Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Jag tänkte också på det. För det känns även som att de där blåa tunnarna kan få ganska vassa kanter när man såger av dom. Jag vet även att min sambo har försökt få tag på såna innan till annat ändamål och det visade sig inte vara helt billigt.

Min tanke är först och främst att ha i grushagen. Men tänkte då att man kanske får borra små hål även i botten för att undvika att det kommer att stå vatten i den.

Jag har inte läst länken så noga än. Men finns det någon idé med att de har gjort kanterna så höga?

Vi köpte en gammal hästtransport i våras, när vi upptäckte att det skulle bli MÅNGA turer till vet, hovis, etc etc. Den behövde fixas till lite, och det är det jag bl.a. har hållit på med på min semester i år :). Slipat, målat, tvättat etc. Den börjar bli rättså fin, men lite finns det kvar att göra fortfarande!

Jo, en sådan jag hade tänkt bygga, dock var jag lite bekymrad över vad metall gör med hästtänder i långa loppet, måste ju ha betydligt 'tätare' nät 'n det.

Men provar nog med tunna + platta, mindre snickerier = större risk jag får tummen ur när det enda jag behöver göra är såga och borra och klart :angel:

Misstänkte att det var ngn hake i det hela, det verkade som en helt perfekt lösning. :cry: Jag tyckte det verkade bra med kompostnät. Men jag tycker att man bör se om färgen/plasten försvinner.
Men om man nu ska göra det i trä så måste man få ihop delarna på ngt sätt. Hur då? Det känns inte optimalt att spika. Det kanske finns ngn spalje i plast med större hål än de pyttehål jag har sett? Fast då kan hon få i sig små plast bitar i stället.:crazy:

Ursäkta - bry er inte om mig det är bara som jag är hysterisk mot att lämna hästar med ngt som kan vara farligt.

Nej, du måste inte spika om du gör det som den slow feedern i videon, och som en i det andra forumet gjort en kopia. H*n tog en plywoodskiva, sågade rund, och sågade sen ut hål i den, så det blev samma utseende som på plastskivan som är på orginalet.

Dvs inte galler, utan skiva med äthål, då blir det inga spikar/skruvar. För där håller jag helt med, blir ju en skaderisk annars.

Om man har en häst som inte äter för fort med t ex kompostgaller så är jag inte rädd för tänderna dock, men just för Lillen kommer jag ju behöva mindre nät än så, och då blir det ju tyvärr automatiskt tänder mot metall en hel del.

Nej, du måste inte spika om du gör det som den slow feedern i videon, och som en i det andra forumet gjort en kopia. H*n tog en plywoodskiva, sågade rund, och sågade sen ut hål i den, så det blev samma utseende som på plastskivan som är på orginalet.

OK jag är med. Det kan jag nog också fixa. Jag behöver nog också länken om jag ska kunna förstå hur skivan ska bli kvar på plats i lådan.

Jag tänkte också på det. För det känns även som att de där blåa tunnarna kan få ganska vassa kanter när man såger av dom. Jag vet även att min sambo har försökt få tag på såna innan till annat ändamål och det visade sig inte vara helt billigt.

Min tanke är först och främst att ha i grushagen. Men tänkte då att man kanske får borra små hål även i botten för att undvika att det kommer att stå vatten i den.

Jag har inte läst länken så noga än. Men finns det någon idé med att de har gjort kanterna så höga?

Kanterna går iofs att putsa så blir de inte vassa, men jag hade tänkt sätta någon form av gummilist kring dem, om det blir tunn-alternativet. Dock, ska prova med balja först, syns skära sönder en tunna om det inte fungerar, men om det krävs lite mindre diameter.

Tror enda anledningen till höga kanter är att kunna fylla i mycket hö faktiskt?

Ha, jag har byggt en, fast en fyrkantig. Tog 30 minuter, och hade tagit betydligt kortare om jag hade mätt först och sågat sen, och inte sågat på frihand och fått såga femtioelva ggr.

Inte satt fast 'locket' än, men ska strax prova på ponnyn =)

Tips: Det var DUMT ta en behållare med smalare botten än öppning.. note to self..

OK jag är med. Det kan jag nog också fixa. Jag behöver nog också länken om jag ska kunna förstå hur skivan ska bli kvar på plats i lådan.

Trodde jag skickat länken till dig, men måste glömt det, var så många som ville ha. Skickad nu. Där ser du fastsättningen med, om du har tunna - elastiskt rep från botten på tunnan till undersidan av skivan. Det borde gå att komma på något smartare dock, typ en öppningsbar 'kant' på insidan eller så.

Kul! Får se vad "försökskaninen" tycker :D! Jag har en känsla av att min kommer att bli irriterad, i alla fall till en början. Försökte med hönät till henne en gång, och hon verkade närmast förbannad på att maten "satt fast"...:crazy:

Så var Lillen med, första dygnet, skitarg för maten inte 'kom ut' som han ville. Sen vande han sig. Nöden har ju ingen lag tyvärr. Får se vad han tycker om den här, jag ändrade mig och sågade några flera hål, så ska strax gå ut. Den svarta baljan är hans 'matbalja' han haft tidigare. Första gången jag kom med den kastade han sig in i väggen, och åt inte på hela natten, så vi får se vad han tycker om den här :angel: Är han tveksam får jag muta med goooodsilage från fullblodet. Det är lika gott som kraftfoder i Lillens värld.

*KL*

Här kommer lite bilder.

Tips 1 - ta en balja/tunna/låda/whatever som inte är markant smalare i botten, det blir väldigt opraktiskt nämligen. Insåg jag. Senare ;)

Tips 2 - Såga inte på frihand, det tar sjukt lång tid. Såg heller inte på frihand efter lådans öppning om den är smalare i botten :angel:

Tips 3 - förankra plattan rejält, helst nog i alla fyra hörnen..

Det är en prototyp, och jag har som sagt redan stött på en del nackdelar, så kommer utan tvekan göra en ny senare, då med en rund balja som har samma diameter i botten som upptill. Kommer ev göra hålen annorlunda med. Stor nackdel med den här är att det blir 'fritt' kring kanterna när det är fyllt med silage. Jag lär också göra en bättre/enklare förankring då man inte ska underskatta kraften som blir när en ponnymule drar i en tuss silage som sitter ihop med resten under.. (Silaget är mkt 'trassligt', jättesvår ens för mig få loss bara en bit, man får lätt en jättetuss. En fördel i mkt, men inte för att hålla plattan nere.

Nästa modell ska det bli bättre finish på *vissel*, men ska se hur den här fungerar/inte fungerar först - hur fort maten försvinner. Det går nog ganska fort nu i början tack vare fritt i kanterna, men borde gå långsammare sen. Kanske. Hoppas jag ;)

https://sakerlagring.telia.se/user/share.aspx?id=c09f590a-102b-4fc8-a960-87e125bfa73f

Nu ska jag städa köket..
Bilderna:

haha, stackars lillen får leka testhäst :D

Jag hoppas det fungerar bra så du kan få slappna av lite vad gäller foder"problemen" med Lillen!! :bump:

Och bilder är ett måste :bump:

Edit: Såg ditt inlägg nu! Duktig ponny :bump: Och duktig Alexandra :bow:

Senast ändrad:

Det där såg väl rätt så bra ut :)! Hur gick det när du surrade annorlunda andra gången - satt plattan kvar där den skulle då?

Ja, iaf den stund jag stod och kollade. Återstår att se i längden. Ska senare, för nästa modell, fästa bättre i boxväggen med, nu sitter det bara med ett hösnöre, men i en något mer uppdaterad version tänkte jag dra vattenslang runt och ut genom boxväggen och fästa, så det sitter stadigare.

Men ska se bristerna i den här först, och hur fort/sakta han äter, så jag vet om jag ska modifiera hålen på nästa. Har gott om både baljor och plywood tack och lov, så bara leka vidare närhelst andan faller på =)

Gjort alla som de minsta på den andra nu, och en rund version som är tät i kanterna. Blev nyss klar, fan jag & Martin Timell alltså *s*

Bilder kommer, ska ut och prova den nu.

Lite spinoff, men när jag kom släpandes med plywood och grejer och började såg i köket, så långt innan man såg vad det skulle vara kom mamma förbi, kastade EN blick och sa 'Vad ska du göra, säkert någon djävulsk anordning att plåga Lillen med?'. Jag förstååår inte hur hon kunde räkna ut det :angel:

(För protokollet - mamma är fullt medveten om behovet av att han går ner i vikt, inte äter för mkt osv, så hon tycker inte den är djävulsk egentligen, men brukar föra Lillens talan i sådana lägen)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 639
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022