Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Ja, och för att göra allt jävligare så det som gick bra förra året/förra sommaren/fan förra veckan - går helt plötsligt inte bra längre =/

Hästen kan gått på magert bete utan problem i X år, sen en inte-så-vacker dag så går det inte och den får fång. Blir bra, efter Y tid kan den gå på magert bete igen, tills en inte-så-vacker dag.. Osv.

Och fånghäst1 kan äta ditt och datt, medan fånghäst2 absolut inte kan äta det, men däremot lite annat, samma lite annat som får häst 3 att få fång =/

Det absolut mest frustrerande tycker jag är det förbannade sockret i det eländes gräset. Det är ju fullkomligt okontrollerbart och teoretiskt potentiellt livsfarligt ju mer man läser. Och det som är okej på förmiddagen kan vara jätte no-no på eftermiddagen..

Stor hage med geoduk i botten och grus ovanpå så INGET växer upp, med en sjukhage i hagen med sand och en utebox i direkt anslutning, och så melassfri lucern och halm. Och ett TAK av vindväv eller ngt så de får solljus men inga löv kan singla ner? Och så köpa en till fångkrake vars ägare iaf fått magsår och inte orkar mer, så har de sällskap?

Tanken HAR slagit mig - på riktigt, på fullaste allvar. Förutom halmdelen då han inte äter halm då. Gör en stensäker (nu var jag vitsig..) hage av hyfsad storlek med ett vindskydd/ligghall eller uteboxar så de kommer undan insekter etc, samt en intilliggande sandsjukhage just in case när man ändå bokstavligt talat plöjer ner pengar i jorden, köp en olycksbroder och ta aldrig mer någon risk. Enda haken är att jag måste köpa ett till fbl med, och nu började det bli himla dyrt..

Förresten - var det du bettysmatte som hade barkflis? vad för sort och hur osv?

Som jag skrev medan du skrev, det där jävla sockret är ju helt okontrollerbart. Positivt det inte är fruktan, men 'simple sugars' är ju lika illa för en IR?

Iofs så om höstregnen sabbar, så fungerar det ju utan snö med. Men törs man lita på det?

Förresten - var det du bettysmatte som hade barkflis? vad för sort och hur osv?

Japp. Jag fick det gratis. Det är egentligen en blandning av "skräp" från ett sågverk. Det blir flis liggande på deras grusplan och de "städar" sedan ihop grus och flis i stora högar. Detta har jag fått och lagt i min hage. Först schaktades matjorden bort (ca 2 dm) och sedan på med flisen. Jag hade vissa reservationer mot "skräpet" men vi kollade så att fliset inte kom från några besprutade träd osv. Antar att det är okej. Dock hoppas jag att jag kan släppa hästarna i hela hagen snart, för självklart börjar det spira lite grönt i flisblandningen...:grin: Inte mycket alls, man får titta riktigt noga (men det gör ju en fånghästmatte:grin:), men det kommer lite grann undan för undan...

Nej, det tror jag inte. Det är ju, som sagt, en blandning med grus så det packar sig väl. Till slut lär det väl vara mest jord eftersom flisen bryts ner.

Som jag skrev medan du skrev, det där jävla sockret är ju helt okontrollerbart. Positivt det inte är fruktan, men 'simple sugars' är ju lika illa för en IR?

Iofs så om höstregnen sabbar, så fungerar det ju utan snö med. Men törs man lita på det?

Jag tycker att det verkar som om det kan vara antingen fruktan eller socker eller både och på vintern. Jag läste på ett annat ställe att det inte är ngt man studerat så mkt.

Våra hästar ska väl förhoppningsvis inte vara så insulinresistenta till vintern. då borde de klara det bättre. Sedan har jag läst studier där man har sett att insulinkänsligheten ökar under vintern men vet inte om det har framgått vad hästarna har ätit under den tiden. Dessutom så har jag också läst att flera IR hästar kan gå på gräs i alla fall begränsad tillgång när de väl har hämtat sig. Min plan är fortfarande att jag ska kunna ha min ponny i naturbeteshagen utan munkorg nästa sommar, i alla fall delar av dygnet. Men eftersom hon har fått fång vid i stort sett samma tidpunkt båda gångerna alltså i december så kommer jag inte att öka betestiden under hösten. det börjar ju snart närma sig igen.... :crazy:

tack alla gulliga för era svar!

Nu på morgonen var pulsen mycket mindre på båda. Jag hoppas bönar och ber att detta är en reaktion på hovis. Min hovis är tyvärr inte den bäste men häromkring går det inte att få tag i en annan då alla andra har så mycket att göra. :cry: Men kanske jag ska försöka få tag på hovis på kliniken och kanske det går att få komma dit nästa 2-3 gånger iaf.

Det känns så mycket bättre att fått läsa era svar, mitt hopp ökar!

Vad är OT?
Vad är IR?

Jag har inte märkt att mina hästars bajs möglar, konstigt.

OT = off topic, dvs utanför ämnet. T ex om jag nu i mitt inlägg skulle skriva:

OT, men min förbaskade bil gick sönder idag, jättekul med ännu mer utgifter

så betyder OT att jag tänker skriva något som inte har med tråden/ämnet (fång) att göra.

IR = Insulinresistens. En metabolisk störning hästar kan drabbas av och en del av hästarna i den här tråden lider av. Hästen blir mindre mottaglig för de förhöjda insulinnivåer som kroppen skickar ut för att reglera blocksockret. Tyvärr ger IR kraftigt förhöjd risk för fång, och är således väldigt sammankopplat med fång, och ett 'extraproblem' för de med fånghästar, både i form av ökad risk för fång, och för vad det innebär generellt. Hästar som är IR ska ha så lite socker och stärkelse som möjligt. Och socker finns nästan överallt, och både hö och bete kan innehålla stora mängder socker. Bete är extra svårt då det kan variera över dagen hur mkt socker det är.

Hoppas du blev klokare, annars fråga igen.

tack alla gulliga för era svar!

Nu på morgonen var pulsen mycket mindre på båda. Jag hoppas bönar och ber att detta är en reaktion på hovis. Min hovis är tyvärr inte den bäste men häromkring går det inte att få tag i en annan då alla andra har så mycket att göra. :cry: Men kanske jag ska försöka få tag på hovis på kliniken och kanske det går att få komma dit nästa 2-3 gånger iaf.

Det känns så mycket bättre att fått läsa era svar, mitt hopp ökar!

Vad skönt! Håller tummarna det fortsätter avklinga. Låter som en bra ide att låta klinikhovis sköta hovarna närmsta gångerna. Jag har en bra ordinarie hovis, men har ändå valt (med hans stöd) att låta klinikhovslagaren sköta fångponnyns fötter såhär i början.

Kan du köra hästarna till en bra hovslagare? Det gör ju jag. Sex mil enkel resa var sjätte vecka. Jag har letat och letat och letat men kan inte hitta någon som jag vill anlita på närmare håll, eller som kommer ut och skor, så jag kommer nog att hålla fast vid min nuvarande hovslagare. Extrajobb och extrakostnad (körningen då, hovslagaren är inte dyrare än andra), men jag tror att det är värt det i slutänden!

Ni som "kan" halm, är det farligt/dåligt om det är lite grönt i halmen? Halmen jag hämtade idag hade lite grönt här och var. Inte så att den är övervägande grön på något vis, men kanske lite fler strån än jag är van vid... Ska man plocka bort dem, strunta i dem, VAD? Antar att det är gräs/ogräs?

Det är inte farligare än att du får lite högre värden än på 'ren' halm. På plussidan är att den ofta är mkt smakligare. Du behöver inte plocka bort det gröna.

Glömde men ofta är det kvickrot som kommit upp, dvs gräs, när det är bara lite grönt så. Alt är ju gräsfröhalm men där är det betydligt mer grönt, och där har man med flit sått in.

Men 'lite grönt' är oftast kvickrot.

Det är vetehalm jag har, och det är bara lite grönt i. Men jag har nog haft i princip HELT "ren" halm innan, för annars hade jag kanske inte ens reagerat.

Mmm, min ser likadan ut btw, också vete. Inte mycket grönt (vissa balar ingenting), men lite just gräs/kvickrot i andra. Kanske extra lätt det blir så med just vete?

En fråga. Jag har örtgodis åt hästarna, som de verkligen älskar. De får inte godis direkt ofta, jag har en 10 kgs säck och det är inköpt sommaren 2008, och det är 5 kg kvar. Och då har fullblodet ätit MASSOR av det när han stod på boxvila. I övrigt får de 1 - 2 sådana ibland bara.

Innehåller: Alfalfa, korn, soja, vete, vetekli, örter. Ingen melass alltså. Alfalfa och soja är ju lugnt, men korn och vete är väl sådär. Men det blir ju ändå oyttesmå mängder.

Vad tror ni, är det okej att (senare) ge säg 2 - 3 sådana ibland som belöning, det borde väl vara okej?

KL

Jaha, då joinar man väl fångtråden då. Skall läsa först innan jag kommer med frågor.

Kan snabbt berätta att hästen varit på klinik, röntgad efter konstens alla regler. Hovbensrotation,värme, hälta. En hov. Har varit über fet (kämpat med att banta och kollat hovar varje dag och varje gång frågat hovis) och senaste tiden gått ner kraftigt. Nu kom det.

Pålle är hemma nu. Det är inte jag. Så syster och kompis har fått styra upp klinikbesök och vet kontakt. Dröjer minst 2 veckor till innan jag kommer hem.

Syster har fått tag i fjolårshö av bra hygienkvalitet. Vet inte om det är analyserat. Bett henne blöta och hänga i nät högt för att han skall belasta fram så lite som möjligt och laka ur socker. Box och sjukhage för stunden. Hon skall ha telefonkontakt med vet igen på måndag.

Står på butta nu.

*insert lång harang svordomar*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar