Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Jag har ingen fånghäst eller annan sjukhäst som behöver urlakat. Dom går alla på bete. Därför så jag behöver inte fodra med det.

Vill mäta för att det intresserar mej.

Jag tycker också att mina hästars hovar ser annorlunda ut nu. Shettisens hovar brukade vara blanka och svarta, nu är de gråa. Båda hästarnas hovar ser torrare ut. Men om man ska/kan göra något åt det, det vet jag inte.
De får det utséendet, men inte permanent.

*Det svar som jag fick av Micke*
Jag smörjer ibland, men inte om hästen ska stå ute i solen hela dagen- fråga mig inte hur jag resonerar:o

Ville inte ha kokt horn.

När jag hade problem ringde jag runt till 5 av de mest ansedda hovisarna i Sverige

och fick 5 olika svar

Det tycker jag är skrämmande
Blir trött på att du anklagar S. o dess expert för att komma med dåliga råd.:mad:

De har inte SETT den- du har ringt:confused:
Det är inte de som har skott den o tror väl att en kollega kan bedöma sen vad som passar.

Sen hur det är utfört måste du ju ta på dig skulden för själv- någon gång.

Det var väl bra om den inte hade fång fast den var blockhalt på båda fram.

Vad var det för fel?

Jag håller med dig ang Forest Autmns kompetens - jag har aldrig kritiserat denna tvärtom

Bortsett från den gången även jag råkade trycka på fel knapp, men det bad jag om ursäkt för

Jag har däremot ifrågasatt en annan användare, och där är jag i gott sällskap då denne varit kontroversiell både här och annorstädes i flera år som du känner till

men det var inte populärt i denna tråd

Min Nordis har haft fång för mycket länge sedan, vilket jag skrivit om

Den nya beror på vem du frågar - hon får fångbehandling för säkerhetsskull tills hovexperten kommer, denne säger annan diagnos - men jag vill som axel skriver att han skall se den innan jag ropar hej. Skoning enligt denna teorin gjorde henne bra på en gång, men jag känenr att detta är way over my leag, så jag vill ha hit en duktig som kan visa mig hur jag skall fortsätta. Att välja har varit ett problem då jag fått nästan lika många förslag på lösningar som hovisar jag frågat

Jag väntar på att experten skall få tid att åka ända till mig :crazy:

Hon var dålig i slutet på maj - ohalt 2 dagar senare

jag har ingen fångrand - jag har inget blod ens i lamellerna - iaf inte ännu

Senast ändrad:

Appropå detta

så undrar jag

Ni som haft fång med konstaterad rotation och som senare fått det nya hornet att växa fast - rent logiskt borde det finnas en riktningsförändring på hornrören

har ni sett det på era?

hur blev det när det växte ut - skidbacke - eller en skarp övergång?

Jag menar på hovens framsida då

Ang blöta silage och gräs? Fast vad är vitsen om det sen inte går att utfodra med det? *nyfiken*

Ang blötning så det jag minns jag tyckte var intressant när jag läste studierna om det var att det skiljer STORT hur mycket du kan laka ur mellan hö och hö. Vissa fick man ingen sockerminskning alls med blötläggning, andra minskade sockret med mer än 35%. Och ett fåtal prov visade ÖKAD sockermängd efter 30 min blötning (sen sjönk det dock).

Frågan är om det är höet eller provtagningsmetoderna som ger den skillnaden. Men lite läskigt att det kan slå så olika.

Hade de nån förklaring till hur sockerhalten kunde öka? Spjälkning av stärkelse eller cellulosa är det enda jag kan komma på, men det låter långsökt i mina öron. Om de inte har nån bra förklaring till det skulle jag vara ganska skeptiskt till analysresultaten, för vatten tillför ju knappast socker. Hur är analyserna gjorda och har de koll på reproducerbarheten?

Ang blöta silage och gräs? Fast vad är vitsen om det sen inte går att utfodra med det? *nyfiken*

Ang blötning så det jag minns jag tyckte var intressant när jag läste studierna om det var att det skiljer STORT hur mycket du kan laka ur mellan hö och hö. Vissa fick man ingen sockerminskning alls med blötläggning, andra minskade sockret med mer än 35%. Och ett fåtal prov visade ÖKAD sockermängd efter 30 min blötning (sen sjönk det dock).

Frågan är om det är höet eller provtagningsmetoderna som ger den skillnaden. Men lite läskigt att det kan slå så olika.

Fanns det preciserat i det du läst vilken/vilka "socker sorter" som man kan laka ur?

Hade de nån förklaring till hur sockerhalten kunde öka? Spjälkning av stärkelse eller cellulosa är det enda jag kan komma på, men det låter långsökt i mina öron. Om de inte har nån bra förklaring till det skulle jag vara ganska skeptiskt till analysresultaten, för vatten tillför ju knappast socker. Hur är analyserna gjorda och har de koll på reproducerbarheten?

Jag håller med dig om att det verkar ganska osannolikt.
Även om det skulle ske en spjälkning så borde väl det nybildade sockret ändå lösas i vattnet?
Sedan har jag läst om ngn studie där det inte blev så mkt bättre av att blötlägga höet. Det skiljer kanske beroende på hur pass mkt sockret är inbäddat i fibrerna och kanske också på hur det sedan analyseras.

Läst flera rapporter, den här har bara ett hö där det ökar, men den tar upp lite kring vad som ger de olika resultaten (typ av socker, typ av hö osv).

http://www.safergrass.org/pdf/SoakReport.pdf

% av någonting är ju oavsett mängd???
Fick du verkligen båda värdena?

Jag tänkte också så först men det måste bli olika beroende på om man räknar med vattnet eller inte.

AW
Jag vet inte vilket de menar dvs om det är % ts eller foder. Men kan man inte anta att det borde vara ts det är frågan om? Jag tror inte att det har stätt ngt om det i de % satser som jag har läst.

Det är per kg TS enligt www.johnthevet.com

Jag mailade, och jisses, mycket snabbt och mycket informativt svar! :bow: Men enligt honom, och han tycks ju onekligen ha koll, så är det 'dry matter', dvs TS. Han had elite andra frågor, om hur det analyserats och vad räknas som socker (dvs precis som Forest undrade, men som ju Eurofins inte riktigt svarade på)

% av någonting är ju oavsett mängd???
Fick du verkligen båda värdena?

Jag fick per kg TS, 101 gram/kg TS.

SIlaget har 52% TS, dvs per kg foder blir det 101*0,52 = 52,52 gram.
101 gram/kg TS = 10,1%
52,52 gram/kg foder = 5,25%

Är ju mer vatten per kilo foder, mer utspätt, därför siffran blir lägre. 1 kg foder består ju av nästan hälften vatten.

Men det är 10,1% siffran som ska användas lärde jag mig nyss, dvs per kilo TS.

Det är per kg TS enligt www.johnthevet.com

Jag mailade, och jisses, mycket snabbt och mycket informativt svar! :bow: Men enligt honom, och han tycks ju onekligen ha koll, så är det 'dry matter', dvs TS. Han had elite andra frågor, om hur det analyserats och vad räknas som socker (dvs precis som Forest undrade, men som ju Eurofins inte riktigt svarade på)

Jag mailade också till Eurofins när vi diskuterade sockeranalyser.
Jag är inte helt säker på det svar jag fick men förstår det som att om man gör en vanlig sockeranalys så är det alla vattenlösliga kolhydrater som kommer med dvs fruktan och lite annat. Man kan analysera sockret för ca 1000 kr.

men är alltså inte helt säker på att det är så de menar.

*kl*

Idag var det återbesök med skoning samt verkning för min kille och nu har vi fått order om att börja motionera. Korta skogspromenader till en början. Jag är så lycklig! :love:

Jo, faktiskt funderat på om man kan skicka utrikes, för att få 'rätt' saker analyserat för att kunna jämföra. Dock är väl haken att jag har just silage, som ju inte kan 'åka' hur länge som helst utan att det blir dåligt. Hö är ju inga problem, det kan ju vara påväg i en vecka utan problem, men silage är ju knivigare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar