Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

En del naturraser är ju jelt otroliga på att ta upp näringen i fodret. Kan det vara så att dessa även kan vara bättre på att omvandla ett eventuellt proteinöverskott till fett???
*bara en nyfiken fundering;)*
:bow:

Troligen är det så o det är därför som man upplever att de blir tjocka på inget.

*KL*

24,5 mikrogram/ml insulin i serum. SKÖNT, men förvånande faktiskt. Enda frågan är väl om värdte gått ner sen bytet till silage (då ju både fånganfallet avklingade - vad det verkar iaf, och depåerna minskade rejält), eller om det legat normalt hela tiden. Vet tyckte, fast han har inte superkoll på IR men har uppdaterat sig sen jag frågade om IR, att med såpass bra värde så borde jag kunna vara lugn då de inte borde kunna sjunka så fort. Samtidigt vet han eg inte. Så jag kommer nog ta ett nytt prov i vår. (Mailat OW och frågat om han vet hur fort värdena kan sjunka dock)

Så, förvånande, men SKÖNT! Jätteskönt, för alldeles oavsett precis alla om och men så är han INTE IR här och nu idag :bump: Och om han inte varit IR heller, så ser ponnyns nästa vår/sommar betydligt ljusare ut, då törs jag nog blanda in lite grässtrån i kompotten. Men där jag isf vill ta ett nytt prov.

Enda 'nackdelen' (missförstå mig rätt, det är superskönt att provet var bra!) är att då kan jag inte förvänta mig någon viktminskning ur den aspekten, det hade väl varit enda 'fördelen' (missförstå rätt igen) med IR.

Senast ändrad:

Jag frågar dig om det är OK?

Jag hoppas att det är okej att jag svarar.

Jag höll min gamla islänning vid liv på gröt hans sista 3 år.
Han blev 30år.

Gröten bestod av lusern, betfor, spannmål och olja.
I övrigt så hade han fri tillgång till bladrikt hösilage som han kunde plocka bladen av och sedan tog jag ut stråna som blev kvar.
Det var en evig balansgång på kolikens rand.

Slutligen så tog dieten ut sin rätt och han fick "fång" i hela kroppen.
Fullständig bindvävskollaps blev det.
Men han gick i fullt arbete fram till dess och avlivades någon vecka senare.

Något som jag hade önskat att jag gjort annorlunda var att jag borde ha sköljt bort melassen ur betforen.
Så att det inte hade blivit så mycket socker i dieten.

kl

Hur är det med dagg och fångisar?

Frost är inte bra har jag förstått. Men hur farligt/riskfyllt är det? Farligare för en fånghäst än förrän en "frisk" fångis?

Om det är frost en morgon. Är det bättre att hästen får stå inne ett par timmar till tills frosten "smält"/försvunnit? Eller är det fortfarande farligt?

Senast ändrad:

I ditt läge, dvs precis förhoppningsvis ur den akuta fasen hade jag INTE vågat. Jag vågar knappt nu :o! Blir fortfarande halvhysterisk om hästskrället försöker norpa en tugga gräs när vi går ut, även om den "normala" delen av min hjärna förstår att det med 99,99% sannolikhet inte spelar någon roll för hästens hälsa!

Just lönnkvistar är jag osäker på. Vi har mycket lönn på tomten, men hittills har jag bara vågat ge rönn och asp. Lönn gör man ju sirap på, men inte vet jag om de innehåller lika mycket socker året om? Det kanske bara är en begränsad period på våren som med björken (kan man ju också göra sirap på). Rönn och asp kanske också är lika sockerrika för den delen... Min veterinär hade dock varken hört eller läst att det skulle vara skadligt med trädkvistar/grenar till fånghästar. Kanske något att mejla den veterinär om som du diskuterade socker i hö/hösilage med? Jag skulle också vara jätteintresserad av svaret :)!

Jag har för mig att lönnsirap görs på en helt annan sorts lönn än den vanliga svenska skogslönnen (acer platanoides).

För AW's del skulle jag nog med vara försiktig med grenar och gräs än så länge. Det var ju inte så länge sen det akuta skedet avbröts. Om du ska ge något hade jag i så fall tagit ganske grova grenar (typ 10 cm i diam. eller mer) utan löv på. Så att han bara kan gnaga barken och att det inte är den jätte fina och späda barken, som finns på unga kvistar. Jag vet inte varför, men det känns säkrare i min värld;)

För din del BM skulle jag nog inte vara riktigt så rädd för gräset längre. Gräset är ju inte så kraftigt längre.

Wincent får numera beta lite varje dag på våran promenad (ungefär 10 min) plus att han går i en stampad jordhage i ca 1 timme om dagen. Den utöker jag lite lite ca varannan dag, så att han får lite förvuxet gräs att beta av, plus att det växer in gräs från kanterna som han når också. Det är ju inte som att gå i en beteshage direkt, men det finns så att han kan gå o beta hela tiden. Men faktisk hetsäter han inte så som man skulle tro han skulle göra när han är därinne.

Jag tog det självklart väldigt försiktigt i början med gräset. Det började med att jag bara plockade några tussar och strösslade ut i boxen för sysselsättning. Men han har inte reagerat på det någon gång.

Googlade lite, och lönnsirap (maple syrup) görs av sockerlönn (sugar maple). Finns ju en förbannad massa lönn, märkte jag. Massa olika sorter. Det jag och antagligen de flesta menar med lönn är 'norsk lönn' (norway maple/acer platanoides).

Där ser man. Har mailat dock.

Oops!! Såg nu att du redan hade svarat på detta...

Håller på att läsa allt jag har missat i helgen;)

Nu har jag läst igenom allt.

Tänkte bara infoga lite med tanke på era lönnspekulationer.

Den vanligast förekommande lönnen i Sverige är skogslönn (acer platanoides). Tror den är ganska ofarlig, då det tidigare i likhet med ask och lind har hamlats och användts till djurfoder.

Det finns även tysklönn eller sykomorlönn som den också kallas (minns inte latinska namnet nu - tror det är Acer pseudonågonting). Den har inte funnits ursprungligen i Sverige men har införts och spridit sig ganska friskt. Tror dock att den är vanligast i Skåne. Även denna lönn tror jag är ofarlig, men inte lika säker.

Sockerlönn eller rödlönn har jag svårt att tänka mig finns i Sverige, mer än på något arboretum eller botanisk trädgård eller hos någon trädgårdsentusiast. Tror absolut inte att de finns fritt växande i någon beteshage eller skogsdunge.

Lägger till att blodlönn är giftigt

Tänkte plantera på en hästgrav - men det var ingen bra ide

*KL*

24,5 mikrogram/ml insulin i serum. SKÖNT, men förvånande faktiskt. Enda frågan är väl om värdte gått ner sen bytet till silage (då ju både fånganfallet avklingade - vad det verkar iaf, och depåerna minskade rejält), eller om det legat normalt hela tiden.

Det var ju jättebra!
Sedan kan man ju undra om det varit normalt hela tiden, undrar det i och för sig. Men har ingenaning egentligen.

Det var ju jättebra!
Sedan kan man ju undra om det varit normalt hela tiden, undrar det i och för sig. Men har ingenaning egentligen.

Är ju exakt det jag undrar med. Omöjligt veta dock (har dock mailat OW och frågar hur fort det kan normaliseras) men synd att jag inte fick ihop så man kunde ta ett prov när han åt hö. Dvs innan depåerna minskade pang poff och fånganfallet iaf vad det verkar klingade av.. För han hade ju baske mig ALLA tecken på IR då.. Men men, hursom är det ju jätteskönt att det är bra värde nu, och extraskönt att det inte var typ 29.9, och med marginal under 'gränsen' (dvs 30).

Men tar nog om det i vår. Var ju rätt enkelt ändå, och billigt, om inte vet yrade alldeles på tfn så blir det 650- 700 pix för allting. (Han visste inte vad det skulle kosta, så han tog inget betalt i fredags utan tyckte vi gör upp det när han fått fakturan från SLU). Jag hade väntat mig det dubbla, så inte säkr på han inte räknat fel..

Och iom att det är just fredagar hemmavet åker på häst, har jag ju lyxen att hela tiden kunna få 'svar direkt', dvs lämna in fm, få svaret på em (om vet låter bli åka till Skånelandet då *s*)

Helt annan sak, men mailade en annan på eurofins och frågade om 'sockeranalys' var detsamma som WSC, och fick ett komplett obegripligt svar igen, suck..

Hej
Socker inredos är i princip vattenlösliga kolhydrater
mvh xxx

WSC är ju just vattenlösliga kolhydrater, men vadå i princip, och vadå socker inredos? :crazy:

Och ponnyskrället har lärt sig nån hialös teknik med automaten och tömmer den nu på 2 kg hö på en timme.. Han är inte sann den herrn =/ Nu har jag gjort ÄNNU ett till lock, med lika små hål som han inte fick i sig NÅGONTING ur på första prototypen. Funkar inte det är jag snart så desperat att jag lägger ett hönät I automaten :devil:

Vattenlösliga kolhydrater kan ju vara en hel del:
fruktos, glukos, vanligt socker, fruktan och även ämnen som är kortare än fruktaner. Fruktaner höjer nog knappast blodsockret så för en IR häst kan det vara intressant att veta vilket det handlar om.

Jag fick detta svaret

"Det vi analyserar i grovfoder när det gäller socker är en metod som kallas socker inredos och avser dom vattenlösliga sockerarterna"

Socker inredos har jag aldrig hört talas om, försökte googloa lite men blev inte klokare av det.
Enligt den kemiska definitionen av sockerarter så ingår bara de tre första jag räknar upp, alltså mono- och disackarider. Men på ngt sätt verkar det som att man när det gäller foder även räknar dit fruktanerna, åtminstånde de kortare oligo- sackariderna. Jag antar att det beror på analysmetoderna.

Men vattenlösliga sockerarter och i princip vattenlösliga kolhydrater är inte riktigt samma sak för mig. Jag får inte det till att vara samma mängd kolhydrater. Det första låter alltså som helt utan fruktanerna medan det senare som att en del av fruktanerna är med. Nu är deras analysmetoder också på det sättet.

Ett nytt mail kanske?

Vet inte vad jag ska skriva i nya mailet. Du kan ju det där, jag har noll koll, jag hade liksom förväntat mig ett 'ja' eller 'nej' som svar. SÅ vet inte vad jag ska skriva i svarsmail, 'ursäkta men jag fattar inte?' lär inte generera klokare svar. Är ju ANDRA ggn och andra människan jag försöker få ett enkelt jäkla svar av liksom? =/

Gör jättegärna det =)

*KL*

Foderautomaten med samma små hål som den version där han på en hel natt knappt fick i sig något = 2 kg borta på max 2 h. Han är bara inte sann..

Och jag fick svar av OW nu. Ett 'ja' på om värdet kan ha sjunkit från ett högt ner till 24.5 på de knappa 3 v han fått silage. Dvs ja han kan ha stått med höga värden och varit klart IR innan, men värdet sjunkit iom bytet från hö till silage.

Dessutom en 'nedslående' kommentar om värdet nu.
I övrsättning att det även om det är inom normalvariation så är nära gränsen (30), och (skit också..) de flesta hästar utom shettisar ligger under 10 vid fasteprov. Så han ansåg att ponnyn har ett under omständigheterna 'högt' värde ändå, och rek att undvika sockerrikt foder/foder med lättlösligt socker. Dvs anse honom som IR.

Det påverkar ju förvisso inte, jag har ju alltid gett sån foderstat. Förutom betet då :crazy:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar