Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Precis, du har fattat rätt

det som påpekats är att röntgen inte tillför hästen något.

Tvärtom kan det var skadligt om man åker innan anfallet hävs. Som bekant vill inte Strömsholm ha in dem innan det stabiliserats. men en nervös "distrikta" remitterar genast

Eegentligen sköts fång bäst av en duktig hovslagare för den kan se på hoven, hoven ljuger inte medan en röntgen bild inte säger lika mycket.

Eftersom det visat sig att alla hästars hovben inte är parallela med vägen från början så går det inte att säga EXAKT hur mycket det släppt - eller ens om det släppt om skillnaden är liten

Det går däremot att läsa i lamellerna av en ERFAREN hovis (dvs inte jag - har bara sett en fång som släppt hovbenet)

Problemet är bekant för få erfarana hovisar

Är hovisen erfaren så kan den tillsammans med hur hästen rör sig bättre - vara en bättre check på att det går åt rätt håll

jag tolkar denna brasklapp som possitiv för alla hästägare vars hästar har fång och som dagligen oroar sig för hur det skall gå. Dvs lita på hästen hur den mår

Sedan finns det tokskallar som inte följer rekommendationerna och tolkar mitt inlägg fel och ser att verkar hästen bra - så är det bar att hej och hå

Så är altså inte fallet

Utan som du påpekar

Avgörande är hästägaren

Senast ändrad:

Det är väl klart att det ska ingå i behandlingsplanen- efter den akuta fasen.

Röntgen ihop med övriga iakttagelser ger ju summan.

Det finns hästar som har både rotationer o sänkningar, men som inte visar på ngt större bekymmer. Det kan nog många här som röntgat sina intyga.

Inte ens på Strömsholm skiter man i att röntga- för att man ser det utanpå.
Man kan ha sina aningar, men det måste konstateras oxå.
Det låter mer som ngt som OL påstår.

Om man gör röntgenfynd på förändrat hovben långt långt efter fånget, kanske år senare- att man röntgar av ngn annan anledning, kan ju påvisa ATT den faktiskt inte var helt Ok. Något har bevisligen hänt, men att hästen har hög smärttröskel eller inte har brukats o belastats.

En häst som har för långa tår kan ju få en viss separation- lite anknäbbfot. Obetydlig belastningsfång. Så visst har en god verkning sin betydelse även för friska hästar.

Senast ändrad:

Jag tänker inte gå in i en djup diskussion om detta - då det är ett sidospår och jag vill inte ta fokus bort från de stackare som har hästar med gräsfång och allvarliga rotationer

Bara påpekar att om hästen har rotationer så synns det på lamellranden när man skor/verkar
- det är inget man upptäcker år senare först på röntgen

Nu går du för långt och hittar på.

Nej, men du tar åt dig. Notera det absolut första som står i inlägget, det står *KL*. Det är taget en svarsknapp i högen och knapplån, just för det är riktat allmänt och inte specifikt. Man kan fö byta ut OW mot PB eller KB eller vilken veterinär som helst som är i framkant på sitt område.

kl.

min ponny fick fång den 22 april i år.
fick fång ränder på hovarna vilket min hovslagare förklara för mig var att något har förändrats i hoven men inget hon haft ont av. (jag har ridit och hållt igång henne försiktigt hela sommaren eftersom hon gått som vanligt, inte märkt något alls på henne) Han kom ut igen och skodde henne för en vecka sen och sa att han kunde se att allt lagt sig till rätta igen. Alltså att det nya av hoven som växer ut, växer på rätt plats.
Kan det va så? Har inte gjort något speciellt med henne efter hon haft fång, bara blivit verkad en aning mer i tån men inte fått special skor eller liknande.

Jag tänker inte gå in i en djup diskussion om detta - då det är ett sidospår och jag vill inte ta fokus bort från de stackare som har hästar med gräsfång och allvarliga rotationer

Bara påpekar att om hästen har rotationer så synns det på lamellranden när man skor/verkar

Menar du verkligen att det syns i lamellranden på ett ganska tidigt stadium?
Det menar inte de två utbildade klinikhovslagare som ahr haft hand om min ponny.

Men de kanske inte får räknas som ngn man ska kunna lita på enligt dig. Du tycks ha utnämnt dig till den som ska styra diskussionerna här och vem som kan räknas som godkänd referens.

Och vad som ska diskuteras. Varför är belastningsfång ett sidospår? Det är inte alltid det startas endast av en ökad/ojämn belastning. Min ponnys anfall trodde två klinikveterinärer och hovslagare att det delvis kunde vara belastningsfång i kombination med ngn anna igångsättande faktor.

Ja men självklart, men samtidigt kanske man ändå vill vet hur stor rotation/sänkning hästen har eftersom det kan vara avgörande för vidare hantering varför röntgen torde ha ett värde.

Jag har varit med om ett par fångutredningar i studiesyfte, både på Strömsholm och Ultuna. Och röntgen användes just i detta syfte, men som sagt detta skedde inte i det akuta skedet.

KL
Jag vill röntga bara för att få något som inte är tyckande utan hårda fakta. Hästen kan faktiskt ha hög smärttröskel, jag vet ju inte omd et är så...
Om jag bestämmer mig för att ta bort hästen, tror jag det känns bättre med sådana fakta. Suck.
Sen blir jag inte klok på att olika vet o hovslagare säger olika saker, därför äe det fint att det finns detta forum, med fler infallsvinklar.

Kan man se att lamellerna släppt om man kollar hoven underifrån?

Ja men självklart, men samtidigt kanske man ändå vill vet hur stor rotation/sänkning hästen har eftersom det kan vara avgörande för vidare hantering varför röntgen torde ha ett värde.

Jag har varit med om ett par fångutredningar i studiesyfte, både på Strömsholm och Ultuna. Och röntgen användes just i detta syfte, men som sagt detta skedde inte i det akuta skedet.

De kan ju också ha breddad lamellrand utan att det syns rotationer/sänkningar på röntgen.

Menar du verkligen att det syns i lamellranden på ett ganska tidigt stadium?
nej det menar jag inte Axel tog upp ett fall som varit över ett år

Och vad som ska diskuteras. Varför är belastningsfång ett sidospår? Det är inte alltid det startas endast av en ökad/ojämn belastning. Min ponnys anfall trodde två klinikveterinärer och hovslagare att det delvis kunde vara belastningsfång i kombination med ngn anna igångsättande faktor.

Jag vill inte ge någon falskt hopp, jagvil linte att någon stackars fånghästägare skall dra för stora växlar och förledas att tro att deras häst inte har fång - som har det
Då gör jag hästarna en björntjänst

jag bara påpekar lite "fakta" i målet, sedan kan man ta till sig eller förkasta

Både klinikveterinär och klinikhovis har påpekat det faktum att det inte finns en referensbild att jämföra med när man skall tolka röntgenbildera

Dvs man har ingen bild före det sk. fånget, och eftersom det visat sig att vissa hästar inte har ett hovben som är parallellt med väggen i tån från början - trots att de inte haft fång - så kan man inte ha röntgenbilden som facit

det är bara det

jag skrev redan i det första inlägget att ibland tas itne fång på tillräckligt allvar
Ibalnd ställs diagnosen fång på felaktiga grunder

Men det krävs att man har en hovslagare man litar på. Jag trodde jag kunde lita på min. Han sa att min häst inte haft fång, för det syntes ingen breddning på lamellranden. Röntgen visade något annat.

Röntgen kan inte ljuga eller ta misstag på samma sätt som en hovslagare.

KL
Sen blir jag inte klok på att olika vet o hovslagare säger olika saker, därför äe det fint att det finns detta forum, med fler infallsvinklar.

Kan man se att lamellerna släppt om man kollar hoven underifrån?

Ja men jag vet inte efter exakt efter hur långtid

Coari har nämnt 5 veckor, men det har jag inte fått verifierat

Nej jag blir heller inte klok - jag tycker det är rent av skrämmande

Ulltuna och Strömsholm behandlar fång efter Strömsholmsmodellen - och det låter som om det är den enda vägen om man lyssnar på Strömsholm

Men utomlands finns andra sätt. Strömsholm säger barfota - men Kerkhart som är jättestora på hästskor i världen har en plastmodell med kil och stråltryckare som limmas på just för fång

Själv har mina tre senaste månader varit ett helvete i djungeln mellan åsikter och tvärsäkra påståenden som skrämt skiten ur mig, men som sedan av experterna visat sig helt i onödan

Jag skriver detta för det är verkligen en djungel

det finns inga allmänna riktilinjer, det finns lika många åsikter som det finns veterinärer och hovslagare. och jag har känt mig djävligt utelämnad.

Tills jag pratade med de som forskat på fång i Sverige som säger din häst har inte fång - fång är en sjukdom - din häst blir bra för fort

Samt att man kan inte gå på röntgenplåten allena

kl

Breddad lamellrand = förändring i hoven?

Hur lång tid efter ett fånganfall kan man se i lamellranden att det har hänt något i hoven?

Hur farligt är det med breddade lameller? Alltså hur påverkar det hästen?

Om vi pratar om en häst som har rejäla rotationer på en röntgenbild så skulle jag som du lite på plåten

Om man ser lindriga rotationer på en plåt, och inte ser några förändringar i hoven vare sig blödningar - guck ( det blri gult mellan lamellerna) eller en breddad lamellrand

skulle jag lita på den som har forskat på fång

kl

Breddad lamellrand = förändring i hoven?

Hur lång tid efter ett fånganfall kan man se i lamellranden att det har hänt något i hoven?

Breddad lamellrand = lamellerna har någon gång töjs ut/förlorat sin normala förbindelse med hovväggen.

Jag har flera gånger läst, olika källor, att breddad lamellrand = hovbenslägesförändring. Det kan jag ju dock av helt egen erfarenhet dementera. Tog upp just det med min hovslagare, som konstaterade just att breddade lameller = någon gång har den normala förbindelsen brutits, men att det kan bero på en rad saker. T ex på tok för långa tår kan ge breddad lamellrand.

Hur lång tid är en superbra fråga, jag vet inte. På Lillen så syntes det ingenting 10 dagar efter fånganfallets första, men syntes tydligt (inkl lamellrandsblödningar) 5 veckor efter fånganfallets första dag. På mitt kblsto syntes det i samma veva, men svårt säga om det synts tidigare, hon verkades 5 v efter anfallsdebut och då syntes lamellrandsbreddning.

Egentligen skulle någon som vet mer svara på detta, men på förekommen anledning så har jag diskuterat detta med de som har forskat på fång i Sverige

kl

Breddad lamellrand = förändring i hoven?Ja men den behöver inte vara permanent. Enligt uppgift skall då lamellerna vara av inte bara uttöjda

Hur lång tid efter ett fånganfall kan man se i lamellranden att det har hänt något i hoven?Se ovan - har ingen verifierad uppgift

Det gör nog väldigt ont, men hur mycket den visar är nog individullet

och också hur mycket som vuxit ned ovanför

Jag vill inte ge någon falskt hopp, jagvil linte att någon stackars fånghästägare skall dra för stora växlar och förledas att tro att deras häst inte har fång - som har det
Då gör jag hästarna en björntjänst

Vad har detta med röntgenbilder eller ej och diskussionerna i tråden att göra?

jag bara påpekar lite "fakta" i målet, sedan kan man ta till sig eller förkasta
naturligtvis kan man det. Det finns många som påpekar "fakta" i denna tråden.

Både klinikveterinär och klinikhovis har påpekat det faktum att det inte finns en referensbild att jämföra med när man skall tolka röntgenbildera
Det är ju inte ngn nyhet precis eller ngt som är okänt för den som sätter sig in i hur man röntgar en fånghäst. Det finns olika sätt att mäta olika avstånd i hoven och sedan jämföra med tabeller och andra uppgifter för att få en liten uppfattning om ev förändringar. Dessutom kan man jämföra röntgenbilder med de som är tagna vid ett tidigare tillfälle. Man kan tex se om det går tillbaka vid ett återbesök.

Dvs man har ingen bild före det sk. fånget, och eftersom det visat sig att vissa hästar inte har ett hovben som är parallellt med väggen i tån från början - trots att de inte haft fång - så kan man inte ha röntgenbilden som facit
Jag ser inte riktigt nackdelen med detta. hur pass vanligt är det att hovbenet inte är parallell med hovväggen av ngn annan anledning? Har du ngn siffra på det?

Ibalnd ställs diagnosen fång på felaktiga grunder

Menar du att antalet felaktiga diagnoser skulle bli fler om man röntgar?

Senast ändrad:

Om vi pratar om en häst som har rejäla rotationer på en röntgenbild så skulle jag som du lite på plåten

Om man ser lindriga rotationer på en plåt, och inte ser några förändringar i hoven vare sig blödningar - guck ( det blri gult mellan lamellerna) eller en breddad lamellrand

skulle jag lita på den som har forskat på fång

Det där tycker jag är lite intressant. Just som du skriver så finns det en 'normalvariation' mellan individ och individ vad gäller hovbenets vinkel mot hovväggen. Men som jag begripit det så när man mäter grader, så har man med den där normalvariationen i beräkningen?

Min N hade ju lindriga rotationer, ur akut fas (som var lindrig) för länge sedan, dock en kvarstående liten reaktion (markering) i trav på hårt underlag. Innan röntgen (samma besök alltså) så diskuterade de en typ av beslag. EFTER röntgen när de konstaterat de lindriga rotationerna, så ändrade de sig just pga röntgenbilderna, och hon fick en annan typ av beslag. Så uppenbarligen spelade där även en liten rotation, och efter akutfas (dvs förändringen var avstannad) roll för valet av beslag och behandling?

Hon röntgades inte i anslutning till de akuta anfallet, utan hon röntgades när hon inte blev riktigt 100% bra efter ett lindrigt anfall (dvs reagerade i trav på hårt underlag fortfarande, på gräs, i hagen etc u.a. i alla gångarter, samma sak på ridbaneunderlaget de hade på kliniken. Däremot i löpargången, med skorna ryckte så markerade hon. Ohalt med skor på, men det märktes i uppsutten trav även med skor på)

Det där tycker jag är lite intressant. Just som du skriver så finns det en 'normalvariation' mellan individ och individ vad gäller hovbenets vinkel mot hovväggen. Men som jag begripit det så när man mäter grader, så har man med den där normalvariationen i beräkningen?

Ja iofs

jag tror att hur man tolkar bilden beror nog på hur stor erfarnhet man har av dylika plåtar - liksom all diagnostik på röntgenplåtar

Mina plåtar har tolkats som måttlig sänkning + rotation --------lindrig rotation----------nada.
Det såg ut så på plåten av en annan anledning

jag upprepar bara det de sagt till mig och som Coari skrivit här.
Att rönttgen inte tillför något till Behandlingen

Andra som inte jobbar efter Strömsholmsmodellen kan tycka att det är en onödig utgift för en fånghästägare som redan har stora utgifter

men också som påpekats - det kräver en duktig och erfaren hovis

och det har jag påpekat - att det är en bristvara

Därför vågar jag bara lita på den som forskat på fång, innan jag vågade utelsuta det

När jag hade problem ringde jag runt till 5 av de mest ansedda hovisarna i Sverige

och fick 5 olika svar

Det tycker jag är skrämmande

En av de ansvariga veterinärerna för vidareutbildningan av hovisar på Ultuna sa att;
Ja det är ett lotteri - hur det går för dig beror helt på vem du väljer

Såhär med facit i hand

barfota hade inte varit bra för min

Inte traditionell fångskoning heller

tur att jag drog en vinstlott

Senast ändrad:

Det blir för många missförstånd mellan oss, så ser jag det mer som en risk att det blri fler om jag försöker räta ut dem

Men då jag pratat om min historia med andra mer kunniga om mig - så fick jag höra att hästar dömts ut av veterinär - i onödan

Men jag har ingen siffra på det

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar