Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Fast nu var det ju just hos Ultuna och OW som bekant som min behandlades. Dvs någonstans ansågs det ju ändå att röntgenresultatet, även så långt efteråt och med såpass milda symptom påverkade valet av behandling.

Sen så någon annan veterinär kan ha tolkat bilder annorlunda, behandlat annorlunda etc. Men just det att av någon anledning så trots det du skrivit och citerat, så valde de att rönta min, att dessutom ändra sig från en typ av beslag till ett annat efter att ha sett röntgenresultatet - som visade lindriga rotationer (och om jag minns rätt lindrig sänkning ena fram)

Det som gör det svårt att ge unisona råd rakt av ner på detaljnivå (de övergripande råden är ju alla med hyfsad koll överens om) är väl mycket för att det som hjälper en hjälper inte en annan och vice versa. Så 'lotteri' på det hållet med, bara hoppas man har en veterinär som kan se utanför ramen och till individen.

För ja, det spelar mycket stor roll vilken veterinär man får, får man någon av de som ibland dyker upp omnämnda i trådar här, som tycker ut i gräshagen med fri rörelse såfort hästen är hyfsat smärtfri t ex, då har man nog ett betydligt sämre läge än någon mer påläst - eg oavsett vilken av metoderna som förespråkas. Samtidigt (lotteridelen) kan det gå finemang för den som kom ut på gräs direkt, medan den som fick all tillgänglig hjälp och stationärvårdades på klinik tom inte klarade sig.

Jag håller med i allt du skriver faktiskt

Skall vi fira :laugh:

Man kan röntga av fler anledningar före skoning som egentligen inte har med sänkning eller roatation att göra. Någon anledning hade de till det i alla fall

:)

de som de hade emot var väl röntgandet "bara för att"

Jag tror också att alla behöver en individuell lösning och att det är däför man behöver någon med mycket erfarnhet

Jag tycker inte riktigt om att Strömsholmsmodellen framställs som världsunik eller den enda rätt

Den är säkert jättebra på en hel del individer, men man borde vara mer ärlig med att det inte är den enda på jorden

hade jag trott på det så hade min häst varit död nu

Senast ändrad:

Min N hade ju lindriga rotationer, ur akut fas (som var lindrig) för länge sedan, dock en kvarstående liten reaktion (markering) i trav på hårt underlag. Innan röntgen (samma besök alltså) så diskuterade de en typ av beslag. EFTER röntgen när de konstaterat de lindriga rotationerna, så ändrade de sig just pga röntgenbilderna, och hon fick en annan typ av beslag. Så uppenbarligen spelade där även en liten rotation, och efter akutfas (dvs förändringen var avstannad) roll för valet av beslag och behandling?

Hon röntgades inte i anslutning till de akuta anfallet, utan hon röntgades när hon inte blev riktigt 100% bra efter ett lindrigt anfall (dvs reagerade i trav på hårt underlag fortfarande, på gräs, i hagen etc u.a. i alla gångarter, samma sak på ridbaneunderlaget de hade på kliniken. Däremot i löpargången, med skorna ryckte så markerade hon. Ohalt med skor på, men det märktes i uppsutten trav även med skor på)

Har du haft tidigare fånghästar?
Då förstår jag varför du ger tips, för jag förstår ju att den blev bra, och att du ger tips och info utifrån de erfarenheterna.

Då förstår jag...
Sorry för det inlägget som blev borttaget.

Marlene

När jag hade problem ringde jag runt till 5 av de mest ansedda hovisarna i Sverige

och fick 5 olika svar

Det tycker jag är skrämmande

En av de ansvariga veterinärerna för vidareutbildningan av hovisar på Ultuna sa att;
Ja det är ett lotteri - hur det går för dig beror helt på vem du väljer

Såhär med facit i hand

barfota hade inte varit bra för min

Inte traditionell fångskoning heller

tur att jag drog en vinstlott

Fast, ärligt talat, beror inte "vinstlotten" på den individuella hästen i KOMBINATION med hovslagaren/veterinären och dennes metoder? För mig känns det som om det finns så många "rätt" och "fel" när man behandlar fång, att det bästa man kan vara som hovslagare och veterinär är ödmjuk och lyhörd. Hur mår hästen? Vad fungerar den bäst med (barfota, vanliga skor, sjukbeslag etc)?

Tillägg: Såg i efterhand att du skrev om att anpassa till individen i ditt senaste inlägg...!

Vinstlotten beror nog på att jag valde den som lyssnade på anamnesen,

dvs vad hade föregått "ont i fossingarna"
Hur började det?

vad förvärrade

vad förbättrade

samt att denna hade erfarenhet av detta

Jag valde den som logiskt kudne förklara turerna

men uja - jag har nästan haft hjärtattck

Senast ändrad:

Det blir för många missförstånd mellan oss, så ser jag det mer som en risk att det blri fler om jag försöker räta ut dem

Men då jag pratat om min historia med andra mer kunniga om mig - så fick jag höra att hästar dömts ut av veterinär - i onödan

Men jag har ingen siffra på det

Anledningen till att det blir många missföstånd mellan oss är att du har ett för mig lite märkligt sätt att argumentera.
Du för fram en åsikt som om den var den enda rätta och sedan kan du inte bemöta mina motargument. Du svarar oftast inte på dem eller så svarar du som du gör här ovan - med att du inte kan styrka det som i ngt inlägg tidigare var "världens" sanning. Det är ditt eget tyckande hela tiden som ska gälla och ja om du undrar så stör det mig.

Jag vill föra intressanta och sakliga diskussioner om hur man behandlar en fånghäst och detta på ett trevligt sätt utan personangrepp.

Det andra stycket i det du skrivit till mig går inte att bemöta över huvud taget. vad säger det oss?

:confused: Du läser mina inlägg som fan läser bibeln

Jag ser dock här en anledning till missförstånd
jag "argumenterar" inte alls - jag resonerar runt. Jag har ingen sanning alls, påpekar att det finns flera

Vi sysslar uppenbarligen med olika saker

Att du lägger hela orsaken till våra kommunikationsproblem utanför dig själv - säger allt :grin:

Rest my case

För husfridens skull ignorerar jag dig

Senast ändrad:

Jag ser dock här en anledning till missförstånd
jag "argumenterar" inte alls - jag resonerar runt. Jag har ingen sanning alls, påpekar att det finns flera

Men detta med att resonera runt är just det du kritiserar alla andra för att göra. Du har om jag inte minns fel skrivit i ett inlägg att du kan detta eftersom du har en utbildning. Nu påstår du helt plötsligt ngt annat.

Men visst är det så att det finns flera sanningar och det är väl bra det annars hade ju allt stagnerat på ngt sätt.

Men som min shettis. distriktsveterinären kom ut i slutet på mars, konstaterade väldigt lindrig fång och sa att jag nu troligen kunde häva anfallet snabbt. Hon fick en spruta med vad jag kan anta var smärtstillande. Boxvila 1 vecka ihop med Metacam. Sedan några dagar till inne för att kolla hur hon mår utan Metacam, och sen kunde hon få börja stå i liiiiiten hage med munkorg.

Redan på kvällen ansåg shettisen att hon var frisk då hon ville ut och kom ut genom att hoppa upp och hänga sig på boxdörren = matte sprang runt som en galning i 20 sek för att fånga den lilla krabaten. Snacka om att jag var orolig för påföljderna då hon uppenbarligen inte kände någon smärta längre.

Min sambo förankrade dörren underifrån med en träkloss så det inte skulle gå för shettisen att hänga sig. Vad gör man som shettis då? Jo man lyckas sparka undan den ganska hårt fastkilade träklossen (jag rår inte att ta bort den med en hand utan måste antingen använda båda händerna och lirka loss den åt sidorna eller sparka loss den med 3-4 "sparkar") och kan då sen hänga sig på boxdörren och kommer loss. Det här var f.m. dagen efter vet hade varit ute.

Då ledsnade jag. Åkte och köpte mer torv och gjorde i ordning den stora boxen (ca 10 kvm) och lade in 2-3 dm torv och tänkte att nu jäklar ( :devil: ) ska du väl inte kunna ta dig ut över de boxväggarna som är 1,30 m höga. Hon stod där inne, jag gick in och mockade och gav henne mat så hon var inte utanför boxen på 14 dagar förutom 2 små korta promenader (1-2 min) de sista två dagarna. Vad jag kunde se helt smärtfri.

Iaf, i måndags kunde veterinären (och jag) se att lamellerna var "fula" och inte såg riktigt normala ut. Det har inte synts någonting alls där tidigare. En "fångrand" har växt ner 2/3 av hoven. Det här är alltså nästan 5 månader efter fånganfallet. Är det vanligt att det går så lång tid?

Om det är ett mer allvarligt anfall, syns det tidigare då?

En fråga: Har din häst konstaterat fång nu? sist du rapporterade vill jag minnas att diagnos inte var ställd att det definitivt var fång. Jag vill också minnas att du aldrig tidigare haft en häst med fång heller?

Du måste va den enda som ngnsin lyckats att komma på kant med Forest Autumn, som är en av de mest konstruktiva skrivare på forumet jag vet och som dessutom aldrig skriver ett jota som h*n inte är insatt i, och skriver h*n ngt hon inte har 100 koll på så framgår även detta, och är fortfarande högst konstruktivt framfört. :cool:

kl. Tankar och erfarenheter önskas!

Min tant går nu som sagt ute i sandhage sen 1 1/2 vecka tillbaka. Hennes hovar har växt sakta men säkert och har en normal form. Alltså inga "vanskapta skidbackar". Den nya hov som växer fram tycker jag dock är väldigt torr. Övriga hoven ser inte lika torr ut men där finns små sprickor eller "gropar" här och där, mest på bakhovarna. Svårt att förklara detta, borde ta kort:crazy:

Jag är medveten om att en frisk hov kommer inifrån men kan den väldigt torra sandhagen torka ut hennes hovar?

Bör jag smörja in hennes hovar med exempelvis någon olja? Fiskleverolja har jag från tidigare ett gott öga till.

Är detta vanligt efter ett fånganfall?

Hovslagaren tyckte i övrigt att hennes hovar såg bra ut.

Hoppas på många reflektioner från er alla!:p

Ida

Jag tycker också att mina hästars hovar ser annorlunda ut nu. Shettisens hovar brukade vara blanka och svarta, nu är de gråa. Båda hästarnas hovar ser torrare ut. Men om man ska/kan göra något åt det, det vet jag inte.

Jag brukar smörja in hovarna med vanlig matolja om jag tycker att de verkar torra, specellt uppe vid kronranden där den nya hoven växer fram. Detta på inrådan från de hovslagare som har skott min ponny. Hennes hovar har också sett annorlunda ut det senaste halvåret, inte helt jättekonstiga men inte som vanligt. Det är nog inte så konstigt att utsidan ändras lite eftersom insidan är förändrad.

Svarar er båda!

Jo, hovarna har nog förändrats något. Tycker på nåt sätt att det som växer ut ser torrare och "frasigare" ut. Kanske jag skall prova smörja in hovarna. Om det hjälper gör jag det gärna, är bara så rädd hela tiden för att göra fel:crazy: Man överväger varje beslut femtioelva ggr.. Tycker nu inte att oljan kan göra skada i alla fall.

Ida

Ang vattna hö för att minska sockret.
Kan man vattna silage för att minska sockret?
Kan man vattna ur sockret ur direkt slaget gräs?

Marlene

Räcker inte med att vattna för att minska sockret, du måste blötlägga.

Vet dock inte om det går med silage med. Dock så är det ju oftast markant mindre socker i silage än hö redan, men även jag har funderat att om man skulle ha ett silage med högt socker, om man kan laka ur det.

Gräs blir inte utfodringsmässigt vettigt att blöta med ju däremot, om det så skulle fungera, det är för mycket färskvara? Jag har ingen aning om det går laka ur sockret dock, spontant gissar jag att det inte går.

Fått svaret på sockeranalysen nu på silaget nu. 10,1% per kg TS, dvs 5.25% per kg foder.

Är ju okej ur båda synsätten, men kom att tänka på att när det anges siffror, t ex 10% och under osv, är det per kg TS eller per kg foder de diskuterar då?

Ang blöta silage och gräs? Fast vad är vitsen om det sen inte går att utfodra med det? *nyfiken*

Ang blötning så det jag minns jag tyckte var intressant när jag läste studierna om det var att det skiljer STORT hur mycket du kan laka ur mellan hö och hö. Vissa fick man ingen sockerminskning alls med blötläggning, andra minskade sockret med mer än 35%. Och ett fåtal prov visade ÖKAD sockermängd efter 30 min blötning (sen sjönk det dock).

Frågan är om det är höet eller provtagningsmetoderna som ger den skillnaden. Men lite läskigt att det kan slå så olika.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar