Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Troligen 8-9 kg hö, mer betfor, linfrö o annat.

Hade jag kunnat ge såpass "mycket" hö hade jag varit lycklig... Men sedan är ju din häst rättså mycket större än min också förvisso.

Ja, eller hur ;)?

Ser stor skillnad på ätbetéendet hos min andra- som behöver mkt mer mat. Den äter mkt mer selektivt o även i lugnare tempo.

Det är väl synd att det fungerar så:crazy:?

Jag tänker inte ge min häst övervikt igen!

Det skriver jag också under på :)!

Googlade lite, och lönnsirap (maple syrup) görs av sockerlönn (sugar maple). Finns ju en förbannad massa lönn, märkte jag. Massa olika sorter. Det jag och antagligen de flesta menar med lönn är 'norsk lönn' (norway maple/acer platanoides).

Där ser man. Har mailat dock.

Hade jag inte en aning om... Jag trodde lönn som lönn liksom... Det görs ju lönnsirap i Kanada, det vet jag. Växer "sugar maple" mestadels där kanske, eller finns den lite "överallt"? Hade varit jättebra om lönn var okej, för jag har hur mycket smålönnar som helst som jag kan ut och såga ner :)!

Ingen aning, jag trodde också att lönn var lönn, dvs det fanns bara en sort, men i flera olika färger. Men om man googlar på maple eller på acer så eh oj då, fanns visst massor.

Wikipedia, engelska versionen:
Acer is a genus of trees or shrubs commonly known as Maple. -klipp-
There are approximately 125 species, most of which are native to Asia,[citation needed] but several species also occur in Europe, northern Africa, and North America.

-klipp-
Acer platanoides (Norway Maple) is especially popular as it is fast-growing and extremely cold-resistant, though it is also an invasive species in some regions. Other maples, especially smaller or more unusual species, are popular as specimen trees (Det är den där vi har, min kommentar)

-klipp- The particularly spectacular fall colours of the Acer saccharum (Sugar Maple) are a major contributor to the seasonal landscape in southeastern Canada and in New England. Fall tourism is a boon to the economy of this region, especially in Quebec, Vermont, New Hampshire and Western Massachusetts. -klipp-

The Sugar Maple (Acer saccharum) is tapped for sap, which is then boiled to produce maple syrup or made into maple sugar or maple taffy. It takes about 40 litres of Sugar Maple sap to make a litre of syrup. Syrup can be made from closely-related species as well, but their output is inferior. -klipp-

Acer platanoides (Norway Maple) is a species of maple native to eastern and central Europe and southwest Asia, from France east to Russia, north to southern Scandinavia and southeast to northern Iran. -klipp-

It has been widely introduced into cultivation in other areas, including western Europe northwest of its native range. It grows north of the Arctic Circle at Tromsø, Norway. In North America, it is grown as a street and shade tree.

-klipp-

Sugar maple och norweigian maple har dock väldigt lika utsida på bladen, står ett långt stycke om hur man skiljer dem åt.

Senast ändrad:

Var i hela denna foderdebatt tog aspbarkpelletsen vägen:confused:

Det ger tydligen hästarna ett mindre tuggbehov.
Jag har inte själv provat detta, men överväger.....

Det är inget jag provat, eller ens vet mycket om. Men allt som är ätbart, och innehåller få kalorier, är av intresse för mig och min häst...:D Var köper man dem? Vad används de till (tycker mig komma ihåg någon avmaskande effekt?) och har de några "biverkningar"?

Sly känner jag mig ganska osäker på. Det har jag inte gett till min men det är kanske jag som är knasig mkt möjligt.

När det gäller gräs så känner jag helt klart igen känslan. Jag var fullständig övertygad om att hon skulle dö om hon åt ett grässtrå. Nu fanns det inte så mkt gräs och hon var inte ute så mkt i början eftersom det antingen var massor av lera eller också isgata. Men hon har ätit gräs sedan maj ungefär. Men hon har alltså munkorgen på och gräset är ganska så nerbetat. När jag går ut med henne stannar vi på ett ställe så hon får beta ca 5 minuter varje dag. Jag försökte utöka betesmängden i början av sommaren gnm att ha en munkorg med mkt större hål men det gick inte. Då fick hon puls och jag inbillade mig i alla fall att hon gick aningen dåligt.
Men egentligen så är det nog inte hur stor skillnad som helst på gräset och det hö de redan äter. Så det jag vill komma fram till är nog att lite gräs tror jag att de kan äta.

Det är mkt olika vilka rekommendationer som finns om detta med att släppa ut dem på gräs igen.

Jag har provat aspbarkspellets förut. Ingen större skillnad i något, det åts upp mkt fortare än hö/hösilage, men verkade inte ge någon skillnad på hunger/aptit/vad man ska säga. Så gav bara onödiga MJ och kostade onödiga pengar, tyvärr.

Däremot hade de sin plats som 'tröstskrammel i krubban'. Fast det gick lika bra ge lucern, gav inte mer MJ och hästen tyckte samma lika om det (dvs det får duga typ)

Tillagt - ska man prova aspbarkspellets, kolla innehållsförteckningen. Finns en hel massa som säljs som aspbarkspellets, men innehåller annat med. Lucern, melass osv. Hottar dels upp MJ, men kan ju även vara förödande ingrediensmässigt att ge ngt med 10% melass t ex.

Jag har provat både ren (5.8 MJ) och med lucern i (8 MJ), men märkte ingen skillnad. Jag gav av 2 anledningar, dels för att se om hästarna blev mindre bävrar av det, dels för att försöka få K att hejda sitt enorma ätbehov.

Senast ändrad:

Nyfiken varför du är tveksam till sly, alltså vad i sly du är tveksam till?

Mina äter ju sly som de vill, det finns i hagarna året om. Spec vinter och vår är det mums, och lönnen ryker först. Brukar ju ge sly när de har t ex boxvila och så med. Så hade det 'bara inte' varit fång så hade jag inte varit rätt. Men nu är det ju fång och jag är banne mig rädd för 'allt nytt'. Förr eller senare kommer han ju käka sly, men när törs man.

Inte tänkt ge ngt innan återbesöket, men börjar redan få magsår över hur, när och var han ska få komma ut, och lekt med tanken på livstids inspärrning långt borta från allt som jag inte kan kontrollera ;)

Men jag har ju aldrig funderat på vad sly innehåller eller ev risker, därför nyfiken varför du är tveksam. Din rent personliga åsikt alltså

Edit 'red maple' kan ge fång. Men suck, VARFÖR skulle det finnas 125 jäkla sorter för =/ Å andra sidan, jag kan ge asp eller alm eller ja nåt annat än lönn (även om vi inte har röd lönn)

Apropå tillskott.
Var o skulle köpa extra b-vitamin. Har alltid köpt Forans, men i o m sirapen letade jag alternativ. Kommer hem med en "renare" sort o hästen ska ha totalt 8 tsk.:confused:

Smakar på det- rena druvsockret:mad: Fruktos.

Köper även ett glukosaminprep. med Ha. Ger hunden o båda hästarna. De ska ha dubbel dos drygt en vecka.

Läser sen- ej laminatisfall:eek:
Nu får bara den stora hästen som är mkt fräsch.

Men om man hitta ren aspbark så borde det innehålla sånt som hästar behöver- med tanke på deras aptit på just den barken. Eller är det så att det är sött:confused::mad:

Jag ska nog prova o se själv.

Min stora äter inte lusern. De få ggr det har funkat har mugg kommit med Posten. En slump:confused:- nja.

Jättetrist det där att det är socker i det mesta när man börjar kolla efter det =/

Hur svårtrugad är hästen? Beviplex forte är humantabletter, köps receptfritt på apotek, med vitamin B1, B2 och B6. Det gav jag det år jag gav B-vit ett helt år (blev billigast). Man får räkna om dos bara. Helt ofarligt ge till djur, kollat med vet. Lösningen innehåller dock både alkohol och sorbitol, men tabletterna är 'sockerfria'.

1 tablett innehåller:
Verksamma ämnen: Tiamin ( B1) 15 mg, riboflavin (B2 ) 15 mg, pyridoxin (B6) 15 mg, nikotinamid 125 mg.
Övriga ämnen: Mikrokristallin cellulosa, kalciumvätefosfatdihydrat, magnesiumstearat, hypromellos, makrogol 6 000, och titandioxid (färgämne E 171).

Kanske en ide? Det jag tänker köra vid fällning/sättning. I övrigt får han ADE-vit i pulverform.

Krafft har ju vitaminpellets, men är ju nästan säkert melass i dem =/

Men om man hitta ren aspbark så borde det innehålla sånt som hästar behöver- med tanke på deras aptit på just den barken. Eller är det så att det är sött:confused::mad:

Jag ska nog prova o se själv.

Min stora äter inte lusern. De få ggr det har funkat har mugg kommit med Posten. En slump:confused:- nja.

Beskt som fan. Så en gåta hur de kan föredra det faktiskt. Pelletsarna (de rena) är rätt beska med iaf för människosmaklökar, och inte ens 'jag äter allt'-hästarna tyckte det eg var godkänt som kraftfoder, utan stirrade elakt på mig. Men de petade i sig det.

Dock, arabvalacken, han som GILLADE beska grejer, och åt butta i en näve havre utan knot, tyckte om djävulsklo (det är beskt och bittert) etc - han tyckte det var gott med aspbarkspellets, så smaken är ju olika. Men gott tyckte de andra inte det var, men det gick ner. Dock, när det är några dl, så skiljer så lite att ge några dl av annat kraftfoder, eller av aspbark, så jag köpte inte mer, kändes onödigt ha en säck hemma för att ge en dl 2 ggr/dag till en häst. Behövde ju inte ta hänsyn till innehåll och socker och sånt då dock, så enklast ge de som bara skulle ha skrammel i krubban en dl av vad som fanns hemma helt enkelt.

Gav ingen skillnad på bäveriet. Tror det är ngt annat som gör att de samma tid varje vinter blir bävrar. Är lika oavsett fri eller begränsad grovfodergiva, om de fick aspbarkspellets eller ej osv. De blir helt enkelt bävrar ett tag, sen går det över. Fascinerande dock.

Finns ju en del hästar som inte tål lucern dåligt. Är nog det fodermedel flest hästar reagerar på faktiskt, även om de ändå är försvinnande få. Dvs de flesta tål det. Så tror def inte det var/är en slump att han får mugg när han får lucern.

Nyfiken varför du är tveksam till sly, alltså vad i sly du är tveksam till?

Det är nog bara en del i att "allt är fullständigt jättefarligt för min ponny att äta !!!" Tramsigt men så fort det gäller ngt som jag inte känner till alls så tänker jag så - forfarande :cry:

Jag är osäker på vad det innehåller och dessutom måste jag nog erkänna att jag är för dålig på att se skillnad på alla grenar som växer överallt. Dessutom är min tilltro till min ponnys förmåga att själv begripa vad hon ska äta lika med noll. Hon är tex den enda häst jag vet som äter mossa. På vintrarna är hon den enda som sparkar upp snön för att komma åt ngt att äta. Hon äter växter som jag vet är giftiga tex Johannesört. Det enda som hon inte har ätit är lusernhack med melass. Jag försökte ge henne det en period innan hon fick fång.

Så jag har nog ingen vettig förklaring.

Hon är tex den enda häst jag vet som äter mossa. På vintrarna är hon den enda som sparkar upp snön för att komma åt ngt att äta.

Du har inte den enda hästen som äter mossa och som sparkar fram saker ur snön... Min "överlevare" gör det också...:crazy: Min gräver även fram rötter under jord och lera, och har lärt shettisen att göra det också.

Min gräver också fram rötter.
Däremot så har hon inte lyckats lära ngn annan. Egentligen är det ganska intressant för den andra ponnyn, ett russ, är inte alls så. Han har ganska lätt för att lägga på sig några kg och tycks verkligen kunna leva på luft. Men han verkar inte alls ha några anlag för IR. Han är dessutom mkt lättare att banta, ganska underligt, eller egentligen inte eftersom jag antar att min är en ponny som är superanpassad till ett liv med minimal tillgång på energi.

Bäveriet *bra ord* kommer när det inte finns ngt att beta längre. Tror att det sker instinktivt för att inte framtänderna ska växa sig till bäverlängd.;)

Jag ger ju Chevinal som troligen innehåller socker, men så länge den rids ordentligt o kontinuerligt tror jag att det är försumbart, men vill inte ge mer.

*Att du kan diskutera med mig sakligt, när jag är på.. dig med jämna mellanrum:rofl::bow:*

Håller du det sakligt håller jag det sakligt, jag är inte långsint eller anser att bara för jag tycker en person har 'fel åsikt' i en fråga behöver personen ha fel i exakt allt annat h*n säger =)

Fast här kommer bäveriet mitt i vintern, i januari - februari ungefär. ÄVEN när det inte ligger snö och finns 'gräs' (eller vad man nu ska kalla det, dött, visset) - det förvånade mig. Jag trodde innan att det var just för att det då var snö, och svårt gräva fram saker att pilla i sig. Men det blev samma gnagning när det var plusgrader och barmark samma period - så där kraschade den teorin. Så inte riktigt lyckats räkna ut vad det beror på, men sålänge de ger fan i staketstolpar och boxar får de hållas. Det är lite fascinerande med, att de kan ge sig på staketstolpar fast det finns en uppsjö av olika träd att gnaga på.. Man ska inte förstå allt de gör antar jag?

Säkert helt rätt, men sedan så får det inte gå för många timmar emellan heller. Hur gör man då med en begränsad giva:confused:??? Foderautomat är det enda jag kan tänka mig i princip. Jag menar, om jag ger henne 1,4 kg två gånger/dag, i stället för 0,7 kg fyra gånger/dag, så kommer hon visserligen att äta något längre tid (tyvärr antagligen marginellt längre tid) varje gång men kommer att gå många, många fler timmar emellan målen. Vilket är bäst av dessa alternativ:crazy:?

Ja det är som att välja mellan pest och kolera. :crazy: Ingen aning om vilket som är värst. Är säkert olika från häst till häst.

Är den IR-diabetes 2 bör den ha småduttar för att hålla insulinet i schack, som annars gör att den blir hungrigare.

Jag tror inte att dessa hästar blir mätta o att de fortsätter äta oavsett.

Jag tycker mig se hos min att den faktiskt blir mätt numera- när den är slank.
Tänker dock inte prova:crazy:

Är den IR-diabetes 2 bör den ha småduttar för att hålla insulinet i schack, som annars gör att den blir hungrigare.

Jag tror inte att dessa hästar blir mätta o att de fortsätter äta oavsett.

Jag tycker mig se hos min att den faktiskt blir mätt numera- när den är slank.
Tänker dock inte prova:crazy:

Jag har haft exakt samma erfarenheter som du.
Jag vet allt detta med att det är viktigt att hästen ska äta tillräckligt länge och har fått lära mig att man inte ska ge dem bara småportioner för då blir de aldrig riktigt mätta. Men med en för fet IR häst som precis haft fång så gjorde jag precis som du skriver. Det viktigaste för mig var att få ner vikten och insulinet. Hon fick mat 8 ggr om dagen och då ganska så små portioner utom till natten. Sedan har jag läst flera som har rekommenderat små givor till dessa hästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar