Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Men vill du sko så gör det. Jag vill bara att andra ska tänka till på varför.

Jag gillar inte små halvdolda hot, speciellt inte sedan jag blev anmäld av en "naturlig hästvård"-människa för att jag följde veterinärs och hovslagares råd, och denne inte höll med om råden jag fått. Personens slutkläm minns jag väl: "Jag tycker att du ska tänka om". Tänk om inspektörerna hade sluppit köra ut, bara för att avskriva anmälan pga att den var helt obefogad. Då hade de kanske hunnit med ett fall med riktig vanvård i stället...

Jag gillar inte små halvdolda hot, speciellt inte sedan jag blev anmäld av en "naturlig hästvård"-människa för att jag följde veterinärs och hovslagares råd, och denne inte höll med om råden jag fått. Personens slutkläm minns jag väl: "Jag tycker att du ska tänka om". Tänk om inspektörerna hade sluppit köra ut, bara för att avskriva anmälan pga att den var helt obefogad. Då hade de kanske hunnit med ett fall med riktig vanvård i stället...

Vem hotar dig??????????

Jag behövde bara vänta till att halva hoven hade växt ut med att BÖRJA att sätta igång

Som jag fattar det behöver man inte vänta tills hela hoven har vuxit ut,

Glömde, min hovis rekommenderar 2/3 ny hov innan man börjar belasta. Jag vet att jag sagt det minst ett par ggr förut i tråden.

I min värld är det ett hot när någon kommer till mitt hus och säger till mig att jag ska "tänka om", speciellt som detta sedan följs upp med en OBEFOGAD anmälan till länsstyrelsen. Jag skulle tänka om - jag tänkte inte om - jag blev anmäld. Med andra ord, gör du inte som jag säger så blir du anmäld = hot.

Ok, men varför säga det som svar på mitt inlägg att man kan tänka till.

Det var inte jag som var hemma hos dig och man ska inte dra allt som har med utan skor att göra över en kam. Varför är frågor kring detta så känsligt?
Varför tror du att det är bättre med en vanlig sko,( inte heartbar), när hästen ändå vilar?
Funderar inte du på att belastningen av lamellerna blir större med sko på bärranden?

Frågor i all välmening vilket jag är ganska säker på att även Axel menar med frågorna kring detta!?

Det var inte jag som var hemma hos dig och man ska inte dra allt som har med utan skor att göra över en kam. Varför är frågor kring detta så känsligt?

Det är inte det minsta känsligt, men det blir det till slut när man gång på gång på gång svarar på SAMMA frågor.

Varför tror du att det är bättre med en vanlig sko,( inte heartbar), när hästen ändå vilar?
Funderar inte du på att belastningen av lamellerna blir större med sko på bärranden?

Om jag har valt en hovslagare med gesällbrev, grundutbildning och påbyggnadsutbildningar, som dessutom är klinikhovslagare på Helsingborgs djursjukhus, så överlåter jag faktiskt det mesta av funderandet kring min hästs hovar och ev beslag på honom. Hade han tyckt barfota, så jag hade jag varit helt med på det. Nu tycker han skor, och då antar jag att det är bäst för hästen. Själv har jag ingen hovslagar-/hovvårdsutbildning, så det känns vettigare att han tänker än att jag gör det.

Frågor i all välmening vilket jag är ganska säker på att även Axel menar med frågorna kring detta!?

Vad har du för utbildning kring hästars hovar och hovvård?

Nu drar vi det IGEN:

Jag anser att 15 resp. 10 graders rotationer på fram är grava/kraftiga, och det gjorde veterinären också.

Jo, på vf. Sänkningen hade dock "gått tillbaks" på senaste röntgen och låg inom normala intervall.

Ja, vuxit ut till hälften, men frisk förstår jag aldrig vad du menar med? Min häst är fortfararande, i mina ögon, inte frisk.

Motfråga till dig: Kan man vara för försiktig?

I början när vi diskuterade skor vs. barfota, var din mening att skor gör de som vill "få ut hästarna fortare". Och då var det fel på det. Nu tar vi det lugnt med min häst, och nu är det fel på det. Hur gör man rätt, enligt Axel, förutom att man lyssnar på den hovis som skor och ser hästen regelbundet?
Tja risken finns att hästägaren tycker synd om hästen o börjar göda den igen.

Av vilken anledning säger din hovis att den ska ha skor? Har du frågat?
Vilken fakta baserar h*n på att hoven ska ha växt ut till 2/3 innan den ens får.....vadå.:confused:Gå i hage, ridas eller ledas?
Grundas detta på hans egen erfarenhet? Eller är han klinikhovis?

Du skrittade den ju innan sommaren- då den hoppade o for.
Det var kanske lite att ta i- på grusvägar dessutom. Blev den sämre?

Är den då oskodd så känner den sig för o tar det mer lugnt- ömmar troligen.

Kom på det.
De flesta som skor brukar vilja få ut hästarna så fort som möjligt. Antar att promenaderna var på ngns inrådan. Men om hästen sen inte tål att promeneras kan man ta av skorna igen.

Att backa är helt rätt, men hellre DÅ att vänta med att leda o att de istället får ha självmand rörelse, större hage
Att ta ut en häst från boxvila till promenad brukar sällan leda till att kusen känner efter- inte förrän det händer ngt.

Senast ändrad:

När min ponny fick fång så tog hovis av skorna.
Dagen efter det första klinikbesöket skoddes hon igen. Efter det rörde hon sig mkt bättre. Min slutsats av detta är att det var bra för henne att få skor på sig igen. Även om hon fortfarande då i januari månad stod stilla mkt. Dessutom har hon ju blivit mkt bättre sedan dess. Detta trots alla påpekande om att det inte skulle vara bra.

Finns det en fullständig redovisning som visar att det är bättre för alla hästar att inte ha skor på sig förrän de ska sättas igång? Den har jag inte sett. Däremot så har jag läst en hel del om hur man kan hjälpa fånghästar med olika typer av skor och liknande. Men detta har vi vissserligen redan diskuterat ett antal ggr.

Man har faktiskt inte hittat något samband mellan metod och tillfrisknande
Dvs sko, barfota verkning hit dit etc

Som sagt det fins olika metoder

Jag antar att dina röntgenbilder säger att det sitter fast nu det som vuxit ned efter anfallet, och eftersom det är 6 månader sedan så blir inte jag provocerad av att du har skor - vanliga skor

Nyf. är det fortfarande PS som är hovis därpå Helsingborg?

Jag antar att du nu har läst att BM hovslagare har en utbildning som nog gör att h*n kan detta bättre än de flesta i denna tråd i alla fall.
De som har hand om min ponnys hovar kan definitivt mer än vad jag kan och jag överlåter det lugnt på dem.
Jag håller helt med BM. Det är klart att man bör lita på den som har sett hästen och har utbildning för det.
Jag tycker att detta börjar bli tröttsamt.

Sedan kan det finnas flera anledningar till varför man hellre väljer att promenera med hästen i början än att ha den i en hage. Jag gick, på min veterinärs inrådan, promenader med min ponny ganska tidigt. Jag har redan förträngt hur länge hon hade boxvila helt och hållet men det var ganska lång tid. Men sedan var hon i minihage och gick korta promenader - med vanliga skor på fötterna! Alla hästar är olika . Det som passar en häst passar kanske inte en annan. Alla fånganfall verkar också vara olika.

Jag tror att heartbar öppen tå är det man lär sig i blocken som vettig fångskoning

man ger stöd under strålen som mottryck till hovbenets dalande

Plastskorna hade också strålstöd

Strömsholmsmetoden är bar en av många olika

och soms sagt - ingen har hittils visat sig var mer korrekt än någon annan

Med alla metoder vinner man ngt och förlorar ngt annat

Senast ändrad:

Tja risken finns att hästägaren tycker synd om hästen o börjar göda den igen.

Vad har det med att vara försiktig med rörelse att göra:confused:?

Vilken fakta baserar h*n på att hoven ska ha växt ut till 2/3 innan den ens får.....vadå.:confused:Gå i hage, ridas eller ledas?
Grundas detta på hans egen erfarenhet? Eller är han klinikhovis?

Ja men, herregud, HUR många gånger har jag sagt att han är en av tre klinikhovslagare på Helsingborgs djursjukhus...:crazy: Så jag antar att han har direkt erfarenhet av hovsjukdomar och dess rehabilitering.

Du skrittade den ju innan sommaren- då den hoppade o for.
Det var kanske lite att ta i- på grusvägar dessutom. Blev den sämre?

Jag har inte suttit på hästen sedan i december. Däremot promenerades hon, på veterinärens inrådan, små korta promenader eftersom jag inte hade någon bra boxhage tillgänglig då.

Är den då oskodd så känner den sig för o tar det mer lugnt- ömmar troligen.

När blev det bra med en häst som ömmar?

Kom på det.
De flesta som skor brukar vilja få ut hästarna så fort som möjligt. Antar att promenaderna var på ngns inrådan. Men om hästen sen inte tål att promeneras kan man ta av skorna igen.

Det jag fetstilat har du sagt hur många gånger som helst nu. Det var veterinären som tyckte små promenader pga av ovan orsak. Hovslagaren, som är den som skor hästen, har hela tiden poängterat försiktighet. Precis som med Isers häst, till exempel, har hovslagaren som sett röntgenbilderna konstaterat sköra hovar som man bör vara väldigt försiktig med.

Det låter rimligt. Jag förstår vad du menar men vet inte varför de inte skodde min ponny med det. Nu hade hon mer sänkning än rotation om man nu kan säga så. Men det beror kanske på det?

jag tror att alla har sin stil som de tror på

Tror att en klinikhovlsagare ockå är mer van vid olika material och har sådan erfarenhet av olika fall att den kan ordna don efter person

var din också på helsinborg?

Till alla:
Kan man blöta del av lucernhacket om man vill, och servera mineraler och jäst i det? Nu ger jag ju ett par dl Happy Hoof morgon och kväll som hon får mineraler, lite salt och jäst i, men det kommer jag inte att göra när jag byter till hack...

jag tror att alla har sin stil som de tror på

Tror att en klinikhovlsagare ockå är mer van vid olika material och har sådan erfarenhet av olika fall att den kan ordna don efter person

var din också på helsinborg?

Om man ska vara petig så har jag varit på ATG-kliniken i Tingsryd och där igenom fått kontakt med hovslagaren (som ju skor i Helsingborg samt varmskor i egen smedja). Så mina hästar är egentligen inte behandlade i Helsingborg.

Till alla:
Kan man blöta del av lucernhacket om man vill, och servera mineraler och jäst i det? Nu ger jag ju ett par dl Happy Hoof morgon och kväll som hon får mineraler, lite salt och jäst i, men det kommer jag inte att göra när jag byter till hack...

Går utmärkt blöta hack, eller fukta eller vad man vill. Hade för många år sen en häst som bara åt sitt hack om det var blött. Dock, det suger inte åt sig (det jag hade iaf) några direkta mängder, så svårt blanda i t ex mineraler. Så jag skulle nog hellre ge lite lucernpellets och blanda i och hälla ihop med hacket?

Men prova om det funkar blanda i blött hack, blöta det är inga problem i sig =)

Ja, jag kan köra dem, har också 6 mil enkel väg till klinik och det kan jag tänka mig att göra de närmsta gångerna det ska skos men i längden blir det lite krångligare med jobb och detta problem att sambon också måste ta sig till stan på jobb. Inte lätt att bo på vischan ibland!:grin:

Men då funkar det nog, för Happy Hoof är ju mestadels "hack" också av diverse slag. Det suger inte heller till sig en massa vatten, utan det rör sig också mest om att fukta. Haflingern är helt okej med sina mineraler (ca 0,5 dl) och jäst i endast ett par dl Happy Hoof dock. Den andra lilla kräsna saken skulle inte klara det :D! En kväll råkade jag hälla mineralerna i fel spann, men kom på mitt misstag så fort jag hällt. Började skopa upp mineralerna med sked, och fick bort nästan allt. Men icke att shettisen åt sin favoritmat den kvällen - jag fick göra en ny omgång. Då åt hon tills det tog slut, som vanligt. Och hon får ändå en mycket större mängd (får ju 0,5 kg morgon och kväll), uppskattningsvis 1,5 liter ungefär. Hon kände av mineralresterna ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar