Sv: Fångtråd del 3
Kanske stenkorkad fråga, men påverkas blodsockret och insulinet av om man ger ett mål - utan mat några h - ett mål? Alltså, hur lång tid tar det efter en 'måltid' innan blodsockret sjunker igen?
Tänkte på den fascinerande effekten när jag gick från hö till (fritt) silage, hur depåerna formligen minskade framför ögonen på mig. Om det kan ha spelat in inte bara sockermängd utan även att hans blodsocker lär ha varit ganska konstant?
Slog mig nu när jag läste. Nu får han ju sen ett tag begränsat silage. Bara silage fortfarande, men begränsad mängd. Och nu minskar depåerna inget, inte 'omfånget' (mätt med måttbandet') heller. Ev tycker jag han lagt på liiite mer på depåerna igen, men ska inte svära på det (ska ta nya bilder och jämföra, det är iaf inte tillbaka till innan). Och tyckt det var lite knepigt om de nu stanna och ev ökat lite med, men samtidigt känt att nånstans finns det säkert ett 'stopp' för hur mkt man kan påverka utan motion.
Men nu när jag läste började jag fundera om just att det är mål - tomt med mat - mål igen som också spelar in? Inte alls lika 'illa' som när han tussades med hö varannan timme, då var det ju typ 5 minuter äta, 1h och 55 min utan, 5 min äta osv. Nu äter han ju längre tid, men har nog (fått en himla fart ur automaten) samma tid utan mat (ca 2 h) mellan målen. Och om det kan spela in. Jag strävar ju efter att det ska räcka hela de 4 h, vilket det gjorde i början men nu har han ju finslipat tekniken och får ur maten snabbare ur automaten.