Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Äsch då, men är ju inte mkt att göra åt (ang halmen).

Jag skulle inte fixa att ge såpass lite som det blir för dig, det blir så många timmar utan mat, både dagtid och nattetid. Dessvärre har jag ingen bra lösning förutom att höja MJ på lager åt dig =/

3,6 kg totalt till natten skulle jag kunna acceptera, min fick ju hela förra vinter 4-5 kg silage till natten, och då var det som längst 20 - 08 det skulle räcka (då han fick 5 kg när det blev så långt). Oftast blev det 21 - 07 eller 20 - 06, men hur man än vred, och även när det blev kortast möjliga (22 - 05) så de är många timmar hur man än vrider på det. Och han överlevde ju det sas.

Men du får väldigt små dag-givor där, så blir ju många (totalt, inte i sträck) h utan mat.

Om magen håller och hon verkar vara nöjd, så kör på det och försök blunda för resten helt enkelt. Som du säger så 'bra' når man nog aldrig.

Nej, hon får inte mycket mat, men det har hon ju inte fått sedan i februari. Magen håller, men sur det är hon ibland för att maten inte kommer fort och ofta nog. Tråkigt, men vad ska man göra??? Det är möjligt att jag kan lägga på mer, men det är ju så himla svårt att veta!

Jo, är jättesvårt. Lillen tycks ju ha ett STORT spann där han håller vikten. Nu är ju den vikten för hög som sagt, men som jag skrivit tidigare i tråden så märkt att många hästar har stort spann. Så du skulle ju kunna prova gå upp lite i MJ (för att få mer strå), och mäta och se noga och strypa igen om hon lägger på sig?

Jag skulle nog prova i ditt fall, det är så länge efter anfallet och hon är i så fint hull. Behöver ju inte höja 20 MJ liksom, men försöka få dit ett kilo stråfoder till t ex?

Vissa går ju upp om de får 5 MJ mer än de borde dock, men finns ju bara ett sätt att veta - prova.

Sen, arg det 'får de vara', tänkte mer om hon började käka upp inredningen febrilt, gräva hysteriskt eller liknande sånt. Mitt kblsto stod ju med TS-brist (säger inte din har TS-brist, inte räknat) och tog det både mentalt och magmässigt med jämnmod. Hon var väl inte solig och glad när hon var hungrig, mer 'ge hit maten söliga kärring', men hon for 'utanpå' inte illa av det, som ponnyeländet gör.

(Apropå bita kände jag mig som en djurplågare imorse när jag kletade på anti-bit på boxarna. Ponnyn gnager ju en del när maten är slut, jag förstår honom. Då sympatiknaprar fbl så började se ut som det bodde två bävrar. Snacka om att fbl varit med om anti-bit förr (inte här dock). Han stod och gnagde, ponnyn var på stallgången och dammsög och jag kletade i hans box. Fbl studerade, SUCKADE och slutade bita och gick och ställde sig och åt silage. Inte ens provat bita (känt smaken) sen dess. En viss ponny var ju tvungen att slicka I burken för att se om det gick att äta dock..hrm..)

Ja, jag tror att jag ska prova att höja och ge lite mer halm. Kanske så pass att hon blir "mätt" på halm, till och med. Man mår ju själv bättre när det ligger några strån kvar i boxen, även om hästen surar efter hö när man kommer! Tror inte att hon lider av ts-brist, väl? Hippocampus deklarerar att jag har "en rimlig grovfodergiva". Hon får, om jag kör på det jag skrev ovan, 5,8 kg TS (6,8 kg foder). Men jag kanske kan slänga in något kilo halm till utan problem?

Hon har förresten gnagt en del i boxen, men det var innan de fick börja gå ut, och de har ju minst sagt haft LÅNG boxvila...

5.8 kg TS täcker minimibehovet för 580 kg TS så där är du ju safe. Problemet är ju ättiden (provat med nät etc?) och därför man vill öka den genom att höja TS. Där borde halm vara perfekt, då de borde äta det långsammast.

(Halmkakan väck igen för ponnyn btw, han är nog seriöst sjuk :devil:)

Men borde du inte få börja sätta igång så smått- skritt o då kunna ge lite mer.:confused:

De får ju oxå stimulans av att se annat o har då inte bara fokus på mat.

Guud så lyckliga de blir när de får komma ut i skogen igen:banana::love:

Men borde du inte få börja sätta igång så smått- skritt o då kunna ge lite mer.:confused:

Det har jag svarat på längre upp i tråden. Jag väntar på klartecken från hovis. Nästa besök är den 22/9. Får se vad han säger då. Det har ju faktiskt "bara" gått 6 månader sedan vårt första klinikbesök med allvarliga hovbensrotationer, och visst är det väl så att man i regel väntar kanske 8-9 månader innan man sätter igång en häst som varit så pass sjuk?

Rotationerna var väl måttliga?

Några sänkningar hade väl inte den stora?

Vad sa sista o näst sista röntgen. Har en aning svårt att hålla koll på alla detaljer i vart fall:cool: Tyckte att hoven hade läkt ut till hälften o var frisk.

Jag behövde bara vänta till att halva hoven hade växt ut med att BÖRJA att sätta igång o det var en stor häst- vilket tydligen var skillnad- från ponny.
Den fick efter 15v gå i stor hage.
Nu var det kanske så att min blev fortare "frisk" från sina måttliga rotationer, men..

Som jag fattar det behöver man inte vänta tills hela hoven har vuxit ut, men att man bör rida på mjukt underlag o vara lyhörd- som alla med fångest är extrema med. Den har då ganska bra hållbarhet- för den då.. lättare hästen.
Allt givetvis beroende av vad röntgen säger.

Om den inte blir bättre från sina rotationer o ev. sänkningar tar just boxviletiden längre. Verkningen är då A o 0.

Du skrev i en annan tråd att hästen bedömdes som såpass bra så den skoddes med vanliga skor.
Varför då om den inte ska sättas igång????
Verkar som din hovis skor i onödan (för att få mer betalt kanske ;-) )

Du skrev i en annan tråd att hästen bedömdes som såpass bra så den skoddes med vanliga skor.
Nu blir BM trött på mig, men när den ende hovisen i S. som kan lägga fram statistik på alla de behandlande hästarna, säger helt annat- att hästar ska helst gå utan skor för att avlasta den sjuka hovväggen.

Ja jag vill veta vad de som hävdar annat- grundar sina principer på.

Av vilken anledning ska den skos o nu med vanliga skor???????????? utan att ens belasta hovarna- mjukt underlag i liten hage.

Jag förstår att man följer de råd som man får, men de går att ifrågasätta o hänvisa till andra metoder.

Senast ändrad:

Nu drar vi det IGEN:

Rotationerna var väl måttliga?

Jag anser att 15 resp. 10 graders rotationer på fram är grava/kraftiga, och det gjorde veterinären också.

Några sänkningar hade väl inte den stora?

Jo, på vf. Sänkningen hade dock "gått tillbaks" på senaste röntgen och låg inom normala intervall.

Tyckte att hoven hade läkt ut till hälften o var frisk.

Ja, vuxit ut till hälften, men frisk förstår jag aldrig vad du menar med? Min häst är fortfararande, i mina ögon, inte frisk.

Motfråga till dig: Kan man vara för försiktig?

I början när vi diskuterade skor vs. barfota, var din mening att skor gör de som vill "få ut hästarna fortare". Och då var det fel på det. Nu tar vi det lugnt med min häst, och nu är det fel på det. Hur gör man rätt, enligt Axel, förutom att man lyssnar på den hovis som skor och ser hästen regelbundet?

Vad menar du annars att han skulle gjort? Hon behöver ej längre heartbar-skor, utan klarar sig med vanliga skor. Ska han dra av skorna då bara på en häst som är van vid att vara skodd? Detta resonemanget förstår jag inte alls, utan det är ju bara dumt:mad:!

Kan rapportera att 2 kg hö + 1 kg halm verkade ge en nöjd häst i natt :)! Det låg till och med några halmstrån kvar, så helt tomt var det inte. När hon fått bara hö är det mycket mer upptrampat i boxen = hon har vandrat runt mer och antagligen varit mer rastlös. Det är så kul att se när hon får hö och halm för hon puttar energiskt undan halmen för att komma till höet. Det är ju inte lika gott, men sedan ger hon sig på det ändå när höet är slut.

Dessutom HAR hon en olat, som jag tydligen förträngde igår när vi diskuterade, och det är att banka i boxväggen när hon är hungrig...:crazy: Så jag har blivit väckt vid 5 på morgonen (öppet stallfönster och öppen balkongdörr...) länge nu av bankande häst. I morse låg jag i sängen till ca 6.30 utan att jag hörde ett pip ifrån stallet :bow:! Jag har förhoppning om att jag kan dra ner en del på höet (till ca 3,5 kg eller så), höja halmgivan, lägga till lite lucernhack för proteinets skull, och få en nöjdare häst på köpet :)! När jag släppte ut i morse fick hon 0,5 kg hö + 0,3 kg halm. Efter en timme stod hon fortfarande och plockade och nu när jag var där ute låg det lite halmstrån kvar fortfarande.

Det verkar bra med halmen, skönt för hästen att ha lite mer att göra.

delvis knapplån
Om vi nu ska dra detta med skor/utan skor en gång till

När min ponny fick fång så tog hovis av skorna.
Dagen efter det första klinikbesöket skoddes hon igen. Efter det rörde hon sig mkt bättre. Min slutsats av detta är att det var bra för henne att få skor på sig igen. Även om hon fortfarande då i januari månad stod stilla mkt. Dessutom har hon ju blivit mkt bättre sedan dess. Detta trots alla påpekande om att det inte skulle vara bra.

Finns det en fullständig redovisning som visar att det är bättre för alla hästar att inte ha skor på sig förrän de ska sättas igång? Den har jag inte sett. Däremot så har jag läst en hel del om hur man kan hjälpa fånghästar med olika typer av skor och liknande. Men detta har vi vissserligen redan diskuterat ett antal ggr.

Vad menar du annars att han skulle gjort? Hon behöver ej längre heartbar-skor, utan klarar sig med vanliga skor. Ska han dra av skorna då bara på en häst som är van vid att vara skodd? Detta resonemanget förstår jag inte alls, utan det är ju bara dumt:mad:!

Men varför behöver hästen vanliga skor om den ska stå still fortfarande. Den lär ju inte slita på hovarna. Det är väl därför man skor. :confused:

En häst kan bli bra trots skorna men inte tack vare "vanliga" skor då belastningen på lamellerna ökar.

Senast ändrad:

Men varför behöver hästen vanliga skor om den ska stå still fortfarande. Den lär ju inte slita på hovaran. Det är väl därför man skor. :confused:

Men det väl inte du? Har du sett hästens hovar? Skor ger stöd, bland annat. Jag orkar snart inte diskutera detta mer, utan hänvisar i fortsättningen till Svenska Hovslagareföreningens hemsida för de som är intresserada av vad skor gör för nytta...

Vad skönt med halmen!

Mina har fått galna hästsjukan, igår när jag mockade så när fbl (han står inne pga tappsko, ids inte slå på den, han hade tappat någon gång under natten till lörsdag och ska åka till hovis imorgon) fick gå omkring på gången ställde han sig sen och nappade halm ur påsen utanför ponnyns box. Och fbl får som fbl vill så la in lite halm med när jag mockat klart. Vilket han ställde sig och åt framför silaget.

Tänk vad avundsjuka gör ;)

KL

Ang skor/inte skor så förstår jag bettysmatte utmärkt. Min ponnys gips kritiserades ju hårt med, men när behandlande vet + hovslagare anser det är en bra ide och hästen är markant bekvämare med det så är där inga tvivel i min värld. Och om bettysmattes hästs behandlande veterinär + hovslagare anser skor och är en bra ide och hästen är markant bekvämare finns ingen anledning att tycka 'nej nej inga skor för EN klinik tycker minsann det är fel'.

det finns inte bara en sanning när det gäller fång, då skulle alla bli bra/inte bra i samma omfattning. Och ang Strömsholms statistik så den de har är mkt högre än den som visades i studien som SLU gjorde där.. Så.. det finns som sagt inte bara en sanning..

Ja, men vanliga skor belastar lamellerna mer. Det finns inget i vanliga skor för en häst som står still som läker hovarna.
Men vill du sko så gör det. Jag vill bara att andra ska tänka till på varför.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar