Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Känner mig så ledsen idag. Misstänker att min ponny fått fång igen. Avmaskade henne i fredags. Igår var hon blockhalt på höger fram och varm i båda framfötterna.Idag har hon legat mycke i boxen. Trodde först igår när jag tog in henne att hon fått en hovböld med tanke på hältan. Men magkänslan efter att ha studerat henne idag säger att det är fång igen. Det bli i så fall det fjärde i år. Hur länge ska man kämpa? Jag har strikt följt alla fångrekommendationer. Har till och med blöt höet sista veckorna. Känns som hur jag än gör så bli det bakslag. Hovis kommer på onsdag. Håller tummarna på att det bara är en hovböld.

Nej vad tråkigt =/ Ska hålla tummarna det är en hovböld, fast om hon är såpass påverkad som du beskriver skulle jag faktiskt ringa veterinären. Inte vänta tills onsdag. Om det är fång är det ju viktigt med behandling snarast.

Morr :mad:! Jag ringde idag och försökte beställa Green-Power alfalfa. Det kommer att ta MINST två veckor innan återförsäljaren får hem... Men jag vill ha det NU ju...:( Får sätta mig ner och ringa runt och se vem som kan ha.

De flesta fallen här handlar dessutom om ponny- som bör kunna belasta sig tidigare än stora tyngre hästar- OM... övrig behandling av hovarna är bra.

Fast den frågan har jag ställt många gånger nu: Varför är det så bråttom att börja belasta? Visst jag längtar efter att få rida igen, men har jag väntat så länge som jag har så kan jag vänta ett par månader till. Jag tror inte heller att hästen har tidsuppfattning nog att förstå skillnaden.

I de flesta fallen här VERKAR det som att många får både återfall på kuppen o sen tragiskt nog tas bort. Är hästen IR/ Cushing har man sällan den tiden. Den hinner få flera återfall.

Hur menar du där egentligen? Att hästar som skos får återfall oftare än hästar som är barfota?

Bara om den hade så mkt lägesförändringar att man måste utföra en stor hovväggsresektion o då en öppentåsko som går över drygt halva hoven med en massa som även ger sultryck, men inte alls i tån.

Vad anser du vara så pass kraftiga lägesförändringar (i grader) att du tycker att man ska sko? Jag tycker att 15 grader är mycket. Du beskrev ju nästan en heartbar-sko förresten...

Bara en tanke angående statistiken som Strömsholm för. Finns det belägg för att det är en representativ grupp av fånghästägare som besöker Strömsholm, eller får de så bra resultat delvis pga att ägarna är "speciella" på något/några sätt? Det kan ju, t.ex., vara så att de hästägare som åker till Strömsholm är kunnigare än "medelhästägaren", eller kanske de har mer tid att lägga ner på rehabilitering än "medelhästägaren", eller så kanske de har det bättre ställt ekonomiskt än "medelhästägaren" eller, eller, eller.... Ja ni förstår nog vart jag försöker komma. Finns det över huvudtaget uppgifter om hästägarna i studien? Det hade ju varit mer än intressant att veta ålder, inkomstnivå, hur många år man haft häst, någon sorts bedömning av nivån på hästkunskap, etc. Ja, jag erkänner:D. Jag HAR sysslat med forskning och utformning av diverse studier, så jag kan inte hjälpa att jag tänker i dessa banor.

Jag känner mig så misslyckad som hästägare. Känner det som ett stort personligt nederlag att hon får tillbaka sin fång. Det jobbiga är att hon är född hos mig,bott här i 10 år,aldrig varit sjuk innan. Känns som hon verkligen blivit hårt drabbad i år. Så orättvist mot henne.

Jag känner mig så misslyckad som hästägare. Känner det som ett stort personligt nederlag att hon får tillbaka sin fång.

Så känner nog nästan alla fånghästägare! Det är fortfarande mycket som vi hästägare skylls för vad det gäller fång, även om det finns många faktorer som man faktiskt inte kan kontrollera.

Jag lider med dig något otroligt...:( I min åsikt är det mer än okej att "ge upp" om det visar sig vara fång igen, och jag tror att de flesta i tråden håller med mig. Du har kämpat länge.

Även jag håller med. Jag har all förståelse i världen om man ger upp i det läget. Och handen på hjärtat skulle jag mest troligen just ge upp själv om jag var i den situationen. Med tungt hjärta, men både för min och HÄSTENS skull.

Morr :mad:! Jag ringde idag och försökte beställa Green-Power alfalfa. Det kommer att ta MINST två veckor innan återförsäljaren får hem... Men jag vill ha det NU ju...:( Får sätta mig ner och ringa runt och se vem som kan ha.

Jag väntar fortfarande på det jag beställde i början på juli jag =/

Jag förstår att det känns jobbigt.
Men jag håller med ngn annan som svarat. Jag hade ringt till veterinären imorgon bitti. Det är viktigt att sätta in NSAID så fort som möjligt. Men det har du kanske redan gjort.

Sedan förstår jag också om du ger upp. Fyra ggr på ett år är ju ganska så jobbigt.

Om du orkar åka en sväng bara denna ena gången, så tror jag dom har det på CityGross här. Du kan ju testa att ringa dom o fråga. Om jag åker dit o handlar ska jag kolla, men det är kanske snabbare om du ringer.

Jag förstår dig. Som BM skriver så känner vi nog alla här oss lite misslyckade. Jag hoppas verkligen att det går bra för er och att du lyckas få hästen bra igen. Men känner du dig tvungen att ta det jobbiga beslutet har jag full förståelse för det. Det är inte lätt att vara varken häst eller hästägare i en sån situation.

Jag antar att detta svar var till mig och inte till BM. Eller är det jag som missförstår?

Men får en känsla av att du missförstår mig. Min fråga har inget att göra med din och Bettysmattes diskussion om Belles skor. Jag undrar bara eftersom du är den som har haft mest att göra med Strömsholm i denna tråden, när anser Micke att en häst är tillräckligt frisk för att kunna få skor och börja promenera? Vad är det han gör bedömningen på, för det kan väl knappast vara röntgenbilderna när det bara har gått 15 veckor eller?

Varför svarar du inte?:confused:

*KL*

Nu har jag fångest. Förhoppningsvis helt i onödan. (Lite ironisk hur skadad men blir av fång, hade det här varit förra året hade jag inte ens tänkt tanken).

Fbl kom oroväckande sakta gåendes genom hagen imorse. Normalt kommer han i galopp. Min första tanke var den mest logiska 'fan, han har tappat en sko', men se det hade han inte. Däremot rör han sig skit fram. Som en fånghäst faktiskt. Står normalt och vilar gärna bak. Ingen värme, pulsen är svårare att säga då han är stasad men det blir han om han står still sommartid (och misstänker han stått ett tag i hagen, stod och vilade när jag kom). Ingen värme i hovarna.

Han är dock skodd igår, så förhoppningsvis är fångesten helt i onödan, men den är där som sagt. Knackat på sömmarna osv utan reaktion. Han trasslade lite med VF vid skoning, samtidigt var det sista benet och han stod med öronen framåt etc, men försökte dra åt sig det, och när han inte fick det stod han och spände sig. Rörde sig u.a. i skritt och trav både direkt efter skoning och sen när vi kommit hem.

Jag har inte den blekaste aning vad som felas honom. Jag hoppas det på ngt vis är skoningen, fast ingen bra förklaring till hur.. Hade det varit ena fram, men båda fram? Ringt hovis men han svarade inte så lämnade meddelande på telesvar. Klart komplicerande är ju att jag har klinikbesök med ponnyn idag med och kommer/behöver vara borta hela e.m :crazy:

Jag har ont i magen.

Jo det mest troliga är ju det hör ihop med skoningen. Aldrig reagerat förr dock, och det är inte 'lite' ömhet tyvärr utan han är åt helvete öm. Om man skulle låtsas det är fång och räkna obelgrader så är han en 4:a. Just nu ligger han.. vilket iofs är bra oavsett varför han har ont i tassarna, men säger en del om hur ont han har. Pulsade BF strax innan det med, efter en stund inne och stod och skiftade vikt mellan frambenen :cry:

Jag försöker febrilt intala mig själv att det är sömstick/sömtryck, det är sömstick/sömtryck - och det är det mest troliga med. Men fångesten vill inte ge sig. Hur mkt jag än försöker intala mig själv att oddsen för att ett engelskt fbl skulle få fång pang poff ett halvt dygn efter skoning är väldigt liten, medan risken det är ngt som har med skoníngen att göra är väldigt stor.

Hovslagaren kommer i em, jag har bokat om ponnyns klinikbesök. Hovslagaren var ganska brydd han med, det finns absolut risk för sömstick/sömtryck - herrn har tunna väggar. Men likt mig tyckte hovis det var väldigt konstigt att det var båda fram och såpass mycket. Men att det inte är helt omöjligt.

Jag var NÄRA att låta fbl ta ponnyns tid idag, har ju tid hos både vet och hovslagare. Men kändes dels väldigt ofairt att tvinga honom åka släp så lång, och som en viss 'överreaktion'. Men hade kliniken varit närmare hade jag helt enkelt 'bytt häst' och åkt in idag. Så oroad är jag. Dock noll erfarenhet av sömstick/sömtryck, men det stör mig enormt att det är båda fram, även om ena fram är värre.

Men får se vad hovis säger när han varit här, är ju (tyvärr) ingen ide ringa vet innan dess. 'Hej mitt fbl som skoddes igår är halt fram idag och det verkar komma från hovarna', då säger de ju - fullt korrekt - ring hovslagaren och dra skorna och kolla.

Du kan få denna reaktinon (puls och öm) av skorna/skoningen om skorna ligger fel an på hästens sula.
Detta vet din hovslagre, så var bara lugn tills han tittat på hästen.
Hittar han inget konstig, så blir det ju lite värre.

Han är skodd med hel sula, så den risken är tyvärr minimal. Däremot då sömstick/sömtryck är ju en misstanke, som inte alls är omöjlig pga tunna väggar. Men hovis tyckte det lät konstigt han med med så starka symptom på BF. Men jag hoppas febrilt det 'bara' är det. Fast låta bli att oroa mig kan jag inte, är ju det som är just fångest. Som jag sa, förra året hade jag inte ens tänkt tanken fång men nu är ju skräcken alltid närvarande.

Men, jag hoppas att det är skoningen, och rent faktamässigt ÄR det ungefär 99% chans det är det och 1% att det är fång. Men min hjärna nojar ändå

Eko i Fjälkinge ringde jag till alldeles nyss. De hade en säck idag, men får in en ny laddning på torsdag så det kan jag tåla mig att vänta på. Jag får åka rättså långt i vilket fall som helst. Det är ju det där med 5-6 mil minst i någon riktning för att få tag i saker och ting till häst ;)...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar