Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Egentligen så är det nog vad man kunde väntat sig.
Min ponny hade ca 70 utan att slå upp det just nu så går den övre gränsen vid 30-35. Sedan har OW säkert erfarenheter som visar att din ponny har anlag för detta. Men de kan alltså ha ganska mkt mer än vad min hade så det är nog inte ngn anledning att gripas av panik även om jag förstår dig. Nu är jag kanske heltokig men på ngt sätt så kan man kanske tycka att det ändå är bättre än några enheter mindre. Nu vet du anledningen till anfallet. Även om det troligtvis har varit ngt utomstående som har triggat igång det så är det ändå bra att veta, tycker i alla fall jag. Om han nu går ner i vikt och inte får så mkt socker så borde han få fortsätta att må bra utan risk för fler anfall. Så har jag förstått det i alla fall. (Jag vet inte om detta resonemang håller men jag har bestämt mig för att det bör vara så). Din ponny är ju dessutom så ung och du har uppmärksammat det tidigt.

Sedan är det precis som du själv skriver, du hade inte gett den mer socker ändå. Dessa hästar som blir tillfälligt IR verkar kunna gå tillbaka till ngn form av bete. Att man måste begränsa den kan man ju leva med. Det är nog bara de extrema fallen med stor IR de som i stort sett får diabetes 2 som inte kan gå på bete.

Egentligen så är det nog vad man kunde väntat sig.
Min ponny hade ca 70 utan att slå upp det just nu så går den övre gränsen vid 30-35.

Jo, jag var ju i princip 'säker' på att han var/är IR, så provsvaret förvånade. Samtidigt blev jag ju himla lättad, då det är 'ett problem mindre' och ger helt andra förutsättningar för ngn form av bete.

Och så gick jag och var nöjd i en halv dag och så 'helt oförberett' stack OW hål på min fina bubbla. Nog mest därför jag svär. Eg påverkar det ju enbart bete, och finns både för- och nackdelar med om han är IR, t ex som jag skrev det med vikten.

Ska informera hemmavet imorgon om vad OW sa. Gränsen är för övrigt 30, både enligt OW och 'provsvarspappret'. Har dock läst 30 - 60 räknas som 'gråzon' men inte källa på det. Hemmavet var ju lika nöjd som mig, det var under trettio och inte bara med en halv decimal sas. Så ska sticka hål på hans bubbla med imorgon.. Taskiga jag.

Men betet.. berättade provsvaret för mamma, som frågade 'vad innebär det för Lillen?' och jag tyckte 'inte mycket mer än att han då kommer förhoppningsvis kunna gå på någon form av gräs, och inte löper samma risk att 'för minsta lilla' få fång'.

För jag vetefan om jag törs gräs om han är IR? Han gick på nedbetat, sparsamt bete MED munkorg när han dels gick upp och la på sig depåerna, och fick fång. Så om IR så, hur fan ska jag ens våga?

Kollade på kort från oktober förra året, då jag ju gnällde om han var för tjock. Och visst är han rund, inget snack om saken. Men halsen.. det finns inte en ANTYDAN till depå eller fettnacke - alls.

En följdfråga - hur i hela helsike gör man med gräseländet höst/vinter? Ska jag ha honom borta från gräs helt, kan han ju stå i egen liten minihage året om om man har otur? Är visset, dött gräs okej? Även om det är frostigt?

Om han nu går ner i vikt och inte får så mkt socker så borde han få fortsätta att må bra utan risk för fler anfall. Så har jag förstått det i alla fall. (Jag vet inte om detta resonemang håller men jag har bestämt mig för att det bör vara så). Din ponny är ju dessutom så ung och du har uppmärksammat det tidigt
.

Jo, jag är inte orolig så, utan det är 'bara' just det med bete eller ja gräs då (se frågorna ovan). Sen är det trist att stor del av året kommer hästarna behöva vara skilda åt, trist för dem båda (mest för den lilla givetvis som får liten hage och inget gräs). Men det finns ju 'fördelar' med, precis som du påpekat och jag skrev i mitt första inlägg (anledning till fånget, förhoppningsvis kommer han inte vara såhär jäkla lättfödd forever etc).

Ner i vikt går han dock inte längre, är på måttbandet och för ögat stiltje sen det han gick ner där i samband med bytet. Får se vad vågen visar nästa vecka.

En del naturraser är ju jelt otroliga på att ta upp näringen i fodret. Kan det vara så att dessa även kan vara bättre på att omvandla ett eventuellt proteinöverskott till fett???
*bara en nyfiken fundering;)*

Ingen mer som har teorier om detta?
Jag menar inte att naturraserna nödvändigtvis har lägre behov av protein. Men kan det vara så att när de väl får för mycket att de har lättare att omvandla det till fett än andra? De har ju en förmåga annars att 'suga' i sig näringen ur allt annat på ett utomordentligt sätt;)

Tråkigt att det inte var så bra nyheter som du trodde först. Men menar OW med att han kan bli av med IR om han går ner i vikt?

Jag är tudelat. Å ena sidan så tror jag absolut de är bättre/effektivare på att lagra in överskottsprotein som fett. Fan de kan säkert utvinna kalorier ur bark och vatten.. Å andra sidan har alltför många vittnat om hur de med högkvotsgrovfoder (dvs vilket gett ett proteinöverskott) kunnat ha fri tillgång, ge mer MJ och hästarna varit slanka och fina. Dvs att det 'kostar' en hel del MJ för att ta hand om proteinet.

Och att det kostar ta hand om överskottsprotein är ju ett välkänt faktum som tas hänsyn till vid svårfödda. Vissa svårfödda fungerar bäst på en högre kvot, andra får man ta ner kvoten på för att få ordning på dem.

Det JAG däremot LÖST funderat på, då jag själv aldig upplevt skillnad om jag gett proteinöverskott eller ej (dvs haft hög eller lägre kvot) och det alltså inte tycks funka på L, är om FRI TILLGÅNG på något vis är av godo för iaf vissa av tjockisarna? Menar INTE som något allmängiltigt, men om det har mat att äta när de vill, hur mkt de vill, och det stadigt är ett flöde av mat genom systemet, så utvinner de inte lika hysteriskt?

Jag har INTE tänkt testa det på Lillen i nuläget iaf :devil: Men tanken har som sagt slagit sig, att när de upplever att det är födobrist så skruvas systemet upp för att utvinna all tillgänglig näring, och när det är födoöverflöd så är systemet mer normalt? Lite som folk ju ställer om till svält.

Något jag däremot HAR funderat på att prova senare är att med X mellanrum köra 'ätdagar'. Som på folk, om man håller strikt diet ska man gärna ta en dag varannan vecka ungefär och ta en pizza eller så, för att sätta fart på ämnesomsättningen igen så den inte ställer in sig på svält. Funderar på att se om det fungerar på häst med (delvis inspirerad av den häftiga effekten vid foderbytet). Dvs håll uträknad foderstat, men med X mllanrum ge ett dygn med 'rejäl giva' alt fri tillgång, och sen tillbaka till den begränsade givan.

Tråkigt att det inte var så bra nyheter som du trodde först. Men menar OW med att han kan bli av med IR om han går ner i vikt?

Inte frågat, men då hela den samlade expertisen är överens om det och det finns studier på det så antar jag kallt det. Men jag har ju bara pratat rent generellt kring IR-provtagning osv. Iofs framgår det i min 'snabbresume' att det inte är möjligt motionera ponnyn just nu, så det har inte naturligt kommit upp i diskussionen.

Kuggfrågan är ju dock om man kan bli frisk från IR, eller symptomfri?

Jag kommer om han nu ska anses som IR, anse honom vara IR resten av livet - oavsett värde. Lite som en nykter alkoholist liksom. Anlaget finns där, och kan 'blossa upp' igen vid 'rätt' förutsättningar. Min hemmavet är ju av den åsikten att en gång IR, 'alltid IR' i meningen alltid en lägre tolerans än en frisk häst, även om de kan hållas helt symptomfria.

Sen, förutom betet är det ju verkligen inga som helst problem med ponnyn sålänge han bor hos mig och inte tänker hamna på klinik eller något. Jag använder silage och kommer fortsätta med det, han föder sig mer än utmärkt på grovfoder allena och behöver inget kraftfoder, och skulle han mot all förmodan någon gång göra det så räcker lucern utmärkt. Det är 'bara' bete/gräs det påverkar, som väl inte är så bara eg, men om man skiter i praktiska detaljer, känslomässiga aspekter etc så är det ju ett synnerligen hanterbart problem. Så det är ju lätt för mig att livet ut 'kostbehandla' honom för IR. Tack och lov, skulle varit betydligt knivigare med t ex fbl.

Jag menar inte att naturraserna nödvändigtvis har lägre behov av protein. Men kan det vara så att när de väl får för mycket att de har lättare att omvandla det till fett än andra? De har ju en förmåga annars att 'suga' i sig näringen ur allt annat på ett utomordentligt sätt;)

Jo jag håller med - har skrivit dettidigare i tråden

Att det inte alltid går att gå efter tabeller, fick bassning då att min stod på för lågt TS, men denhar ju alltid stått på halm
jag räknar på det gamla sättet

MIn Nordis väger 700 - om den ska ha ca 1.5 kg Hö per hundra kilo kroppsvikt för att magen skall fungera så skulle den då äta ca 10 kg hö

Det är vad en Nordsvensk hingst som går i skogen hela dagen behöver :angel:

Näe vissa raser är ju anpassade att livnära sig på "mossan i skogen" så nej jag tror inte man kan gå på tabeller där

Min har fått 6 kg hö - fast jag är snäll så det blri nog 7

Jag har räknat tidigare och haft tur med mina höer så jag har bara lagt till lite betfor att mineralerna skall slinka ned - och havre som belöning

Och efter Kalk Fosforkvot har jag valt mineral
Folk klagar på att han är tjock - men han är mest bukig, men inte heller slimmad. Han har inga sådan depåer som det pratas om här

Drar jag parallellen till mig själv så skall jag som kvinna behöva 2000 kalorier om dagen. Möjligen när jag jobbade som hovis, men annars så klarar jag mig på 1500

Vi är olika helt enkelt

Jag skall låta bli att "titta" på onyttig mat helt enkelt
allra helst socker

proteiner används ju för att bygga muskler bla

Både Nordis och jag har ju i kroppstyp extremt lätt för att sätta muskler

Senast ändrad:

han föder sig mer än utmärkt på grovfoder allena och behöver inget kraftfoder, och skulle han mot all förmodan någon gång göra det så räcker lucern utmärkt. Det är 'bara' bete/gräs det påverkar, som väl inte är så bara eg, men om man skiter i praktiska detaljer, känslomässiga aspekter etc så är det ju ett synnerligen hanterbart problem. Så det är ju lätt för mig att livet ut 'kostbehandla' honom för IR. Tack och lov, skulle varit betydligt knivigare med t ex fbl.

Ungefär så känner jag med mina hästar också, och jag har ju dessutom "fördelen" att ha två med samma problem, dvs kan alltid gå tillsammans. Det som blir svårare, känner jag, är att hästarna kräver mer passning. Om man får vara lite egoistisk så har livet blivit svårare för mig och maken. Inget bete, dvs t.ex. svårare för oss att åka på någon slags semester. Mina föräldrar ställer upp och passar, men det är ju betydligt mer att be om nu än när det bara rörde sig om att byta vatten och kolla så att hästarna såg friska och krya ut... Det är också svårare att köra iväg hemifrån några timmar bara utan att be någon att komma och fodra. Eftersom hästarna äter lite och ofta måste jag ha någon som kommer och hjälper mig varje gång vi ska vara iväg längre än 3-4 timmar. Lite stökigt!

Den aspekten förträngde jag ;) Men det är ju sant. Jag lever dock i någon form av illusion om att det bara finns typ 10 förrymda grässtrån i hagen med stampat jordgolv så är han enklare. Kommer säkert å det brutalaste att inse att jag har fel där.

Men längtar (rent fodermässigt, inte annars) tills han får komma ut i sjukhage, och kan få ha ett strå här och ett strå där iaf att gnaga i sig, inbillar mig att det kommer gå mindre silage/med mindre hastighet då och jag kan dra ut på fodringarna. (Dvs slippa springa där var fjärde h).

Men ja, man blir sjukt låst. Gissa om folk kollade konstigt när jag ursäktade mig från pappa 70-årsfirande igår med motiveringen 'måste hem och mata hästen'. Och då hade jag ändå gett honom 'för mycket' mat när vi åkte, så jag skulle kunna vara borta mer än 4 h (tar 2 h tor att köra). Men sneglade diskret på klockan hela tiden, och drog först av alla. Med ångest över att jag varit borta i 5 h, och hade 1 h hem. Och ångest över att jag gett mer silage än han skulle ha.

Kan tänka mig två underlättar. Just det känns rent ut förjävligt, att behöva separera dem så mkt. De har STORT utbyte av varandra, leker massor, kliar, går alltid nära etc. Ser ju på fbl nu när han gått/går själv att visst han vantrivs inte, men han trivs inte heller, och de försöker klia varandra över boxarna osv.

Jag är tudelat. Å ena sidan så tror jag absolut de är bättre/effektivare på att lagra in överskottsprotein som fett. Fan de kan säkert utvinna kalorier ur bark och vatten.. Å andra sidan har alltför många vittnat om hur de med högkvotsgrovfoder (dvs vilket gett ett proteinöverskott) kunnat ha fri tillgång, ge mer MJ och hästarna varit slanka och fina. Dvs att det 'kostar' en hel del MJ för att ta hand om proteinet

Känner lite att vi snart skyller allt på att det är individuellt och att det varierar från häst till häst. Men det kanske är så även med detta:crazy:
Men visst det finns ju en del mänskliga dieter också som funkar på detta viset.

Det JAG däremot LÖST funderat på, då jag själv aldig upplevt skillnad om jag gett proteinöverskott eller ej (dvs haft hög eller lägre kvot) och det alltså inte tycks funka på L, är om FRI TILLGÅNG på något vis är av godo för iaf vissa av tjockisarna? Menar INTE som något allmängiltigt, men om det har mat att äta när de vill, hur mkt de vill, och det stadigt är ett flöde av mat genom systemet, så utvinner de inte lika hysteriskt?

Jag har INTE tänkt testa det på Lillen i nuläget iaf :devil: Men tanken har som sagt slagit sig, att när de upplever att det är födobrist så skruvas systemet upp för att utvinna all tillgänglig näring, och när det är födoöverflöd så är systemet mer normalt? Lite som folk ju ställer om till svält.

Detta har jag med funderat på. Det finns ju en del som säger att de ska kunna ha fri tillgång och själva kunna reglera hur mycket de äter.

Men hur länge ska det gå då innan systemet har vänjat sig vi 'fri tillgång' då? För inte har min börjat äta mer lagom av att gå på bete, där han har fri tillgång. Visst kan han när han går på bete ta en lugn stund ibland, men mestadels ser man honom med huvudet i backen och han slutar inte även om övervikten blir dramatisk!

Något jag däremot HAR funderat på att prova senare är att med X mellanrum köra 'ätdagar'. Som på folk, om man håller strikt diet ska man gärna ta en dag varannan vecka ungefär och ta en pizza eller så, för att sätta fart på ämnesomsättningen igen så den inte ställer in sig på svält.

Hi hi:D Låter som något de som bantar har hittat på bara för att ge sig själv en ursäkt o 'synda' ibland:idea: (*skojar* det kan säkert finnas ett mått av sanning i det)

Detta har jag med funderat på. Det finns ju en del som säger att de ska kunna ha fri tillgång och själva kunna reglera hur mycket de äter.

Men hur länge ska det gå då innan systemet har vänjat sig vi 'fri tillgång' då? För inte har min börjat äta mer lagom av att gå på bete, där han har fri tillgång. Visst kan han när han går på bete ta en lugn stund ibland, men mestadels ser man honom med huvudet i backen och han slutar inte även om övervikten blir dramatisk!

Just det där är ju det som får mig att tveka, våldsamt ;)
Jag har iofs haft en lättfödd dam, fångsto dessutom, på fritt. Hade aldrig tidigare haft det så. Hon VRÄKTE i sig första tiden, nog första månaden. Rörde sig inte från balen, bara åt och åt. Och gick upp - såklart. Mest var nog bukighet/hömage, dvs proppfull mage.

Sen sansade hon sig, eller ja vad man nu ska kalla det, 20 - 25 kilo silage/dygn kanske inte är riktigt sansat *host* Men hon stabiliserade sitt intag och åt inte lika hysteriskt. Och faktiskt, så hon gick inte upp i vikt. Hon gick inte NER heller, det vore lögn att påstå. Hon var inte fet, men rund. Men inte mer än på begränsad foderstat med halva mängden MJ.

PÅ bete svällde hon som en spärrballong, och åt och åt och åt tills hösten kom.

Jag har inte vågat prova fritt med Lillen, men skrivit om det i bantningstråden, att många hästar (inte alla) verkar ha ett ganska stort 'spann' där de håller vad man väl kan kalla 'trivselvikt'. Dvs om man ger X eller Y MJ, så de ligger kvar på ungefär samma vikt. Och det kan vara ganska stort avstånd mellan X och Y. Haken är ju att vissa har en ohälosamt hög 'trivselvikt', dvs den vikt de lätt håller och ligger stilla på.

Sett det på både lättfödda, normalfödda och svårfödda. Men givetvis också sett de som ändrat vikt (både upp och ner) om det diffat 10 MJ mot behovet, så..

Lillen verkar ju ha ett stort spann, där han håller ungefär samma vikt. Om han får 40 MJ eller 70 MJ, så han ligger stilla i vikt helt enkelt. Dessvärre är vikten för hög i hans fall, så det hjälper ju inte ett nåt dock. På bete däremot så äter han ju alldeles på tok för mkt, även om han inte hysteribetar (dvs han vilar etc med) och blir bara tjockare och tjockare och tjockare. Om det är just bete, eller helt enkelt att han äter sjukt mkt MJ vet jag inte. Jag har aldrig vågat ha honom på fri tillgång, utan max han ätit i modern tid är just 70 MJ (11kg silage med 6.3 MJ/kg foder, samt 'en slatt' betför att blanda mineraler i). Men just det där att 50, 60 eller 70 en hel vinter = ingen skillnad. Fatta vad perfekt det varit om den vikt han håller då hade varit lagom ;)

Jag tror inte att de har ett lägre proteinbehov än andra hästar. Men däremot så utnyttjar de nog all energi mer effektivt oberoende av var den kommer ifrån. då blir det på ngt sätt som att de omvandlar det till mer energi.

Vad har den för symtom nu då?

Han haltar inte, men ömmar på hårt och ojämnt underlag. Vänder fint och har ingen värme, svullnad eller puls.
Jag pratade med förra ägaren och han hade inte haft något problem innan, mer än att ägaren innan henne hade sagt att han hade dåliga hovar och måste ha skor. Detta har varken hon eller jag märkt av under de 3 år han stått här, har gått jättefint barfota. Hon sa att det är ganska normalt att de varierar över året/åren hur känsliga och ömma de är.
Vet sa inte så mycket som jag trodde. Frågade hur han var och sa i stort sett samma, bad mig återkomma om han inte blivit bättre och ta dit hovslagaren. Har inte fått tag på hovslagaren än, men får se hur det går.

Jag har tänkt igenom vad det skulle kunna vara, och detta känns ju som det mest troliga, fast det behöver ju inte vara så för det.

Har gett msm nu i några dagar och hoppas att detta kan ge lite resultat, även om jag behöver sko honom eller om det är något annat fel så kan det ju inte skada direkt.

*KL*

Tagit lite nya bilder. 2 veckor mellan dem, händer ju inte så mkt men lite skillnad är det kanske på vissa ställen, men generellt står det still. Vilket väl ändå får ses som positivt, han får ju alldeles för mkt mat då jag inte riktigt får det att fungera med automaten.

Thumbnail.aspx

Nu
Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Nu
Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Nu
Thumbnail.aspx

De nedan är från nu båda två:
Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

De två sista paren bilder tyckte jag man såg stor skillnad. När var anfallet?

Vad fin han/hon är.

Jo, jmf med anfallet är stor skillnad. Första 10 dagarna efter det tappade han kanske 30 kg, sen stod det still, still, still och still. En månad, inget hände. Däremot när jag bytte från hö till hösilage (mindre socker) så hände massor utseendemässigt (vikt vet jag inte än), men sen har det stått still igen. SÅ jmf med när han fick fång är det stor skillnad, men den är eg den som kom nu för några v sen när jag tvärt bytte mat. Ingen eg succesiv nedgång.

Han fick fång 28 juni, de första bilderna från då är från 2 juli, dvs en vecka senare.

Jag har tittat och tittat och tittat på dina kort...;) Har lite svårt för att se skillnad mellan nu och förra omgången, däremot tycker jag att det är jätteskillnad mellan nu och de första bilderna! Hästen har en helt annan resning, tycker jag :)! Kanske för att han också mår bättre? Rumpan har minskat avsevärt, båda från sidan och sedd bakifrån. Halsen ser "längre" ut - antar pga att den är slankare. Hela hästen ser mer proportionerlig ut, helt enkelt :)!

Vad är dina fortsatta planer med tanke på foder och viktnedgång?

Försöka få foderautomaten att funka såpass så att det går att ha honom på 9 kg silage/dygn (han ligger över det nu), och se vad magen säger om det.

I övrigt kan jag inte påverka vikten mer förrän han får röra sig, och jag kan motionera det lilla pyret.

Resningsmässigt är det nog dels vikten, men dels allmän 'pigghetsgrad' också. Står man bara inne och står är man ju mer energisk än om man är uteliggardjur, så tror inte så mkt på just de bilder som finns är pga måendet. Han mådde ju riktigt ruttet i början av fånget, men inte när första bilderna togs.

Och nä, jag ser heller ingen skillnad att tala om på de senare, börjar man detaljstudera så kanske lite mindre där vid bogen, sådana små, kan dock bero på hur han står. Ser ingen skillnad på måttbandet heller. Men han går ju inte synbart UPP iaf och det får man nog vara mer än nöjd med just nu.

Men stor skillnad från de två sista, ska bli intressant vad vågen säger, iom att eg all skillnad är från när jag bytte till silage.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar