Sv: Fångtråd del 3
Jag tror att du var rätt ute i ett tidigare inlägg- att när fettdepåerna försvinner minskar EMS eller IR.
Innan bantningen kunde jag ge probiotika utan resultat, men efter- är den stabil utan ngt.
Jag var tyvungen att göra som du- banta tills revbenen SYNS i o m att depåerna är det sista som går. Jämör många kvinnors höfter
Sedan har den fått sund mat i kombination av träning, som gjort att depåerna inte fylls på igen.
Vid en SI-ledskada fick den större depå på hö. sida av korset.
En vältränad häst förbrukar mer iom större verklig muskelmassa.
Runda "välmusklade hästar" är som regel även feta. Det är inte bara muskelfibrer utan även fett i musklerna.
Så när den tränas kan den äta mer utan att gå upp igen. Riktmärket från förr( förvisso kraftfoder) borde gälla än idag när hästen vilar mer än en dag ska maten reduceras på en fd överviktig häst.
Jämför med en muskelbyggare som inte har "deffat". Förvisso försvinner till slut mkt av underhudsfettet, men deras "problem" är att även musklerna ter sig bli mindre.
Man måste vara nästan anorektisk innan musklerna försvinner.
Belgian Blue har väldigt liten andel fett i de stora muskelgrupperna, men där har man styrt via DNA.
Jag upplever att en bantad häst inte är lika glupsk- antagligen på grund av insulinet som triggar att den tror att den behöver meeeer....
Ang. stressmage anser iag inte att det är så farligt om den sen återfår sin balans inom kort.
Jag har numera inte så mkt fångest, utan är kroppsfixerad
En IR-häst behöver som en diabetes 2 människa- röra sig för cirkulationen i benen o även för synen. På äldre hästar ska man hålla koll på om ögonen rinner.