Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Ta med försäkringsbrevet där står försäkringsnumret

Viktigt om du skall direktreglera

Ta det lugnt vid lastningen så går det bra :laugh:

Du har ju en nordis :)

Själva bilderna är inte dyra så jag tror du klarar dig med dina pengar, det tillkommer ngra avgifter, men kan inte tänka mig att de går åt

Vilken klinik där du bor?

Hoppsan insåg att det är idag :o

jag tänker på dig

Senast ändrad:

Slänger mig "glatt" in i tråden.. Ser helst att jag sluppit, men nu står jag med en underbar liten tös som enligt veterinärbesiktningen haft fångkänning för ca 8 månader sedan. Hon är en present, så jag får kämpa på och göra det bästa av det. Enligt uppgift var hon frisk, aldrig haft fång eller dylikt, men på besiktningen påpekade vet. ränder på alla hovarna, samt att hon gick med dubbelslag båda fram. Även tyckrte han att on hade breddad lamellrand.
Jag har ju aldrig haft en fångponny förut. Hon är jättefin i hullet, inte överviktig alls. Dock omusklad. Hon är 14 år, inte gjort så mkt i sitt liv.
Hon fick föl i november förra året. Undrar om fånget kan ha att göra med det? Stämmer rätt bra i tiden.. I våras då hon gick med fölis gick på ett dunderbete utan att få fång.. Större behov av näring då oxå.. Gått på magert bete sen avvnänjningen, men sista veckan innna jag tog henne blev det en ny hage med kraftigare bete. Tycks inte ha haft några problem med det.

Jag fick hem henne i onsdags, och släppte ihop henne med de andra hästarna, vilket inte alls gick, så hon fick gå ensam i grannhagen. Tog inte på nån munkorg, men NU har hon det då jag vet att hon haft fång. Behöver jag berätta att det var en ARG ponny jag släppte ut imorse?
Igårkväll tyckte jag att jag kände puls i båda fram, men jag tror de spruungit i hagen precis innan, hon fick lite sällskap nämligen igårkväll. Kan de få puls av att springa?
Är ju sjukt nervös nu över att inte "klara" sköta den lille tjejen på rätt sätt. Men jag inser att alla ni här i tråden är en riktigt guldgruva som sitter med massa kunskap!!
Bör nog vänja in henne på hö oxå, OM det inte skulle gå vägen..
Igår fick hon en massa då hon följde med till sjukhuset i släpet, inte såå bra, men det visste jag ju inte då.. Hört att ni blöter höet? Hur länge? Det har att göra med att sockret(en del av det iaf) i höet försvinner har jag hört?

Idag kommer hovis ut och ska titta på henne, ev får hon skor fram. Veterinären pratade om att det kanske kunde vara en ide`.

Vi röntgade inte, veterinären tyckte inte det fanns nån anledning, särskilt inte som hon var gratis om man säger. Så jag får avläsa henne. Hon travar o galopperar glatt i hagen, så jag tror inte hon har några direkta besvär. Hoppas det håller sig så bara!

Jag skulle faktiskt röntga ändå jag, om jag fattat inlägget rätt. Hon hade dubbelslående steg på besiktningen - när gjordes den?

Det påstås att ser man lamellrandsvidgning så är det ett tecken på att förbindelsen mellan hovvägg och lameller (?) släppt. Ofta översätts det med att lägesförändring förekommit. Nu är det inte alltid så, men.

Så om hon NU har dubbelslående steg så skulle jag ABSOLUT röntga. OM hon har en lägesförändring av hovbenet, och fortfarande symptom, så ska hon inte dundra i hage fritt, och man behöver anpassa verkning osv.

Så som sagt, jag skulle röntga för att se hur hovbenen eg ser ut, vilket jag anser man har nytta av både nu och för framtiden.

DU har fattat helt rätt ang höet, det blöts för att laka ut socker ja. Minst 30 min ska det ligga nedsänkt under vatten, sen slås vattnet bort, och med det en del av sockret. Om man vill kan man analysera sockerhalten i sitt hö, för att veta om man måste blöta eller ej (man kan ju blöta även lågsockerhö dock om man vill och få ner sockerhalten ännu mer).

Och ja, fånget kan ha samband med fölningen. Har inte tidigare ägare märkt några tecken på fång? Hon kan tyvärr ha fått ett NYTT fånganfall nu, om hon har ökade/nya symptom nu (dubbelslående steget t ex?) iom att hon fick kraftigare bete för en vecka sen, men då borde hon ha puls osv också?

Lycka till med henne och uppdatera gärna =)

Hon besiktigades igår. Det var då han tyckte hon gick med dubbelslag fram. Men hade inga andra symptom på att hon skulle ha ont. Rörde sig lätt och glatt i mjukt och på hårt underlag. Han hittade ingen puls, och verkade på det hela taget inte så oroad över läget. Tyckte mest att hon skulle hållas i den vikt hon har nu, samt arbetas, få muskler och hållas igång. Får se vad hovslagaren säger idag oxå..
Min lilla tjej, känns lite jobbigt faktiskt..
Hon besiktigades ju för att kunna försökras, då hon inte har varit det förut. Förra ägaren har inte märkt nån fång, men det är en verksamhet som inte har riktigt så jättebra koll på varje enskild häst.
Veterinären sade att en sån här liten lätt häst kan få en känning utan att visa några direkta symptom.

Senast ändrad:

Fast om hon dubbelslår nu, då var det ju troligen mer än en liten känning? Knepigt, för en känning för 8 mån sen borde inte ge dubbelslående steg nu, om det däremot finns en lägesförändring så skulle det ju kunna ge det. Men det borde vid det här laget synas även 'utanpå', på hovens nya utväxt..

Men då skulle jag absolut röntga faktiskt, för att se om hon har en hovbenssänkning/rotation. Eller om det dubbelslående steget beror på något annat. Hur ser hovarna ut rent generellt?

Hovarna är faktiskt MKT fina!! Syns inget annat än den lilla randen utanpå.. (ränderna)
Därför blev jag lite fövånad måste jag säga. Fångfötter brukar ju inte vara så fina..? De är ju randiga, och just nu rätt overkade men inga "kälkbackar"
eller så att tala om... Eller ser de mkt värre ut än jag tycker? Kanske är lite "blind"?

29063302.jpg

Och från sidan.. Golvet lutar kan jag säga..Kortet är ju inte taget för att visa hovarna, men kanske får man nån slags uppfattning av det hela..? Fångponnyerna på jobbet jag vhar sett har sett annorlunda ut på fötterna..

29063308.jpg

Kan tillägga, att såvitt jag vet är hon verkad 1 gång på hela sommaren..jag TROR att hovis verkade henne då.. Som sagt, bara haft henne sen i onsdags, men hon har stått på mitt jobb.

Senast ändrad:

Lång i bak, men nej håller helt med dig om att det inte ser ut som 'fångfötter', dvs som om hon haft rotation/sänkning och man inte verkat utefter det.

Gör det ju än knepigare med det där dubbelslående steget?

OBS Det finns något som heter förlossningsfång

OM det är så - så har du ett helt annat läge dvs slipper fångest ang gräs

PÅ samma sätt som många i tråden har rålat ut för att deras distrikta tagit alldeles för lätt på fång
Så förekommer det att det ropas varg i onödan

Hellre det säkra före det osäkra dock!!!!

Men skaffa fakta från andra än här på nätet. :crazy:
Folk uttalar sig om sådant de iten riktigt har koll på

Självhar jag talat med både Micke Berg och Owe Wattle som varit dem som forskat om fång

Coari har skrivit i ett annat sammanhang om detta med röntgen att det inte tillför HÄSTEN något.

Ovan nämnda Herrar var av samma åsikt.

detta för att det är dyrt för hästägaernoch att det faktistk inte finns någon referensbild :idea: så den där plåten behöver inte säga något

Jag talade nyligen också med MT som sa att alla häsar har inte hovebenet parallellt med väggen från början

Ovanstående höll med

Vad som är viktigt är hästens symptom

Dubbelslående steg kan man ha av flera orsaker

En häst som är sjuk och stapplig har puls och är svullen, den har fång och det skall tas på största allvar

Men mig drog de i örat och sa att när hovbenet släpper går lammellerna av.

Bara en breddad lamellrand är inte säkert att hovbenet släppt

och så sa de en fångrand är SLÄT - de skall iten förväxlas med foderränder

Fångränder har bredare avstånd i trakten än framtill, foderränder har det inte
det tar ca ett år för hoven att växa ned, då skulle den nu om det är en fånrand . vara nästan ända nere.
................................

Du hör - experter dvs veterinärer är inte ense

Och inte vi här

ta hjälp av en expert

Senast ändrad:

Din häst är din häst och den gör du som du vill med

Men jag fattar inte att du uttalar dig så vitt och brett om saker du inte har koll på

När du postar så mycket tror folk att du har koll

det du skrivit ovan har du inte koll på

Fan jag som har bättre utbildning än dig vad gäller hovar -drar mig för att säga för mycket, för jag tycker jag kan för lite för att leka expert på buke

det går inte att uttala sig om dessa bilder då man inte ser ringarna i traktdelen

och ävenom det gick så skulle jag inte ta det på mitt ansvar...

Senast ändrad:

Din häst är din häst och den gör du som du vill med

Men jag fattar inte att du uttalar dig så vitt och brett om saker du inte har koll på

När du postar så mycket tror folk att du har koll

det du skrivit ovan har du inte koll på

Fan jag som har bättre utbildning än dig vad gäller hovar -drar mig för att säga för mycket, för jag tycker jag kan för lite för att leka expert på buke

det går inte att uttala sig om dessa bilder då man inte ser ringarna i traktdelen

och ävenom det gick så skulle jag inte ta det på mitt ansvar...

Jag har inte uttalat mig om hästen har fångringar eller foderringar. Inte om den har fång eller ej. Jag har talat om att jag om det var min häst skulle vilja röntga, och varför. Jag har också hållit med TS om att nej hästen ser inte ut att ha de fånghovar man brukar se om den har rotationer, och man inte med verkning korrigerat efter den nya utväxten. Vilket gör det knepigt med det dubbelslående steget.

Jag har ingenstans sagt att hästen har eller inte har fång, jag har inte sagt ett ljud om fångringar eller ej, och jag har heller inte sagt att dubbelslående steg definitivt beror på fång, tvärtom har jag sagt att det dubbelslående steget kan bero på annat, och det skulle vara bra att veta.

Jag har sagt vad JAG skulle göra/tänka om det var MIN häst. Jag har ingenstans sagt att inläggsskrivaren SKA göra si eller så, eller att inläggsskrivarens häst har ditt eller datt åkomma/sjukdom.

Så, vad är det du ylar om egentligen? Att jag talar om vad jag personligen skulle gjort? Kan du inte tolerera det är jag rädd du är på fel forum.

KL
Existerar det ngt som belastningsfång?
Isf, vad är skillnaden mot "fruktanfång"?
I mitt fall kan jag avläsa av de två anfall hästen har haft att det vid bägge tillfällena varit både foderbyte, men i ena fallet oerhört knöggligt underlag, och i det andra tappad sko på knöggligt grusunderlag. Så jag vet inte vad jag ska tro.

Jodå, belastningsfång finns. Fast då brukar det vara om hästen t ex skadat ett ben svårt, och överanstränger/överbelastar det andra. Om det kan utlösas av knöligt underlag vet jag faktiskt inte.

Dum fråga kanske, men det var just fång vid det knöliga underlaget? Inte frågat som kritik/ifrågasättande, utan av ren nyfikenhet. Min L fick ju sulläderinflammation av knöligt underlag (påfrusen lera). Vet att jag skrivit det innan och tänkte på det då, att om det inte varit mitt i vintern osv, så hade det varit himla svårt rent symptommässigt skilja från fång. (Frågade i en hovslagartråd hur man säkert kunde veta skillnaden om båda är lika troliga, men fick tyvärr inget svar). Vi kunde ju inte helt utesluta fång där och då, även om det var den mindre troliga diagnosen, men det visade sig ju ganska snart efter att det inte var fång. Men om han skulle fått samma sak sommartid på bete, har jag funderat mycket hur man kan skilja dem åt, därav nyfikenheten =)

*kl*

Nu är vi tillbaka från röntgen och allt har gått jättebra, lastning, röntgen och resultaten har varit positiva.

Den här kliniken som är kända för att vara bra på fånghästar tycker inte att Puttes fall är speciellt allvarligt.

Han ska från idag vara utan sina 3 påsar butta om dagen och göra återbesök på torsdag för verkning och skoning. Efter det om allt går bra, får vi förhoppningsvis ta små promenader i skogen. Dels för att han måste gå ner men också för att se hur han fungerar. Just nu rör han sig obehindrat i skritt och markerar mycket lite i trav.

Om någon är nyfiken lägger jag upp bilderna här nedan, det är exakt 6 veckor sedan verkning.

29066962.jpg

29066963.jpg

Jag fick se andra plåtar också, på hästar vars hovar var betydligt mer deformerade men som de fått ordning på. Då kändes det lite bättre, det kan nog finnas hopp för min kära :)

Det är ganska intressant egentligen, för min hästs fång kom också smygande i samband med att det var knöligt i hagen och det var ju likadant för BM's haflinger med.

Belastningsfång brukar vara som Alexandra beskrev det och det är inte många som har trott på den teorin när jag har frågat. Men det var en faktisk (minns nu inte vem av alla hovslagare och veterinärer jag har pratat med tyvärr), som trodde att det kunde spela in och kanske vara någon sorts belastningsfång.

Annars är det enda jag kan gissa på i mitt fall nog silaget som han blev väldigt lös i magen av.

Jag hade nog också röntgat. Mest för att det är så skönt och tryggt att veta exakt hur det ligger till. Antingen får man possitivt svar och kan dra en lättnadens suck annars får man ett negativt svar och vet då bättre vad som behöver göras. Röntgar man inte kan man gå o fundera hur länge som helst på om det är något fel. Dessutom är det ju ganska enkelt och inte så dyrt om det bara är en engångsgrej.

Jag tror att de flesta som läser på detta forum själva kan och vill bedöma vilka de ska tro på.

Du skrev i ett tidigare inlägg här i tråden idag en uppmaning till alla som läser kanske framförallt denna tråd (min egen tolkning) att inte lita på de råd som ges utan att i stället ringa till landets experter på området.

Jag håller inte med dig om att alla som skriver här saknar kunskap i ämnet. Själv har jag mkt klart för mig vilka råd jag ska följa och vilka som kanske är mer tveksamma. Men eftersom detta är ett forum där alla skriver anonymt så väljer jag att behålla den insikten för mig själv. Det kanske alla borde göra? Det står klart och tydligt i forumreglerna hur man ska bete sig vid diskussionerna i trådarna. Det kanske kan vara nyttigt för alla att friska upp dessa med jämna mellanrum.

Nu kan ju inte alla ringa till Micke eller Owe, undrar om de hade uppskattat det. :crazy:

*KL*

Att hänvisa till t ex O.W, utan att ha diskuterat det med honom så att säga direkt, blir ofta knepigt med. Jag har läst en rad artiklar där han citeras/uttalas sig. Och om det beror på hur frågan ställs, om han blivit felciterad etc går ju inte att säga, men jag har läst råd/åsikter som ska komma från honom, som är stick i stäv med vad han öga mo öga sagt - och gjort.

T ex ang röntgen. Jag vet varifrån det är citerat att det hjälper inte hästen alls, det är mest för hästägarnas skull. I samma artikel finns också ett uttalande om att Obelgraden säger det mesta om vad hovbenet pysslar med (fast inte med de orden).

Att obelgraden inte har med hovbenets läge att göra har jag insett av egen erfarenhet, men vad gäller röntgen, så felciterad eller icke, så OW har röntgat mitt fångsto när det begav sig. Inte för jag ville veta (jag kunde nada om fördelarna med det då, mitt första klinikbesöket ever och jag mest bara sa 'ja' och var nervös *s*) utan för att han ville se om det fanns rotation/sänkning.

Och jag har ju 'pratat' med honom mailledes nu om ponnyn, och även då har han uttryckt åsikter för röntgen.

Jag vet att har uttalat sig med skepsis och tveksamhet ang silage till fånghäst. Samtidigt som han inte hade några protester mot att fångstoet stod på silage, och nu mailledes som sagt mest bara gratulerat till att bytet till silage fick ner sockerhalten och sån fin effekt på fettdepåerna.

Så, jag tror man ska akta sig mycket både för att hävda att han sagt/tycker via vad man läst i en artikel författad av annan, och även översätta råd man fårr 'irl' alltför generellt. Dvs tycka 'OW ansåg om min häst att..' istället för 'OW anser att vid ditt så ska det alltid vara datt'. Den erfarenhet jag personligen har av honom är att han förvisso har åsikter (tack och lov, jobbigt med en vet som inte haft det), men han har också det jag haft med honom att göra (haft honom för annat än fång med) har en mycket stor förmåga att även se från fall till fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 639
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar