Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Jag började trickträna min häst då han fick lov att stå på boxvila. Muskel och ledvård samt att det vart psykisk stimulans vilket gjorde att han klarade boxvilan mkt bra!!!

Hur många av er masserar, strecthar, eller på annat sätt underhåller hästkroppen, ja förutom själva skadan då, på era boxvilande hästar?

Jag började trickträna min häst då han fick lov att stå på boxvila. Muskel och ledvård samt att det vart psykisk stimulans vilket gjorde att han klarade boxvilan mkt bra!!!

Hur många av er masserar, strecthar, eller på annat sätt underhåller hästkroppen, ja förutom själva skadan då, på era boxvilande hästar?

Jag masserar alltid, stretcha beror helt på typ av skada osv om jag gör.

Trickträna gör jag inte, mest för jag har grymt dålig fantasi, och inte vill godis/foderbelöna boxvilehästar. Däremot blir det mycket pyssel, och försöka göra tillvaron så rolig som möjligt. Hur beror ju på skada, men t ex att de får gå lösa i stallet när jag mockar, och (efter att den preparerats så allt olämpligt är borta) få välta saker, kika på allt, dra ner grejer osv om de tycker det är kul. Eller få äta sin ranson kraftfoder (om de behöver sådant) i godisboll på stallgången, få pinnar/grenar/morötter etc upphängda, få 'städa' kompisens box osv. Strö ut lite hö etc så det blir mer födosäks/betesbeteende. Klippa/plocka gräs och ge inne etc. Ge dem en ryktborste, sopborste (utan skaft) att härna med, ge boxleksak, sätta upp klimattor.

Men allt beror ju på anledningen till boxvilan, och på individen. Hur mkt de får/inte får röra sig, hur mycket de får/inte får (eller kan) äta t ex morötter/grenar/gräs.

För ponnyns skull har det hitills varit rätt torftig. Det har varit mkt massage, borstning pch pyssel, men 'dåligt' med aktivitet pga begränsningarna. Han har fått 'städa' i fbl box, dvs fått en del av dygnsgivan så, han har fått stå och klias med fbl en studn var dag, och boxarna är sen länge demolerade så han kan sticka in huvudet i fbl box och stå och ha fysisk mulkontakt (populärt). Och så har jag strösslat hö.

Nu när han får röra sig några minuter/dag blir det ju lättare, är mkt uppskattat att gå runt i stallet och dra ner, välta och stöka till t ex.

Senskadehästen hade både pinnar, hängande morötter och äpplen, morötter nedgrävda i boxen, boxleksak, klimattor, borste att leka med (vilket han gillade), han fick sno min mössa etc.

Förstår inte vad du tycer är otydligt, beskriver bara mina erfarenheter med min häst/Timjan

Ja, men du gör det på ett sätt som kan få mer oerfarna/okunniga att tro att det är inga risker med att släppa ut. Beskriv gärna erfarenheterna, men var NOGA med att tala om riskerna med att efter eget huvud följa dem.

Jag har släppt ut en senskadehäst från boxvila långt i förtid, han blev helt återställd på rekordtid. Jag delger den erfarenheten, men är NOGA med att förklara att det var ett kalkylerad risk, att det är en EXTREMT STOR risk att göra så, och att ALLT kan förstöras på en halv sekund. Allt för att inte rekommendera/uppmuntra andra att göra det, och om de ändå gör det att de är medveten om risken och att det är rakt emot vad man bör. Men att jag i det aktuella fallet bedömde att livskvalitet vägre tyngre, pga det och det skälet, och att jag hade ren och skär TUR att det gick bra TROTS att han släpptes ut.

Du verkar väldigt tvärsäker om att ditt sätt är det enda rätta, så säker är inte jag. Vet dock att min häst är helt återställd idag och alldrig behövt avliva någon häst pga fång/Timjan

Jag talar inte om 'mitt' sätt, jag talar om samlad internationell expertis som baserar sig på forskning och erfarenhet så gedigen att ingen enskild hästägare ens är i närheten av att uppnå den.

Hästar kan bli bra TACK VARE något, eller TROTS något.
Och jag anser inte att man ens är i närheten av att rekommendera något som är helt i strid mot ALLT expertisen vet och anser, utan att man rent övertydligt markerar att det här är rakt emot alla rekommendationer och innebär en risk.

Sen är det upp till varje hästägare att avgöra hur de vill göra. Att inte följa vets rekommendationer är inget man lättvindligt gör, och det medför risk för konsekvenser på flera plan dessutom.

Valet är fritt, men informationen ska vara saklig.

Ja, men du gör det på ett sätt som kan få mer oerfarna/okunniga att tro att det är inga risker med att släppa ut. Beskriv gärna erfarenheterna, men var NOGA med att tala om riskerna med att efter eget huvud följa dem.

Jag har släppt ut en senskadehäst från boxvila långt i förtid, han blev helt återställd på rekordtid. Jag delger den erfarenheten, men är NOGA med att förklara att det var ett kalkylerad risk, att det är en EXTREMT STOR risk att göra så, och att ALLT kan förstöras på en halv sekund. Allt för att inte rekommendera/uppmuntra andra att göra det, och om de ändå gör det att de är medveten om risken och att det är rakt emot vad man bör. Men att jag i det aktuella fallet bedömde att livskvalitet vägre tyngre, pga det och det skälet, och att jag hade ren och skär TUR att det gick bra TROTS att han släpptes ut.
Du får nog delge din andra eller tredje senskada som inte förlöpte lika väl.

Vet ingen som tar såna risker med senskador upprepade gånger bara för att man inte kan hantera hästen annars.

Jag rekommenderar ingen, vill bara dela med mig av mina erfarenheter och som sagt det där med rätt eller fel är inte lätt, men jag har valt att utgå från vad hästen visar. En häst med lägesförändringar blir knappast smärtfri av Butta, utan det lindrar smärtan och lindrar det så pass att han vill röra sig så får han göra det. Jag har ju provat boxvila och det har inte inneburit snabbare rehab, endast olycklig frustrerad häst, som brallade på rejält då han fick komma ut. Med eget val metoden har det inte varit något brallande, så för honom har det varit bra, Men som sagt, hästar är olika och det finns inget, antingen eller för mig/Timjan

som sagt, att släppa ut en fånghäst på smärtstillande är rakt emot alla ordinationer. Man släpper inte ut någon häst på konvalcens och resonerar som så att "väljer den att röra sig betyder det att den mår bra".
Djur springer på tre ben om de måste eller om dess instinkter och naturliga beteenden tar över handen, vilket de gör. Det betyder inte att de inte har ont, eller att de är friska.

jag förstår inte resonemanget livskvalitet faktiskt i dessa sammanhang.

som hästägare måste man skilja på a) sina egna tankar runt situationen och b) vad som är nödvändigt för att hästen ska ha bäst förutsättningar att bli frisk.

om man som hästägare anser att livskvaliteten per ordinerad konvalecens blir så dålig att man inte kan hantera den, dvs man kan inte se hästen stå under de förhållanden, eller man anser att tiden för de dåliga förhållandena (6 månaders boxvila tex), är för oacceptabel ur djurhållnings synpunkt för den individ det handlar om och ens egna etiska och moraliska uppfattningar, då bör man överväga att isåfall låta hästen sluta sina dagar istället som alternativ.

Typ det var ju poängen, att det inte alls är säkert att det faktiskt går bra...

(Sen vill jag minnas att nog inte riktigt är så som du vill få det att verka men det är en annan historia).

Du får nog delge din andra eller tredje senskada som inte förlöpte lika väl.

Vet ingen som tar såna risker med senskador upprepade gånger bara för att man inte kan hantera hästen annars.

Nu har du yrat ihop som vanligt?

Senskadan jag talar om, var valacken, som fick en senskada på djupa böjsenan bak, pga trauma.

Han släpptes ur sin boxvila i förtid, då jag bedömde livskvalitet högre. Han var utmärkt välartad på box, skötte sig prima, men var ju av förståeliga skäl ganska deppig när månaderna gick. Då han var T-märkt och det viktigaste var att han kunde ha ett fungerande liv i hage, så valde jag att i förtid (minns inte exakt när, efter 3 mån tror jag) släppa ut. Väl medveten om risken.

Den du menar är fblstoet, som fick en carpalsenskideinflammation av yttre våld. Ingen senskada då. Hon var vidrig på boxvila, mer högt än lågt. Hon hade sin boxvila som hon skulle, friskförklarades och fick komma ut osv. Inkl sättas igång.

Sen slog hon upp det igen, och i samband med det fick hon en allergisk reaktion på behandlingen. Då var hon ett hår av hin på box, gick inte promenera etc. Så hon stod på box så länge det gick, och fick sen gå i större hage. Med fullt veterinärstöd. Fortfarande ingen senskada, dock svarade hon dåligt på behandling. Konvalescensen var i samråd med vet, där man tog hänsyn till hur hon betedde sig på box och att hon var omöjlig att ens hemmasederad leda vid hand på boxvila, hon exploderade trots lugnande och inspänning och promenad inom synhåll av kompisarna.

Någon gång under en femveckorsperiod slog hon i knäet igen. Hon fick denna period gå i stor hage, fick för veterinären alltså. Enligt op veterinär så måste hon slagit i knäet mot något slätt, hårt och sen fått en glidning. Detta kan men behöver inte ha skett i boxen när hon härjade.

Men en senskada var där, och hon opererades för den. Långa tåsträckaren, det är skillnad på sträcksenor och böjsenor, både prognos och konv.mässigt. Inför op hade jag sett till så hon skulle stå kvar på kliniken den inledande boxvilan, med förhoppning om att hon skulle vara lugnare då. Jag fick hämta henne, hon var lika hysterisk på box på kliniken som hemma, de hade fått drämma i henne enorma doser lugnande.

Dock visade operationen på värre skador än man kunde se utanpå, prognosen för läkning av tåsträckaren var noll. Så såfort stygnen tagits så både fick hon röra sig fritt, och det var en fördel om hon gjorde det, då detta kunde förhindra sammanväxning. Hon stod på boxvila, sederad, tills stygnen tagits, sen fick hon komma ut. Hon sprängde av okänd anledning en boxhage under denna konv, i övrigt stod hon lugnt.

Hon var en mardrömspatient för allt som inkluderade boxvila - ja. Det vet jag, det vet du, det visste veterinärerna.

Och nej, hon blev aldrig bra, trots rörelsen efter OP så fanns en ny sammanväxning. MER rörelse hade kanske kunnat förhindra det.

Så var vill du exakt komma, vad var det du ville klaga på? Och jag skulle aldrig rek någon att 'äh släpp ut den'. Däremot finns det hästar man inte kan få att sköta sig, sådana är otroligt magsårsframkallande. Jag är extremt glad att mina övriga varit *peppar peppar* exemplariska boxvilapatienter, förutom K men hon fungerade bra i hage.

Senast ändrad:

Som sagt, hästen är helt återställd och ja faktiskt, har följt veterinärs råd, men som vi vet så råder alla inte lika/Timjan

som jag skrev tidigare i tråden har jag haft vettiga veterinärer som man kunnat diskutera med

Målet med boxvila är ju vila - och strosa på större yta, är ju mer vila än att stå och hoppa i en box

det vet ju alla som läst fysik att det blir mer belastning på en hov ju högre upp i luften den varit - för det ökar hastigheten när den ladar och ger högre "impact" ( nedlslagskraft?)
det är ju ännu mer påverkande än en häst som är överviktig säger simpel matematik

En konvalescens skall ju passa individen, så att SUMMAN blir bra

Bättre än häst på 500 kg som står still - än en på 450 som studsar

Man måste ju se til helheten, den försvinner här ibland tycker jag

jag har inte tolkat dig som att du bara Äh släpper ut

Så mycket missförstås här :crazy:

Som sagt, hästen är helt återställd och ja faktiskt, har följt veterinärs råd, men som vi vet så råder alla inte lika/Timjan

Jag måste säga att du då lyckats skaffa dig den enda veterinären som ordinerar ut i stor hage med fång, på smärtstillande.

susan: poängen just med fång är ju att hoven inte ska utsättas för rörelse pga förändringarna som pågår. så ditt resonemang om att det in detta fallet ska "passa" hästen håller inte. det du pratar om, brukar man prata om i många andra konvalcenser - att hästen ska gå där den håller sig lugnast. men återigen, det beror på vilken typ av skada och vilken konvalecens det är.

Han släpptes ur sin boxvila i förtid, då jag bedömde livskvalitet högre. Han var utmärkt välartad på box, skötte sig prima, men var ju av förståeliga skäl ganska deppig när månaderna gick. Då han var T-märkt och det viktigaste var att han kunde ha ett fungerande liv i hage, så valde jag att i förtid (minns inte exakt när, efter 3 mån tror jag) släppa ut. Väl medveten om risken.

det är det här jag har svårt att förstå. vaddå livskvalitet? Om hästen fungerar på boxvila, varför väljer man då ur "livskvalitet" att riskera hela arbetet man lagt ner på boxvila, och det man utsatt hästen för på boxvila, med risk att göra det värre och få börja om igen, alternativt ta bort hästen? då är ju allt slit och det man utsatt hästen för i fråga om konvalecens bortkastat.

Kanske det och dessutom fler oberoende av varandra/Timjan

vad spännande! Då finns det alltså en hel kår av veterinärer som uttryckligen rekommenderar utsläpp i hage för häst med aktivt/pågående fång, om den får gå på butta under tiden? Är det en ny skola/teori som utvecklats? vill gärna höra mer detaljer ur medicinsk expertis vad exakt som ordinationen och teorin runtikring bestod av!

Jag förstår precis hur skör hoven är vid fång och andra hovproblem

det är därför som hästen skall stå mjukt - dvs ha ett underlag som inte svarar så att det blir minsta möjliga yttre krafter på hoven

de i tråden här har olika varianter av mjukt, så har jag uppfattat det, och inte heller hel hagvistelse - det var bara DJ som sa, bara större yta än fyrkant.

För det är också mindre krafter på en häst om den strosar än studsar

Men det är ju helt olika på hästar - vilka de är - under vilka förhållanden som de är lugnast och rör sig minst

vad man vill är ju att minimera yttre krafters påverkan på hoven

med underlag och så stilla som möjligt

Känner man sin häst så har man en aning - varför rör den sig?

Min nuvarande rör sig vid frustration - då ser vi till att hon inte så lite frustrerad som möjligt

Att ställa henne i en fyrkant är dumt då, summan blri mycket mindre i en större hage - men som fortfarande är mjuk, och vi pratar alls inte om fullstor hage

summan

Senast ändrad:

Just detta rådet har faktiskt vi fått från vet. Fånghästen har inte blivit bra utan fått åteerfall så fort han har kommit ut. Den veterinären sa att hästen ska kunna gå ut efter 7 dagar, hästen stod inne i 10 dagar för att vara på säkra sidan utefter vad vet rekommenderade (jämför man med vad andra vet säger är ju detta på tok för lite, strömsholm hade tex sagt 5-10 veckor boxvila).

Så nu efter ytterligare en medicindos (fenylbuta..nåt. vet inte om det är detta som kallas bytta?) återigen några dagar mer på medicin än vad som vet sa. Och nu har han stått inne en vecka till utöver det rekommenderade. Han ska få en superkur, nu efter denna kuren så ska han få en halv kur och sen trappa ner mer och mer. Under tiden sa vet att han ska få gå ute i hage för att rörelse ska stimulera cirkulationen.

Jag vet inte vad denna vet har fått det ifrån. Har fått liknande råd från en annan vet, de andra säger ungefär som ni. Boxvila och sen långsamt vänja in på en liten utebox. Gärna sand.

Man blir aldrig klok på vetrinärer. Ägaren valde att ha honom inne lite till nu för att säkert se att det inte blir bakslag när dosen halveras. Nästa vecka ska han släppas ut igen. Men vetrinären tyckte att de hade kunnat släppa ut nu direkt efter han ätit klart den hela dosen.

Fast som jag fattade det så Timjans häst blev deppig, inte tossig av boxvilan?

Det kan för ett vekt mattehjärta vara nog så svårt att se dem deppa ihop, men det riskerar inte konvalescensen.

Så visst, en skogstossig fånghäst som inte ens tänker stå still på droger, men som är lugn i en liten paddock, där är det pest eller kolera, båda är dåliga alt eg men man får ta det minst dåliga.

Men hästen som står still i box men är deppig och 'allmänt less på tillvaron' i meningen att den står och hänger osv, som blir gladare men rör sig mer - om än bara i skritt - i paddocken, den riskerar inte sin konvalescens av att vara deppig, och där är att släppa ut i paddocken ett betydligt sämre val.

Jag har haft fånghäst jag blev tvungen att ge en liten hage istället. Hon sparkade i väggarna och levde fan inne. Inte stod och bockade/studsade, hon var inte så mkt överenergisk som arg och frustrerad. I liten hage stod hon mest still och åt. Så där var 'minst dåliga' valet ge henne en liten hage. Men om t ex min arabvalack hade fått fång, han som var hur lugn som helst i box, hyfsat lugn i boxhage men kunde ta nåt skutt då - men som blev väldigt deprimerad av boxvila - så han hade då fått deppa. På samma vis som han fick deppa 8 v efter sin operation.

Ang deppighet btw, kan man på något vis erbjuda dem en utebox eller möjlighet att sticka ut huvudet brukar det kunna göra stor skillnad. Nu har inte alla den lyxen, jag vet, men om man kan så.

Det här gjorde valacken betydligt mindre deppig, även om vi skämtsamt benämnt den till 'tortyrkammaren', därav filnamnet. Ta bort http:// om det inte fungerar

http://hem.passagen.se/waikele/tortyr00.jpg

http://hem.passagen.se/waikele/tortyr1.jpg

Fast som jag fattade det så Timjans häst blev deppig, inte tossig av boxvilan?

Det kan för ett vekt mattehjärta vara nog så svårt att se dem deppa ihop, men det riskerar inte konvalescensen.

Så visst, en skogstossig fånghäst som inte ens tänker stå still på droger, men som är lugn i en liten paddock, där är det pest eller kolera, båda är dåliga alt eg men man får ta det minst dåliga.

Men hästen som står still i box men är deppig och 'allmänt less på tillvaron' i meningen att den står och hänger osv, som blir gladare men rör sig mer - om än bara i skritt - i paddocken, den riskerar inte sin konvalescens av att vara deppig, och där är att släppa ut i paddocken ett betydligt sämre val.

. Men om t ex min arabvalack hade fått fång, han som var hur lugn som helst i box, hyfsat lugn i boxhage men kunde ta nåt skutt då - men som blev väldigt deprimerad av boxvila - så han hade då fått deppa. På samma vis som han fick deppa 8 v efter sin operation.

Men alltså, nu fattar jag ännu mindre. du skriver detta ovan, men sen skriver du samtidigt att du valde att släppa ut din senskadade konvalcens i hage före rekommenderad tid pga livskvalitet - att den var deppig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård