Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Men alltså, nu fattar jag ännu mindre. du skriver detta ovan, men sen skriver du samtidigt att du valde att släppa ut din senskadade konvalcens i hage före rekommenderad tid pga livskvalitet - att den var deppig.

Ja, jag la också till att den var en T-märkt herre, och det viktiga var att han kunde komma tillbaka till ett liv i hage. Jag skrev det inte nu, men jag skrev det då, att jag inte skulle tagit risken med en frisk häst som kunnat komma tillbaka till fullt arbete.

Men i hans fall, så i valet mellan 4 månader boxvila till (han hade stått flera mån redan) eller risken att han endera slog upp skadan igen (mindre risk men den fanns) och jag fick ta bort honom, samt risken att han (större risk) inte skulle bli bättre än att han höll för hagvistelse, så där valde jag livskvalitet. Med risk för förkortad livslängd.

I hans fall spelade hans spatt in en del också, inte det avgörande, men det var en faktor som påverkade, han behövde ju röra sig för spatten eg.

Jag släppte dock ut FULLT medveten om risken, och FULLT beredd att avliva honom om han slog upp hela skadan igen. Risken att han aldrig skulle bli bra nog att ridas igen var ju dock lätt att ta.

Jag skulle i exakt samma läge inte släppt ut en häst som inte var T-märkt och 'bara' hade hagpensionär att komma tillbaka till, och som inte haft spatt etc.

Och nu är det lilla glinet här en rar solstråle än, men hur deppig han än skulle bli (deppig i meningen apatisk och nedstämd) så han släpps inte ut i förtid.

Men också skillnad på fång och senskada. Det finns gånger då man (med rätt individ etc) rek att släppa på bete t ex, i ett visst läge av en senskada. Men man skulle aldrig rek samma sak vad gäller fång.

Hade nämnda, T-märkta valack fått fång hade han inte släppts ut pga depp, absolut inte när han gick på smärtis eller hade minsta ont. Däremot hade han tagits bort, pga samma livskvalitet. I hans fall var det ju hela tiden KVALITET före KVANTITET. Han var på lånad tid, och hellre (inom rimliga gränser - givetvis) kvalitet här och nu, än att kanske få ett extra år eller tre i slutänden.

Medan en häst som har dålig kvalitet i säg 6 månader, men det i andra änden kan ge ett helt liv, dvs stor kvantitet - med god kvalitet senare - är en annan sak. För mig alltså kanske ska förtydligas.

TILLÄGG: Jag har aldrig och kommer aldrig ens andas om att rekommendera någon annan att släppa ut en senskadehäst i förtid. Däremot har jag använt valacken som tröstande ord till de som inte haft annat val än att komma ut, att det KAN gå bra TROTS att det inte är reglementsenlig konvalescens. Inte att det går lika bra, att det är bättre de får röra sig etc. Och aldrig rek det, varken förr eller senare.

Senast ändrad:

KL

Har lite ont om tid att sitta här nu, men skulle vilja fråga en sak om häst som nyss haft fånganfall och avmaskning.

Har en häst som fick kraftig fång för 7 veckor sedan och står på box sedan dess, är medicinfri sedan 2 veckor tillbaka och likaså symptomfri. Så ska ut i egen sandhage nu och hästen är inte avmaskad eller tagit träckprov nu i sommar och vi har inte velat göra det iom fången och all medicin. Men nu undrar jag om det är ok om vi tar ett träckprov nu och se om den har mask och isåfall avmaska efter det? För det är väl ingen höjdare att avmaska ifall att den skulle ha, kanske reagerar på fången då? Eller hur hade ni gjort? Det är ingen annan häst som ska träckprovsundersökas eller avmaskas just nu då det går på betet och följer en annan "plan".

Träckprov kan du ta nu. Men om inte hästen mot alla odds har så mycket mask att DEN löper risk/besväras kan du strunta i att avmaska ändå.

Avmaskar gör man ju ffa för att skydda markerna. Så länge den inte går på gräs och/eller hagen mockas dagligen, så finns ingen anledning att avmaska än vid extremt höga EPG som är risk för hästen.

Vet du hur det var med mask förra året? Är den avmaskad nåt då?

Om den hade lite mask förra året och/eller är avmaskad i höstas skulle ja inte ens ta träckprovet nu, utan ta det närmare inför den ska ut i större hage igen.

Men så länge han går i sin sandhage eller annan hage som mockas så kan du lugnt vänta med avmaskningen även om träckprovet visar mask. Förutom som sagt i extremfall då.

Jag måste säga att du då lyckats skaffa dig den enda veterinären som ordinerar ut i stor hage med fång, på smärtstillande.QUOTE]

Nej då det finns fler. Nu var i och för sig symptomen så diffusa, så vi vet än i dag inte om hon haft fång eller inte. Men han tyckte hon kunde gå ut på gräs och stå på halm + smärtstillande. Den nästa vet vi pratade med höll på att svimma av den ordinationen.

En häst med lägesförändringar blir knappast smärtfri av Butta, utan det lindrar smärtan och lindrar det så pass att han vill röra sig så får han göra det.

Detta förstår jag inte riktigt. Min häst, med kraftiga rotationer båda fram (15 resp. 10 grader) var absolut smärtfri på butta. Hon skulle kunna uppfört sig som en rodeohäst, men tyvärr hade inte hennes hovar klarat detta i februari. Nu, i augusti, har jag fortfarande mina i boxhagar (4x4 resp 4x3 m) på hovslagarens rekommendationer att de inte ska röra sig för mycket förrän tillräckligt med ny hov (vilket enligt honom är 2/3 hov) har vuxit ner.

Åååh, kul :crazy:! Idag fanns då analysen tillgänglig på höet som jag beställt. Förra året såg det ut så här: 8,5 mj och 59 g smrp. I år: 8,3 mj och 29 g smrp. Vad kul...INTE:mad:! Där ser man, bonden trodde att proteinet skulle ligga lägre, men endast runt 5 g smrp lägre. En fin kvot på 3,49...:crazy: Kan man tänka sig att deras andraskörd kan ligga högre i smrp, eller möjligtvis lägre i mj??? Finns det en chans?

En häst med lägesförändringar har inte 'hållbarhet' och styrka nog i lamellerna osv att röra sig fritt förrän efter lång tid efter fånganfallet, när det vuxit ner tillräckligt mycket hov.

Att släppa en sådan häst på rörelse är en enorm chanstagning. Går det bra ändå är det TROTS att man släppte ut och ren och skär TUR.

Och om du rekommenderat eller ej är en kuggfråga man kan diskutera i oändlighet, men var snäll och skriv iaf i extrem klartext vilken extrem risk varenda en som tänker tanken på att göra som du gjorde då tar. Annars blir det likt en rekommendation.

Som jag sagt tidigare, fång kan jämföras med senskador i det avseendet. När det är symptomfritt UTANPÅ (dvs hästen ohalt, vill röra sig etc) så är det fortfarande trasigt 'inuti' och man måste hålla hästen stilla, då den inte förstår att bara för den är smärtfri är det lugnt. Annars riskerar man allt.

Det som är det svåra med fång (eller för den delen senskada) och en hästpatient. Att hur det känns för hästen och vad den klarar är två skilda saker.

Precis. :bow:

Sen är det upp till varje hästägare att avgöra hur de vill göra. Att inte följa vets rekommendationer är inget man lättvindligt gör, och det medför risk för konsekvenser på flera plan dessutom.

Dom pratade på en föreläsning om just detta. Att det är så svårt att få djurägare att följa veterinärens rekommendationer. Och att det är den absolut största anledningen att djur inte blev bra. Samma problem har man på humansidan om jag förstod det rätt.

Åååh, kul :crazy:! Idag fanns då analysen tillgänglig på höet som jag beställt. Förra året såg det ut så här: 8,5 mj och 59 g smrp. I år: 8,3 mj och 29 g smrp. Vad kul...INTE:mad:! Där ser man, bonden trodde att proteinet skulle ligga lägre, men endast runt 5 g smrp lägre. En fin kvot på 3,49...:crazy: Kan man tänka sig att deras andraskörd kan ligga högre i smrp, eller möjligtvis lägre i mj??? Finns det en chans?

Ofta högre proteinvärden på andraskörd än sen förstaskörd. Så, det finns gott hopp ja (naturligtvis ingen garanti).

Man får ju hålla tummarna... Frågan är då om man ska vänta med att göra sockeranalysen kanske, och se om jag kan få av andraskörden i stället om den ser bättre ut. Och då göra analys på den i stället. Proteinvärdet måste ju ha kommit som en smärre chock för bonden också. Det blev ju inte alls som han trodde, även om det hygieniskt och utseendemässigt fortfarande är samma jättefina hö!

Jag måste säga att du då lyckats skaffa dig den enda veterinären som ordinerar ut i stor hage med fång, på smärtstillande.QUOTE]

Nej då det finns fler. Nu var i och för sig symptomen så diffusa, så vi vet än i dag inte om hon haft fång eller inte. Men han tyckte hon kunde gå ut på gräs och stå på halm + smärtstillande. Den nästa vet vi pratade med höll på att svimma av den ordinationen.

Ja det skulle nog majoriteten göra som sagt (svimma pga ordinationen alltså).

KL
Vad är det som gör att fång blivit så vanligt, och att folk drabbas titt som tätt?
Jag känner väl till teorierna runt att hästarna är för feta året om, och fodras med för mycket kraftfoder osv, samt att betena är mer gödda osv. Men rent krasst ändå så förstår jag inte varför det ökat så kopiöst att det numera innefattar precis varenda ras, och även inte ens särskilt feta hästar.

Jag har haft häst i 32 år. Haft islandshäst, welshponnyer, ponnykorsningar welsh-shettland-russ, arabkorsningar, halvblod, fullblod. Aldrig någonsin drabbats av fång. Dessa hästar har gått på allt från odlade vallar, till naturbeten och traditionella ko-hagar.

Det där har jag också funderat på. För det har ju i 'alla år' funnits gott om feta ponnyer och hästar som varit feta året om. Men nu känns det som fler av dem får fång?

Läst lite förklaringar att fler hästar nu än förr går på kultiverat bete, odlad vall etc. Att förr gick de mer i naturbeteshagar eller släpptes efter att man tagit hö. Fast jag tycker inte riktigt det förklarar det heller, kan förklara fler feta hästar visst, men de flesta jag vet har faktiskt inte hästarna på odlad vall/liknande. En del ja, men inte majoriteten.

Jag har funderat på om det kan vara det bakvända, att förr fanns mer 'lanbrukskunskap' kring hästeriet, och hästarna var en del av det, och gick just på andraårsvallar, släpptes efter höslåtter etc och fick då bättre gräs rent hälsomässigt, mer gräs - mindre ogräs (som ju inte alltid är nyttigt).

Men då har vi ändå inte svarat på de där smala som får fång, de av raser som förr benämndes som 'aldrig får fång' (fbl t ex).

Jag tror det är en kombination av flera saker, men jag undrar om det inte någonstans finns i aveln med så att säga? Att man omedvetet avlar på/avlar fram någon form av ökad predisposition för fång?

Annars får vi skylla på klimathotet ;) Skämt åsido, jag har också funderat en hel del på varför, spec som jag t ex sett 'alla ponnyerna från min bardom' gå och loda och bli tjocka och gamla och inte få fång. Som mina gjorde (fast den ena fick ju fång, 28 år gammal) - de gick kvar hos pappa, nu körde han dem förvisso men sporadiskt, lika har det varit för många av barndomskompisarnas ponnyer, de blev kvar på gården helt enkelt. Och gick och åt och tja åt. Och var tjocka året om. Enstaka fick fång. Idag känns det som samtliga skulle fått fång om man gjort likadant. Samma sak med att marker som det år ut och år in gått hästar på, många tjocka, och aldrig har någon fått fång, och sen får häst efter häst (fast andra hästar) fång på samma mark. Därför jag undrar om man någonstans i aveln fått/får med något som predisponerar för fång, och det ihop med andra faktorer på något vis gör att vi idag har känsligare hästar/ponnyer, samt någon annan faktor som ändrats som utlöser?

Ja, jag har också undrat över detta med fång. Har haft samma bete i 13 år. Vant in hästarna på betet på samma sätt i alla år, ingen gödning, flyttat dem på samma sätt mellan hagarna varje år. 1 liten fet ponny fick fång när jag flyttade den till vinterhagen för 9-10 år sen. Ingen fång annars på nån häst. De hästar jag haft har funnits här i 2 till 8 år. Sällskapshästen, som jag haft längst tid, 8 år, har gått och blivit fet om somrar tidigare. Men så i juni förra året fick hon fång, i år fick båda! Jag pular inte i dem en massa extra godsaker, utan de lever på hö och en näve pellets (krafft eller lusern) om dan. Är ute så mycket som möjligt, bara täckade i ruskväder (blåst regn lervälling). Varför fick inte hästarna fång förr? De stod inne hela tiden under vintern, släpptes på bete plötsligt när ridskolan stängde (och inte bara ridskolehästarna utan även privathästarna som ju inte reds lika mycket), inte fick nån fång då. Mycket märkligt.... Kanske man skulle börja med samma koncept? I box hela vintern och sen pang, bom, ut på sommaren? Tror inte det, men man undrar ju vad som händer.

Håller med tre föregående talare, och jag undrar precis som ni...

Mina ponnyer när jag var tonåring (25 år sedan) fick vi aldrig fång på, trots att den ena blev tjock som en tunna på bete. Då fick bara de hästar som släpptes på ett för kraftigt bete, alternativt kom lös och åt en massa kraftfoder, fång. Man hörde aldrig om någon häst som fått fång heller.

Å andra sidan räknade man inte foderstater (ingen som jag vet gjorde det i alla fall) och vägde ingenting. Hästarna fick en "lagom" tuss hö. Vi brukade ha en melasstunna som de fick en slurk från på kvällen, för det var ju gott... De fick lite kompletterande mineraler, utan att man för den delen visste vad som redan fanns i höet. Det kanske är modellen? Det är i och för sig så jag levt sedan februari, om jag ska vara ärlig. Jag har inte räknat på något, utan i princip bara antagit att höet innehåller väl en sisådär 8 mj, och sedan givit så lite mat som möjligt för att minska vikten. Så vägt har jag gjort. Men haft oanalyserat hö, och säkerligen legat för lågt på protein till exempel. Det är inget jag sitter och rekommenderar till någon. Det är säkert inte optimalt med proteinbrist. Men faktum är att hästarna ser fortfarande ut att må bra. Vikten har gått ner (haflingern), de är blanka och fina och piggare än någonsin.

Jag undrar egentligen lite på det här med proteiner. Är det, rakt av, något som alla hästar behöver lika mycket av endast beroende på storlek på hästen, eller behöver vissa raser mindre? Japp, detta lät luddigt. Men vad jag menar är, behöver min 450 kg haflinger lika mycket protein som ett 450 kg fullblod? De väger samma, och låt oss låtsa att de utför samma arbete (dvs vilar i nuläge). Det har jag börjat fundera på! Mina ponnyer för 25 år sedan var alltid blanka och välmående på bilderna som finns på dem (före digitalkamerans tid så det finns bara ett fåtal;)). På något vis måste vi lyckats få i dem tillräckligt med proteiner, även om vi inte hade en aning om vad de åt. Hur gick det till egentligen :confused:???

Bildbevis:
annaochblomman003.jpg

Inte jag som rider här. Detta var min nf-korsning. Hon hade Merrie Master som pappa och en kraftig irländsk cob-typ som mamma. D-ponny.

annaochfilip002.jpg

Här är det jag som rider :)! Detta var min nf-ponny, en c-ponny.

Observera att fotografens häst betar frostgräs i bakgrunden...

Senast ändrad:

Bättre hö förr i tiden?

Det syns ju, dock sent, när de har proteinbrist som är ordentlig. Jag har en del vinterbilder på mina gamla ponnyer (och för den delen kallblodet och då var jag tonåring) där avsaknaden av överlinje talar ett ganska tydligt språk. Andra vintrar såg de superfina ut.

Inte heller analyserat hö förresten, men skulle man kunna analysera i efterhand skulle man nog ha ganska samstämmig analys med vad bilder visar.

Fbl kräver ofta mer protein, mer än tabellerna. Många svårfödda (inte alla) hästar fungerar bättre på mer protein än tabellerna, det gör den där sista skillnaden i muskling och överlinje (oavsett ridning eller ej). SÅ absolut att behovet är individuellt. Däremot tror jag få hästar är mer än marginellt under underhållsbehovet.

MEN, det diskuteras, fast har inte kunnat bevisas än iaf, om inte smältbarheten för ponnyer och kallblod (naturraser) är högre än man antagit på stråfoder med lågt protein, dvs halm och de där sena skördarna. Att de helt enkelt är programmerade för att utnyttja födan bättre, då de ofta kommer från tämligen karga miljöer med ofta ganska grovt, vedigt foder att tillgå stor del av året.

Låter inte helt orimligt. Frågan är ju dock, om man antar att den teorin stämmer, var 'gränsen går`'?

Men ponnyn är jag inte rädd för att ha på aningens under behovet. Typ behov 240, och tilldela 220. (Hippocampus som annars brukar vara ganska förlåtande skriker ang proteinet då dock). Skulle dock inte gå ner till t ex 200, han växer som sagt. Medan jag vet att fbl kräver mer protein än tabellerna, han kräver ju mer MJ också förvisso. Få fullblod är tabellhästar.

SÅ jag tror på individuellt behov, till en viss gräns. Lite som att även människor har olika behov, en del blir tjocka på få kalorier, andra har svårt få upp vikten. Men alla behöver ett visst grundläggande behov för att de rent kroppsliga funktionerna ska fungera. (och somliga behöver mer än det). Och underhållsbehovet för vuxen häst är ju räknat på just det. Däremot tror jag att t ex en lite svårfödd ponny som kräver mer MJ än tabellen, i många fall skulle kunna gå på sitt högre MJ, men på underhållsbehov protein, dvs med en 'för låg' kvot om man bara kikar på kvoten.

DIna uppvisar ju på de bilder du lagt ut inga tecken på proteinbrist. Så eg skulle du ha analysera just det höet, och få ett svar på hur mkt/lite protein de fått nu i vinter =) Hade varit intressant. (Även om haken alltid är att det syns utanpå vid mer grav proteinbrist bara, inuti kan hända saker ändå. Men då skulle du, om nu höet har lågt protein, ha ett hum om hur lite de ändå tycks fungera bra på)

Men för 450 kg (normalvikt) häst är underhållsbehovet 247,5 gr SRP. Om ditt hö har 8 MJ och en kvot på 6 blir det 48 gram SRP/kg foder. Behovet täcks då på 5 kg hö (får du protein från kraftfoder/lucern etc påverkar ju det med).
Skulle höet ha en kvot på 5 t ex täcks proteinbehovet på 6 kg hö. Och har du en kvot på 7 så räcker knappa 4.5 kg hö.

Så, det är inte så rysligt svårt att täcka proteinbehovet till en 450 kgs häst även med en lite mindre giva hö, såvida höet inte har katastrofala värden. Blandar du in minsta lucern kan du sänka högivorna en hel del spec vid lågkvotshö. Och kraftfoder (var det du som gav happy hoof, jag är snurrig och minns inte) höjer också direkt vid lågkvotshö.

Sen, skulle du ha ett hö mer otäckt lågt protein, ja då är det värre. Men ville mest visa att med ett genomsnittshö så vid givorna angedda ovan - mindre vid kf - så har de inte lidit någotn proteinbrist =)

Senast ändrad:

Så eg skulle du ha analysera just det höet, och få ett svar på hur mkt/lite protein de fått nu i vinter =)

Det hade varit intressant, faktiskt.

Så, det är inte så rysligt svårt att täcka proteinbehovet till en 450 kgs häst även med en lite mindre giva hö, såvida höet inte har katastrofala värden. Blandar du in minsta lucern kan du sänka högivorna en hel del spec vid lågkvotshö.

Sen, skulle du ha ett hö mer otäckt lågt protein, ja då är det värre.

Vad är "otäckt lågt"? Mitt nya hö innehåller bara 29 g smrp - otäckt lågt? Hade tänkt ge ca 6 kg till haflingern. Proteinvärdet blir då endast 174, men om jag plockar bort lite hö och lägger till lite Happy Hoof borde jag kunna komma upp i i alla fall 200 g smrp relativt lätt. Ett halvt kilo Happy Hoof + 5,5 kg hö ger detta ungefär. Vet dock inte om detta är tillräckligt, men det är det kanske?

Man kan ju undra, samma sak med fånghästen i vårat stall. Han har alltid varit fet, har haft ett väldigt milt fånganfall för 13 år sen.
Han har gått på mycket mer bete än vad han gjort de senaste åren. Och ändå fick han det plötsligt i år. Visst att han är inom riskzoonen, (och jag vet att det inte går att förutspå fång) men man undrar ju lite varför det kommer nu och inte innan, när han var lika fet och gick på mer bete?

Hon som har honom hade pratat med den gamla veterinären som egentligen är pensionerad men tar gamla kunder då och då. En riktig gammal hästkarl vad jag förstått. Och han hade sagt att hon skulle vara väldigt försiktig med proteinet.
Jag trodde först att hon missförstått och menade socker, för det är det enda jag hört nåt om, men det var visst protein han sa. Vad han hade för motivering vet jag inte. Men det kanske ligger något i det. Är betena mer proteinrika nu än förr? Kan det i så fall vara detta som påverkar?

Hon som har honom hade pratat med den gamla veterinären som egentligen är pensionerad men tar gamla kunder då och då. En riktig gammal hästkarl vad jag förstått. Och han hade sagt att hon skulle vara väldigt försiktig med proteinet.

Det var ju så man trodde förr, men den teorin är ovanlig idag. Men vem vet egentligen? Fånggåtan är nog långt ifrån löst! Det kan ju faktiskt vara så att för vissa hästar är proteinöverskott katastrof, medan det kanske är sockeröverskottet för andra.

Kanske det. Vore intressant om man fortfarande lever den dagen de hittar lösningen/orsaken bakom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 335
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix