Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Susan - vad är din funktion och ditt mål i tråden? Förra svängen du var aktiv slutade med att du sa du skulle sluta tjafsa. Du flyttade tjafset till andra trådar, av hänsyn till de andra i fångtråden, du vill inte förstöra tråden.

Jag bara undrar, vad gör du nu? Just nu tycker jag du hugger vilt kors och tvärs, och jag ser inte mycket varken frågor eller svar?

Susan skrev:
Bra ide för man ger en häst med magproblem bajsvatten från en som har bra mage= den får hjälp och får i sig rätt bakterier
Iser skrev:
Hur länge ska man ge hästen bajsvatten?
lil-sis skrev:
Det är definitivt en fråga man bör ta med veterinären.

Dessutom måste du vara så säker det går att vara på att den andra hästen har just en frisk tarmflora.

Och är du säker på att din häst idag har en störd tarmflora?
Susan skrev:
Tycker inte alls du skall ta det med vet

Har du någon gammal hästfarbror i närheten - en gammal hästkarl?

Om inte så låna Wrangel på biblioteket

hästar äter ju bajs själva om de behöver också, så jag tror det är mindre farligt än butta....
Hur är det ställt med minnet egentligen? :grin:

Ja jag skrev det - den som hänger med i svängarna minns också i vilket sammanhang

Just hästfarbror kunskap finsn nog hos hästfarbror - det kanmaninet begära att vet skall vara insatt i

Så källan för när var hur - finns nog i Wrangels berömda "handbok för hästvänner"

Sedan hur var och en hästägare skulle göra är upp till var och en.

Jag har inte rekomenderat det - det var C som tog upp det frånbörjan - jag har bara hänvisat var man kan hitta info om hur de gjorde förr

Jag skulle själv kolla upp flera källor innan jag fattade beslut

Jag fattar itne att ni orkar vara så småaktiga

Sancho och pansa?

Du rekommenderar att inte prata med veterinär utan istället snacka med ngn gammal hästgubbe och ge sjuka hästar bajsvatten. Samtidigt gör du ner en annan användare för att hon följer sin veterinär och hovslagares rekommendationer och säger att folk inte ska lyssna på henne, när du själv står och ger fullkomligt huvudlösa rekommendationer till sjuka hästar som du öht inte har en susning om hur de mår. Hur var det nu, hur många fånghästar hade du själv och har ngn av dem överlevt? Hur mår din häst just nu och vad är det för fel på den, har du följt din egen magkänsla och gett den bajsvatten helt i enlighet med dina rekommendationer?

Sancho och pansa? Inte många rätt här inte.... :angel:
Don Quijote passar dig nog bättre.

Jag har kollat upp vad jag skrev

Cristobal skrev om kuren

jag skrev att det kallades sörpa och skrev att det var en bra ide. Och jag tycker att det var en bra ide' som de hade då. PÅ wrangels tid fanns inte så mycket annat

Jag har inte skrivit det som att jajamensan det skall du göra - ingentsans har jag skrivit det.

Vissa kurer håller än idag - andra inte

Jag inser att det väldigt lätt kan bli missförstånd när man tänker så olika

*Eget KL*

Om inget går åt skogen, så den 21:a (emla vet har sem nästa vecka) tas provet för att kolla om han är IR, sen leker jag 'ilbud' och åker in med det direkt, och det analyseras samma dag. Vet inte hur lång tid det tar att få svar dock, men innan den här månaden är slut borde jag om allt går som det ska veta om han är insulinresistent (och då har han ju diagnosmässigt EMS), eller ej.

Ungefär samtidigt borde jag också sitta med svar på sockeranalysen på silaget.

Spännande!

Fast ändrar det något? Mer än att du VET, menar jag. Kan du få möjlighet att prova medicinering då?

Jag tror att du var rätt ute i ett tidigare inlägg- att när fettdepåerna försvinner minskar EMS eller IR.
Innan bantningen kunde jag ge probiotika utan resultat, men efter- är den stabil utan ngt.

Jag var tyvungen att göra som du- banta tills revbenen SYNS i o m att depåerna är det sista som går. Jämör många kvinnors höfter:grin: Sedan har den fått sund mat i kombination av träning, som gjort att depåerna inte fylls på igen.
Vid en SI-ledskada fick den större depå på hö. sida av korset.
En vältränad häst förbrukar mer iom större verklig muskelmassa.
Runda "välmusklade hästar" är som regel även feta. Det är inte bara muskelfibrer utan även fett i musklerna.
Så när den tränas kan den äta mer utan att gå upp igen. Riktmärket från förr( förvisso kraftfoder) borde gälla än idag när hästen vilar mer än en dag ska maten reduceras på en fd överviktig häst.

Jämför med en muskelbyggare som inte har "deffat". Förvisso försvinner till slut mkt av underhudsfettet, men deras "problem" är att även musklerna ter sig bli mindre.
Man måste vara nästan anorektisk innan musklerna försvinner.

Belgian Blue har väldigt liten andel fett i de stora muskelgrupperna, men där har man styrt via DNA.

Jag upplever att en bantad häst inte är lika glupsk- antagligen på grund av insulinet som triggar att den tror att den behöver meeeer....

Ang. stressmage anser iag inte att det är så farligt om den sen återfår sin balans inom kort.

Jag har numera inte så mkt fångest, utan är kroppsfixerad:angel:

En IR-häst behöver som en diabetes 2 människa- röra sig för cirkulationen i benen o även för synen. På äldre hästar ska man hålla koll på om ögonen rinner.

Det vet jag inte, men om han är IR är det ju just det jag tänkte försöka (få medicinera alltså). I övrigt ändrar det ingenting just nu, däremot är det värdefull information inför framtiden - att ha ett referensvärde, att kunna jämföra ett prov taget i vår med, och lättare kunna fatta det 'sista avgörandet' om jag alls ska våga ens tänka på gräs.

Sen, teoretiskt är det väl en utfodringsmässig skillnad med. Inte just idag, men OM han skulle bli svårfödd/behöva kraftfoder (haha, fet chans..) så påverkar det ju valet av kraftfoder/tilläggsfoder.

Men just nu är det värdefullt för att ev kunna se om jag kan få till medicinering, och ha ngt att jämföra med i vår. Har han höga värden nu, men man får ner dem med bantning och motion, eller är han en av de få som aldrig riktigt får ner sina värden och alltid är IR?

Men inte kollat mer ang medicinering, blir så väldigt hypotetiskt just nu. Men tänkte skriva ut lite information, och börja väcka frågan hos vet när han kommer och tar provet, i princip säga att det tydligen har synts god effekt av medicinering med XXX, och att det iaf i ett fall anv i Sverige av veterinär Y på djursjukhuset X, och så tänkte jag langa över den utskrivna informationen. Så hinner vet kika och fundera, och så får vi diskutera vidare när provsvaret kommit.

Jag tror att du var rätt ute i ett tidigare inlägg- att när fettdepåerna försvinner minskar EMS eller IR.
Innan bantningen kunde jag ge probiotika utan resultat, men efter- är den stabil utan ngt.

Det är ju väldigt intressatn om man genom bantning kan kan bota så många saker!:idea:

1) Känslig mage
2) EMS/IR
3) Att hästen inte har någon mättnadskänsla
4) Och dessutom verkar min nu att röra sig lättare än någonsin innan. (Ja jag vet att han inte får, och han kom in fort igen också, men han var inte så lugn i grushagen som jag hade trott. Så det blev lite 'glädjes-hopp-språng-spring'. Men var härligt o se att han känner sig så bra faktisk)

Jag har numera inte så mkt fångest, utan är kroppsfixerad:angel:

Jag kan tänka mig att det är nästa steg;)

Vad spännande med både IR-test och nya silaget!
Hoppas det är tecken på att det nu ska börja gå bra!

Hur pass ser hovarna/ röntgen ut?
Vad är planen?

Delvis KL
Hur ser fångrisken ut för hingstar?

Det borde vara ston- som lagrar mest fett o sen eunuckerna;). som är de värsta riskkandidaterna.

Ponny, tunga raser, sen Dressyrhästar o knappast alls... hopp eller FT-hästar.

Enligt iaf vissa studier löper ston betydligt högre risk för fång ja.

Hingstar har varit så få att de klumpats ihop med valacker och inte särskiljts i de studier jag sett tyvärr.

En liten spinoff-tanke. När det gäller diabetes på hund, så är det en tik så är en del av behandlingen att tiken kastreras. Det är hart när omöjligt att upprätthålla korrekt insulinnivå kring löp annars, hormonerna ställer till det. Hanar behöver dock inte kastreras.

Nu är ju inte diabetes på hund och IR hos häst samma sak, men ändå ett intressant fenomen.

Som jag precis sa i bantningstråden, finns en liten fångrand som kom till i efterhand tyvärr. Den är nog nästan halvvägs nere tror jag. Det syns på röntgen att sambandet hovben/hovväg är lite försvagat där.

Jag ska på ÅB nästa fredag, då är det 10 veckor sen förre röntgenbilderna togs. Dår får vi se vad hovslagare och vet. säger. Hoppas de fotar då igen. Sist (för 5 veckor) togs det inga bilder, vi bara konstaterade att det verkade gå framåt fortsat, men att hoven inte var tillräckligt mycket utväxt.

Han får gå i utebox på grus halva dygnet, men det har inte blivit av. Dels för att sandhagen inte var klar och nu när den är klar är den för stor, men det kanske går att göra en smidig delning av den. Problemet är ju bara att den ska användas av andra som rundcorral med. Underlaget i den är dock helt perfekt känns det som:bow:

Däremot har han fått vara ute i sin lilla stampade jordhage, med boots på och tjocka mjuka sulor i. Där finns även liiite gräs i kanterna som han har kunnat gå och äta av. Jag har ökat successivt och han klarar nu av nästan en timme. Han hetsäter inte alls på samma vis som han har gjort innan.

Det känns skönt att han faktisk klarar av lite gräs. Och för säkerhets skull är det väl bäst att jag poängterar att. Invänningen gick väääldigt sakta och jag har hållt stenkoll på om läget förvvärrades efter att han hade fått gräs.

Ibland har jag även plockat lite och lagt in i boxen spridd, så att han har fått leta efter varje strå.

Lånar sista...

För vårt friesersto går det framåt. Hon har under en period gått med munkorgen från Gl**us (den med ett hål längst ner) hon har hon lärt sig tekniken att äta gräs med den. Nu går hon med betesreduceraen från H**ks så hon vänjer in sig ytterligare lite till då jag tror de får i sig lite mer med den. Hon går nu ute hela dagarna, halva med betesred och halva utan.
Hon visar inga som helst symptom utan kall och fin i benen, ingen puls och vänder på en femöring. Hovslagaren ser inga som helst tecken på att hon ska ha haft fång i hovarna.
Nu undrar jag, skulle vilja släppa ihop henne med de andra stona då hon tycker hon är ensam. De kommer att gå i en kuperad hage med träd och stenhällar. Det har inte gått någon där på hela sommaren utan gräset är högt och är "gammalt". Den hagen hon går i nu är en nedklippt hage med gräs och maskrosor. Tror ni jag vågar släppa henne där? Tycker att det gamla gräset borde vara bättre än det nedklippta eller...
Skulle gärna vilja ha henne sista delen av sommaren på dygnet runt, så även vår gamling får gå på lite bete som varit sällskap i hagen bredvid med sin kompis.
Borde inte en reaktion kommit om hon nu har haft fång (vi vet ju fortfarande inte om hon haft fång)? Hon har ju ätit gräs ialla fall i tre veckor nu mer eller mindre,? Lite råd skulle vara bra.:laugh:

Kan du inte vänja in henne där under några dagar och att hon kan ha betesreduseraren på under kvällar, nätter och tidiga mornar när du vänjt in henne klart?

Hej, har följt denna tråd ett tag då jag levt med en fånghäst några år och vet hur svårt det är.
Har provat olika metoder från strikt Strömsholmsmetod med lång boxvila, ute och inne till som jag nu övergått till, hästen får själv avgöra, rörelse eller ej.

Att jag övergått "hästens val" beror på min tro om att psykiskt välbeffinnande, vilket han inte fick av boxvila, är väldigt viktig i läkningsprocessen.Det har även inneburit att det inte blivit rodeourladdningar, vilket han gjorde under striktare rehab.
Självklart har han fått smärtlindring(butta) så länge han behövt

Han har haft lägesförändringar i hovarna så rehabtiden har varit lång med olika metoder, men det har inte läkt snabbare med strikt boxvila, utan bara resulterat till en olycklig, frustrerad pålle.

Någon skrev att man kanske inte skulle göra allting rätt och det är väl det jag gör enl många, men för hästens välbefinnande kanske man måste göra lite fel ibland och lita på sitt inre. Numera har jag även slutat med pulshysterin och bedömmer utifrån hästens rörelse och därmed ökat mitt eget välbefinnande.

Så vad vill jag då säga med detta, tja, kanske att det inte finns några absoluta sanningar och mer eller mindre rätt eller fel/Timjan

Jag rekommenderar INGEN att låta en smärtstillad fånghäst röra sig så mycket den vill. Den känner ju inte att den har ont!

Jag rekommenderar ingen, vill bara dela med mig av mina erfarenheter och som sagt det där med rätt eller fel är inte lätt, men jag har valt att utgå från vad hästen visar. En häst med lägesförändringar blir knappast smärtfri av Butta, utan det lindrar smärtan och lindrar det så pass att han vill röra sig så får han göra det. Jag har ju provat boxvila och det har inte inneburit snabbare rehab, endast olycklig frustrerad häst, som brallade på rejält då han fick komma ut. Med eget val metoden har det inte varit något brallande, så för honom har det varit bra, Men som sagt, hästar är olika och det finns inget, antingen eller för mig/Timjan

Jag rekommenderar ingen, vill bara dela med mig av mina erfarenheter och som sagt det där med rätt eller fel är inte lätt, men jag har valt att utgå från vad hästen visar. En häst med lägesförändringar blir knappast smärtfri av Butta, utan det lindrar smärtan och lindrar det så pass att han vill röra sig så får han göra det. Jag har ju provat boxvila och det har inte inneburit snabbare rehab, endast olycklig frustrerad häst, som brallade på rejält då han fick komma ut. Med eget val metoden har det inte varit något brallande, så för honom har det varit bra, Men som sagt, hästar är olika och det finns inget, antingen eller för mig/Timjan

En häst med lägesförändringar har inte 'hållbarhet' och styrka nog i lamellerna osv att röra sig fritt förrän efter lång tid efter fånganfallet, när det vuxit ner tillräckligt mycket hov.

Att släppa en sådan häst på rörelse är en enorm chanstagning. Går det bra ändå är det TROTS att man släppte ut och ren och skär TUR.

Och om du rekommenderat eller ej är en kuggfråga man kan diskutera i oändlighet, men var snäll och skriv iaf i extrem klartext vilken extrem risk varenda en som tänker tanken på att göra som du gjorde då tar. Annars blir det likt en rekommendation.

Som jag sagt tidigare, fång kan jämföras med senskador i det avseendet. När det är symptomfritt UTANPÅ (dvs hästen ohalt, vill röra sig etc) så är det fortfarande trasigt 'inuti' och man måste hålla hästen stilla, då den inte förstår att bara för den är smärtfri är det lugnt. Annars riskerar man allt.

Det som är det svåra med fång (eller för den delen senskada) och en hästpatient. Att hur det känns för hästen och vad den klarar är två skilda saker.

Sen är nackdelen med boxvila att det ofta kan bli en svår process att få till ett lugnt utsläpp, men då får man om det går försöka sedera, ockupera, försiktigt slussa ut etc för att få en så kontrollerad övergång som möjligt. Eller hålla hästen inne tills det är (mer) säkert för den att bocka och bralla ut igen.

Det finns hästar som inte klarar av konvalescensen, och där man inte har annat val än att riskera allt och ta den enorma risken, men de är tack och lov få, och det finns ingen anledning att ta den enorma risken förutom med just dem. Och då först efter att ha försökt annat, t ex sedering.

Förstår inte vad du tycer är otydligt, beskriver bara mina erfarenheter med min häst/Timjan

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård