Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Nej, det var ju det vi konstaterade på återbesöket, att han är ännu lite bättre än för en månad sedan, men det har inte avklingat så att han är symptomfri. Han stapplade ju i vändningarna på kliniken, även fast han då var pulsfri (tredje dagen utan butta).

Och jo, vet frågan är omöjlig svara på, men är ju det valet jag måste försöka göra - pest eller kolera - magen eller fånget :crazy: Vad som kan hända om magen tokpajar vet jag, fast vet inte riktigt vad som kan hända om fånget blir värre, dvs att det går åt fel håll i några dagar till. Det gör det svårt att välja.

Ska bara smälta maten lite ska jag gå och slänga ut fbl och kolla igen, försöker med ren tankekraft få det att endera ligga normala högar i boxen eller finnas pulsfria ben - eller för den delen gärna båda två..

Din fråga går ju inte att svara på och dessutom borde veterinären svara dig i stället för ngn på ett forum.
Men vi kan ju alltid diskutera det så så här tänker jag men ta det för vad det är, vet att du nog gör det men kanske inte alla andra.

Jag tror att det har gått för lång tid nu för att höra ihop med klinikbesöket.
Jag är kanske inte riktigt med men är det samma hö som han ätit hela tiden - bytte du inte till silage? jag menar att det kan ju vara höet som innehåller för mkt socker (eller fruktaner). Äter han av halmen?
Om han gör det så är en variant att byta till enbart lusern och halm för att hålla socker och därmed Gi värdet så lågt som möjligt. Jag inser nu att alla andra som läser detta kommer att skrika foderbyten - livsfarligt - jag menar att massor av farliga kolhydrater kan vara värre.

Jag vet inte om jag hade gett butta i detta läget. men om det är på veterinärens inrådan så.. Men du kanske kan vänta tills du fått tag i veterinären.

Inget bra svar - jag vet.

Hoppas att det blir bra - jag hatar denna sjukdom och den maktlöshet man känner när man måste chansa på vilken lösning som är minst dålig!!

Nej, givetvis går det inte säga ett 'du ska göra så'. Vilket är viktigt att poängtera för andra som läser tråden. Jag mest tänker högt, men tar gärna emot hur andra skulle resonerat etc. Behandlande veterinär når jag ju tyvärr inte förrän på måndag, kan alltid ringa DV dock, men lika svårt för dem säga varken bu eller bä, det är ju pest eller kolera hur man än väljer. Klinikvet är eg den enda som kan ha en mer uttalad åsikt, baserat på hur hon bedömde honom i tisdags.

Ja, jag tycker också att 4 dygn - med tilltagande puls, hade den börjat vända neråt och klinga av hade det ju varit en annan sak - är väl lång tid, samtidigt har jag eg ingen aning hur länge efter som är rimligt.

Det är samma hö som han fått senaste två veckorna (?? eller nåt, svårt minnas exakt utan att leta fram exakt dag) ja, blev ju tyvärr ett byte mellan hö och hö där.

Jag har blandat i uppskattningsvis ½ kg silage/dygn i höet, har förtorkat silaget med så det ska vara mer likartad TS. På ett sätt vill jag blanda in mer, jag är INTE säker på att höet inte är en stor bov, dels pga av socker, dels för jag är rädd hur det mår hygieniskt. Det märks ingenting utanpå, men det har varit djävulsk luftfuktighet (åsk-kvavt) flera dagar och jag har fått kasta 2 balar som inte var okej. Så det KAN (men behöver inte) vara något otrevligt på G i de andra balarna med =/ Samtidigt så ett foderbyte 'på' en redan störd mage känns ju milt sagt sådär. Fan, pest eller kolera, pest eller kolera hela tiden, och på rena gissningsgrunder. Han äter fortfarande inte mer än max ½ kg halm tyvärr, mellan 0 - ½ kg =/

Var ner och mockade igen nyss, 1 normal hög, 1 blöt men med bollar och resten komockor. Grepens skaft gick av dessutom, jättekul :crazy:

Pulsar oförändrat osv. Inte bestämt mig än om jag ska tippa i butta i nattmaten eller ej...

Kl.

Ännu en uppdatering från mig och Thyra:

Var igår fredag på återbesök till kliniken, då sju veckor efter att jag upptäckte fånganfallet. Förra besöket på klinik ordinerades fem veckors boxvila förutom de två som hon då redan hade stått inne. Inga tydliga röntgenförändringar. Efter blodprov konstaterades EMS.

Igår var hon verkligen helt symptomfri trots väldigt lång resa till kliniken. Skrittade och travade bra, vände bra, ingen puls eller värme o.s.v.

Klinikens hovslagare, som för övrigt är heelt fantastisk :bow:, skodde henne. Hon har varit jobbig att sko hos tidigare ägare, behövt ge lugnande. Hos mig har det fungerat så länge hovslagaren varit lugn och vettig. Thyra är inte direkt som andra barn:cool:, hon behöver en mycket lugn och trygg hand i alla situationer.

Redan innan hovslagaren hade lyft en hov sa han bara, "Att bli skodd är inte den här hästens favoritsysselsättning va?" Jag berättade hur hon funkade och då nickade han bara och sa att det kändes så. Hon hade hela tiden stått helt lugnt och inte givit sken av att kunna bråka, trots det sa han sådär. Hon uppförde sig verkligen som en pärla lilla Myran. Försökte väga lite bakåt ett par gånger men ingen panik alls. Vill ta hem hovslagaren!!:D Han småpratade lugnt hela tiden, ingen stress och absolut ingen nervositet.

Nåja, förutom underbart fina hovar så fick vi med oss förhållningsorder om igångsättning. Först hage, sedan bara skritt, sedan jättekorta travsnuttar rakt fram på bra underlag o.s.v. Självklart långsamt och hela tiden med lyhördhet så att man går tillbaka till minimum om hon blir det minsta sämre.

Känns så underbart! Idag har hon fått va ute (inte hela dagen dock ännu) i sandhage och pulsen har inte återvänt, peppar peppar!

Hovslagaren tipsade om ett foder, eller tillskott, för fånghästar och hästar med just EMS t.ex. Fodret hette "Formula 4 Feet". Han sa att den kontakt han hade haft med fodret varit väldigt positiv med goda resultat. Någon med erfarenhet av Formula 4 Feet? Då jag läste på nätet lät det mycket bra näringsmässigt, men men. Foder är en djungel enligt mig:crazy:

Ida och Thyra

Tack ska du ha!

Usch, satt just och läste ikapp i tråden så jag är nu uppdaterad om din situation. Låter verkligen inte kul alls!

Är butta det enda du kan ge honom i medicinväg, jag menar har du provat något annat om det skulle fungera bättre med hans mage än butta?

Klinikbesöket är säkert en stor bov i dramat men 4 dygn börjar kännas lite länge kanske. Tycker kanske att pulsen borde ha avklingat lite om klinikbesöket varit enda orsaken. Å andra sidan är det ju så svårt att säga vad som triggar igång återfall..

Hur har han fungerat på butta tidigare? Är det möjligt att prova?

Hur sitter gipset? Är hela sulan ingipsad kanske t om med höjd trakt så skulle jag tro att pulsen beror på det. Sulan framför strålspetsen ska inte belastas på fånghästar.

Då det gäller magen skulle jag ge enbart hö , d v s öka högivan och inte ge något annat till magen stabiliseras. Är du rädd för sockret så blötlägg höet. Ge någon mag-tarmbalans också. Strunta i din rädsla för proteinbrist just nu och rädda magen i stället. ( Han kanske får ett proteinöverskott nu med all luzern därav diarrén?:angel: )

SOm jag skrev tidigare så är det vanligt gips som stöd för sulan, och plastgips (dynacast) ytterst. Ingen höjd trakt eller liknande. Och han är märkbart bekvämare med gipset än utan som sagt.

Höet blöts redan, det har det gjort hela tiden. Han får bakjäst, det har faktiskt fungerat bättre än magtarmbalans, det fick han innan (redan innan fånganfallet till och med).

Han får inget proteinöverskott som är diarreutlösande, skulle han reagera på proteinöverskott skulle han ha trillat av pinnen i vintras. Så något annat stör magen nu, jag vet faktiskt inte vad säkert. Jag kan komma med sådär tio teorier - alla lika troliga. Men det är ju bara gissningar dessvärre, omöjligt veta vilket eller vilka som spelar in =/

Tack ska du ha!

Usch, satt just och läste ikapp i tråden så jag är nu uppdaterad om din situation. Låter verkligen inte kul alls!

Är butta det enda du kan ge honom i medicinväg, jag menar har du provat något annat om det skulle fungera bättre med hans mage än butta?

Klinikbesöket är säkert en stor bov i dramat men 4 dygn börjar kännas lite länge kanske. Tycker kanske att pulsen borde ha avklingat lite om klinikbesöket varit enda orsaken. Å andra sidan är det ju så svårt att säga vad som triggar igång återfall..

Hur har han fungerat på butta tidigare? Är det möjligt att prova?

Hur han fungerat på butta innan, så DV skrev ju ut butta i det akuta skedet. Magen flippade ur. Buttan sattes ut och han fick metacam. Magen funkade, men han fick inte någon effekt att tala om på metacamet tyvärr. Klinikvet skrev ut quadrisol, som dessvärre inte gick få tag på från ngt jäkla apotek i nejden. Så i samråd med klinikvet beslöt vi att prova med butta igen. Magen bråkade inledningsvis och det var på håret att jag skulle få ställa honom på klinik så de kunde ge i blodet. Men sen stabiliserade det sig. Sen har det faktiskt, peppar peppar, fungerat bra på butta, magen har funkat. Och han har svarat jättefint på buttan på senheten, pulsfri och sval osv.

Dock började magen slira igen litegrann, pyttelite i slutet av buttakur nummer fyrtioelva (han har ju tyvärr inte kunnat tas av medicineringen på 5 v), jag lyckades bromsa det lite, och buttan sattes ut och det verkade gå bra. Dock har magen slirat vidare, och går (gått) åt fel håll även nu utan butta. Varför vet jag inte, kan som sagt komma med tio teorier, alla lika troliga, men ingen aning vilken/vilka som spelar in och ej.

Så känns ju lite risky sätta in buttan igen. Även om han senaste veckorna fungera bra på butta, så reagerade han i början, och att lägga på det på en stör mage är ju en ökad risk.

Hans mage reagerar på för lite TS med, vilket han ju fått hela tiden sen han fått fång, och fortfarande får, vilket inte hjälper upp det hela. Samtidigt så att öka på höet rejält är en chansning det med, då jag har en krypande känsla av att det förbannade höet har en nyckelroll i hur han mår just nu :crazy:

Nä, känns sådär. Han får ju mer hö nu, jag har ju ökat TS (så han får mer MJ med, tyvärr) men kommer inte ifrån känslan av att jag kanske skjuter mig i foten och förvärrar det som redan är illa. Samtidigt så ha en störd mage på för lite TS är ju också att skjuta sig själv i foten. Alt är att så fort som möjligt byta över till silage. Då slipper jag oroa mig för sockerhalt och för ev hygienisk instabilitet pga väder och vind. Risken med det vet vi ju dock alla..

Jag satte in buttan igen nyss för övrigt, pulsen bultade i BF och han har legat sen jag var ner sist (men stod när jag kom, men syntes på honom och boxen att han legat ner X tid sen jag var där sist).. Att han legat behöver i sig inte betyda ett smack, han kanske var lite trött, men det är länge sen han låg mellan de två täta fodringarna på kvällen (20 och sen 22 - 23)

Senast ändrad:

Jag hade inte hört talas om att gips i hovarna skulle vara bra för en fånghäst förrän förra sommaren när lil-sis skrev att hennes häst fått det. :confused:

Har ni varit på samma klinik?

Vill minnas att det var efter gipsningen som lil-sis häst blev så dålig att hon måste avlivas. :cry:

Vet inte om det är samma klinik, men det är oavsett inte samma hovslagare.

Jag är fullt nöjd med gipsningen. Hovslagaren förklarade precis vad han ville uppnå, tidigare erfarenheter av samma sätt och jag köper fullt ut tanken och´testade det gärna.

När ponnyn omedelbart efter gipsning rörde sig betydligt piggare/mer energiskt, även om han vände lika som innan så bekräftade det bara.

Och han är fortfarande betydlig mer bekväm nu med gips än han var innan utan gips.

Det räcker för mig. Det är tredje gången du uttrycker din åsikt om gipsningen nu, och du har all rätt att ha den, men det börjar bli lite tjatigt nu, vi kommer liksom ingenstans? Du tycker det är av ondo han är gipsad, jag ser på hästen och han trivs med sina gips så är jag nöjd och ser det som av godo.

Senast ändrad:

JAg förstår din oro. Min svärmor fick ju avliva sin shettis pga förstörd mage av buttabehandling, fast hon behandlade å andra sidan varje gång han inte kunde gå själv utan vetkontakt.
Han släpptes ut på bete direkt från klinikbesök och herregud vad ont hanhade.
Jag förstår också problemet med för lite TS, du måste ju helt enkelt ge honom minimigiva. Håller tummarna att det vänder snart. Så fin liten ponny så:)
Att många säger åt dig att inte ge silage det förstår jag inte, det gör ju ingen skillnad förutom kvaliten iom att du beställt exakt det du vill ha men å andra sidan har de inte bott i Uppland kanske? Jag hade samma problem med höet, så det blev silage där med.
Du har ju full koll på vad han äter iom analysen så fortsätt du med det så hoppas vi att provet kan ge dig svar och en fortsatt väg att gå.

Apropå de påhopp du fått med V och Lilla Blås utsläpp i hage.
JAg har alltid i samråd med vet granskat möjlighet att släppa i hage. Hellre hage och en häst som är lugn än en som är galen inne eller pajar magen.
Så det är ju en kalkylerad risk och Lilla Blå hade antagligen inte fixat den skadan iaf och Vision blev ju inte sämre pga det.

Senast ändrad:

Min gipsades också båda fram, och vi har definitivt inte samma klinik. Inga problem med gips, tvärtom. Pållan verkade må bra med det på.

*KL*

Pulsfri idag på morgonen (han fick ju butta igår kväll för de som missat det), skönt. Magen är bättre, får återkomma med närmare besked ang hur mycket bättre när jag lyckats laga grepen hjälpligt för att mocka. Men de bollar jag såg var just bollar. Innan nu senaste tiden har han förvisso varit renlig (eller mest stått på samma ställe kanske) och det har varit en stor 'fläck' med gegg där. Mkt lättmockat, men det här är mer normalt toabeteende vilket ju lovar väl.

Och då kan jag avslöja att jag igår kväll faktiskt beslöt mig för att nu måste han få upp TS och komma bort från höet, och inte bara vrålökade TS, utan blandade in rätt mycket förtorkat silage med. Han fick 3 kg hö och 3 kg silage igårkväll nämligen. Med stor ångest och nervositet dock.

Min gipsades också båda fram, och vi har definitivt inte samma klinik. Inga problem med gips, tvärtom. Pållan verkade må bra med det på.

Många år sedan nu, men en kompis häst gipsades på ytterligare en annan klinik, mer söderut men inte samma som bettysmatte. Den blev också hjälpt av sitt gips, och blev bra. Den tror jag dock de höjde trakten på också, minns inte riktigt.

Den klinikhovis som gipsat min berättade hur han 'kommit fram' till att gipsa såhär btw. Han hade en med rejäla sänkningar som var rätt dålig. Ägaren ville försöka, och de hade provat gipsa den på samma vis som L nu är gipsad. Innan kunde den knappt gå, med gips på var den mkt bekvämare.Den blev stadigt bättre, sen vi ett ÅB när han inte var där gjorde de gipsningen annorlunda, och den blev sämre. Hovis tyckte att man kan ju inte veta, den kanske blivit sämre ändå. Men han provade efter det gipsa flera, och har haft bra resultat av det.

Och någon var ju så att säga först med allt som idag är vedertagen behandling. Någon var den första att prova hovväggsresektion, någon var den första att spika på en sko bak och fram, någon var den första att göra si och att göra så.

Så för mig var det som sagt inte ett svårt val att tycka 'absolut' till att prova gipsa. Det finns dels goda erfarenheter tidigare av ett antal hästar, dels står vi med en ponny som inte blivit riktigt såpass bra som han borde och så dels och framförallt att ponnyn omedelbart blev bekvämare med gipset.

Så, det är fullt förståeligt om man har synpunkter eller frågor kring gipset. Men jag anser det är lika förståeligt att jag svarar på frågorna men inte delar synpunkterna.

Nej hon blev inte sämre av gipsningen i sig. Men hon blev inte precis bättre heller... Och hon var inte gipsad i hoven, utan över strålen etc så att sulan skulle avlastas och sen vetwrap runt om. Dock får jag nog lov att erkänna att jag hade ringt tillbaka "min" hovis och slagit på skorna igen sen om jag hade försökt ett tag till. Men hon hade ju fortfarande boxvila så jag tror inte det hade gjort så stor skillnad.

Jag ville se hur hon såg ut I hovarna och det med allmäntillståndet fattade beslutet.

Senast ändrad:

Ah, då skulle jag köra på ett halvkilo lucern istället, och så kisa lite när du tittar på siffrorna över hur mkt srp hon får i sig :devil: Ser du att det går åt fel håll med musklerna får du ju korrigera.

Men höanalysen är ju faktiskt dels ett genomsnittsvärde, och i de provtagna balarna. Dvs den kan slå fel åt båda håll, beroende på hur stor del av partiet som provtagits (prov från 30 balar ger ju ett betydligt säkre värde än prov från 3 t ex) och hur representativa proven varit.

Grovfoderanalyser av hö/silage är ju dessvärre ingen exakt vetenskap det heller, så en dylik chansning som det blir i ditt fall skulle även petimeter-jag kunna ta med en vuxen häst =)

Om du vänder på det resonemanget och ser till din egen späckade ponny, som inte blir bättre, så borde du kunna se resonemanget om varför du envisas med att ge lucern till denna ponny som gödning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar