Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Okej, lite ot då det inte gäller min fångis men de erfarna finns ju här i tråden ;)

Socker är ju inte bra för hästar. Min ettåring behöver ha lusern. Det enda jag har att köpa inom 10 mils radie är Krafft eller Hartogs. Båda innehåller melass. Hur "farligt" är det med det lusernet till honom just med tanke på hans ålder? Är det "lika bra" att skölja av det innan utfodring?

Skulle inte oroa mig. Det är mer socker i bete, som jag antar den får äta? =) Hästar klarar ju en hel del socker, och äter en del socker naturligt. Och då skulle jag så rent generellt vara mer 'rädd' för stärkelse, även om de flesta hästar klarar det finfint ändå.

Så, skulle inte oroa mig över melasserad lucern till en frisk, normal åring. Alls.

Skulle inte våga något av alt tyvärr =/ Utan själv med begränsaren om så krävs =/

Anade att jag skulle få mina tankar bekräftade :(
Ska ordna en skogshage, just nu får de gå i en liten remsa med enbart skog. Men den är bara ca 1500kvadratmeter stor, känns så elakt med en sån liten yta :(

Ska fråga bonden intill om jag kan få låna lite skog av honom, övertygad om att jag får låna en bit skog, men då kanske det knappt blir nån hektar, är det ok sommartid? På vintern kan han väl gå i de vanliga hagarna?

På vintern kan han väl gå i de vanliga hagarna?

Jag har inte börjat att tänka på vintern än. :crazy:

Men en häst som nyligen har haft fång ska kanske inte gå i en gräshage på vintern, inte om gräset är grönt i alla fall.
Fruset gräs är inte bra för dessa hästar.

Hur tänker ni andra göra?

Då blir det att ragga så mycket skog jag kan. Tur vi är bundis med bonden som äger all mark omkring oss...

Vi har 13 egna hektar, men ingen rejäl och bra skog, så trist.

Jaa, jag har ingen aning om hur jag skall göra i vinter:confused:.

Hur är det riktigt med gräs? Thyra går som bäst ensam i ganska liten sandhage. I vinter finns möjlighet att gå i stor nerbetad hage med kompisar.

Är allt gräs lika med elände? Jag menar hur är det med visset gräs, väldigt kort gräs eller vissna bruna frusna rator?

Hagen som jag tänker på kommer dessutom bli upptrampad så att det nog inte finns så mycket till gräs där men iaf..

Ida

Jag har inte börjat att tänka på vintern än. :crazy:

Men en häst som nyligen har haft fång ska kanske inte gå i en gräshage på vintern, inte om gräset är grönt i alla fall.
Fruset gräs är inte bra för dessa hästar.

Hur tänker ni andra göra?

Ja du, det där är min huvudvärk och min åååångest.

Jag skulle eg bytt hagar i år, tillbaka till gamla vinterhagen som vilat 2 år. Eh, det är gräs till magen där, så det ska vi nog INTE göra i år..

Men hur jag ska göra - jag vet inte =/ Jag ber till Kung Bore om en halv meter snö, hela vintern, tack? Är väl föga troligt det blir så, och då vet jag inte, och får ont i magen bara jag tänker på det.

Och undrar likt Exit - hur är det med visset gräs etc?

Min 'reservplan' är att ge honom en pytteliten skogshage. Men hur kul är det om han ska stå hela vintern själv i en minihage liksom? Dessutom förlorar jag bonusen som stor hage ger i form av rörelse, med tanke på IR-delen. Alt 2 är att medvetet ge honom gräs, med munkorg, lite i taget. Men hur bra funkar munkorg och fruset? Hur bra är det gå med munkorg hela hela tiden, hur ska jag kunna ge mat (hösilage)? Nej jag vet inte, jag får magsår bara av att tänka på det =/

Som sagt, när jag börjar försöka ens tänka på att få ut honom i box känns livslång boxvila som en väldigt trygg och säker ide.. :crazy:

Som sagt, när jag börjar försöka ens tänka på att få ut honom i box känns livslång boxvila som en väldigt trygg och säker ide.. :crazy:

Jag håller helt med dig. Det tryggaste är alla ggr om de kan vara kvar i boxen för evigt.

Men det är inte vinter än så vi får väl ha is i magen ett tag till.

Jag tycker inte det känns så där jättebra med munkorg alltid. :cry:
Dessutom måste man vakta hela tiden, eller jag i alla fall. Min ponny har aldrig lyckats ta av den men för mig räcker det med att möjligheten finns.

Om det bara är visset gräs i hagen tror jag inte att det är farligt. Visset gräs borde inte kunna producera ngt socker som kan lagras som fruktan. Men då bör man nog vara säker på att det inte finns grönt gräs under. Här i skåne är ju risken för detta ganska stor ibland växer gräset länge.

Mina kommer inte att stå själv. De har ju som bekant varandra. Dock blir det minihage, dvs den hagen vi har gjort i ordning med grus och flis. Den är inte jättestor, ca 400 m2, men de kan springa och busa rejält i den om de vill. Än så länge går de ju i sina boxhagar (4x4 resp. 4x3) just för att undvika bus (säg det till haflingern som kan TRAVA rundor på 4x4 m:D), men FÖRHOPPNINGSVIS blir det ändring på det snart!

Ang gräs och vinter

Någonstans läste jag att detvar fång risk från vår tom September. Eller så var det OW som sa det till mig :confused: minns inte säkert

Gräs som inte är nedbetat förbereder sig för vinter och näringen går ned i roten
En oanvänd hage sålunda, är bättre än en nedbetat

det nedbetade slutar inte växa på samma sätt för alla grödor vill ha en blaldrosett ovanför jorden - det hjälper dem att övervintra

detta är vad jag har hört - själv kollar jag upp alla fakta med oberoende källor innan jag fattar beslut

Jag delger så ni kan luska vidare

Senast ändrad:

Någonstans läste jag att detvar fång risk från vår tom September. Eller så var det OW som sa det till mig :confused: minns inte säkert

Gräs som inte är nedbetat förbereder sig för vinter och näringen går ned i roten
En oanvänd hage sålunda, är bättre än en nedbetat

Fast hästar får ju fång på andra tidpunkter också? Om näringen går ner i roten, hur pass bra är det med hästar (som mina) som gräver efter rötter när det inte finns gräs att äta ovan jord...:crazy:? Eller fattade jag fel nu?

Ormbukar (örnfräken) är giftiga för hästar och ABSOLUT inget jag skulle vilja ha i en fånghästs 'svälthage'. När det inte finns annat att äta äter de det som finns. Och är det då inte nyttigt eller tom giftigt ökar ju risken för det ska skapa en magtarmstörning som utlöser fång.

Det är en av de saker som får mig att tveka med skogshage (har en dunge i hagen jag kan hängna in, kan käka liiite gräs där, käka buskar, barka träd och käka granbarr tyå. Men frågan är hur bra det blir när han just börjar käka gamla granbarr och mossa ungefär? :crazy:)

Ngt jag inte blir klok på är fruktaninlagringen. När gräset inte 'kan' växa, te x för det är för kallt, för mörkt etc, lagras fruktan in. Det borde bli en rejäl fruktaninlagring på hösten, ffa senhösten när första nattfrosten kommer etc. Lillhagnas lathundstabell stöder ju det med.

Men VAR försvinner det fruktanet? När? När gräset vissnar ner? Eller övervintrar fanskapet på ngt sätt?

Det här fanns liksom under snön i mellandagarna förra året. Det är grönt, det är gräs, det växer, det är frost. Är det farligt? Inte farligt?
Thumbnail.aspx

Här äts det för övrigt rötter också. Om jag inte vill ha dem gå i bottenlös dy så är det dock 'gräs' som är alt förutom när det är tjäle OCH snö. Vilket beroende på vinter kan hända i typ december, eller februari..eller inte alls.

Ibland vill jag också bara låsa in mina hästar i en box för alltid... Det är HOPPLÖST svårt att försöka förstå vad som är okej/inte okej...:confused:

Har ofta svårt för de som inte haft fång på sina hästar, eftersom de tenderar tro att allting är svart och vitt. Det vill säga, gör si och hästen håller sig frisk, gör så och hästen blir sjuk. Ta min fd hovslagare som exempel. Han var/är övertygad om att endast överviktiga hästar får fång. Han tyckte att min häst skulle äta 2 kg hö/dygn. Hans "grej" är fullblodsgaloppörer, och om det är någon "typ" av häst som i princip aldrig får fång så är det väl en galoppör i hårdträning? Den enda häst han haft med fång var ett dräktigt fullblodssto som fick belastningsfång. Att sedan min svårfödda shettis fick fång, det vet jag inte hur han skulle förklara... Fång är supersvårt. Det har jag inte förstått förrän jag haft fånghästar, och det är därför jag också avråder från att köpa en fånghäst!

delvis knapplån

Jag håller med BM om att fång är svårt. Men fruktan är nästan ännu knepigare. Jag får kanske ta tillbaka det jag skrev för ngn timme sedan om visset gräs. Efter lite letande på google så hittade jag nedanstående. Jag är inte helt säker på trovärdheten för safergrass, är lite osäker på vad det är för sida. Men jag tror att den är OK

"In the winter, fructan is hydrolyzed back into sugar to act as a cryoprotectant. If you see grass that is still green under subfreezing temperatures, it’s likely full of simple sugars, rather than fructan.

When cool season grasses are subjected to freezing temperatures, growth slows or ceases, but they do not go dormant immediately. If daytime temperatures are above freezing, and adequate sunshine occurs, sugars and fructan continue to form and accumulate. In autumn, grass may have its highest sugar and/or fructan concentration of the year. Growth utilizes sugars; cessation of growth allows them to accumulate. High sugar concentration triggers formation of fructans. When plant cells die and rupture from a hard freezes, fall rains or early winter snow may then leach out these accumulated water-soluble sugars and fructans. However, in areas with little rain or snow, these accumulated sugars may remain in the dead grass tissue.

While animals grazing grass pastures may avoid these weeds, horses maintained on dry lots or with very limited access to fresh forage may find them very desirable. Many of the weeds that have high levels of NSC are also known to accumulate toxic levels of nitrates or oxalates, which could possibly compound the danger to animals with already fragile health.
In conclusion, dead grass and weeds may contain levels of NSC high enough to trigger laminitis in susceptible animals. Caretakers of equines at risk of laminitis should never assume that dead grass or weeds are safe forage. All forage sources for animals with high risk for laminitis should be appropriately tested to assure carbohydrates are within tolerable levels."

All text är hämtad från safergrass se länken men från olika sidor

http://www.safergrass.org/articles/fructan_facts.html

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar