Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

kl

Hur är det med dagg och fångisar?

Frost är inte bra har jag förstått. Men hur farligt/riskfyllt är det? Farligare för en fånghäst än förrän en "frisk" fångis?

Om det är frost en morgon. Är det bättre att hästen får stå inne ett par timmar till tills frosten "smält"/försvunnit? Eller är det fortfarande farligt?

puttar upp lite...

Och äpplen. Hur är ekvationen: Fångis + äpplen = ??

Äpplen är ju enormt mkt socker i. Så om man vill undvika socker och stärkelse så är äpplen och morötter ju inte det bästa. Å andra sidan, så en fångis som klarar viss mängd gräs, lär knappast trilla av pinnen eller få ett nytt fånganfall om den får säg ett äpple/dag. Så är nog mer mängden?

Här är frukt struket ur dieten helt, men mer pga (ev) IR än fång. I akut skede skulle jag inte ge äpplen oavsett, men efter skulle jag inte ha problem med det så i vettig mängd på en som inte är IR. Men det är jag.

Det var min pappa som undrade varför inte Lillan fick äta så många äpplen som de andra. Pappa har nämligen börjat plocka bort alla äpplen som redan fallit ner och då brukar jag få en del till hästarna.

Hon får ½ i betesbegränsaren på morgonen för att underlätta påtagningen ;) och ½ vid ingång.

De andra får väl egentligen inga mängder heller, 3-5 äpplen. men pappa min vill vara rättvis.....

*KL*
Hejsan! Kikar in i er tråd o frågar om lite råd. Jag har blivit kär i en haflinger som jag ska besiktiga på klinik. Jag har beställt hovbensröntgen också, eftersom hästen en gång haft fång. Hästen är 7 år, och fick enligt ägaren fång då han vilat ett helt år o gått på för kraftigt bete. Hösten 2007 är han friröntgad och det finns ingen hovbensrotation.
Vad kan jag mer tänka på att kolla upp med tanke på att han haft fång en gång?
Tipsa gärna!

Som fånghästägare skulle jag avråda dig från att köpa en häst som haft fång tidigare, speciellt som det låter som om hästen haft ett ganska allvarligt fånganfall? Det är långt ifrån säkert att du lyckas hålla den frisk, och då blir det ofta väldigt, väldigt dyrt med klinikbesök, extra hovslagarbesök, kanske specialfoder etc etc etc. Mitt råd till dig är att du tar dig lite tid att läsa i denna tråden och att du tänker efter en gång till innan köp! Synd att behöva vara så pessismistisk, men jag tror att jag också är realistisk!

*KL*
Hejsan! Kikar in i er tråd o frågar om lite råd. Jag har blivit kär i en haflinger som jag ska besiktiga på klinik. Jag har beställt hovbensröntgen också, eftersom hästen en gång haft fång. Hästen är 7 år, och fick enligt ägaren fång då han vilat ett helt år o gått på för kraftigt bete. Hösten 2007 är han friröntgad och det finns ingen hovbensrotation.
Vad kan jag mer tänka på att kolla upp med tanke på att han haft fång en gång?
Tipsa gärna!

Jag håller med Bettysmatte i det hon skrev, tyvärr. Fångesten finns alltid där, varenda sommar.

Men ang kolla så kolla för guds skull vad han har gått i för hagar etc sen fånganfallet. Har han gått på gräs alls i sommar? Isf vad för bete, hur mkt/lite. Nöj dig inte med 'gått på bete, gick bra', rota i hur länge/dag, när släpptes, hur mycket/lite bete var det, vad för bete etc.

Har den inte gått på bete sen fånget köp den inte om DU inte kan ha den i gräsfri hage hela våren-hösten-sommaren. (Och räkna in grovfoder hela sommaren i budgeten). Räkna inte med att den 'säkert kan gå på bete om den vänjs in försiktigt nästa år'.

Om den gått på t ex mkt magert skogsbete, räkna inte med att kunna släppa den på magert vanligt bete, utan har du inte skogsbete så räkna med få ha den i grushage etc.

Är den fullt försäkrad utan res i inköpsbeloppet utan reservationer? Kan du ta över befintlig försäkring utan att få reservationer? Det är också viktigt att kolla, då den alltid löper högre risk få fång än en häst som aldrig fått det, och fång lätt skenar iväg och blir dyrt. Bara medicinerna drar lätt tusenlappar, hovslagaren kostar och klinikbesöken.

Tack snälla för era bra svar!
Hästen har gått på bete hela sommaren, dock är det magert gräsbete. Han har stödfodrats lite med halm emellanåt annars klarat sig på bete bara. Han får 6 kg hö vintertid och mineraler samt en dl lusern på kvällen. Lättfödd med andra ord!
Finns det fler med tankar/åsikter??

*KL*

Dagens fascinerande iakttagelse: Efter att ha ätit ur nät och automat osv lääänge nu, så äter faktiskt herrn lite lugnare även när han äter 'fritt'. Jag har för stunden plockat bort automaten, då han överlistade den. Beställt lite grejer och ska bygga en prototyp #3 sen. Men tills dess får han det bara inslängt över boxkanten. Och det är lugnare ättakt nu än innan. Visst i det stora hela blir det som att pissa i nilen, men ändock..

Och så måste jag SKRYTA. Jag har världens bästa treåring. Drygt 10 veckor på box, enda gångerna han kommit ens ut ur stallet är två gånger när han fått gå mellan stallet och transporten, sådär 10 meter, samt mellan transporten och kliniken, ungefär samma avstånd. Och en eller om det är två ggr när han fått stå preciiis utanför stallporten och duschats.

Tre år gammal, strikt boxvila, och han är en darling. Riktigt A-barn. Lika enkel och trevlig att hantera som vanligt, solig och glad och humöret i topp, accepterar utan knot att stå där han står, och försöker inte 'smita' varken när jag snabbmockar med öppen dörr, eller när han får - hela tiooo minuter per dag nu, spankulera på stallgången. Han är en raring och jag är djup av beundran för hur exemplariskt han sköter sig. Står utan protester eller knot ensam halva dygnet, säger inte pip när fbl knallar ut på kvällen eller för ridtur. Visst han piper och bockar runt ibland, men aldrig någonsin när man är inne i boxen t ex, står lika fint lös när man hanterar honom (inkl när han duschades ute) som normalt osv.

Lär bli highlife när han får friskluft i näsborrarna och mark under fötterna, men den dagen den sorgen.

superledsen

nu vill jag bara gråta igen. har kommit igång med promenader( 40 min/dag), hovis var här igår och nu på morgonen hade min älskling puls och var knackig i gången. Har pratat med en uppsjö vet och de tyckte att han skulle ha boxvila tills på måndagkväll och sedan får jag kolla hur han rör sig igen. De menade att det var troligt att hovis verkat för mycket och att ömheten och pulsen kom utav detta.

Jag känner att jag börjar misströsta, jag har haft denna pålle i 8 år (köpte honom som bebis), han har fått kronisk bronkit som unghäst samt en mycket allvarlig knäskada som han blev utdömd för som 4 åring. Nu har han fått fång i sommar och har vi otur så har han fått det igen. Jag orkar inte börja om igen och igen och ha denna stressen. Tankarna kommer på avlivning för att slippa pressen. har små barn och jag pluggar heltid.

hur ska jag tänka? hur ska jag orka? Vill ha kvar min älskade ögonsten men jag vet ärligt talat inte hur jag ska orka om det är fång igen. :cry:

Sv: superledsen

Usch, jag förstår precis hur du känner. Men försök andas en stund, håller med om att det kan vara hovslagarens besök, och ha honom på box några dagar och se var det tar vägen. Är inte ovanligt de reagerar i sådana där lägen, jag blev ju 'varnad' för att inte göra 'två saker samtidigt', just för de kan reagera lite på hovis/börja promenera/nya hage etc.

Håller tummarna STENHÅRT här att det är en liten reaktion på hovslagaren.

Angående äpplen.

Mitt sto är IR och veterinären på kliniken gav rekommendationen inga äpplen över huvud taget. Morötter var ok men max ett kg per dag. Antar att sockerinnehållet är lägre i morötterna.

Detta var självklart när det akuta skedet var över, alltså när hästen så smått börjat återgå till normaltillvaro.

Ida

Knapplån av mig själv. Lite ot men har med fång att göra - eventuellt... Nu när det är fuktigt och varmt så lever ju jästsvampar och mögel livets glada dagar. Mina hästar går i sandhagar nu (för blött i gräshagarna) Jag mockar ca var 3dag - en gång/vecka i hagarna. Men jag ser att i fånghästens hage, där bildas det mögel på bajset på bara 1-2 dagar medan det hos dom andra inte är nån mögel alls på deras högar. Kan det finnas nån koppling med fång - matsmältning - ev cushings? Mögel och jäst gillar ju socker - kan hans bajs vara mer sockerrik än de andras? Vad tror ni?

Angående äpplen.

Mitt sto är IR och veterinären på kliniken gav rekommendationen inga äpplen över huvud taget. Morötter var ok men max ett kg per dag. Antar att sockerinnehållet är lägre i morötterna.

Detta var självklart när det akuta skedet var över, alltså när hästen så smått börjat återgå till normaltillvaro.

Ida

Åh, låter hoppfullt, då kan ponnyn få nån morot ibland sen då iaf =)

Hej! Tack för svar! Har precis kollat shettisen också, han var superkänslig under hovarna igår efter verkningen (han har alltid svårt att gå på grusvägar, men var ovanligt känslig igår). Idag kan han knappt trava i paddocken, han har haft lite puls till och från men ej markerat och hovis sa att hans hovar var superfina och att jag inte skulle oroa mig så om shettisens hovar, lite puls kan de ju ha ändå speciellt i våra kuperade hagar.

Kan det vara så in i vassen helvetiskt att båda har fått fång eller är det inte troligare att hovis verkat för mycket?

Teoretiskt kan båda fått fång, men jag skulle i nuläget sätta mina slantar på hovisen. Så boxa och försök andas till måndag och se var det tar vägen.

nu vill jag bara gråta igen. har kommit igång med promenader( 40 min/dag), hovis var här igår och nu på morgonen hade min älskling puls och var knackig i gången. Har pratat med en uppsjö vet och de tyckte att han skulle ha boxvila tills på måndagkväll och sedan får jag kolla hur han rör sig igen. De menade att det var troligt att hovis verkat för mycket och att ömheten och pulsen kom utav detta.

Jag känner att jag börjar misströsta, jag har haft denna pålle i 8 år (köpte honom som bebis), han har fått kronisk bronkit som unghäst samt en mycket allvarlig knäskada som han blev utdömd för som 4 åring. Nu har han fått fång i sommar och har vi otur så har han fått det igen. Jag orkar inte börja om igen och igen och ha denna stressen. Tankarna kommer på avlivning för att slippa pressen. har små barn och jag pluggar heltid.

hur ska jag tänka? hur ska jag orka? Vill ha kvar min älskade ögonsten men jag vet ärligt talat inte hur jag ska orka om det är fång igen. :cry:

Med all säkerhet beror detta på verkningen och skoningen. Fånghästar kan vara mkt känsliga och det kan bero på allt från verkning med klubba+klinga, ont av att slagen mot hoven då man sätter fast sömmen, verkat för mycket på sulan, skon ligger an för mycket mot sulan i tådelen ( vanligt vid tvärtå i kombination med sko som ej är avfasad ordentligt, brukar medföra tryck där en fånghäst är som känsligast ) mm mm. Blir inte hästen bättre på 2-3 dagar behöver nog hovis ta en titt på hur han lagt skon...

Jag har själv haft detta problem med min fånghäst tidigare d v s hälta och puls efter varenda skoning. Det blev inte bättre förrän jag bytte hovslagare ( som förstod problemet och gjorde som jag sa:devil: )

Min fånghäst skoddes på klinik de tre första gångerna efter fånganfallet. Hon åkte alltså transport dit och blev verkad och skodd. Dagen efter låg hon ner lite extra och hade ngt märkbar puls. Jag tror inte att det berodde på att hovisarna (det var ett par olika) gjorde ngt fel utan att det berodde på påfrestningen. Men det gick över på ngn dag. Jag tror att fånghästar är mkt känsliga för olika påfrestningar.

*kl*

Jag har lite tankar kring detta med bete.

Min nordis fick fång vid midsommar och har nu avslutat sin buttakur samt fått skor. Han rids osv varje dag och mår bra som det ser ut som.

Vi har ingen bra ren skogshage så därför har jag låtit honom gå med betesreducerare. Dock är hans hagkompis behjälplig med att ta av den hela tiden :( Medan jag mockade imorse han hans kompis bita av den 5 ggr :crazy:

Just nu går de i en hage som det bara är ratorna kvar i, gräset är i övrigt knappt synbart. Men den är så sjukt tråkig, ingen variation i naturen, bara några träd :(

Den ser ut såhär ungefär nu, fast ännu mindre gräs:
3702595.jpg

Tror ni att jag vågar ha honom där utan reduceraren?

En annan hage som han kan få gå i är en övervuxen äng, ligger skuggigt och det är en himla massa olika växter där.

Den ser ut såhär, fast mycket mer övervuxen nu..

4375659.jpg

Vågar jag ha honom där med reduceraren på? men tänk om han tappar den? :(

Nojjig till hundra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar