Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Ja man får ju vara glad att man har en häst som kan strosa på stora ytor, förstår att det inte gäller alla, men kanske fler än man tror om man vågar ha is i magen och prova/Timjan

Hästar är ju olika, läser man dem så vet man vad som de trivs med

Se på hästen

Fick rådet av min veterinär att absolut inte ge lusern eller betfor till min fånghäst.
Lusern får endast min svårfödda gamling vintertid och då utgår jag endast från hullet, nej jag analyserar inte mitt hö. kanske ännu ett fel men tror att jag kan bedömma hullet själv/Timjan

Jag låter iaf bli de personliga påhoppen.

Och du vet ingenting om mig.

Metaforer, andemeningar osv är svåra i text, speciellt från personer man inte känner. Att själv fantisera om och tolka andras texter kan ju ge precis vad som helst. Men vad vet jag...

Senast ändrad:

Det är definitivt en fråga man bör ta med veterinären.

Dessutom måste du vara så säker det går att vara på att den andra hästen har just en frisk tarmflora.

Och är du säker på att din häst idag har en störd tarmflora?

Ja det kanske jag ska om jag bestämmer mig för att göra det, men först kan jag ju höra lite här vad folk känner till om denna metoden och vilka erfarenheter som finns;) Det är ju inte alltid att veterinärer känner till alla gamla metoder och deras verkan. Men däremot kan de ju säkert upplysa om om det finns någon risk med att göra det.

Har inte hästen en frisk tarmflora om den aldrig blir störd i magen och alltid har fasta små runda kulor till avföring?

Jag vet ju i alla fall att han har en känslig mage? Är inte det samma som störd tarmflora? eller vad är skillnaden?

Byte av tarmflora medelst slangning av annan frisk hästs bajs borde vara känt.
Men nu för tiden inte så vanligt praktiserat eftersom man kan sprida smittor på det viset och det är ju inte så lyckat. Och så finns det andra, lättare sätt att byta tarmflora på :-)

Känslig mage kan absolut vara störd tarmflora.

Men, again, det här är en typiskt sak som iaf lilla fyrkantiga jag skulle diskutera med veterinären.

Min fångponny hade känslig mage. Eller ffa så var den känslig för stärkelse kunde t ex inte äta spannmål mer än möjligen om det var lite utblandat i färdigfoder). Hon blev i sin ungdom fodrad med riktigt dåligt foder och blev så dålig i diarré att hon höll på att stryka med :crazy: Detta var sisådär tio år innan jag köpte henne. Hon fick däremot troligen fång pga dräktigheten, för hon gick på "bara" grovfoder + mineraler när hon blev dålig. Har i alla år innan det klarat tvära foderbyten, utkastad på bete utan direkt invänjning etc (galet...!!! och innan jag köpte). Dock visade hon inga tecken på akut störd tarmflora i samband med fången.

Senast ändrad:

Men då är hon väl säkert i ganska bra hull.
Du kan ju fråga lite fler (t.ex. hovslagare) så att du får lite olika referenser.
Sen är det väl som med allt annat att man får gå på sitt eget tycke och omdöme.

Det syns ju i alla fall stor skillnad sen hon blev sjuk:bow:

Något som är jättekonstigt när man använder hippocampus är hur lite det skiljer i behov av MJ mellan lätt-, normal- och svårfödd :confused:. För ett sto på 450 kg , över 3 år, som vilar är värdena: 48,9 MJ för lättfödd, 51,3 MJ för normalfödd och 53,7 MJ för svårfödd.

Det är ju nästan ingen skillnad ALLS - gör jag fel :confused:? Skillnaden med mitt hö skulle bli att man ger en lättfödd häst 5,75 kg hö och en svårfödd 6,32 kg hö per dygn - 0,57 kg skillnad. Men det måste ju finnas många hästar med helt andra behov då, för här på buke verkar ju var och varannan häst äta minst 15 kg hö/dygn...

Ja det finns hästar med helt andra behov, tabellen använder du när du har ingen aning, mest för att ha någonstans att börja. Sen får du använda ögonen och se om du behöver öka eller minska. Och så sen kolla att mineraler etc stämmer överens med referensvärden och kvoter.

Ingen av mina har varit "tabellhästar". Antingen en bra bit under i MJ eller en bra bit över i MJ. Fröken Stardust åt mer mat än de stora hästarna i samma stall och var ändå slimmad...

Byte av tarmflora medelst slangning av annan frisk hästs bajs borde vara känt.
Det jag är nyfiken på är ju t.ex. i vilka fall det har användts och i vilka fall det har visat sig funka och det kan ju kanske någon härinne berätta om utan att jag behöver störa vet. med lite nyfikenhetsfrågor.

Men nu för tiden inte så vanligt praktiserat eftersom man kan sprida smittor på det viset och det är ju inte så lyckat. Och så finns det andra, lättare sätt att byta tarmflora på :-)

Nej det vill man ju inte. Men vilka är de andra sätten du menar då?
Det hade ju faktiskt varit skönt om man på något sätt kunde ge sin häst en stabilare och sundare tarmflora. Jag tror att hästen på många punkter skulle må bättre då och inte vara så fångbenägen heller.

Men han har ju alltid haft 'stressmage' och det är kanske inte säkert att det har med tarmfloran o göra:confused:

Sök på byte av tarmflora på google så finns en massa. T ex Colicure.

Och det är lämpligt att störa den veterinär som behandlar just din häst, så får du säkert ett gäng bra svar därifrån :) Om du håller dig till telefontiden förstås ;)

Om det är så att den alltid varit "körig" i magen så kanske en magsårsutredning är på plats? Veterinär igen ;)

Min fångponny fick magsårsmedicin samtidigt med buttan, förebyggande (och dyyyyyrt).

Fast inte kan han väl haft magsår redan som ettåring?

Jag minns hur dålig han var i magen redan då när vi skulle på premiering och att hans dåvarande ägare gav honom fil med jämna mellanrum för att hjälpa magen på 'rätt väg'.

Jo det kan den ha haft.

Eller så är det en "lättstressad" typ ändå.
En del blir ju sådana av allra minsta förändring som inte behöver ha med fodret att göra, tex vid lastning.
Men jag <- jag alltså, skulle gärna diskutera magsår med veterinären, det är inte fel att utesluta. Och det är väldigt onödigt OM den har magsår att gå runt med det. Inte så hälsosamt.

Jag är en tvättäkta hippkondriker som tom fått den veterinär som iaf förut var mest känd i området för att överbehandla att nästan sucka och säga "hon ÄR frisk" :rofl:

Jag håller med dig i dina inlägg om att man bör diskutera med behandlande veterinär i första hand.

När det gäller att försöka komma tillrätta med en urspårad tarmflora gnm att ge bajsvatten så är inte det ngt jag hade valt i första hand. Hur ska man veta att det man tillför är lämpligt och dessutom så föreställer jag mig att man måste ge det flera ggr under en längre tid för att få bakterierna att stabilisera sig. Sedan förstår jag inte parallellen mellan butta och bajsvatten som ngn skrev tidigare tråden. det är ju inte alls samma sak och ges inte med samma syfte. Men det är nog jag som fattar långsamt och inte begriper.

Det finns andra sätt att se till att tarmfloran mår bra hos en fånghäst. Lusern är ett exempel. Det lusern jag ger till min ponny innehåller inte särskilt mkt energi jfr med annat grovfoder och hon har gått ner en hel del i vikt - trots att hälften av det hon äter är lusern.

Jo det kan den ha haft.
Då får nog jag lär amig mer om magsår. Men det ska väl inte vara så svårt heller - för där är min kunskap minimal. Men får de inte det av typ för lite TS eller för mycket stärkelse i maten?

Eller så är det en "lättstressad" typ ändå.
En del blir ju sådana av allra minsta förändring som inte behöver ha med fodret att göra, tex vid lastning.
Det jag menar med 'stressmage'. Det har han alltid haft! Men man har ändå kunnat förebygga det lite gran med olika medel som är bra för magen.

Men jag <- jag alltså, skulle gärna diskutera magsår med veterinären, det är inte fel att utesluta. Och det är väldigt onödigt OM den har magsår att gå runt med det. Inte så hälsosamt.

Jadå! Magsår kan man definitvit diskutera med sin veterinär och det är absolut inget jag önskar att min häst ska gå runt med i onödan. Men jag föredrar att ha lite 'kött på benen' innan jag drar upp en fråga med min vet. Som sagt vet jag inte mycket om magsår och jag skulle känna mig dum om jag kom o frågade vet. om det fanns risk att han har det om det vore ganska självklart direkt att han inte har det. Då blir man ju lite som dom hippokondrikerna, som får en åkomma så fort de har läst om den på nätet. Och en sån vill jag inte va' för då är jag rädd att vet. till slut inte tar mig på alvar;)

Jag har befog för att tro att min häst har fått alldeles för mycket kraftfoder i sina dar (havre och korn i mängder som inte är nödvändig på en lättfödd häst, som bara rider lite skogsturer) - skulle det kunna ge upphov till magsår?

Ja det skulle kunna ge upphov till magsår, speciellt i kombination med för lite stråfoder.

Fast man behöver inte tro att man (hästen) har en åkomma pga man läst något på nätet. För mig var det saker jag såg på ponnyn (små svullnader osv :rofl: ). Min veterinär slutade iaf inte att ta mig på allvar men det beror säker också på hur man tar upp saker och ting. Jag trodde ju inte hon var döende :p

Köp/låna alla böcker om häst du kan hitta och plöj igenom. En del böcker är torra som fnöske men det finns alltid något man kan plocka ut. Sen är det bara att plöja igenom internet och inse att där kan man få medhåll och mothugg om precis ALLT. Och det är då man måste gnugga de grå. Och prata med sin veterinär som iaf kan se hästen live.

Tycker inte alls du skall ta det med vet

Har du någon gammal hästfarbror i närheten - en gammal hästkarl?

Om inte så låna Wrangel på biblioteket

hästar äter ju bajs själva om de behöver också, så jag tror det är mindre farligt än butta....
Är du riktigt riktig du?! Först står du och säger att man absolut inte ska göra som Alexandra gör med sina hästar för det är fel, man ska göra som veterinären säger och inte söka svar på sina frågor på buke, sen står du själv och ger idiotråd angående bajsvatten och uppmanar andra brukar att inte prata med veterinär om det! :eek:

För det första, bajsvatten är ingen gammal förlorad kunskap som gått förlorad, varenda en som öht har sysslat med avel vet hur livsviktigt det är för fölungar att få äta av mammans skit för att få rätt magbalans och att sjuka hästar gärna knaprar i sig av andras avföring. För det andra, du är knappast kompetent nog att bedöma andras hästar som du aldrig träffat utan enbart känner till i en fångtråd på nätet, du ska vara väldigt försiktig med att komma med sånna här rekommendationer till sjuka hästar, det finns mindre kunniga som kanske tror på det du säger! :crazy: För det tredje, hur många fånghästar var det du sa att du har haft och vad har hänt med dem, överlevdnadsgrad? :grin:

Det är lätt att sitta och kasta sten i glashus, eller ska vi kalla det bajsvatten i forumtrådar? :angel:

Visst är det så. Det beror mycket på hur man frågar. Men också vem man frågar.

En del veterinärer har attityden "det finns inga dumma frågor", men tyvärr inte alla. Jag har råkat träffa några som inte var så glada i frågor eller som har fått mig att känna att det är petitesser jag bryr mig om och då blir man väl lite extra försiktig med att stilla frågor.

Hade gärna läst på mer, men jag fattar inte hur ni alla hinner med det:confused:. Just nu sitter jag faktisk på jobbet och det är ju inte så smart heller o sitta här och chatta istället för att göra det jag ska, så att jag kan ta ledigt med bra samvete sen:crazy:.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård