Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Själva rekommendationen fick jag på Strömsholm- att behandla den som en diabetiker.

Sen när man kan motionera den får du ju ett bättre sätt att hålla ner insulinet, men jag tänker fortsätta.. eller har alltid fodrat ofta, men med för mkt.:crazy:

Min häst har alltid haft känsliga ögon, o numera med cirkulationen. Ja det rimmar med en diabetikers svagheter.

Borde ju vara lika med IR på häst som med diabetes på folk, att man strävar efter en jämn blodsockernivå?

Ja så har jag förstått det i alla fall.

Min ponny har vant sig vid små portioner nu. Men nu går hon ute i flera timmar och stoppar i sig några grässtrån. Det verkar fungera bra. Då äter hon lite hela tiden och har att göra hela tiden. Fast jag måste ta in henne och ge henne hö/halm/lusern ett par/tre ggr på dagarna.

Kanske stenkorkad fråga, men påverkas blodsockret och insulinet av om man ger ett mål - utan mat några h - ett mål? Alltså, hur lång tid tar det efter en 'måltid' innan blodsockret sjunker igen?

Tänkte på den fascinerande effekten när jag gick från hö till (fritt) silage, hur depåerna formligen minskade framför ögonen på mig. Om det kan ha spelat in inte bara sockermängd utan även att hans blodsocker lär ha varit ganska konstant?

Slog mig nu när jag läste. Nu får han ju sen ett tag begränsat silage. Bara silage fortfarande, men begränsad mängd. Och nu minskar depåerna inget, inte 'omfånget' (mätt med måttbandet') heller. Ev tycker jag han lagt på liiite mer på depåerna igen, men ska inte svära på det (ska ta nya bilder och jämföra, det är iaf inte tillbaka till innan). Och tyckt det var lite knepigt om de nu stanna och ev ökat lite med, men samtidigt känt att nånstans finns det säkert ett 'stopp' för hur mkt man kan påverka utan motion.

Men nu när jag läste började jag fundera om just att det är mål - tomt med mat - mål igen som också spelar in? Inte alls lika 'illa' som när han tussades med hö varannan timme, då var det ju typ 5 minuter äta, 1h och 55 min utan, 5 min äta osv. Nu äter han ju längre tid, men har nog (fått en himla fart ur automaten) samma tid utan mat (ca 2 h) mellan målen. Och om det kan spela in. Jag strävar ju efter att det ska räcka hela de 4 h, vilket det gjorde i början men nu har han ju finslipat tekniken och får ur maten snabbare ur automaten.

Tror nog att du tänker rätt, men att den klarar att vara utan lite längre än vad du tror:grin:

Fastan är på 6h. Det är svårt att säga hur fort blodsockret sjunker.

Jag skulle om jag var du, strö lite hö i bädden- ngn näve bara mellan varven.
Om du har möjlighet.

Jag brukar strö en tuss, fast silage, över bädden när jag fyller automaten. Då äter han det först, letar rätt på de stråna.

Och, är inte oroad (förutom nattetid, då blir det alldeles för många timmar) över tiden han står utan mat så, bara slog mig om det kunde spela in ang att depåerna inte minskar. Har ju inte tänkt höja maten oavsett, men strävar ju efter att få maten att räcka hela 4 h, så han får i sig 'ett strå i minuten' hela tiden.

Han gräver inte bädden (utom på nätterna), säkert tecken på att han tycker han har hyfsat okej att äta =)

Det är väl sockertoppar och då insulintoppar man ska vara rädd för?
Jag tror att ditt silage innehåller mindre socker, kanske ganska mkt mindre än höet?

Hur man ska fodra borde kanske bero dels på sockerinnehållet i grovfodret och också på hästens insulinkänslighet. Om den inte är så IR så klarar den större mängder socker än en som är det. Det bästa är antagligen i båda fallen lite mat hela tiden som det blir med din anordning eller om den går ute med munkorg som begränsar mkt.

Men anledningen till att din ponny ändrades på fri tillgång till silage bör nog bero på mindre socker. Om det hade innehållit lika mkt socker som höet så skulle den ju ha massor av socker i blodet hela tiden.

så tror jag men det behöver inte vara så

Men om den inte har fortsatt viknedgången kan det mer vara foderbytet som gjorde det.

På en så ung häst är den troligen vad man benämner som "tillfälligt IR"= blir helt frisk sen den bantats.

Jag brukar vara så taskig att jag inte bara strör höt, utan dessutom rör runt det i det lösa ströt- ej bädd o ren box.

Den kan oxå få städa den andra boxen där det alltid finns mat.

Jo, jag tror ju också på sockret, bara slog mig när jag läste nu idag om det kunde bero på om det blir toppar/dalar med, inte tänkt på det så. Hursom får han finna sig i det ;)

Axel - städning kör vi med här med. Men inte 'vända ner' det i bädden, han är lite för grävbenägen redan innan för det tyvärr. Men städa fbl box, städa stallgången osv.

Mina hästar krafsar och äter under snön, så länge det går iaf...Har är det ju minst 1 meter om vintrarna. Dom kan iof vara inspirerad av renarna:D

Till axel

bakJÄST borde ju innehålla B - vitamin

Billigt - inget socker

Förut gav man ju foderjäst som b vitaminstillskott

med bakjästen får man ju bra för magen också

angående mätta

Hästar blir ju inte mätta på samma sätt som vi

Margareta Rundgren sa till mig att det är antalet tuggor som tillfredställer. Dvs hästen måste få tugga ett visst antal ggr

Jag märker jätteskillnad på hur iviriga hästarna är på mat om de har haft något att pilla med eller inte dvs höst och vår i en tillräckligt stor hage

Med snö så är det ett helt annat intresse

eller sandhage - spånbox.....

KL

Jag som inte har gräsfång har ju kunnat ge både gräs morotsslantar och kvistar

De älskar aspkvistarna - jätteroliga att härja med, skaka pilla dra. Det är inte mycket kvar av dem

jag tror de får ut en del frustrattion över brist på pill där

Aspkvistar går före hö - misstänker att det är lite sött

Jag har provat både bakjäst, foderjäst o Probimin inte för B-vitaminet utan för magen, men.. nej.

Bantningen var det som satte kroppen i balans.

Jag vill leta orsaken till obalansen o inte bara dämpa symptomen.

Som att ständigt ta Alvedon mot värk, istället för att ta Voltaren tillfälligt o bli bra.

Ok men jag har övergett det. Den får i sig ganska bra via Chevinalen.

Förr åt jag själv jästtabletter, men mest för håret:cool:

Hästar blir ju inte mätta på samma sätt som vi

Margareta Rundgren sa till mig att det är antalet tuggor som tillfredställer. Dvs hästen måste få tugga ett visst antal ggr

Vi har ju bla sträckreceptorer som känner av när magsäcken är fylld. Det har inte hästen.

I Rundgrens och Plancks bok står det att hästens mättnadsreglering är ganska lite studerad men att man har visat att det som styr när hästen avslutar sitt ätande är det som händer före magsäcken och att det är oberoende av hur mkt den äter. Men att man inte vet om det beror på antalet tuggningar och sväljande, den totala ättiden eller ett mellanting mellan dessa. Men om jag inte minns helt fel så var Margareta R på en föreläsning i våras ganska bestämd med att det är viktigt att de får äta tillräckligt länge. Jag minns det eftersom jag tänkte att så gör jag inte riktigt med min ponny.

Sedan spelar det nog också en viss roll hur länge hästen är mätt alltså innan den vill äta igen. Det styrs av näringsinnehållet i fodret där de fettsyror som bildas i grovtarmen av grovfodrets fibrer ger den längsta mättnaden. Socker ger ju precis som hos oss människor bara kortvarig mättnad.

Jag tycker mig se på den som äter havre att den blir nöjd fort. Den äter ska vi säga 1 kg o sen lite hö efter det- alltid o sen är den redo....för annat.

Så kraftfoder ger nog kroppen större "mättnadskänsla", men det är mer för hästar som har ett större energibehov.
Tuggbehovet borde stå i proportion till vad kroppen signalerar.

När insekterna är besvärliga ligger inte fokus på att tugga.
De är ju betesdjur- har för vana att nästan alltid leta mat, men inte lika mkt under de goda tiderna, då de ofta bara står o dåsar- jäser.:grin:

Våra hästar har för vana att konstant vara i goda tider-får tuggbehovet o hungern stillad alltför lätt, men det blir då lätt överintag.

Om man ska resonera efter det jag skrev tidigare så ger inte kraftfoder samma mättnadskänsla. Det äts upp snabbare och det varar inte heller lika länge som grovfoder.
Men alla hästar är antagligen olika. Eller också höjer havren blodsockret (?).

Det styrs av näringsinnehållet i fodret där de fettsyror som bildas i grovtarmen av grovfodrets fibrer ger den längsta mättnaden.
Jag svarade nog mest på detta- förutom grovfoderinslaget:angel:

Jag :grin: är nog mer mätt både längre stund o totalt sett på en skål havregrynsgröt än om jag äter 2 kg sallad. Du måste äta en sdn hiskelig mängd grovfoder för att få i dig samma energiinnehåll.

Nu funkar inte hästar så, men så har man nog tänkt förr då hästarna var mer i arbete.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30