Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Det där ser ju jätteintressant ut :)! Tror att jag ska försöka skicka iväg mitt hö dit. MEN "min" bonde har tagit en andraskörd och jag vet inte om jag ska försöka få av den i stället om det går. Då är det ju dumt att testa nu...

Jag mailade dem och frågade om hur det går att skicka silage, om det hinner bli dåligt eller så.

Sen fick jag mer mailsvar av den snälla engelska veterinären som svarade på min fråga om man räknar per TS eller per kg foder. Han ställde en fråga i sitt mail om vad som gjorts åt fötterna ang fånget (jag drog bara en väldigt snabbversion på fyra rader om Lillen för att förklara varför jag undrade om sockerhalt), och jag svarade, och nu fick jag ett superlångt svar tillbaka, både om socker i hö vs bete, och om fångbehandling i allmänhet, och gipsning av fånghovar i synnerhet.

Gav en suveränt bra förklaring varför han tyckte det var bra med gips. Jag var ju nöjd med gipsningen redan innan (har ju debatterats i tråden) och hovslagarens motivering (som delades av J i mailet), men han hade också ett argument till för varför gips kan vara väldigt bra, som jag inte tänkt på. Att gipsning "stabilise the hoof wall so that the laminae aren't broken down by movement of the hoof". Låter logiskt i mina amatöröron faktiskt?

Kan du inte lägga ut del av mejlet här? Jag skulle gärna höra mer om socker i bete och hö! Jag blöter ju fortfarande mitt hö (nu det nya höet) till shettisen. Vågar helt enkelt inte sluta...:crazy: Igår tyckte jag att hon hade större bulor över ögonen igen, men när man går och stirrar på något så kan man inbilla sig lite allt möjligt... Hon är också superkänslig för flugor och hade varit utan sin flughuva i ett par dagar. Kan vara det som gjorde att hon såg lite "påsig" och svullen ut runt ögonen. Hon har haft huvan i två dagar nu igen, och ikväll tyckte jag att hon såg okej ut. Men USCH vad man blir paranoid:crazy:!!!

Kan inte lägga ut mail, då gnäller folk..

I korthet gick det ut på att (jag började tala om det, att Sverige ligger ganska 'långt' efter UK vad gäller IR, fenomenet är inte lika välkänt här, och här talas det numera om fruktan och bete, men sällan om hö och socker, att jag innan nu när L fick fång knappt hört om IR, än mindre reflekterat över att hö kan vara sockerrikt etc) hö kan faktiskt ha mindre socker än bete, beror på höet och betet och så vidare. Och att ta fånghästar från bete och servera dem hö rent generellt inte behöver vara en förbättring, samtidigt så är gå kvar på gräs inte ett alt ur rörelsesynpunkt. Men just att man för sällan reflekterar över att höet kan vara värre än gräset i sockersynpunkt, även om man kan få ner sockret av blötning. Och att han önskar att fler i UK skulle analysera med, men många köper in småposter hö och då är det svårt.

Och som jag skrev att vad exakt har analyserats och hur, och om stärkelse var med i siffran, och att det är WSC + stärkelse som man bör fokusera på i 'vårt' klimat (England har ju hyfsat lika) iom att 'our pastures can have high fructan levels' och att ESC inte tar med det.

Sen frågade han vad som gjort åt Lillens fötter, om han fått sul- och strålstöd initialt, och om trakten sänkts.

Jag svarade, med vad som gjorts, vad som planerades att göra, men hur han var på ÅB och att det blev gips, men om allt går som det ska skos han nästa besök. Nämnde också, iom att det blev sådan reaktion här, att gipsa inte är 'standardprocedur' vif fång i Sverige. (Ifall han skulle gå i taket han med över det ;))

Han svarade att gips används mer och mer i UK med, och att hans åsikt är att det ofta är av godo då det ger understöd till sula och stråle, samt håller ihop hovväggen så det inte blir mer lamellpåverkan av hovmekanismen. Och så undrade han varför de tänkte sko nästa besök, och att för honoms kulle det ligga närmare till hands att gipsa om och gipsa en period till för att stabilisera. Men också att trimningen är än viktigare, för att motverka de mekaniska krafterna (mechanical forces) i hoven.

Han verkar generellt vara för denna stabilisering, han pratar generellt och hänvisar till lite bilder på hemsidan och så när han svarar, inte specifikt 'mot' Lillen. (Vilket ju för övrigt skulle bli grymt svårt när man inte ens sett ponnyn)

I sammandrag. Inte jättemycket nytt kanske, men jag är djupt imponerad av ett sådant engagemang och 'utveckling' av en enkel fråga om jag ska använda per kg TS eller per kg foder-värdet. Och generellt känns det som en väldigt engagerad och ödmjuk veterinär, väl medveten om att det inte finns några universella sanningar och både för och nackdelar med nästan allt (t ex bete vs hö)

Nu fick jag svar från labbet, som rekommenderade att torka silaget innan det skickas. Och att man fick använda systersidan dairyone.com och 'follow international sampling procedures' och även ställa ev fraktfrågor till dem. Men de kunde analysera, nemas problemas.

Fortsätter trakassera tråden, men Lillknatten är fortfarande pulsfri - yay. ARG börjar han bli med, jag tar det som ett rent hälsotecken efter snart 2 månaders boxvila. Om han inte får precis det han vill exakt när han vill det blir han fasligt arg, och stampar/gräver/bockar & piper..

Grattis Alexandra, jag hade samma problem och ältande funderingar som du förra sommaren. Jag har kunnat rida min ponny sen februari och hon är fullt frisk och slank (blöter höet) nu. Kämpa på! :laugh:)
Min fick fång 11/5 08. 15/2 09 satte jag igång henne. Hon är finare än nånsin och iskall om hovarna. betar 8 tim med munkorg med tummstort hål.

Senast ändrad:

Tack för pepp =) Jag (och veterinären, bara vi får honom symptomfri utan butta) har ju gott hopp han ska bli helt återställd, och han är ju tack och lov en A-patient, så tiden går ganska fort (fast det här med vila upp mig på min semester, nja.. tröttare nu än innan. Innan kunde jag ju smita till jobbet och få avlastning).

Jag hoppas på positiva nyheter om drygt 1½ vecka (argh, var tog min semester vägen??) så han kan få börja komma ut litegrann i friska luften i alla fall, även om jag kommer få magsår och skrämselhicka av det är jag rädd, risken för bus känns stor..

men Lillknatten är fortfarande pulsfri - yay. ARG börjar han bli med, jag tar det som ett rent hälsotecken efter snart 2 månaders boxvila. Om han inte får precis det han vill exakt när han vill det blir han fasligt arg, och stampar/gräver/bockar & piper..

Det låter DEFINITIVT som om han mår bättre :)! Så kul :)!

(fast det här med vila upp mig på min semester, nja.. tröttare nu än innan. Innan kunde jag ju smita till jobbet och få avlastning).

Håller med! Det var lite trist dessutom att inte komma iväg någonstans på semester i år. Vi åkte hemifrån ett par halvdagar, och fick då ordna hästvakt...:crazy:

så han kan få börja komma ut litegrann i friska luften i alla fall, även om jag kommer få magsår och skrämselhicka av det är jag rädd, risken för bus känns stor..

Känner igen mig här också...:crazy:

kl

Nu har hon varit inne på röngen..
Mkt sänkning och rotation i tassarna :cry:
Efter att ha gott på finadyn över 10 dagar och
hon fortfarande rör sig så stappligt har de nu övergått till butta.
Men det ser mörkt ut :crazy:
Vet inte vad jag ska ta mig till.

kl

Nu har hon varit inne på röngen..
Mkt sänkning och rotation i tassarna :cry:
Efter att ha gott på finadyn över 10 dagar och
hon fortfarande rör sig så stappligt har de nu övergått till butta.
Men det ser mörkt ut :crazy:
Vet inte vad jag ska ta mig till.

Jag beklagar. Vad sa kliniken om hur hon 'behandlats' innan, med alla promenader etc?

Kan du få loss ponnyn från ridskolan? Du kanske inte har råd och tid, men har för mig du i tidigare tråd uttryckte önskan om det?

Med tanke på att ponnyn även om allt går perfekt har minst ett år innan hon kan vara tillbaka i verksamheten, i bästa fall.

Bra att de byter medicin, vissa svarar bättre på det ena än det andra.

Fick hon något stöd för fötterna?

Jag beklagar igen, och lider med dig att du bara kan stå maktlös och titta på, det är tungt nog när det är ens egen häst och man kan sätta in insatser och 'göra som man vill' att stå maktlös bredvid. Men kan bara föreställa mig hur det skulle vara om man såg någon göra 'tvärtemot' och hästen led av det =/

Var inte med på klinken men blir uppdaterad av stallchefen hela tiden så det är bra.
De har fått av henne skorna också.

Jo, självklart vill jag det, jag har ett Zorbakonto där jag sparat pengar länge utifall ngt skulle hända
som gjorde att de inte kan ha kvar henne men att hon ändå kan fortsätta leva.

Men kan hon inte sluta ha ont ens med smärtstillande så finns det ju inget jag kan göra heller,
då lider hon bara.

Mmm jag bara försöker hålla ihop allt men det här är det värsta som någonsin skulle kunna hända.
Vill inget mer om hon inte finns :/

För att få en större helhetsjämförelse med den engelska behandlingen (som om all fångbehandling skulle bedrivas exakt likadant landet runt i UK;)) , måste man veta hur de gör med boxvila, underlag, röntgen, fodermängd o typ av det mm.

I de papprena som jag fick från min med. Vet från UK hade man en annan syn på hur överlinjen ska se ut osv. D v s där man ser skillnad på fett o muskler- att ryggraden inte ska vara helt inbäddad.(jakten på protein...igen:cool:).

Det är inget nytt med att rätt fångverkning o att en tjock bädd ger just- understöd för sula o stråle samt dipp av tån.

Den brittiske kanske nu tror att man skor de flesta här.:crazy:

Senast ändrad:

I de papprena som jag fick från min med. Vet från UK hade man en annan syn på hur överlinjen ska se ut osv. D v s där man ser skillnad på fett o muskler- att ryggraden inte ska vara helt inbäddad.(jakten på protein...igen:cool:).

Jag är inte med på hur du menar här. Det är viktigt att de inte är feta men vad har det med proteiner att göra? En häst kan inte lagra proteiner alls och då alltså inte på samma sätt som fett. Däremot kan den lagra fett i musklerna om jag har förstått det rätt. Men det har fortfarande med för mkt energi att göra.

Vad jag kan utläsa av allas foderstater för feta hästar som läggs upp här, hamnar de flesta på ett överskott av energi för att de till varje pris måste upp till en norm av proteinbehov som inte överensstämmer med varje individ- som dessutom står på box.
Det finns inte ens ngt tabellvärde för vad som önskas i det läget! Boxvila där den måste banta- akut.

Menar du att hästar inte omvandlar ett överskott av protein till fett?

Tycker att det är lite märkligt- i såna fall, då man kan se hästar göda sig på...ingenting.

Sen finns det i tråd efter tråd där man likställer en rund häst med dito överlinje med en sund häst.

En häst som inte jobbar kan inte förväntas ha en stor muskelmassa. Där är det nog mer fett i de s.k musklerna. Det ser man när man börjar att jobba dem o ska inte förväxlas med att de då får proteinbrist, utan bör då ev. fodras upp till att det passar för det dåvarande arbetet.

Foderstaten ska regleras med ev. vila likväl som ökat arbete.

Senast ändrad:

Utav ren nyfikenhet, vad är det för fd fånghäst du har (ras, vikt, ålder etc) och hur ser foderstaten för den ut? Hur såg den ut när hästen bantade, och hur ser den ut nu?

Jag tycker att det är SVÅRT, med stora bokstäver, att veta var i sjutton man ska lägga hästen näringsmässigt för att den inte ska bli för rund/för tunn... Så himla lätt är det väl inte???

Får jag fråga hur du tycker man ska göra då? Med foderstat? Hur vet jag att jag gör rätt och inte ger för mycket/för lite?
Om en normalviktig häst får för lite protein, vad händer då?

Tar hästen av sina fettreserver (f.d. protein som omvandlats till fett) öven om den får för lite protein? Om jag har förstått det rätt så menar du att hästen måste bantas först (sänka energi- och proteinintag) innan den kan bygga muskler. Men när är den tillräckligt bantad för att man ska kunna öka på med energi och protein så den kan bygga muskler? Det kan ju gå för långt med bantningen så att hästen ser ut som ett staket och då måste man göda på den innan den kan börja bygga muskler....

Vad jag kan utläsa av allas foderstater för feta hästar som läggs upp här, hamnar de flesta på ett överskott av energi för att de till varje pris måste upp till en norm av proteinbehov som inte överensstämmer med varje individ- som dessutom står på box.
Det finns inte ens ngt tabellvärde för vad som önskas i det läget! Boxvila där den måste banta- akut.

Menar du att hästar inte omvandlar ett överskott av protein till fett?
.

Jag brukar inte studera alla foderstater som läggs upp :crazy:
Jag är mkt intresserad av utfodring av hästar men inte på det sättet att jag tycker det är spännande med foderstater, borde jag kanske tycka men gör nu inte det.

Men att en fet häst ska leva på ett minimum av energi är nog du och jag överrens om. Men för mig betyder inte det att hästen tvunget måste få för lite proteiner för det. I analysen för ett foder så finns all energi medräknad även den som kommer från proteinerna. Så om jag förstår dig rätt så håller jag inte med dig. Man kan mkt väl ge sin häst tillräckligt med proteiner utan att den för den skull landar i ett överskott av energi.

Sedan ska man nog inte glömma bort att felmarginalerna när det gäller analys av foder, beräkning av behov osv är ganska så stora. Det handlar hela tiden om ganska grova uppskattningar.

Ett proteinöverskott omvandlas till fett men det är inte särskilt effektivt eftersom det kostar en hel del att göra sig av med kvävet. Dessutom är alltså energin redan medräknad.

Min ponny har i alla fall fått sitt proteinbehov tillfredsställt, i alla fall efter ngn tabell. Sedan har jag lagt ts på ett minimum. energin har jag inte brytt mig om att se till att den blivit uppfylld utan den har legat lågt. Hon har bantat trots mkt tid i box och endast promenader.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar