Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bild på din automat
Det finns ju vlb i d ponnyformat och ex då cob i storhäst format.
Man får nog tänka ursprunget, shettlandponny, islandshäst, gottlandsruss, Och att det är ur denna ponny synpunkt det är skrivet! Inte ur a,b,c,d, synpunkt.
Ju mer naturras ju mer stämmer det, ju mer förädlat ju mindre stämmer det.
Så om du fodrar en D ponny av vbl typ lika som en D ponny av naturras, så blir det skillnader om man då utgår från de genetiska förutsättningarna.
Så en fodra en korsnings ponny måste ju vara de lättaste
Stoooooor skillnad på min shettis och min haflinger också i ättakt. Shettisen äter ungefär som du beskriver ditt fullblod. Tar en tugga, tuggar färdigt, tar en ny tugga. Kan pausa. Haflingern står med huvudet i backen HELA tiden så länge det finns hö. Hon har HELA tiden munnen full, tuggar fort och tar nytt hö under tiden som hon fortfarande tuggar... Hon ser verkligen frenetisk och stressad ut när hon äter. Om man inte har upplevt en sådan häst, så kan man nog inte förstå hur snabbt det kan gå att äta upp en höranson.
Usch den är ju så lång du vet inte ungefär vart
Jag vill ge mer för hon äter upp sin mat på nolltid. Den mängd hon får ute, även om jag finfördelar den över boxhagen, har hon slängt i sig på max 30-40 minuter. Lägger jag allt i hög, är det nog slut på 15-20 minuter ungefär...
För människor finns det undersökningar som visar att soja har en negativ inverkan på sköldkörtelfunktionen och kan ge upphov till struma. Jag har inte sett liknande undersökningar för hästar men det troliga är att detta även gäller för hästar.
Soja innehåller dessutom genistein som har estrogen påverkan.
Den får nu bete o sen reglerar jag från dag till dag. Tittar på den- hela tiden.
Är det soligt äter den inte lika mkt gräs. Den får inte Kwikbeet utan urkramad betfor, lusern, 1 näve HH. 1 näve kli, Steel joint o Chevinal- halva dosen mot för på vintern. Den får uppblött hö ca. 1 kg,om den är ifrån betet mer än ca 3-4 h.
Den får extra protein efter hårdare träning- soja. Hans proteindrink
Hur mkt hö/silage den kommer att få är inget statiskt, utan kommer att utvärderas- hur ofta som helst- utifrån- Vad har den ätit ute idag, vad har den /kommer den att utföra, vilken vädertyp
*KL*
ANg sly förresten, när har ni andra vågat börja ge det? Jag skulle gärna ge Lillen lönnkvistar. Han äter bladen med god aptit och barkar sen kvistarna. Men jag vet inte när man 'törs' prova med det? Han har ätit det förr så jag vet han tål det och så, men tänker på fånget etc?
Samma sak med gräs, när 'törs man' börja ge några grässtrån? Tänkt på det flera gånger, det har varit väder som innebär LÅG fruktanhalt (teoretiskt iaf) länge nu. Och en näve gräs strösslat i boxen skulle vara en superjackpot för lilla herrn och hålla honom sysselsatt länge och väl, men törs man?