Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Jag tror som jag sagt innan att du ska prova =) Dvs jag tycker det låter vettigt, men det är omöjligt att sia eg, utan att ha provat. Många hästar/ponnyer tycks ha ett ganska stort 'spann' också, där de håller sig 'lika'.

T ex så mellan 45 - 60 MJ ser hästen lika ut, skiljer inte i vikt och hull. Så om man sänker från 60 till 50 händer inget, från 50 - 45 händer inget, men ner till 40 då händer grejer. Om man INTE behöver banta en sådan häst utan behålla vikt, så kan man ligga på 50 MJ, eller 60 MJ utan större skillnad.

Det är de hästarna som inte blir mer än marginellt rundare på bete (får lite kulmage bara) än på vinterfodring. Trots att de på bete äter betydligt mer än de säg 60 MJ de får på vinterfodringen. Min K var en sådan, hon var för rund javisst (hon boxvandrade om maten tog slut, och åt med racerfart, dvs jag behövde ge 7 kg torrt silage till natten, så hopplöst få ner MJ tillräckligt), men hon var inte rundare på vinterns 65 MJ än på betets hiskeliga MJ, hon hade ett stort spann för där hon 'höll sin vikt'. Samma syns på fbl, om han får 120 MJ eller 150 MJ är sak samma, vikten och hullet består. Jag TROR han var nere i 90 MJ i våras utan viktförlust med, ska kolla lite i vinter, kanske kan sänka ner honom.

Och nu Lillen, han blev INTE smalare av det lilla han fick på sin höbantarsväng, och han blir inte smalare av vintergovan än av bete. Trots att han på bete får i sig mkt mer. Dvs han har ett väldigt stort spann där han håller sin nuvarande vikt och hull, spannet tycks vad det verkar sträcka sig mellan 40 - 70 MJ. Så ville jag HÅLLA nuvarande vikt vore det simpelt :devil:

Nu har ju fbl en sund vikt, och arabstoet var för rund. Men jag tror det är lite som med folk, det finns en 'inprogrammerad' vikt som är ganska lätt att behålla, och där det finns ett ganska stort spann. Kruxet är ju att den 'inprogrammerade' vikten är för hög för vissa.

Så - prova helt enkelt!

:confused:

Det finns ju vlb i d ponnyformat och ex då cob i storhäst format.
Man får nog tänka ursprunget, shettlandponny, islandshäst, gottlandsruss, Och att det är ur denna ponny synpunkt det är skrivet! Inte ur a,b,c,d, synpunkt.

Ju mer naturras ju mer stämmer det, ju mer förädlat ju mindre stämmer det.
Så om du fodrar en D ponny av vbl typ lika som en D ponny av naturras, så blir det skillnader om man då utgår från de genetiska förutsättningarna.

Så en fodra en korsnings ponny måste ju vara de lättaste:angel:

Jo, behovet skiljer, men jag var nyfiken på det påståendet om tuggar mer. Om det var naturraser eller 'alla ponnyer' liksom? Givetvis finns individuella skillnader, men generellt. Och om det var shetlandsponnyer, om man gjort studier även på större naturraser, eller om det kan vara så att små ponnyer tuggar mer, små ponnyer har si tarm osv. Rakt av sitter i storlek alltså.

Min är också en snabbätare av stora mått ett kilo hö försvinner på en kvart. Hon har alltid varit tjock (vinter)eller fet(sommar),fin kroppen endast efter två månaders tillridning av proffs när jag var gravid. Jag har nu fått ner hennes vikt kraftigt. Jag har fått börja fodra upp henne, revbenen syns på håll. Jag måste försöka lösa hennes tuggbehov på samma sätt som Alexandra med "slowfeeders" i hage och i boxen. Vi får se hur jag lyckas:laugh:

Stoooooor skillnad på min shettis och min haflinger också i ättakt. Shettisen äter ungefär som du beskriver ditt fullblod. Tar en tugga, tuggar färdigt, tar en ny tugga. Kan pausa. Haflingern står med huvudet i backen HELA tiden så länge det finns hö. Hon har HELA tiden munnen full, tuggar fort och tar nytt hö under tiden som hon fortfarande tuggar...:crazy: Hon ser verkligen frenetisk och stressad ut när hon äter. Om man inte har upplevt en sådan häst, så kan man nog inte förstå hur snabbt det kan gå att äta upp en höranson.

Nej, tror inte heller man förstår utan att ha sett. Och heller inte förstå hur 'fokuserade' de är på mat, hela hela tiden. Och att det blir 'värre' för dem stå utan, än de som inte är så fokuserade. Om jag ställer in fbl och ponnyn utan mat, så efter inte så lång stund börjar ponnyn dammsuga i boxen, plocka strån som ligger på boxväggen etc. Han är så fokuserad på mat, säkerligen till viss del genetiskt - där hans farfarsfarfarsfarsfarsfarsfarsfar kommer från var det ett krav för överlevnad att hela tiden söka föda och få i sig föda ;)

Lillen äter ju som om varje måltid vore den sista, och 'man vet aldrig när man får mat nästa gång'. Han verkar inte kunna lita på att det kommer ny mat. Medan fbl (och de andra normal eller svårfödda) är mindre fokuserade på mat och tycks ha en större trygghet i att 'det kommer mat'.

Jag tolererar inget stök vid fodringar så det är lugnt oavsett. Men om jag går till kraftfodertunnan och rasslar, så fbl spetsar öronen och kollar uppmärksamt. Han är fullt trygg i förvissningen att han kommer få sin mat, förr eller senare. Ponnyn däremot, om han vore människa skulle han stå och hoppa och vifta med armarna och skrika 'hallå, här är jag, ser du mig, du glömmer inte ge mig mat va? Här, här är jag!' Dvs han spetsar inte bara öronen, han sträcker halsen över dörren, går mellan krubban och dörren, 'mullergnäggar' och på alla vis talar om 'glöm inte mig'. Jag har aldrig 'glömt honom', men det tycks vara hans största skräck än idag. Medan fbl mer tycks tänka (förmänskligande igen) att 'klart jag får mat, hon har aldrig glömt mig, klart hon inte gör det idag heller'

Det där med pauser, när Lillen fick fritt, då såg jag honom oftare stå och vila - med mat kvar. Han vilar oftare med mat kvar nu med automaten med. Men just att maten inte tar slut verkar ge en viss trygghet, och han kan just pausa. Medan på t ex den hårt begränsade högivan, så inga pauser om inte maten var slut inte, och ofta när jag kom ner stod han och dammsög - eller för den delen försökte sno mat ur fbl mun.

Jag inbillar mig att det är värre för den kategorin hästar/ponnyer Lillen hör till att stå utan mat, än för andra. Då det sitter så hårt programmerat i generna att leta mat och äta mat? Så ju mer man begränsar det, ju mer säger 'systemet' att 'nu kommer vintern/torkan/betesbristen, nu gäller det att fylla på förråden så mkt det går'. Medan de kan slappna av mer när det är 'överflöd' av mat och i lugn och ro kan äta upp sig inför de tuffare tiderna. Grejen är ju att det inte kommer tuffare tider..

Tack :)

Tänkte fråga dig vad är de klassiska symptomen på ir? Misstänker att min ena kanske har det?

Min ena ponny som jag misstänker har IR har fettdepåer som kuddar på ländryggen och fet hals. Sedan jag köpte henne har jag dock framgångsrikt om än långsamt fått ner henne i vikt och hennes övriga valkar och fettdepåerna minskar i storlek. Halsen har smalnat av och hon är mkt piggare och rörligare än hon var för snart ett år sedan då hon kom hit. :D Hennes fettdepåer räknar jag dock med att jag alltid kommer att få hålla ett öga på även om vad jag förstått av tråden så minskar IR när de går ner i vikt och får bättre kondition.

Jag vill ge mer för hon äter upp sin mat på nolltid. Den mängd hon får ute, även om jag finfördelar den över boxhagen, har hon slängt i sig på max 30-40 minuter. Lägger jag allt i hög, är det nog slut på 15-20 minuter ungefär...:crazy:

Halvt kl:
En sak att tänka på är att ibland är det inte bara positivt med mindre mål oftare. En häst bör tugga 40 min för att bli mätt "psykiskt". Annars kan det vara rätt stressande för hästen.

För människor finns det undersökningar som visar att soja har en negativ inverkan på sköldkörtelfunktionen och kan ge upphov till struma. Jag har inte sett liknande undersökningar för hästar men det troliga är att detta även gäller för hästar.

Soja innehåller dessutom genistein som har estrogen påverkan.

Det är möjligt att det är så. Efter att ha googlat runt en liten stund så har jag insett att det finns olika åsikter om både inverkan på sköldkörteln och annan kroppspåverkan via estrogenliknande substanser. Jag kan alldeles för lite om hur olika ämnen påverkar varandra och kroppen och även om vilka källor som är tillförlitliga.

Men i vilket fall som helst så bör de som menar att det kan vara skadligt kunna ange hur pass stora mängder soja det är frågan om?

Säkert helt rätt, men sedan så får det inte gå för många timmar emellan heller. Hur gör man då med en begränsad giva:confused:??? Foderautomat är det enda jag kan tänka mig i princip. Jag menar, om jag ger henne 1,4 kg två gånger/dag, i stället för 0,7 kg fyra gånger/dag, så kommer hon visserligen att äta något längre tid (tyvärr antagligen marginellt längre tid) varje gång men kommer att gå många, många fler timmar emellan målen. Vilket är bäst av dessa alternativ:crazy:?

Den får nu bete o sen reglerar jag från dag till dag. Tittar på den- hela tiden.
Är det soligt äter den inte lika mkt gräs. Den får inte Kwikbeet utan urkramad betfor, lusern, 1 näve HH. 1 näve kli, Steel joint o Chevinal- halva dosen mot för på vintern. Den får uppblött hö ca. 1 kg,om den är ifrån betet mer än ca 3-4 h.
Den får extra protein efter hårdare träning- soja. Hans proteindrink;)

Hur mkt hö/silage den kommer att få är inget statiskt, utan kommer att utvärderas- hur ofta som helst- utifrån- Vad har den ätit ute idag, vad har den /kommer den att utföra, vilken vädertyp

Nu ska jag vara lika rak på sak som du brukar vara ;). Vilket "icke-svar"...:angel:

När den stod på boxvila, dvs inte utförde något arbete alls och vädret inte varierade det minsta (du har väl tak över boxen, antar jag :D), EXAKT vad åt den då? Det vill säga, EXAKT hur stora mängder var bantning för din häst?

Hur i hela havet kan du veta hur mycket hästen har ätit ute? Hur bedömer du hur mycket den ska äta efter vädret? Visst, jag förstår att hästar behöver mindre mat vid +15 grader och sol än de gör vid -15 grader och snålblåst, men i övrigt kan det väl inte skilja särskilt mycket:confused:?

Du måste väl ändå ha någon bas för hur mycket din häst behöver per dag? Det kan väl inte skilja på 5, 10 eller 15 kg hö beroende på arbete, väder och vad den ev pillat i sig ute på vintern?

Nej, lite mer precis får du nog vara om du ska låta trovärdig...:)

Fast du uppnår ju iaf 40 min tuggtid som du gör nu. Så tycker ex nu är mkt bättre än ge större mål med längre mellanrum. För precis som du säger, det blir ju djävulskt länge utan mat annars. Och hon kommer nog äta ÄNNU snabbare iom hur HUNGRIG hon kommer vara när maten väl kommer, dvs du ger dubbla givan och vinner 10 minuter i ättid, men förlorar 6 extra h mellan målen. (Påhittade siffror).

Så, att göra det knepigare att få fatt i maten så det räcker längre tid utan att man behöver ge mer tror jag är enda vettiga lösningen.

Dock, och OBS nu är det personlig åsikt men jag tror också det är viktigt att de kan 'ta tuggor' med. Dvs inte göra en auttomat där de får ut ett strå i taget. Även om de då kan pyssla med 1 kg i 6 h och man kan låta dem ha mat att pyssla med hela dygnet på 4 kg, så tror jag de behöver få känna att de ibland kan ta ordentliga tuggor med. Inte hela tiden, men ibland. T ex att man lägger en tuss löst också eller liknande.

Det jag gillar med Lillens automat, jag drar upp tussar ur hålen när jag fyller, så första tiden kan han dra tussar och få ordentliga tuggor, men ju mindre det blir i den dessto mer får han jobba och dessto mindre får han ut. Märkt att han ofta gör slut på det man kan dra i tussar, sen ställer sig och vilar en stund, och sen går dit och 'plockar'. Att han känner att han fått 'äta sig mätt' på något vis, även om han inte är mätt och det inte varit 40 minuter tusstuggande. Ska utvärdera det lite till, men såpass ofta sen automaten han stått i bredd med fbl och vilat, och det finns nåbara strån i automaten, men han är nöjd för stunden. I början trodde jag han 'gav upp', men det verkar som han tar paus, iom att automaten är tom när det gått 3 h. Och när han verkligen inte fick ut ngt, så syntes spåren av frustrationen stort - det var grävda hål i bädden runt den och inte ett strå stack upp.

Så lagom kombo av känna de får 'äta sig mätt' och sen få kämpa för det?

Sen kanske de inte behöver ta tuggor av just hö/hösilage, utan kan man erbjuda halm, sly eller liknande kan det säkert räcka.

*KL*

ANg sly förresten, när har ni andra vågat börja ge det? Jag skulle gärna ge Lillen lönnkvistar. Han äter bladen med god aptit och barkar sen kvistarna. Men jag vet inte när man 'törs' prova med det? Han har ätit det förr så jag vet han tål det och så, men tänker på fånget etc?

Samma sak med gräs, när 'törs man' börja ge några grässtrån? Tänkt på det flera gånger, det har varit väder som innebär LÅG fruktanhalt (teoretiskt iaf) länge nu. Och en näve gräs strösslat i boxen skulle vara en superjackpot för lilla herrn och hålla honom sysselsatt länge och väl, men törs man?

*KL*

ANg sly förresten, när har ni andra vågat börja ge det? Jag skulle gärna ge Lillen lönnkvistar. Han äter bladen med god aptit och barkar sen kvistarna. Men jag vet inte när man 'törs' prova med det? Han har ätit det förr så jag vet han tål det och så, men tänker på fånget etc?

Samma sak med gräs, när 'törs man' börja ge några grässtrån? Tänkt på det flera gånger, det har varit väder som innebär LÅG fruktanhalt (teoretiskt iaf) länge nu. Och en näve gräs strösslat i boxen skulle vara en superjackpot för lilla herrn och hålla honom sysselsatt länge och väl, men törs man?

I ditt läge, dvs precis förhoppningsvis ur den akuta fasen hade jag INTE vågat. Jag vågar knappt nu :o! Blir fortfarande halvhysterisk om hästskrället försöker norpa en tugga gräs när vi går ut, även om den "normala" delen av min hjärna förstår att det med 99,99% sannolikhet inte spelar någon roll för hästens hälsa!

Just lönnkvistar är jag osäker på. Vi har mycket lönn på tomten, men hittills har jag bara vågat ge rönn och asp. Lönn gör man ju sirap på, men inte vet jag om de innehåller lika mycket socker året om? Det kanske bara är en begränsad period på våren som med björken (kan man ju också göra sirap på). Rönn och asp kanske också är lika sockerrika för den delen... Min veterinär hade dock varken hört eller läst att det skulle vara skadligt med trädkvistar/grenar till fånghästar. Kanske något att mejla den veterinär om som du diskuterade socker i hö/hösilage med? Jag skulle också vara jätteintresserad av svaret :)!

Jo, jag har som sagt inte vågat. Samtidigt så om han på återbesöket är okej även på klinikens underlag och utan gips och så, då ska han ju ut i sjukhage iaf. Och precis som dig, så har jag nojat redan över när han 'snor en tugga gräs på vägen' och så. Jag kommer ju heller inte kunna erbjuda helt gräsfri hage från start, några strån kommer det tyvärr finnas hur mkt jag än preparerar den. Lär ju ta slut på max en dag, men ändå.

Ibland funderar jag nästan seriöst på att hålla honom inspärrad för resten av livet :devil: 'För säkerhets skull'. Allt utanför stallet känns baske mig som minerad mark när man tänker på det..

När den bantade- på box- fick den 6 kg hö.

När den går på bete- behöver den inte mkt mer än det jag skrev.

Jo jag kan addera hur hästen ser ut för dagen, soligt o varmt= äter inte så mkt under dagen utan står i skuggan eller i buskarna. Regn= äter mer.
Jag känner min häst väl- har haft den sen den var 7 mån.

När den sen kommer in får den inget hö under dagen, utan livnär sig på gräs.

När sen frosten kommer är det dags för helpension. Vi får se då. Troligen 8-9 kg hö, mer betfor, linfrö o annat.
Jag kan inte idag säga hur underhållet ska se ut när jag inte vet hur den kommer att nära sig på höt o hur övriga förhållanden ser ut.. Räcker det inte ger jag mer. Snor-enkelt.;)

Ser stor skillnad på ätbetéendet hos min andra- som behöver mkt mer mat. Den äter mkt mer selektivt o även i lugnare tempo.

Jag tänker inte ge min häst övervikt igen!

Googlade lite, och lönnsirap (maple syrup) görs av sockerlönn (sugar maple). Finns ju en förbannad massa lönn, märkte jag. Massa olika sorter. Det jag och antagligen de flesta menar med lönn är 'norsk lönn' (norway maple/acer platanoides).

Där ser man. Har mailat dock.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar