inte, jag är nöjd om det räcker i 3 h, dvs det blir max 1 h utan mat. Men idealiskt, den perfekta lösningen sas (som kanske inte går att nå, men får man drömma) är ju om det räcker 4 h eller mer. Så han har mat hela tiden. Och gärna att han nattetid tar pauser.

Nu får han ju 2 kg var 4:e h, och så 4 kg till natten. Eg skulle det behöva vara 1 kg vissa av dagfodringarna, blir lite för mkt MJ annars, men får ju göra så gott det går.

Men jag är NÖJD som sagt, jättenöjd. För om han inte 'lär sig tricket' och börjar käka fortare än såhär (då får jag väl minska hålen igen) så är det här succe och bättre än något jag trixat med tidigare.

Igår fick han nattmaten sent, vid tolv. Imorse vid åtta så var det ju slut, men han var INTE vrålhungrig. Mkt gott tecken!

Ingen aning hur mkt vitaminer och mineraler som är i bosset, just boss (det pytteyttelilla bitarna) tror jag inte ens kommer med i analysen. De lite större bitarna gör jag precis som du, strösslar med. Men bosset kastar jag, även fast han gärna äter det, det är ju GOTT ju. Men iom att han redan får för mkt MJ så kan jag kapa några kalorier så jatack, han får ju över sitt (teball)behov av mineraler, och extra vitaminer så tror inte det är någon fara?

Glömde - och det är SÅ mycket enklare och snabbare fylla på automaten än att bråka med hönäten och fylla dem och trä flera på varandra, sen trassla ut dem etc :bow:

KL
Existerar det ngt som belastningsfång?
Isf, vad är skillnaden mot "fruktanfång"?
I mitt fall kan jag avläsa av de två anfall hästen har haft att det vid bägge tillfällena varit både foderbyte, men i ena fallet oerhört knöggligt underlag, och i det andra tappad sko på knöggligt grusunderlag. Så jag vet inte vad jag ska tro.

ja det exsterar - det rä en mekanisk överbelastning kan man säga tror jag
Hästen kan få belastningsfång av flera skäl

Jag är inte veterinär och tänker inte rabbala upp alla

Skillnaden mot gräsfång är att gräsfång är en sjukdom dvs hästen är sjuk ngt händer i tarmsystemet som sätter igång processen i hovarna

Där är det primära att bota sjukdommen så hävs anfallet

I den här tråden har nog de flesta gräsfång

och jag har dragit mig i det längsta för att säga något för jag vill inte inge ngn falska förhoppningar

Är hästen/ har varit sjuk så är det inte tu tal om det

Jag har bara svårt för när någon tvärsäkert uttalar sig om saker utan att ha mer än inläst kunskap, och enstaka egna hästar

Senast ändrad:

*KL*

Att hänvisa till t ex O.W, utan att ha diskuterat det med honom så att säga direkt, blir ofta knepigt med.

T ex ang röntgen. Jag vet varifrån det är citerat att det hjälper inte hästen alls, det är mest för hästägarnas skull.

halten och sån fin effekt på fettdepåerna.

Så, jag tror man ska akta sig mycket både för att hävda att han sagt/tycker via vad man läst i en artikel författad av annan, och även översätta råd man fårr 'irl' alltför generellt. Dvs tycka 'OW ansåg om min häst att..' istället för 'OW anser att vid ditt så ska det alltid vara datt'.

Nu går du för långt och hittar på.

Självklart har jag talat med honom, så sent som för en vecka sedan

Jag drog mig för att nämna det, för att det blri fel att använda kända personer som tillhyggen, vilket du gör nu

Men det som är intressant är inte - jag mötte Lassie..

Utan det som är intressant är att diskutera metoder och tankar kring denna sjukdom

Strömsholms metoden där man bla röntgar var 5:e vecka är kritiserad sedan länge, läste jag i talibantrådarna för flera år sedan

Det stora problemet och varför det görs är att kvaliteten på den ordinära hovslagaren är för dålig.

Sådant går också att läsa om här på forumet

Jag tycker uppriktigt synd om alla fånghästägare för det verkar inte finnas några gemensamma riktlinjer

och som hästägare är man mycket i händerna på den som ställer diagnos

och det kan bli väldigt olika om man ser på det som skrivs i tråden

KL

Hovlslagaren var ute igår. Han verkade Sickan. Och sade att det finns INGA tecken på att hon nångång skulle ha haft fång. Hon var lång i fötterna, men inget som tydde på fång varken nyligen eller längre tillbaka. Dessutom sade att att hade hon haft fång för 8 månader sedan, som veterinären sade, så skulle det vara nerväxt, det skulle vara allra längste ner nu. randen som skall ha uppkommit för 8 månader sedan, befinner sig nu i mitten av hoven. Isåfall måstye hennes fötter ha växt vääldigt långsamt..

Bra att du är försiktig

men precis detta jag påpekade, randen borde vara nästan nere och då borde det ju synas när man verkar

En duktig men framförallt erfaren hovslagare kan läsa på hoven vad som hänt och inte - och ofta kan man lokalisera foderbyten och betessläpp även om hästägaren är väldigt försiktig

det är som årsringar på ett träd

Fång är en sjukdom som man skall ta på allvar, inte tu tal om det

Men man måste som hästägare ta reda på mycket fakta - för de hovisar som inte gått påbyggnadskurserna (inkl jag då jag inte längre är verksam) har en rätt dammig kunskap om fång om man inte träffat på så många

Och veteriärer överlåter ofta hovar till klinikhovisar, så...

det kan bli knepigt

och rent allmänt om hovvård och verkningar - av en del man ser här på buke så svimmar man nästan

Bara en brasklapp om att second opinion kan vara av värde

Självklart måste varje hästägare själv känna vad som känns rätt för dem

det enda jag opponerar mig mot är röntgen som en absolut sanning.

och också hur Alexandra hänvisar....

det finns en gammal SLU faktblad på nätet -
och en senare intevju med OW på aftonbladet på nätet

I just denna senare asvlutas det med att man måste går på hur mycket smärta hästen visar ang prognos - inte hur röntgenplåten ser ut

Jag har länkat till båda artiklarna tidigare i tråden

just det här som händer nu i tråden, det refereras till det ena till det andra och påstås saker

gör det ju bara uppenbart

Kolla upp det som sägs/skrivs

med källan

Annars hamnar man lätt i en skendiskussion

KL
Är inte säker på att jag har förstått, men menar ni att röntgen är onödigt eller att det är en del av processen i hur man ska veta hur mkt skada hovarna har tagit av den akuta fången o därmed hur man går vidare- hur lång tid den måste vara konv. Det måste givetvis stå i förbund med hästens allmäntillstånd o även vad ÅB röntgenfynden visar.

Det är mkt som sen ligger på hästägaren för att den ska bli frisk bl. a sitt val av hovis.
Det står på allas rekommendationer- att nästan allt ligger i händerna på hästens ägare- huruvida hästen blir helt återställd o givetvis inte får återfall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023