Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Jag svarade nog mest på detta- förutom grovfoderinslaget:angel:

Jag :grin: är nog mer mätt både längre stund o totalt sett på en skål havregrynsgröt än om jag äter 2 kg sallad. Du måste äta en sdn hiskelig mängd grovfoder för att få i dig samma energiinnehåll.

Nu funkar inte hästar så, men så har man nog tänkt förr då hästarna var mer i arbete.

Nu är jag inte riktigt med på vad du menar :confused: har varit sjuk hela helgen så jag kanske inte kan tänka klart.

Man ska nog akta sig för att jämföra hästar och männsikor när det gäller detta med mättnad. Även om vi är ganska lika på många sätt så är nog olikheterna rätt stora just med detta.

De hästar man hade förr i tiden var väl tvungna att äta en del kraftfoder för att hinna eller orka få i sig den energi de behövde. Det är nog inte många hästar som har det problemet idag.

Men kraftfoder för en häst ska alltså inte ge samma mättnadskänsla eftersom det innehåller större andel socker och stärkelse som spjälkas i tunntarmen. Det höjer blodsockret och ger tillfällig, kortare mättnad. Medan grovfoder har sin största energikälla som fibrer som ger fettsyror och därmed längre mättnadskänsla.
men du menar kanske inte så?

Kan en häst få fång/fångkänningar utan att vara varm eller få puls? Och dessutom vänder rent?

Första gången min ponny hade fång märktes det inte. Hon hade inga "synliga" tecken och var inte alls sjuk. Men det syntes senare som förändringar i lamellerna.

Aj då, så då finns det risk ändå. Får hålla tummarna för att det är verkningen som ställer till problem.

Får se vad vet säger och hoppas att de kan se vad som är fel.

Jag läste ditt inlägg i bantningstråden efter det att jag hade svarat dig. Det är nog svårt att veta vad som är fel. Det kan klart vara fång men kanske lika gärna ngt annat. Jag kan för lite om allt vad det skulle kunna vara.

Men det är inte säkert att varken veterinär eller hovslagare kan se om det är fång eller inte. Det syns antagligen ingenting på hovarna redan nu. När min ponny hade sitt ganska så kraftiga fånganfall i julas så kunde varken hovis eller veterinär säga säkert att det var fång. Men sedan syntes det på röntgen.

Har din häst haft fång tidigare?

Jag frågar dig om det är OK?

Jag testade att blötlägga höet till min gamla häst (26)då den så himla mycket hellre äter bete än hö = jag tolkar det som att det är lättare att tugga.

Veterinär har tittat på hans tänder och säger - jag det är en gammal häst tänder = nedslitna. Jag kommer förmdligen att vara tvungen att t abort honom när tänderna ger upp

Om nu mitt mål är att hålla honom frisk och glad så länge som möjligt - det syns inget på kroppen att han inte skulle få i sig

Är det inte bättre att blötlägga höet längre så det blir mjukt och laka ur vitaminerna än att fodra medmer och mer luzern och helt tappa mängden TS?
Tänkte mjukt hö = då sliter det juinte på tänderna så mycket, hö i allafall = magen glad

Jag har bra vitaminberikade mineraler

Nu i år så har jag ju dessutom köpt grovt fånghö:crazy:

Senast ändrad:

Bara allmänt ang gamla hästar och tänder. Vår H, som blev 33 år, hade förskräckligt dåliga tänder. Även där gick bete bra, men hö var värre på slutet. Han fick det finaste (fina, mjuka strån) ängshö vi kunde hitta, då det var lättare att tugga. Man borde kunna få ungefär samma effekt iaf teoretiskt med att blöta.

Men sen fick han lucern med, så mkt han ville äta. Pellets då hack inte fanns, hade det varit idag hade han fått hack. Fungerade utmärkt med hö som 'terapi' (han åt/fick i sig kanske några kilo/dygn, han fick fritt dock) och sen ffa lucern. Och TS blev ju lika. 1 kg lucern är ju lika mkt TS som 1 kg hö?

Men, eg inget med fång att göra, mer en koppling till gamla hästar med dåliga tänder, det går såvida de 'bara' har aptiten kvar och är krya i övrigt att hålla dem fina även när det är svårt för dem med hö =)

Jag tycker inte att det låter som en bra ide att låta hö ligga i vatten länge. Men det är min personliga uppfattning antagligen starkt påverkad av att jag har sett (för) många hövatten i mikroskop. Det kryllar av massor av små trevliga monster i dessa. Men då har det legat längre förstås. Jag har en ide om att jag skulle kunna kolla detta ngn gång, hur pass mkt det ökar.
Sedan vet jag inte hur mkt lättare det blir att tugga men eftersom hästen äter det så blir det väl så. Dessutom måste det ju vara bra att det inte sliter lika mkt på tänderna. Det har jag inte tänkt på.

Vårt gamla varmblod är 24. Han äter helst bara gräs. Så länge det finns mat i hagen är allt OK. All annan mat går ner ibland ev om han har lust att äta. Han äter en del men oftast inte alltihop.

Men lusernpellets (mer lättsmält än hack) och betfor är bra mat till äldre hästar som knappt har några tänder. Han fär också en del havre, ibland korn och soja för att få i sig tillräckligt. Vi ger dem också mest ensilage i stället för hö. Det går lättare ner än höet men inte allt.

Kom på....

Jag kanju ge honom vattnet att dricka - då får han vitminerna.

Så länge det inte är fruset kan jag ju blöta hemma strax före jag skall dit - men få dit vattnet då:confused:
( har hästar hemma - men en bit att ta sig)

Jag får klura lite

4 timmar är alltså att beteckna som längre? i sammanhanget

Han var lite deppig då han också har en slags vila - ville inte ha hö inne så gärna och inte ute heller - där är inte så mycket gräs.

men med detta så fick jag igång ätintresset igen - tror tom han går lös på halmen

Förra boxvilan han fick efetrsom kompisen hade det - fick jag igång honom på luzern när han matvägrade

ute la jag sedan luzern ovanpå hö - när de skulle slussas ut i större hage

Lägger man nu hö i ett kärl så viftar båda bort det och hoppas hitta luzernhack under :D
Det hamnade ju på botten då det var mindre kvistar än höet

Sorry OT

Senast ändrad:

Jag har inte påsenkvar men luzern innehåller väl 4 ggr så mycket smrp som havre och rätt mycket mer än hö

tänker jag kan ju inte ge samma mängd i kilo som hö

Därför lägre summa TS

Det är ju inte enbart vitaminerna som går förlorade när man blötlägger hö utan alla värden går ner, det redan efter en halvtimma i blötläggning.

Fodra med lucernhack? eller lika gärna kort hackat silage. ju mer hackat det är desto mindre behöver de ju mala fodret, men som du säger, det förkortar visserligen ät tiden men TS får de ju.

Forest Autumn: det där med små djur som går att se i mikroskop tror jag är helt orelevant. Har du kollat på en ost i mikroskop :angel: Det är ingen trevlig syn jag lovar, men det är inget som skadar. Inte heller kvalstren vi sover med varje natt i sängarna.

Susan (igen). Har en gammal dressyrdomare och ryttare här som varit i tidningarna mkt för hennes häst blev så gammal - 35 år. Han hade inga tänder kvar sista åren, hon fodrade med ngt särsklit och det funkade bra, ska försöka erinra mig vad det var eller fråga runt lite om ngn minns.

Forest Autumn: det där med små djur som går att se i mikroskop tror jag är helt orelevant. Har du kollat på en ost i mikroskop :angel: Det är ingen trevlig syn jag lovar, men det är inget som skadar. Inte heller kvalstren vi sover med varje natt i sängarna.

Det är säkert som du skriver och jag som är tramsig. Men i en ost och i sängar så finns de ju där från början. Hö som ligger i vatten börjar snabbt lukta ganska otäckt men det beror nog inte på de djur jag ser i mikroskopet förstås, tänkte nog inte så långt.

Fast jag håller helt med om att inget hö bör simma runt i mängder av vatten under lång tid, det kan inte vara hälsosamt, det håller jag helt med dig om. reagerade bara på djuren i mikroskop per se :D

hur kommer djuren dit? till vattnet alltså? :confused:
och varför börjar det lukta illa? vattnet alltså igen

och varför blir vattnet brunt?

Det är säkert som du skriver och jag som är tramsig. Men i en ost och i sängar så finns de ju där från början. Hö som ligger i vatten börjar snabbt lukta ganska otäckt men det beror nog inte på de djur jag ser i mikroskopet förstås, tänkte nog inte så långt.

De där djuren i mikroskopen, vi gjorde höinfusioner i skolan. Nu låg ju de längre, men det var en synnerligen läskig syn och växte ju diverse ja, så sådana skulle jag heller inte vilja det blev.

En sak som slog mig ang blöta hö dock är - tar det längre tid att äta? Jag har sett påståendet om det på flera ställen, dock inte märkt av det själv. De som ätit blött hö här övht är dock sådana med glupande aptit. Men tar det längre tid? I så fall kanske det är en dum ide till en äldre häst som har svårt få i sig det den behöver?

Jag har inte påsenkvar men luzern innehåller väl 4 ggr så mycket smrp som havre och rätt mycket mer än hö

tänker jag kan ju inte ge samma mängd i kilo som hö

Därför lägre summa TS

Nja, havre innehåller generellt ca 80 gr SRP. Kraffts lucern innehåller generellt ca 105 gr SRP. Dvs inte 4 ggr så mkt, men ca 33% mer protein än havre.

Hö skiljer så i protein så omöjligt jmf.

Nu vet jag inte varför du är rädd för proteinet, men Krafft har ju ngt som heter Lucern mix, med inblandning av gräsfröhalm. 60 gr SRP/kg foder. 7,5 MJ, mot 8,5 MJ/kg i den vanliga.

Min gamling (28 år) har oxå slitna tänder. Rätt så svårfödd kbltravare, 158 hög, väger runt 600-610 kg nu i normal hull.
Han får fritt hö inne till kvällen (runt 15 kg på höst, vinter, vår), försöker bara ta de balar med fint hö, grovt gillar han ej så mkt. Men han kan än så länga tugga grovt hö. Ute i hagen får han 5 kg hö på morgonen, 1-3 kg till lunch höst, vinter och vår
Går på dagbete sommartid, inne om nätterna.
Har fri tillgång på lusernhack i boxen, äter runt ½-1 kg per natt. Får även sin groov125/edel avel (½-1 kg) i sin lusernkrubba eftersom han HATAR blött pellets...:laugh:
Får förutom pelletsen, ½-1 kg helhavre, runt ½ kg betfor, ca ½ kg vetekli + dv "pulver" för leder, hovar och mage.
Är en väldigt kräsen herre som inte gillar vissa saker, som blött pellets, för blött (soppa) eller torr betfor, "fel" mat på fel ställe, höet på fel ställe. Dricker tyvärr dåligt efter svår kolik för 1½ år sedan så nu får han antingen en näve torr betfor eller en skvätt äppeljos i båda vattenhinkarna.:d

Ett proteinöverskott omvandlas till fett men det är inte särskilt effektivt eftersom det kostar en hel del att göra sig av med kvävet.

En del naturraser är ju jelt otroliga på att ta upp näringen i fodret. Kan det vara så att dessa även kan vara bättre på att omvandla ett eventuellt proteinöverskott till fett???
*bara en nyfiken fundering;)*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Söker hane för avel - Bichon
  • Akvarietråden V