Sv: Fångtråd del 3
Du får nog delge din andra eller tredje senskada som inte förlöpte lika väl.
Vet ingen som tar såna risker med senskador upprepade gånger bara för att man inte kan hantera hästen annars.
Nu har du yrat ihop som vanligt?
Senskadan jag talar om, var valacken, som fick en senskada på djupa böjsenan bak, pga trauma.
Han släpptes ur sin boxvila i förtid, då jag bedömde livskvalitet högre. Han var utmärkt välartad på box, skötte sig prima, men var ju av förståeliga skäl ganska deppig när månaderna gick. Då han var T-märkt och det viktigaste var att han kunde ha ett fungerande liv i hage, så valde jag att i förtid (minns inte exakt när, efter 3 mån tror jag) släppa ut. Väl medveten om risken.
Den du menar är fblstoet, som fick en carpalsenskideinflammation av yttre våld. Ingen senskada då. Hon var vidrig på boxvila, mer högt än lågt. Hon hade sin boxvila som hon skulle, friskförklarades och fick komma ut osv. Inkl sättas igång.
Sen slog hon upp det igen, och i samband med det fick hon en allergisk reaktion på behandlingen. Då var hon ett hår av hin på box, gick inte promenera etc. Så hon stod på box så länge det gick, och fick sen gå i större hage. Med fullt veterinärstöd. Fortfarande ingen senskada, dock svarade hon dåligt på behandling. Konvalescensen var i samråd med vet, där man tog hänsyn till hur hon betedde sig på box och att hon var omöjlig att ens hemmasederad leda vid hand på boxvila, hon exploderade trots lugnande och inspänning och promenad inom synhåll av kompisarna.
Någon gång under en femveckorsperiod slog hon i knäet igen. Hon fick denna period gå i stor hage, fick för veterinären alltså. Enligt op veterinär så måste hon slagit i knäet mot något slätt, hårt och sen fått en glidning. Detta kan men behöver inte ha skett i boxen när hon härjade.
Men en senskada var där, och hon opererades för den. Långa tåsträckaren, det är skillnad på sträcksenor och böjsenor, både prognos och konv.mässigt. Inför op hade jag sett till så hon skulle stå kvar på kliniken den inledande boxvilan, med förhoppning om att hon skulle vara lugnare då. Jag fick hämta henne, hon var lika hysterisk på box på kliniken som hemma, de hade fått drämma i henne enorma doser lugnande.
Dock visade operationen på värre skador än man kunde se utanpå, prognosen för läkning av tåsträckaren var noll. Så såfort stygnen tagits så både fick hon röra sig fritt, och det var en fördel om hon gjorde det, då detta kunde förhindra sammanväxning. Hon stod på boxvila, sederad, tills stygnen tagits, sen fick hon komma ut. Hon sprängde av okänd anledning en boxhage under denna konv, i övrigt stod hon lugnt.
Hon var en mardrömspatient för allt som inkluderade boxvila - ja. Det vet jag, det vet du, det visste veterinärerna.
Och nej, hon blev aldrig bra, trots rörelsen efter OP så fanns en ny sammanväxning. MER rörelse hade kanske kunnat förhindra det.
Så var vill du exakt komma, vad var det du ville klaga på? Och jag skulle aldrig rek någon att 'äh släpp ut den'. Däremot finns det hästar man inte kan få att sköta sig, sådana är otroligt magsårsframkallande. Jag är extremt glad att mina övriga varit *peppar peppar* exemplariska boxvilapatienter, förutom K men hon fungerade bra i hage.