Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Undersökningar har visat at ponnyer tuggar mkt längre tid på fodret än vad hästar gör. En fullblodshäst tuggar i genomsnitt 4.200 gånger, när den integer 1 kg hö, mätt i ts och med en fiberländ på 11 ca, medan en shettlands ponny tuggar 15.800 gånger, när den intager samma mängd hö.

Undersökte de något om hur FORT ponnyn tuggar? För iaf här äter ponnyn upp 1 kg på 3 gånger så snabb tid som fullblodet. Om ponnyn tuggar mer eller ej har jag inte kollat.

I PM skrev du det gällde shetlandsponnyer btw, var det så eller gällde det ALLA ponnyer? Dvs även en maxad D-ponny t ex? Ponnyer av andra raser?
Tänkte mest på att det finns mycket svårfödda ponnyer med, och det skiljer sig ganska stort mellan en shettis och en maxad ridponny t ex? Ponny är ju ett höjdbegrepp ffa, och i andra hand ett rasbegrepp (säg 'fin din ponny är' till en islandshästägare och du får på moppo *s*). Finns ju ponnyer som är rena fbl, och även mer föräldade ponnyraser/korsningar. Och så naturraserna, både stora och små. Och t ex en welsh cob är en storhäst. Etc. Så nyfiken på vad de innefattat i begreppet 'ponny'?

Ponnyer har inte ett reduserat behov av proteiner, vitaminer och mineraler i förhållanden till normerna.

TACK! Där är det jag tjatat om, svart på vitt! :bow:

Ja, det kanske är det bästa alternativet :)! 0,2 kg verkar räcka för att komma upp i vettiga proteinmängder, dvs ca 250 g. Har aldrig fodrat med soja förut dock. Hur ser det ut, och hur ger man det? Måste man blanda det med annan mat?

Soja ser ut som, iaf den jag gett, små korn. Inte smakligt tycker mina, så de har inte ätit det rent. Men prova. Du MÅSTE inte blanda det med annan mat. Det behöver inte blötas heller, men brukar föredras mer om det är fuktat eller blandat med blöt mat.

Annars finns kraft protein, men då talar vi dyrt igen tyvärr - och jag minns inte vad det är i förutom potatisprotein, dvs hur säkert/inte säkert det är för fånghäst? Det blir dock inte lika dyrt som hack, iom att du behöver ge så liten mängd. Vissa tycker KP är gott, andra att det smakar pest.

Till alla egentligen:

Hur tycker ni att fodringsupplägget som jag har är?:

Ute
Kl 6.00: 0,7 kg hö + ca 2 dl Happy Hoof med jäst
Kl 9.30: 0,7 kg hö
Kl 13.00: 0,7 kg hö
Kl 16.30: 0,7 kg hö

Inne
Kl 19.30: 0,8 kg hö + ca 2 dl Happy Hoof med mineraler, lite salt och jäst
Kl 22.00: 2,4 kg hö

Om jag ska byta ut och lägga till Green-Power Alfalfa, var hade ni lagt den då? Allt på natten, eller hälften ute på morgonen och hälften till natten?

Jag försöker sprida ut den "lilla" mängden 6 kg hö så gott det går, men hon är alltid hungrig ändå. Det känns som ett jäkla "småtduttande", men vad kan man göra? Förutom att försöka bygga en foderautomat (Alexandra - fungerar din bra?) kanske. Ska också se om bonden har halm nu när jag hämtar nytt hö om någon vecka. Eller är det fortfarande för tidigt för vetehalmen att vara färdig? Jag har sett mycket halm skördas, men fortfarande ont om annonser :confused:?

Den fungerar finemang, jag ska göra ett nytt lock med MINDRE hål. Han tömmer den helt på knappt 3 h nu. Men om jag gett samma 2 kg löst hade det varit slut på under en timme. Med trippla småmaskiga hönät hade det varit slut på under 2 h. Så den fungerar överlägset bäst av allt jag testat hitills!!

Skulle ge hacket ute, strössla med det, om inte hästen står på sand?

Enligt hemsidan innehåller det:

Råvaruinnehåll KRAFFT PROTEIN i fallande ordning

Potatisprotein
Vetekli
Lusern
Melasserad betpressmassa
Vete
Havre (högfetthavre)
Kli av skalad havre
Korn
Fruktos
Betmelass
Sojaolja (av livsmedelskvalite)
Lysin
Metionin

Inte så bra för fånghäst kanske, med andra ord:crazy:?

Kombinerades massagen med träning som aktiverade de utsatta musklerna? Hästen har extra muskler på halsen lite framför manken och på korset på mottsatt sida.

Ingen erfarenhet av det vid fång, men sned-/felmuskling vid annan skada. Och nej det 'ordnade' sig inte själv, hästen kommer öven i hagen etc att röra sig på 'fel sätt' och fortsätta bygga fel muskler. Precis som annan användare skrev, det är lättast för dem att fortsätta röra sig avvikande, och det blir en ond cirkel.

Även här hette lösningen equiatriker (massage + kiropraktik), och sen faktiskt ett ganska 'tufft' träningsprogram för att uppmuntra dem att röra sig rätt och bygga nya muskler.

Det låter ju finemang :)! Måste nog snickra lite... Vad använde du för såg till hålen? Det är en plywood-skiva du använder? Tjocklek?

En vanlig sticksåg (elektrisk). Borrade hål först så jag kunde få ner sågbladet, sen var det bara att tuta och köra.

Plywood ja, obehandlad, billigaste, tror den kallades 'konstruktionsplywood' eller ngt, inte menad att synas, utan att smälla upp under annat. Ett tag sen jag köpte, och köpte på Beijer (som väl inte är billigast kanske), och en stor skiva på 1,20 * 2,4 meter kostade typ 250 kr om jag minns rätt (2 år sen, jag skulle ha den till annat men fick aldrig tummen ur, skulle klä en höhäck med den). 12 mm tjock. Kollar jag på Beijer nu hittar jag konstruktionsplywood, samma mått och tjocklek för 326 kr. Byggmax, samma sak 189 kr :angel:

Senast ändrad:

Jag har lärt mig maxgränsen för soja är per dag, inte per utfodringstillfälle? Är du säker det är per utfodringstillfälle?

Nu är dte länge sen jag behövde ge soja, men vet jag hade ett skithö för många år sen, och då skulle velat ge total 200 gr/100 kg men det blev tvärnit, då det totalt blev för mycket.

De har ju ändrat så mkt annat så kanske ändrat det med dock, så mest nyfiken? BM lär ju aldrig ens komma i närheten av 100 gr/100 kg oavsett.

Det är blandat shettlands ponny och bara begreppet ponny, jag PM under dagen.

Det står att ponnyer tuggar saktare, jag förmodar att undersökningen är hjord på friska hästar. Ska läsa referens artiklarna, där står säkert mer utförligt.

Fast han tuggar dubbelt så fort även frisk. Alla ponnyer jag haft (egna och andras) under åren har haft en häpnadsväckande ätfart. Vet det diskuterats i någon av de ziljoner saker jag läst sen fånget med, ang att du kan ha 10 hästar av samma storlek och vikt osv på samma bete. 1 får fång, de andra inte. Att det kan bero på individuell känslighet, IR osv - men också att de 10 hästarna kan få i sig 10 olika mängder gräs (och allt det innehåller) på samma tid beroende på ättakt och ättid osv.

Jag har ju haft en fasligt svårfödd ponny, B-ponny, welsh mountain. Han åt 'sakta'. Eller snarare, han överåt inte. Du kunde ge honom en 20 litershink med havrekross, och låt honom ha fri tillgång. Han åt en stund, sen slutade han äta och vilade etc. Hans extremt lättfödda kompis skulle ha ätit tills hinken var slut/han fick kolik - vilket som nu kom först.

Och ger man 1 kg foder till ponny resp fbl (av de jag haft, dvs inte bara nuvarande) så även om de sas äter nonstop, så det är slut hos ponnyn långt innan fbl. Det man kan se med ögat (aldrig räknat antal tugg dock) är att det tuggas betydligt fortare och 'intensivare' hos ponnyn. Fbl är typ 'ta en tugga, tugga det lugnt och fint, sträcka sig efter en nu tugga' osv. Ponnyn är 'ta en stor tugga, tugg-tugg-tugg, när munnen nästan är tom, ta en ny tugga, tugg-tugg-tugg'. Det blir ju hastigare, men frågan är om det inte blir mer tugg med, jag skulle spontant säga ja. Det hjälper ju dock inte, då det inte bara är mer tugg utan så mkt snabbare med?

Genomgående - oavsett ras - för de mer svårfödda jag haft är faktiskt att de haft en ganska 'långsam' tuggfart. Inte sjukligt långsam, men om man försöker förmänsklga så jämför någon som njuter av en god måltid men eg inte är hungrig, och någon som är superhungrig och äter ffa därför. Lite så. Om det beror på att de svårfödda får så mkt mat, att de inte är hungriga utan de mer äter för det är gott och de är lite sugen, medan de lättfödda är huuungriga då de får mindre mar - eller om det är en mer grundläggande skillnad som sitter djupare det vet jag inte. Jag tror på det första, för tempot sänks för ponnyn (dock inte ner till lugnt) om han får fritt/nästan fritt i matväg.

Såg samma sak ang araberna btw, båda på fri tillgång, ungefär lika stora. En svårfödd, en lättfödd. Den lättfödda åt snabbt (som ponny ovan), den lättfödda åt lugnt (som fbl ovan). På fri tillgång åt de HELT olika mängd, den lättfödda åt utan minsta problem 20 kg silage, den svårfödda brukade landa kring 12 kg. Den lättfödda var SVÅRfödd som yngre, och DÅ åt hon långsammare, och mindre totalmängd.

Hmm, nu blev det intressant, jag måste klura lite..

Tog det lång tid att få rätt på det? Hästen har en tidigare skadehistoria behandlad i bog, knä och kotor. Ju kortare tid hon går och snedbelastar desto bättre.

Soja är tvärtemot vad många tror ett mkt bra och lättsmält proteintillskott för hästar. Man ska bara tänka på att eftersom det är ett effektivt koncentrat så bör man introducera det försiktigt och sedan inte ge mer än ovanstående dos. Men 200 gram per dag är inte mkt.

För människor finns det undersökningar som visar att soja har en negativ inverkan på sköldkörtelfunktionen och kan ge upphov till struma. Jag har inte sett liknande undersökningar för hästar men det troliga är att detta även gäller för hästar.

Soja innehåller dessutom genistein som har estrogen påverkan.

Inte särskilt bra ur miljösynpunkt heller.

Jag har lärt mig maxgränsen för soja är per dag, inte per utfodringstillfälle? Är du säker det är per utfodringstillfälle?

Nu är dte länge sen jag behövde ge soja, men vet jag hade ett skithö för många år sen, och då skulle velat ge total 200 gr/100 kg men det blev tvärnit, då det totalt blev för mycket.

De har ju ändrat så mkt annat så kanske ändrat det med dock, så mest nyfiken? BM lär ju aldrig ens komma i närheten av 100 gr/100 kg oavsett.

Enligt Helena Handberg här på Buke är det 100 g/100 kg och utfodringstillfälle. Och jag vet att hon sagt att man kan ge iaf 3 gånger om dagen, alltså morgon middag och kväll.

Tog det lång tid att få rätt på det? Hästen har en tidigare skadehistoria behandlad i bog, knä och kotor. Ju kortare tid hon går och snedbelastar desto bättre.

Den som är mest jämförbar med din är nog min K. Hon vurpade i hagen som liten, slog sig sned + fick en muskelskada. Snedheten upptäcktes inte då, dåvarande equiatriker hävdade att hon inte var sned. Fick ledinflammation på ledinflammation, vi visste vi behandlade symptom men vad skulle vi göra. Hon beh - blev bra - blev lika snabbt knas igen och fick beh om.

Nästan ett år efter vurpan tog jag en second opinion av equiatriker, hästen var ju ramsned kors och tvärs och rättades. I samma veva beh lederna igen, höll sig ohalt, kors i taket. Och hon fick en ganska tuff rehab, varannandagsträning, ganska 'hård', för att så snabbt som möjligt sudda ut muskelminnet. Man såg vid denna tid hur hon var ojämn, inte halt men ett steg tog hon ut steget helt, nästa blev hon rädd det skulle göra ont och kortare osv. Det var detta man ville råda bot på snarast med rehaben.

Hon höll sig tvärfin, med ökad träning etc, i 6 månader. Sen in på rutinkoll, ua men en skillnad i varv i trav uppsuttet. Hade båda sett ut som det sämsta varvet hade man inte brytt sig på en treåring, men iom skillnaden, och iom att vi visste det fanns en POF/Birkelandsfraktur i höger bakkota. Hon opererades. Op var en succe, men efter OP kom ledinfl tillbaka. KOnstaterades att hon blivit sned igen. Det rättades och inga infl. Sen fick den otursförföljda saten operera ett öga - sned igen. Där insåg vi att hon slog upp sin gamla snedhet i samband med narkosen. Och när den kom tillbaka kom ledinflammationerna.

Fick (hon var utdömd två ggr men jag vägrade) ordning på det, jag gjorde en egen igångsättning där jag skippade traven, och hon var jättefin. Höll sig fin med, rak, inga ledinfl etc. Sen fick hon ett virus och hagvilade 8 v och hela korthuset rasade och infl var tillbaka. Hon fick somna där, hon hade genomlidit nog. Hon blev bara 4 år.

Men utan att ta bort snedheten = ingen effekt. Ta bort snedheten + rehab (ridning, tömkörning etc) så hon 'tvingades' använda kroppen korrekt och hon kom in på rätt spår = inga problem. Däremot om hon vurpade, sövdes, etc som gjorde henne sned, kom problemen. Samma sak om hon ställdes av och bara rörde sig i hagen, då kom problemen. Nu gick ju hon obehandlat sned i nästan ett år i en ung ålder, mycket känslig.

Jag köpte ju ett fbl från banan, 3 år gammal. Sned, låst och vansinnigt felmusklad (fruktansvärt övermusklad fram, inget bak). Hon rättades, och satte igång och sen inga problem alls. Trots lång vila (både box och hage), trots narkos. Dvs där tog det ett par equiatrikerbesök bara att åtgärda och sen var det helt bra. Men hon hade inte gått lika länge med sina problem. Även nuv fbl var sned, men inte så felmusklad, samma där, ett par besök och sen 'permanent bra'

Stoooooor skillnad på min shettis och min haflinger också i ättakt. Shettisen äter ungefär som du beskriver ditt fullblod. Tar en tugga, tuggar färdigt, tar en ny tugga. Kan pausa. Haflingern står med huvudet i backen HELA tiden så länge det finns hö. Hon har HELA tiden munnen full, tuggar fort och tar nytt hö under tiden som hon fortfarande tuggar...:crazy: Hon ser verkligen frenetisk och stressad ut när hon äter. Om man inte har upplevt en sådan häst, så kan man nog inte förstå hur snabbt det kan gå att äta upp en höranson.

De senaste dagarna när jag funderat mycket över haflingerns näringsbehov har jag klurat på om den största "fettfällan" för henne är betet, trots allt. Det låter kanske självklart i och för sig, men om hon nu äter gräs på bete dygnet runt så som hon äter sitt hö så får hon ju i sig KOPIÖSA mängder mat :crazy:. Även om betet är magert, ogödslat etc. Den mängd mat hon blivit fet på kanske är så stor att hon faktiskt klarar av en större mängd MJ än jag tror när hon inte har fri tillgång till gräs? Vad tror ni?

Då får man hoppas att hon håller sig från vurpor, narkos och boxvilor:laugh: så ska ET och jag kunna fixa det.

:confused:
I PM skrev du det gällde shetlandsponnyer btw, var det så eller gällde det ALLA ponnyer? Dvs även en maxad D-ponny t ex? Ponnyer av andra raser?

Det finns ju vlb i d ponnyformat och ex då cob i storhäst format.
Man får nog tänka ursprunget, shettlandponny, islandshäst, gottlandsruss, Och att det är ur denna ponny synpunkt det är skrivet! Inte ur a,b,c,d, synpunkt.

Ju mer naturras ju mer stämmer det, ju mer förädlat ju mindre stämmer det.
Så om du fodrar en D ponny av vbl typ lika som en D ponny av naturras, så blir det skillnader om man då utgår från de genetiska förutsättningarna.

Så en fodra en korsnings ponny måste ju vara de lättaste:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar