Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Det är en av de saker som får mig att tveka med skogshage (har en dunge i hagen jag kan hängna in, kan käka liiite gräs där, käka buskar, barka träd och käka granbarr tyå. Men frågan är hur bra det blir när han just börjar käka gamla granbarr och mossa ungefär? :crazy:)

Min ponny fick fång två ggr i en skogshage. Antagligen för att hon petade i sig sånt hon annars hade låtit bli. :crazy:

Angående vintertid:
Min ponny fick gå i en liten upptrampad (som stampat jordgolv i princip) hage jämte den vanliga hagen där min andra häst gick. Om det var mycket snö fick hon komma ut i den stora. Eller när allt gräs trampats sönder av den andra hästen.

Min ponny fick fång två ggr i en skogshage. Antagligen för att hon petade i sig sånt hon annars hade låtit bli. :crazy:

Angående vintertid:
Min ponny fick gå i en liten upptrampad (som stampat jordgolv i princip) hage jämte den vanliga hagen där min andra häst gick. Om det var mycket snö fick hon komma ut i den stora. Eller när allt gräs trampats sönder av den andra hästen.

Men om de gräver upp gräset som finns under snön?
Vad gör man då? :crazy:

Stor hage med geoduk i botten och grus ovanpå så INGET växer upp, med en sjukhage i hagen med sand och en utebox i direkt anslutning, och så melassfri lucern och halm. Och ett TAK av vindväv eller ngt så de får solljus men inga löv kan singla ner? Och så köpa en till fångkrake vars ägare iaf fått magsår och inte orkar mer, så har de sällskap?

Tanken HAR slagit mig - på riktigt, på fullaste allvar. F

Jag hade liknande tankar. Men min ponny fick avlivas innan jag hann skaffa mig en till fångis.

Men om de gräver upp gräset som finns under snön?
Vad gör man då? :crazy:

Man ger dom massa hö så dom inte orkar gräva. Eller så har man tur så den andra hästen hinner trampa sönder hagen fort (min andra fick med en mindre hage än vanligt just för att hinna trampa sönder gräset).

Haken med trampa sönder är ju att då får man ett hav av gegga istället. Eller är tillbaka i liten hage i isoleringen =/

Jag kommer bli tvungen att välja, bara att inse den bistra verkligheten. Ha honom isolerad i liten hage hela året, eller chansa med vintergräset...

Ja, det borde väl ändå vara okej? Måste ju bli pyttesmå mängder, tycker man.

Ja det känns så, men är ju ändå nojig, säkert i överkant. Var i samband med att jag tyckte till mamma att 'bara så du vet, så även sen så det är inga äpplen eller morötter i den magen' (nu verkar ju morötter gå bra dock, sa ngn i tråden), som hon tyckte 'inget örtgodis heller?' och jag kom på att jag ju har sånt. Var bombsäker det var melass i det, men icke. Är ju korn och vete (stärkelse), men lär vara pyttelite. Men är som sagt såpass nojig att äpplen är bannlysta. TROTS att jag haft fångis som inte dog av äpplen, och trots att jag inser att det är orimligt att han ska få problem av ett äpple ibland. Men jag känner mig själv, och VET att OM jag ger honom ett äpple om dagen och han får fång så kommer jag förbanna mig själv och undra om äpplena spelade in.

Samtidigt så vill jag ha möjlighet att ge godis ibland (i träningssyfte), och jag vill mamma ska kunna ge lite godismuta. Jag tror ju vad jag tror om det, men hon tror att hästarna är snällare och skötsammare med henne om de får en godis när de t ex är intagna och klara när de skött sig. Och med tanke på att hon sköter mina hästar på heltid när jag jobbar, så vill mamma kunna ge en godis och mår bra av det, så medverkar jag om jag kan så att hon får det. Inget jätteproblem, jag har sagt att hon kan ge 'av de gröna pelletsarna' (lucernet), och helt okej för henne. Finns en STOR nackdel med lucern som godis dock.. OM man glömmer en enda liten lucernjävel i en ficka och sen tvättar plagget får man små små gröna boss i HELA tvätten. Har jag märkt.. ett antal ggr.. :angel: :crazy:

Och på ngt sätt känns örtgodiset ändå säkrare än äpplen/morötter, men jag fångestar ändå, vilt..

Lillen måste vara sjuk...

HAN ÄTER HALM!

Ingen aning vad so flugit i honom, men la in en kaka halm när jag fodrade förra gången, och en liten tuss silage. Nyss så inte ett spår av varesig halm eller silage i boxen. *häpen*

Dock, jag är i nuläget inte speciellt hjälpt av det insåg jag när jag räknade. Halmen är ju 0,2 MJ mindre/kg än silaget, så ingen vinst där. Däremot mer TS och kanske lite längre ättid. Haken är dock att eftersom silaget har lite låg SRP/MJ-kvot, så skickar jag den åt skogen med halm, och måste lägga på lucern (som är betydligt mer MJ/kg än silaget) så jag hamnar i slutändan på samma lika MJ =/

Sitter åter igen och räknar foderstat...:grin: Vad tror ni om 3,8 kg hö, 1,8 kg halm och 1,2 kg lucernhack för totalt 50,8 mj och 249,4 smrp?

Tänkte mig att hon skulle få 0,6 kg hack på morgonen + 0,5 kg hö. Sedan tre givor med 0,5 kg hö + 0,2 kg halm under dagen. Vid insläpp: 0,5 kg hö och 0,6 kg hack. Sedan till sist 1,8 kg hö + 1,2 kg halm till natten. Fungerar? Just nu får hon 0,7 kg hö fyra ggr/dag och sedan 0,8 kg hö vid insläpp samt 2,4 kg hö till natten, men eftersom höet är proteinfattigt måste vi ju hitta på något annat...

Hur är det med invänjning av lucernhack? Nu har jag inte haft halm på några veckor, men börjar med det idag igen. Det bör väl inte vara några problem att lägga till något kilo av "bara sådär"?

Skulle försöka öka nattmaten lite om du kan, om du inte fodrar sista väldigt sent och första väldigt tidigt?

Tänkt fråga flera ggr, men hur väger du de ojämna högivorna? T ex 1.8 kg och 2.4 osv?

Tror inte det är någon fara lägga på hacket direkt, men vill man ha både hängslen och livrem så smyg in det. Aldrig haft ngn som reagerat på just lucern dock.

Lucernhack kan man säkert öka ganska snabbt. Det finns en liten andel hästar som reagerar på det men jag tror att det är mkt sällsynt. Jag hade kanske testat med ett kg om dagen först i några dagar (eftersom det är en fånghäst och det är onödigt att trassla till det). Men lusern är bra mat till fånghästar min har levt på det hela vintern.

Det är säkert inte farligt med pyttesmå mängder av ngt. det blir som att äta lite socker och det finns det ju alltid lite av i allting.

Du kan ju lägga till soja annars. Jag har insett att jag måste göra det till min ponny.

Hur:confused:? Min digitalvåg visar vikt med decimaler, om det är så du menar?

Jo att det var digitalt förstod jag. Men typ en digital hövåg eller på ngt vis en vanlig köksvåg?

Jag har ju en 'mekanisk' hövåg, och den mäter bara halvkilon (och hur säkert r väl tveksamt, kan stå på 4.5 kg och så lägger jag i en pyttetuss och så säger den 5 kg, eller stå på 4.5 kg och jag lägger i en kaka och den säger 5 kg).

Länge önskat mig en digital, men aldrig sett en sån 'hängvåg' som är digital, och känns lite bökigt med köksvågen. (Kraftfoder väger jag ju på grammet).

Det är säkert inte farligt med pyttesmå mängder av ngt. det blir som att äta lite socker och det finns det ju alltid lite av i allting.

Du kan ju lägga till soja annars. Jag har insett att jag måste göra det till min ponny.

Blir ungefär samma lika med soja med. Jag gillar inte riktigt soja dock, det håller så dåligt när det bara går lite lite. Iofs går säkert att lösa att ta soja ur tunnan 1 gång/vecka och ha i en mindre hink och öppna varje dag.

Några ex:

10 kg high fibre
1 kg vanligt silage
0,1 kg lucernpellets
58 MJ, kvot 6, 1.25 kg TS/100 kg

Och med soja:
1 kg vanligt silage
7 kg high fibre
2 kg halm
0,2 kg soja
55 MJ, kvot 6, 1,25 kg TS/100 kg

8 kg high fibre
1 kg vanligt silage
1 kg halm
0,6 kg lucern
57 MJ, kvot 6, 1,3 kg TS/100 kg

Och med soja:
1 kg vanligt silage
6 kg high fibre
3 kg halm
0,3 kg soja
56 MJ. kvot 6, 1,3 kg TS/100 kg

Exemplen är räknade på 1.3 kg TS/100 kg med tanke på magen. MJ-mässigt är det åt helvete, men just nu oroar mig magen mer än vikten då den inte är bra än och han börjat bli himla fisig och får bajsvatten med avföringen - som fortfarande inte riktigt är bollar. Vikten står ju i alla fall still (dvs går inte upp) så får 'ta' det sålänge. Men han borde ner till 40 MJ, men hur det ska gå till är en gåta. Bästa jag får ihop är 48 MJ (1 kg vanligt silage, 8 kg high fibre, 0,1 kg lucern = 48 MJ, kvot 6 men 1 kg TS/100 kg, det törs jag inte just nu)

Nej, gå ner till 40 mj måste vara väldigt svårt:crazy:. Jag har problem med att få till vettiga foderstater under ca 50 mj.

Bettysmatte:

Jag skulle personligen vara rädd för att det skulle bli alldeles för många h utan mat på natten där.

I ditt fall skulle jag överväga att slopa höet? Ge bara halm + hack? Nu minns jag inte vad för hack du ger, men är det dangrönts melassfria så skulle du ju kunna ge 6 kg halm och 2.5 kg hack och få 49 MJ samt 290 gr SRP?

Och t ex ge
Morgon 1 kg halm + 0,5 kg hack
Sen tre givor á 1 kg halm
Insläpp 1 kg halm + 0,5 kg hack
Natt: 3 kg halm + 1,5 kg hack.

Nej, gå ner till 40 mj måste vara väldigt svårt:crazy:. Jag har problem med att få till vettiga foderstater under ca 50 mj.

Det går ju nästan, på 8 kg silage - 1 kg vanligt och 7 kg high fibre. Ger 42 MJ, kvot 6. Och 0,9 kg TS/100 kg - så där det kraschar bigtime tyvärr (eller ja, inte det - hans mage).

Där jag får största besväret att få ihop eländet, hålla TS uppe och MJ nere. Kring 50 fungerar det, får man ligga mellan 55 - 60 går det jättebra. Men det är ju för mkt för skrället..

Så, jag får sätta min tilltro till motionen helt enkelt, när den nu kommer, dvs om länge =/ Och hoppas att magen någon gång blir normal så jag kan prova lägga honom på 1 kg TS/100 kg och se om magen pallar det den här gången. Då blir det 47 MJ som sagt, och är nog så nära målet jag kommer.

Är tveksam till att hon skulle äta så mycket halm faktiskt, tro det eller ej. Jag började ju i februari att ge 4 kg hö + 4 kg halm, men inte ens matvraket kunde äta detta. Så jag hamnade nog mer på 1,5-2 kg halm/dygn + höet. Men om jag ger 0,5 kg hö vid insläpp, och sparar hacket till natten, då får hon ju 0,6 kg hack, 1,8 kg hö och 1,2 kg halm. Hur blir det? Hur man än vänder och vrider på det, så blir det aldrig riktigt bra när de inte får äta mer än så här:(.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand