Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Känner med dig! Jag brukar säga att jag bor i hästbranschens svarta hål :D. Här finns verkligen INGET som har med häst att göra på nära håll. Ont om hovslagare, grovfoder (speciellt torrhö), veterinärer, etc. Allt jag behöver måste jag köra minst 5-6 mil för att få tag i.

Det finns uppenbarligen två svarta hål. Jag brukar på fullt allvar säga att det spelar ingen roll var du kommer ifrån eller var du ska - det är alltid en omväg om man ska åka hit.

Men Skåne levde jag i salig illusion att ni hade nära till allt ;)

Haken med trampa sönder är ju att då får man ett hav av gegga istället. Eller är tillbaka i liten hage i isoleringen =/

Jag kommer bli tvungen att välja, bara att inse den bistra verkligheten. Ha honom isolerad i liten hage hela året, eller chansa med vintergräset...

Jag har turen att det inte blir så geggigt trots att det är söndertrampat.

Jag har turen att det inte blir så geggigt trots att det är söndertrampat.

Gläd dig =)

Här är det den ökända upplandsleran, även känd som blålera. Det blir vidrigt utan grässvål som håller ihop. De här senaste sk vintrarna har jag fått släppa på bete mitt i vintern för att endera ge dem mindre lera, eller mindre knöggel när sönderfrusen lera har frusit på. Och då har jag ändå STORA hagar och bara en av två hästar är skodd.

Helt ärligt, men kallar du 5 - 6 mil långt att åka? Att kalla det för "Skånes Norrland" är rena skämtet när man vet vad avstånd är om man är norrlänning. :crazy: Kom igen när du har 50 - 60 mil att åka för att komma till en klinik! :(

Jag tolkade det inte som hon syftade på avståndet till klinik, utan för att kunna köpa t ex foder osv. Dvs de mer 'vardagliga' sakerna? Och att ha 5 - 6 mil till alla sådana grejer är långt för att vara Skåne, och att nordöstra Skäne skämtsamt kallas för "Skånes norrland" därför?

Dvs jag såg det inte som något gnäll, klagomål eller liknande, eller antydan att det var som i norrland?

Som förvisso är stort, norrland alltså. Man kan bo i norrland och ha 2 mil till klinik (icke-jour) och 10 mil till dygnet runt jouröppen. Eller så kan man bo längre norrut i norrland och inte ens ha en teoretisk chans att rädda hästen med tarmvred, för det är just 50 - 60 mil till närmsta hästsjukhus med jour =/

Det är helt skandalöst att Ultuna är det 'nordligaste' (fnuttar för det bär emot att kalla den nordlig) djursjukhuset med jour. Och en av anledningarna att jag var högst motvillig (med den motiveringen) när exxet pratade om flytta till Sundsvall. och då är det 'bara' 30 mil därifrån, inte alls värsta sorten...

Helt ärligt, men kallar du 5 - 6 mil långt att åka? Att kalla det för "Skånes Norrland" är rena skämtet när man vet vad avstånd är om man är norrlänning. :crazy: Kom igen när du har 50 - 60 mil att åka för att komma till en klinik! :(

Ja, men jisses det var ett SKÄMT! Och det är mestadels sydskåningarna som kallar/har kallat nordöstra Skåne för Skånes Norrland och då pga naturen. Som bekant är Skåne superslätt i de södra delarna, men här uppe är det helt annorlunda med täta granskogar och massor med sten. Jag är VÄL medveten om att jag inte bor i norrland, och att ni har mycket längre än vad jag har att åka till allt. Men, ja, jag tycker att det är lite trist att aldrig hitta en vettig hovslagare som kommer ut till mig, att bara hitta "skithö" på närmare avstånd än 5 mil, och att så fort jag ska ha ett kraftfoder som är ovanligare än havre och betfor så måste jag åka minst 5 mil på något håll för att hitta det. Bor man, säg, kring Kristianstad är det helt annorlunda. Där har man mat runt knuten, och kompetenta hovslagare samt veterinärer som kommer ut. Försökte hitta en vettig veterinär som kunde komma hem till mig i december, men de jag ringde i Kristianstads-trakten vill inte köra "så långt" även om jag var villig att betala för det... Innan ATG-kliniken öppnade i Tingsryd (6 mil) var min närmsta klinik Helsingborg (15 mil).

Men jag har valt att bo här, precis som att du har valt att bo i norrland...

Jag syftar på att man inte ska nöja sig med vad EN hovis eller Vet påstår, utan gärna söka både andra o tredje åsikten i frågan.
Du kanske vet att många tror bergsäkert på sina metoder, vilka andra kan förkasta helt o hållet o dess kunder "köper" alla argument.

Du kanske kan ana att jag inte är en som nöjer sig med metoder som ej visar sig fungera särskilt bra på just min häst.
Trovärdighet.

Även om de är jätteduktiga på det mesta, kan det finnas annat som fungerar bättre.
När en klinikhovis på fullaste allvar menade att jag skulle tejpa fast skon med silvertejp- tappade jag en del av detta. Hästen är tung o hade slitit bort en bit av hoven som sen blev mjuk- sömmarna reste sig inom 1 v.. Den har normalt sett mkt bra o hårda hovar o har haft många många tappskor utan att hovarna har gått sönder. Det berodde nu på nitningen.
Har efter det bett om att nitningen inte skall göras så o fått min vilja igenom o heller inga fler problem.

Idag kollade jag hästarna på morgonen och de rörde sig mycket bättre men å andra sidan så står de på butta ännu. Vet tyckte att de skulle fortsätta stå inne några dagar till utan butta och sedan kolla dem igen på torsdag när medicinen är ute ur kroppen. Om de då rör sig bra så kan jag släppa ut dem i lilla hagen igen och låta dem gå där några dagar, om det också fungerar så kan jag börja promenera med dem igen nästa vecka.

Nu är det bara att hoppas.

Du kanske kan ana att jag inte är en som nöjer sig med metoder som ej visar sig fungera särskilt bra på just min häst.
Trovärdighet.

Fast det fungerar ju utmärkt på bettysmattes häst. Ändå tycker du det är fel och hon ska göra på ett annat vis, som t ex fungerade bättre på din eller någon annan häst?

Du 'protesterar' mot allt som inte är i linje med Strömsholmsmetoden liksom? För dte fungerade bra (bäst? Minns inte hur mkt ni provade) för din häst. Men om skorna etc fungerar utmärkt för bettysmattes häst, eller för den delen gips på min häst så det har inget värde för dig, utan du tycker ändå det är fel, och att det ska användas de metoder som fungerade på din häst.

Det jag inte förstår riktigt. Det är jätteviktigt att se till individen, och vad som fungerar för individen. Som du säger du gör, och som jag är säker på att bettysmatte gör osv.

Så varför vill du att en för den hästen fungerande metod ska bytas bort till den metod du personligen tycker bäst om? Av omtanke? Hade jag köpt om du 'tipsat' om att 'ifall du är intresserad eller vill ändra, så finns den här metoden'. Men du tipsar ju inte, du framhåller den som den enda rätta för alla hästar?

KL

Axel, vet du när en häst, enligt Strömsholmmetoden, är tillräckligt bra för att få skor och få börja promenera?

Jag har inte riktigt förstått det. För när jag var på ÅB sist lät det nästan som att de ofta låter hästen göra det efter 15 veckor. Men det lär dels lite schablonmässigt tycker jag och sen är det ju väldigt kort vila jämfört med hur mycket hoven har växt ut. Så jag undrar om jag missuppfattade någonting och om du kanske vet?

Jag syftar på att man inte ska nöja sig med vad EN hovis eller Vet påstår, utan gärna söka både andra o tredje åsikten i frågan.
Du kanske vet att många tror bergsäkert på sina metoder, vilka andra kan förkasta helt o hållet o dess kunder "köper" alla argument.

Visst, självklart. Men är det inte det DU som gör det när du i inlägg efter inlägg propagerar för Strömsholms-metoden? På DIG verkar det som om det är den enda metoden som existerar för att rehabilitera en fånghäst. Om det nu inte är det du menar, så får du väl rätta mig. Vad tycker du att jag ska göra i stället? Köra min häst 50-60 mil för att verkas av Strömsholms-hovslagaren?

Jag är vare sig veterinär eller hovslagare, men jag är relativt påläst om fång. Jag har förstått att "metoden" som använts på min häst, dvs heartbar-skor, är långt ifrån konstig eller ovanlig. Hade jag inte haft lite mer kunskap själv, eller sökt "andra och tredje åsikter", så hade jag väl gjort som första veterinären tyckte och släppt ut hästarna i hagen så länge de inte jagade varandra...:crazy:

Idag kollade jag hästarna på morgonen och de rörde sig mycket bättre men å andra sidan så står de på butta ännu. Vet tyckte att de skulle fortsätta stå inne några dagar till utan butta och sedan kolla dem igen på torsdag när medicinen är ute ur kroppen. Om de då rör sig bra så kan jag släppa ut dem i lilla hagen igen och låta dem gå där några dagar, om det också fungerar så kan jag börja promenera med dem igen nästa vecka.

Nu är det bara att hoppas.

Jag håller tummarna :)!

kl.

Jag har lite funderingar kring att ge lusern till en häst som i våras hade fång.
(dräktigt sto som ska föla i maj).
Jag har fått rådet att ge henne lusern utan melass och tänkte höra om någon i den här tråden har någon koll på märken som kan passa? Ge gärna förslag på både pellets och hack.
Hur funkar det med invänjningen av lusern? Måste jag vänja in varje nyöppnad påse? Hur brukar ni göra?

Du missförstår mitt BW.
Det handlar om omtanke för hästen.
Att den inte ska behöva gå tillbaka till boxen igen, få hovbölder (som gör mkt ont- igen)eller kanske värre scenarion.
De flesta fallen här handlar dessutom om ponny- som bör kunna belasta sig tidigare än stora tyngre hästar- OM... övrig behandling av hovarna är bra.

BM. Visst är tidsintervallet chablonartat, men ngt som man funnit fungerar i de allra flesta fallen.

Om man jämför tiden som man rekommenderar på fall från andra kliniker- övriga Vet/ hovisar ser den väldigt lång ut o ibland väldigt kort o frågan är när man kan se när de återkommer till samma arbete som innan insjuknandet.

I de flesta fallen här VERKAR det som att många får både återfall på kuppen o sen tragiskt nog tas bort. Är hästen IR/ Cushing har man sällan den tiden. Den hinner få flera återfall.

Så nej- jag skulle aldrig prova att sko min häst- om den fick återfall.

Bara om den hade så mkt lägesförändringar att man måste utföra en stor hovväggsresektion o då en öppentåsko som går över drygt halva hoven med en massa som även ger sultryck, men inte alls i tån.

BM. Visst är tidsintervallet chablonartat, men ngt som man funnit fungerar i de allra flesta fallen.

Om man jämför tiden som man rekommenderar på fall från andra kliniker- övriga Vet/ hovisar ser den väldigt lång ut o ibland väldigt kort o frågan är när man kan se när de återkommer till samma arbete som innan insjuknandet.

Jag antar att detta svar var till mig och inte till BM. Eller är det jag som missförstår?

Men får en känsla av att du missförstår mig. Min fråga har inget att göra med din och Bettysmattes diskussion om Belles skor. Jag undrar bara eftersom du är den som har haft mest att göra med Strömsholm i denna tråden, när anser Micke att en häst är tillräckligt frisk för att kunna få skor och börja promenera? Vad är det han gör bedömningen på, för det kan väl knappast vara röntgenbilderna när det bara har gått 15 veckor eller?

Senast ändrad:

Nej, jag har valt att flytta från Norrland pga jobb men kommer nog alltid att räkna mig som norrlänning i själ och hjärta. 6 mil för mig är en spottloska, de gånger jag åker norrut fixar jag 100 mil över dan, så 6 mil är nästgårds och inget avstånd. Därför undrade jag om du var allvarlig när du skrev att det var långt. Jag känner mig bortskämd med 5.5 mil till klinik. :D

kl.

Jag har lite funderingar kring att ge lusern till en häst som i våras hade fång.
(dräktigt sto som ska föla i maj).
Jag har fått rådet att ge henne lusern utan melass och tänkte höra om någon i den här tråden har någon koll på märken som kan passa? Ge gärna förslag på både pellets och hack.
Hur funkar det med invänjningen av lusern? Måste jag vänja in varje nyöppnad påse? Hur brukar ni göra?

Kvarnby har melassfri lucernpellets. Dangroent har melassfria lucernpellets, samt ett melassfritt lucernhack. OBS att de har ett hack med melass i med, det melassfria heter Green Power Alfalfa. Dangroents sortiment säljs via Svenska foder/hippo

Det bästa är alltid vänja in över lite tid, men lucern kan du lägga på ganska snabbt, det är ju under kategorin grovfoder. Du behöver inte vänja in för varje nyöppnad påse, jag brukar dock när det gäller pellets hälla det lilla som är kvar i gamla tunnan ovanpå det nya, så blir det lite blandning där i början. Hack blandar jag om det inte räcker till hel giva i den gamla påsen. Tar det helt slut oroar jag mig inte dock, utan bara öppnar nästa säck. Det blir inte värre byte från säck till säck lucern (av samma märke) som från höbal till höbal eller silagebal till silagebal =)

Kvarnby vet jag inte pris på, men Dangrönts produkter är dessvärre rätt dyra. Jag ger 9.45 kr/kg för pelletsen och hacket kostar 11 kr/kg..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar