Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

tack för svaret. Nu blev jag ju tvungen att kolla upp var jag hade läst om insulinprov. :angel:
Jag har läst om det på SLUs djursjukhus/klinik och jag antar att det var dit provet skickades (men är inte säker).

http://www.slu.se/?id=858

Det där är SLUs labb ja, som jag pratade om. Där jag lämnade in provet idag. Det är alltså inte kliniken, utan labbet som hör ihop med djursjukhuset. SLU har ju sjuttioelva olika verksamheter. Och de svarar inte ut åt privatperson, grinputtar ;)

Medan SVA (statens veterinärmedicinska anstalt) gärna svarar åt privatperson med. I vissa fall så gör de samma analyser, men jag tror att det bara är SLU som analyserar insulin. Men jag har fått hundurin analyserat både på SLU och SVA, så i vissa fall gör de samma analyser iaf.

Hmm, när jag tänker på det så hormonanalys (sköldkörtel, hund) gick till SLU med, även från hemmavet, så de är nog ensamma där med kanske?

Jag förstår precis vad du menar med att det är konstigt. Men jag är i och för sig ganska säker på att det bara är kolhydrater som kan höja blodsockret - kanske?
jag ska tänka ett tag.

När det sedan gäller höjning av insulinet så är det antagligen ännu mer komplicerat och det är ju egentligen det man är intresserad av. Men det är nog överkurs för mig.

Jag är ny som forumanvändare men har läst den här tråden de senaste 20 veckorna då jag tyvärr blev med fånghäst. Jag har haft stor nytta och stöd i mina beslut angående skötseln av min häst. Jag har ett stort 11-årigt halvblodsto som fick fång veckan innan påsk(precis när snön försvunnit här). Hon har stått på box första tiden, därefter på ridbanan (sandunderlag) i boxhage. Efter ca 17 veckor fick hon gå ut i minihage i en nerbetad vinterhage. Hon bestämde sig dock för att den inte dög och började hoppa över staketet. Piggelin!! ;)Hon fick därefter gå dagtid med kompisen i den större nerbetade vinterhagen. Allt har gått som förväntat med rehabiliteringen och fram till att hon började hoppa över staket har hon varit en mönsterpatient. Min fråga är nu hur man går till väga när man ska ta nästa steg och ska börja röra på henne. ET har varit ute och konstaterat att hon har börjat bygga muskler på felställe pga att hon stått och avlastat benen. Kommer detta att gå bort av sig själv när hon börja röra på sig eller. Detta är ju i och för sig inte ett specifikt fångproblem måste ju gälla de flesta hästar som är satta på längre boxvila. Så vad göra?

Den enda fånghästen jag träffat hade också musklat sej fel pga avlasningen. Den fick massage. Den hästen hade inte kunnat "få bort" avlastnings musklerna själv, genom rörelse, då den valde att röra sej så som musklerna tillät. Vilket inte var ett ok rörelsemönster.

Marlene

Utav ren nyfikenhet, vad är det för fd fånghäst du har (ras, vikt, ålder etc) och hur ser foderstaten för den ut? Hur såg den ut när hästen bantade, och hur ser den ut nu?

Jag tycker att det är SVÅRT, med stora bokstäver, att veta var i sjutton man ska lägga hästen näringsmässigt för att den inte ska bli för rund/för tunn... Så himla lätt är det väl inte???
Halvblodsval. 18 år på ca 620 kg.

Den hade fettdepåer som den snabbt fyller på igen vid vila- om jag inte har stenkoll på hur den ser ut eller om jag brister i motionen.
Det funkar inte att ge en o samma foderstat dag ut o dag in, när arbetet skiljer sig så pass.

Förr sa man att bara en vältränad häst svettas- ja jag tycker att det stämmer, givetvis lite beroende av väderlek förstås. En i sämre kondis eller en som inte är genomaktiv- svettas knappt- kommer inte dithän innan den redan är trött.
De dagar som den tränas- svettas den mkt o skummar rejält bak.

Den får nu bete o sen reglerar jag från dag till dag. Tittar på den- hela tiden.
Är det soligt äter den inte lika mkt gräs. Den får inte Kwikbeet utan urkramad betfor, lusern, 1 näve HH. 1 näve kli, Steel joint o Chevinal- halva dosen mot för på vintern. Den får uppblött hö ca. 1 kg,om den är ifrån betet mer än ca 3-4 h.
Den får extra protein efter hårdare träning- soja. Hans proteindrink;)

Hur mkt hö/silage den kommer att få är inget statiskt, utan kommer att utvärderas- hur ofta som helst- utifrån- Vad har den ätit ute idag, vad har den /kommer den att utföra, vilken vädertyp....................

C.
Tar hästen av sina fettreserver (f.d. protein som omvandlats till fett) öven om den får för lite protein? Om jag har förstått det rätt så menar du att hästen måste bantas först (sänka energi- och proteinintag) innan den kan bygga muskler. Men när är den tillräckligt bantad för att man ska kunna öka på med energi och protein så den kan bygga muskler? Det kan ju gå för långt med bantningen så att hästen ser ut som ett staket och då måste man göda på den innan den kan börja bygga muskler....
Man kan förmoda att många av de riktigt feta hästarna har en aning fel på metaboliken o jag tyckte nog att depåerna mer eller mindre försvann sist- låter faktiskt logiskt med tanke på vad de fyller för syfte.

Du får inte svälta hästen, utan banta den. Varför ska den rasa så mkt i vikt?
Då har man inte trappat ner bantningen.
Det jag upplevde var att när depåerna väl var borta så tillgodogör den sig mer på rätt sätt- direktupptag. Orkar mer o sätter verkliga muskler.

Sen måste man se upp o hålla maten i förhållande till det reella behovet.

Ser så många tävlingshästar som äter max 8 kg hö o sen kraftfoder som är superfina i kropparna, har styrka o ork, inga betéendestörningar- såvida de får stimulans, träning o mkt utevistelse.

kom att tänka på unghingstar som kan leka i princip hela dagarna. Inte står de o äter 16h per dygn. Finns det gott om mat blir hästarna mätta efter en viss mängd o kan då sluta leta MAT o pyssla med annat. Har de tråkigt- DÅ kommer betéendestörningarna

Jag brukar inte studera alla foderstater som läggs upp :crazy:
Jag är mkt intresserad av utfodring av hästar men inte på det sättet att jag tycker det är spännande med foderstater, borde jag kanske tycka men gör nu inte det.

Men att en fet häst ska leva på ett minimum av energi är nog du och jag överrens om. Men för mig betyder inte det att hästen tvunget måste få för lite proteiner för det. I analysen för ett foder så finns all energi medräknad även den som kommer från proteinerna. Så om jag förstår dig rätt så håller jag inte med dig. Man kan mkt väl ge sin häst tillräckligt med proteiner utan att den för den skull landar i ett överskott av energi.

Sedan ska man nog inte glömma bort att felmarginalerna när det gäller analys av foder, beräkning av behov osv är ganska så stora. Det handlar hela tiden om ganska grova uppskattningar.

Ett proteinöverskott omvandlas till fett men det är inte särskilt effektivt eftersom det kostar en hel del att göra sig av med kvävet. Dessutom är alltså energin redan medräknad.
Men om man nu faktiskt överskattar proteinbehovet på en redan fet häst, så undrar jag om den inte lägger på sig än mer även på ett underhållsbehov.- pga IR eller inte.
Hur vet man exakt hur mkt den behöver?
Det får man nog lära sig med åren- hur just denna häst funkar.

Det fanns forskning på att hästar som har varit feta som riktigt unga kan ha det i generna o benägna att få tillbaka det lätt.
Det måste ta mig 17 sitta en hel del i generna eller hur den har fötts upp.
att som med människan- man bildar fler fettceller o har därmed svårare att gå ner varje gång som du har fått fler( det är givetvis bara spåneri, men har sett ngt program om detta för många år sen som jag inte kan återge korrekt)
Min ponny har i alla fall fått sitt proteinbehov tillfredsställt, i alla fall efter ngn tabell. Sedan har jag lagt ts på ett minimum. energin har jag inte brytt mig om att se till att den blivit uppfylld utan den har legat lågt. Hon har bantat trots mkt tid i box och endast promenader.
Jo men du har ju gjort helt rätt:bow:
Hur ser planen ut är den ska sättas igång?

jag vill nog fortsätta med att envisas med att om du räknar ut en foderstat så är det det totala energiinnehållet du använder dvs energin har inget med proteinöverskott att göra.
Man kan nog aldrig veta exakt vad den behöver annat än gnm erfarenhet - håller med dig.

Min plan just nu är att jag hoppas kunna sätta igång henne om ngn månad. Jag kommer att ringa till "min" klinikveterinär nästa vecka för att diskutera med henne om ev återbesök.
Min ponnyn mår bra. Hon har inte haft ngn puls på länge (ja du förstår vad jag menar hon lever naturligtvis). Men mat är fortfarande starkt reglerat. Hon går med sin munkorg i begränsad hage 10-12 timmar om dagen. Munkorgen är så att hon kan äta typ ett grässtrå i taget. Hon går ute i omgångar så hon är inne och äter med jämna mellanrum.

Till alla egentligen:

Hur tycker ni att fodringsupplägget som jag har är?:

Ute
Kl 6.00: 0,7 kg hö + ca 2 dl Happy Hoof med jäst
Kl 9.30: 0,7 kg hö
Kl 13.00: 0,7 kg hö
Kl 16.30: 0,7 kg hö

Inne
Kl 19.30: 0,8 kg hö + ca 2 dl Happy Hoof med mineraler, lite salt och jäst
Kl 22.00: 2,4 kg hö

Om jag ska byta ut och lägga till Green-Power Alfalfa, var hade ni lagt den då? Allt på natten, eller hälften ute på morgonen och hälften till natten?

Jag försöker sprida ut den "lilla" mängden 6 kg hö så gott det går, men hon är alltid hungrig ändå. Det känns som ett jäkla "småtduttande", men vad kan man göra? Förutom att försöka bygga en foderautomat (Alexandra - fungerar din bra?) kanske. Ska också se om bonden har halm nu när jag hämtar nytt hö om någon vecka. Eller är det fortfarande för tidigt för vetehalmen att vara färdig? Jag har sett mycket halm skördas, men fortfarande ont om annonser :confused:?

Undersökningar har visat at ponnyer tuggar mkt längre tid på fodret än vad hästar gör. En fullblodshäst tuggar i genomsnitt 4.200 gånger, när den integer 1 kg hö, mätt i ts och med en fiberländ på 11 ca, medan en shettlands ponny tuggar 15.800 gånger, när den intager samma mängd hö.

Hos ponnyer, som huvudsakligen utfodras med grovfoder, utgör mag/tarm kanalen omkring 20% av kroppsvikten, medan hästars är 12-15%.

Fullblodshästar är avlad så dess muskelmassa utgör 52% av kroppsvikten, ponnyer och andra robusta raser har långt mindre muskelmassa.

Ponnyer sätter massa vinterpäls för att klara kyla, och även ett isolerande fettlager under pälsen för att reducera energibehovet under kalla vintrer.

Full/varmblodhästar sätter också vinterpäls men dessa kräver ökat energibehov för att klara att hålla sej varma.
Ponnyer äter upp sej på sommare för att klara vintern.

Ponnyer har inte ett reduserat behov av proteiner, vitaminer och mineraler i förhållanden till normerna.

Mineral/vitamin och foderblandningar (i danmark) är som regel baserat på energibehovet och foderupptaget hos stora hästar, och kan därmed inte täcka ponnyers behov av bla vitaminer och mineraler, utan att man överfodrar energimässigt.

Översatt och nerkortat ur den Danska boken, Den store foderbog av Nanna Luthersson

Vet nu inte om du vill ha svar från mig:cool: men...

Det är väl en utmärkt foderstat om du nu menar för Haflingern.
Varför ska du ge mer? Håller den på att tunna ur för mkt:confused:

Annars skulle jag vänta tills den sätts igång.

Om du vill ge en aning mer kan du blöta höt.

Glömde. Jag ger även linfrökaka för dess utmärkta påverkan o stora proteinvärde. När den bantade fick den bara det. Inte för att den får så himla mkt annat nu heller. Det är bara att inse- den har inte ett stort behov.

Jag tycker inte heller att den behöver ha mer för sinnet, men om jag skulle höja igen, skulle den garanterat få den givan som att det vore standard- vanedjuret. Den har ätit o kan fortfarande äta bra mkt mer än den som väger 33% mer- om den fick.

Även tunna hästar sätter mer päls, de som inte mår helt 100 eller de som inte rids varma dagligen.

Hästar som får mkt mat o tränas därefter sätter en kort halvtät päls.

Vet nu inte om du vill ha svar från mig:cool: men...

Jag bryr mig inte om vem som svarar, det är innehållet i svaren jag är intresserad av...;)

Det är väl en utmärkt foderstat om du nu menar för Haflingern.
Varför ska du ge mer? Håller den på att tunna ur för mkt:confused:

Jag vill ge mer för hon äter upp sin mat på nolltid. Den mängd hon får ute, även om jag finfördelar den över boxhagen, har hon slängt i sig på max 30-40 minuter. Lägger jag allt i hög, är det nog slut på 15-20 minuter ungefär...:crazy: Dessutom är mitt nya hö väldigt proteinfattigt, endast 29 g smrp vilket ger 174 smrp i 6 kg hö. Antar att hon borde få i alla fall närmare 250 g smrp för sin storlek? Det är därför jag vill byta ut del av höet mot Green-Power Alfalfa (lägre mj än mitt hö, och innehåller 116 g smrp).

Om du vill ge en aning mer kan du blöta höt.

Ska åka iväg och skaffa lite flera stora baljor idag. Men frågan är hur mycket jag egentligen lakar ur näringsmässigt, och HUR mycket mer jag kan ge:confused:?

Kombinerades massagen med träning som aktiverade de utsatta musklerna? Hästen har extra muskler på halsen lite framför manken och på korset på mottsatt sida.

Du VILL ge mer;) låter mer som om du tycker synd om den:p

Var det inte mer synd om den när den hade mkt ont?
Ge den annan sysselsättning som kvistar o stammar.

Bygg foderautomater.

Hur ser den ut?
Är inte risken större att den får mindre ättid med alfa-alfan? Tuggmotstånd.

Den har väl inte annat att göra iom att den inte får röra sig o inte kan hitta mkt på marken.
Den kommer att bli glad när du snart sätter igång den- blir stimulerad av annat än mat:banana:

Jag hade gjort ngn slags kompromiss mellan alla olika faktorer.
Jag antar att du egentligen vill byta ett kg hö mot ett kg lusernhack?
Jag hade nog delat upp hacket på kanske tre tillfällen och bytt det mot motsvarande mängd hö. Du kanske inte behöver byta ett helt kg utan lite mindre? Eller kanske lägga lite hack ovanpå hömängden alltså utöka ngt? Eller också byta en del hö mot hack och halm. Hoppas det blir tydligt hur jag tänker. :crazy:

Jag ger lusern pellets/hack/vanligt hö/halm till min. Hon får mindre att tugga på om man tänker på att lusernet äts upp snabbare. Men hon går alltså på gräs med munkorg med minihål.

Ett annat alternativ är att helt enkelt lägga till lite soja. Du behöver ju inte ge så mkt.

Du VILL ge mer;) låter mer som om du tycker synd om den:p

Det är väl klart att jag vill ge mer. Nuvarande tuggtid blir ca 3-4 timmar av dygnets 24 timmar. Det kan väl inte vara optimalt för någon häst:confused:? Det har väl knappast med att göra om jag tycker synd om den? För övrigt är jag inte särskilt blödig och pjåskig vad det gäller mina hästar.

Ge den annan sysselsättning som kvistar o stammar.

Hon får rönn- och aspgrenar dagligen. De äter hon löven av på 5 min och sedan barkar hon dem på några minuter till. Tror inte att du riktigt förstår hur det är att ha en häst som vräker i sig mat...

Bygg foderautomater.

Det är ju tanken, men vill minnas att du svarade Alexandra att man svälte hästen med sådana...:angel:

Hur ser den ut?

Vilken?

Är inte risken större att den får mindre ättid med alfa-alfan? Tuggmotstånd.

Det vet jag inte. Det är proteinerna jag är ute efter. Hade höet varit mer proteinrikt hade jag inte brytt mig om att byta ut något. Hade varit enklare och billigare... Höet kostar 3 kr/kg och lucernhacket ca 10 kr/kg.

Ett annat alternativ är att helt enkelt lägga till lite soja. Du behöver ju inte ge så mkt.

Ja, det kanske är det bästa alternativet :)! 0,2 kg verkar räcka för att komma upp i vettiga proteinmängder, dvs ca 250 g. Har aldrig fodrat med soja förut dock. Hur ser det ut, och hur ger man det? Måste man blanda det med annan mat?

Ja, det kanske är det bästa alternativet :)! 0,2 kg verkar räcka för att komma upp i vettiga proteinmängder, dvs ca 250 g. Har aldrig fodrat med soja förut dock. Hur ser det ut, och hur ger man det? Måste man blanda det med annan mat?

Det är svårt att beskriva hur det ser ut. Men ungefär som ströbröd/mannagryn/couscous (stavning?) alltså inte som mjöl utan ngt annat. Det ser nog lite olika ut också. Jag hade nog blandat det med ngt. Jag ger det vissa vintrar framförallt till våra stora hästar. Då blandar jag det med betfor. Det är ju ett alternativ, tror inte det behövs så mkt betfor. Annars kan du kanske blanda det med Happy Hoof eftersom du ger det ändå.

Man kan ge 100 g per 100 kg häst och utfodringstillfälle. Du kan alltså ge allt på en gång men jag hade delat upp det på ett par ggr. Jag inbillar mig att det blir ett jämnare upptag på det sättet.

Soja är tvärtemot vad många tror ett mkt bra och lättsmält proteintillskott för hästar. Man ska bara tänka på att eftersom det är ett effektivt koncentrat så bör man introducera det försiktigt och sedan inte ge mer än ovanstående dos. Men 200 gram per dag är inte mkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA