Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Hur ska en häst på boxvila på spån kunna kompensationsäta :confused:

Och foder med låga värden (men bra kvot) är ju precis vad Alex har letat efter...? För att kunna ge större mängd.

Ja fettman har ju kommit någonstans ifrån eller hur? innan boxvilan. Först har den gått på vanligt bete tillsammans med ett fullblod som är svårfött. sen har den har gått ute på magert gräs med munkorg och fodrats minimala givor därutöver. då hetsäter de allt de kan komma över när de ges chansen. Den skulle väl ha ätit ett sånt foder redan från början så hade den inte blivit överfet.

ser inte heller varför melass/lucern ö.h.t finns med i bilden. aldrig hört om en fånghäst som rådgivs att fodras så, särskilt inte en överfet. håller med raggsock - blött hö. Jag ger inte ens mitt lättfödda fullblod ngt annat sommartid, då han har lätt att lägga på sig och bli rent utsagt FET. han rids och tränas, behöver bara skrammel i krubban kraftfoder mässigt inget mer. Och han hålls i fint trim! Jag är inte ensam, det finns fler och fler tävlings ryttare och forskning på tävlingshästar som intygar att kraft foder är överreklamerat och ett bra grovfoder är det optimala, både ur hull och prestations synpunkt - mycket högre grad än vad man trott och vad många tror fortfarande.

Lusern är grovfoder.
Melass? Just Alex ponny får ju melassFRITT lusern. För att säkra proteintillgången med så lite MJ som möjligt.

Jag har gett två hästar i mitt liv kraftfoder (som jag ansvarat för fodret för, ridskolans ponnyer hade en knasig ägare). En kallblodstravare som föll ur om han inte fick högenergifoder + fritt med strå. Och så den grå connemaran jag sålde i höstas. Hon krävde MASSOR av mat och bara strå räckte inte, hon orkade inte äta så mycket att det täckte = behövde koncentrerad energi.

Absolut är det så. Problemet jag har, och det sticker jag inte under stol med, är att jag är mer eller mindre skiträdd för ufodringsrelaterade defekter just på unghästar. Det finns en anledning till det som jag hellre tar via PM en i tråd. Men det, plus att jag haft vansinnig otur med mina unghästar, INTE pga ngt som haft minsta att göra med utfodring dock, gör att jag är nojig i överkant om allt jag kan påverka, att inte ta några 'onödiga risker'. Jag vet att jag är nojig i överkant, men det är svårt att stänga av. Och om jag chansar, ger honom oanalyserat hö (med tveksam hygienisk kvalitet, det är ju tyvärr det med, fast det oroar mest ur fångperspektiv) och han INTE blir bra från sitt fång, eller INTE går ner i vikt etc - så vet jag att jag inte kommer förlåta mig själv. Jag kommer aldrig undra om det berodde på det, och förbanna hur dum i huvudet jag var som chansade så. Och skulle han som femåring visa sig ha urkalkningar t ex, så kommer jag undra om det var pga det där halvåret med oanalyserat hö som är anledningen, och förbanna mig själv.

Jag TÖRS helt enkelt inte blunda när jag 'vet bättre'. Och nej, jag anser inte alltid det är så positivt att veta. Det var mycket bättre när man var mer okunnig och inte visste bättre. Och ofta gick det utmärkt med.

´Jag är helt enkelt rädd för skador som inte går att reparera sen, och som gör att jag förlorar en till unghäst i förtid.

Jag vet att du nu kommer att säga att magen pajar om du inte ger tillräckligt med TS och det är ett argument jag har full förståelse för, eftersom jag också har en häst med känslig mage. Men jag har inget minde av att han (alltså din, Herrn som du kallar honom) än så länge under förloppet har varit lös i magen (men jag är medveten om att jag kan minnas fel), så länge det går - så går det!:angel: Så fort du märker att det inte går får du backa igen och ge lite mer ts eller kanske probimin eller proequo eller dylikt.

Han har varit lös i början, under första buttakuren. Jag lät det inte gå till diarre, men det var komockebajs, dvs en 'smet'. Det lyckades jag vända med mer TS, sen sänkte jag igen. Sen har han en gång till börjat svaja, men då har jag gått in tidigare och mött upp. För dagen så svajar magen, men det är de tidiga tecknen än bara, och jag har än inte ökat TS, men ändrat hur den serveras ett tag, han 3/4 får sin lucern i en giva istället för 2, tanken är att om han får lite mer foder i magen på en och samma giva en gång dagligen så. Får se hur det slår ut, var några lösare (inte smet, 'bara' lösare) imorse, tänkte ge det ett dygn till och se vart det går. Annars får jag höja höet lite och gå tillbaka sen.

Jag ber dig bara fundera på om det kan vara så att något av allt detta som du är så rädd för ska inträffa, kanske inte inträffar?! (hoppas du förstod den meningen).

Jag menar du är rädd för en massa saker. Du är rädd för att han inte ska banta, du är rädd att magen pajar, du är rädd för lägesförändringar, du är rädd för proteinbrist, du är rädd för för mycket kalorier, du är rädd för lite ättid, du är rädd för för lång boxvila etc. etc. och det är ju fullt normalt - det kallas 'fångest':D Men någonstans får man gå på kompromiss och välja något som man är minst rädd för, som kanske kan hjälpa en annan stor rädsla att gå bort och ta itu med den 'lilla rädslan sen'

Inte rädd för lång boxvila direkt så, nu. Hade de sagt 2 mån minst direkt hade jag det, men nu smyger den sig ju på, och han tar den fint. Så den påverkar ju 'bara' motionsmässigt. Men allt det övriga är jag skiträdd för ja, av det som nämns i första stycket. Och jag VET det, men det är inte lätt. Speciellt inte när folk (menar inte dig) har som mer eller mindre hobby att säga att vad jag än gör är fel, det stressar än mer. Där har jag ju valt att lyssna på veterinärerna, och det som kan dokumenteras sas. Är väl ett litet, men i sammanhanget torftigt sätt, att hantera det på.

Men skulle jag försöka plocka ut det jag är av det du tog upp är MEST rädd för, så är det en kraschad mage. Dels för det kan utlösa ett nytt fånganfall, och dels för att det är det som med ledning av tidigare är det som är störst risk för. Dvs för lite TS och för lite ättid är det jag är mest rädd för. Minst rädd är jag för lite för mycket kalorier och för lägesförändringar. Försöker intala mig att har han klarat sig hit utan det, då klarar han resten med om han bara inte får ett återfall eller något går snett.

Han har ju som jag skrev tidigare och man inte får glömma bort stadigt blirvit bättre. Visst det går med plågsamt långsam hastighet, men det går åt rätt håll, helt klart. Saaakta men säkert.

Och för att vara lite positiv så 'räckte' han mig idag bakbenen vid kratsning! För första gången sen fånganfallet. Han gillar sina gips helt klart =) (På plussidan idag ligger också hur glad han var när han i 2 minuter fick gå omkring i stallet. Och välta grejer och slänga alla grimmor på golvet =))

Och jag tog inte ett dugg illa upp av ditt inlägg, tvärtom jag uppskattade det. Och det var helt begripligt =)

en tanke runt allt ditt kvot och MJ räknande är vid detta laget att helt klart så uppfyller inte din feta ponny de generella uträkningarna för vad en sån ska äta. så du får nog ge upp dessa räkningar och prova ngt annat. gräsfröhalm eller ett skit hö med låga värden tex. då kan du ge större givor och förhoppningsvis krymper fettman samtidigt.

jag har läst studier på bantning av häst och det har visat sig att banta dem genom att ge få givor eller ställa dem på svält halva dygnet osv, snarare motverkar bantning, då de istället kompensations äter. mager kost dygnet runt är receptet, dvs att hästen kan utöva sitt naturliga behov att beta och tugga, utan att för den skull svälta.

Jag har sökt gräsfröhalm. Det fungerar inte vintertid pga lagring, men jag har sökt mig blå efter det både i år och tidigare, men inte hittat. I år har jag enbart hittat det i Skåne. Vet du var det finns så PMa jättegärna!

Jag är helt med på mager kost dygnet om, haken är ju hur jag ska få ihop det, med det låga behovet. Jag försöker ju få det att räcka så länge som möjligt, men det är så små givor så det går åt för fort. Men där är en av anledningarna att verkligen vara envis som en röd gris med siffrorna på silaget. För det är mycket enklare att få 9 kg silage att räcka större del av dygnet (mha hönät etc) än att få 4 kg hö att göra detsamma.

Målet är ju att han ska ha mat framför näsan som han SAKTA kan pilla i sig av dygnet om, och jag hoppas nå det med silaget.

Senast ändrad:

Alexandra: Jag tycker verkligen att du ska försöka hålla dig till de 40 MJ som du har konstaterat att din pålle klarar utan att gå upp i vikt. Fungerar det inte så måste du ju självklart tänka om, men det är kan ju inte vara 100% säkert att hans mage totalhavererar och att han får diarré.

Jag är inte säker på 40 MJ tyvärr, jag är dock säker på att MER ÄN 40 MJ är för mkt. Men lägre blir hart när omöjligt att nå, så jag försöker få ner det till 40 för att se om det räcker så att säga. Han är ju långt under tabellbehov, det vet jag ju, men då jag aldrig lyckats få ihop ekvationen TS och minimalt med MJ vet jag tyvärr inte exakt HUR lågt behovet är.

Och nej, jag kan inte veta att magen pajar, en vacker dag kan det ju ändras, och den gör inte det mer. Därför jag även tidigare provat flera gånger, och jag provar ju nu med, så gott det går. Men just nu tycks inte 40 MJ vara tillräckligt lite vad gäller MJ heller, det han stått på i nästan 3 v nu.

Ja fettman har ju kommit någonstans ifrån eller hur? innan boxvilan. Först har den gått på vanligt bete tillsammans med ett fullblod som är svårfött. sen har den har gått ute på magert gräs med munkorg och fodrats minimala givor därutöver. då hetsäter de allt de kan komma över när de ges chansen. Den skulle väl ha ätit ett sånt foder redan från början så hade den inte blivit överfet.

Han hade inget att hetsäta när han gick med munkorg.
Sen han HAR fått ett sådant foder (dvs grovfoder med låga värden men bra kvot) sen den dag han flyttade in här. Dock blir även det för mycket i kombination med den TS han har behövt för att magen inte ska bråka. Han skulle behöva ÄNNU lägre värden, vilket tyvärr är nära nog omöjligt att få =/

Han har ätit silage med energivärde motsvarande HALM sen han kom. Dock har jag behövt ge honom såpass många kilo (9 - 10) för TS (magens) skull att det ändå blivit för många MJ. Jag har aldrig varken förr, nu eller senare förnekat att han varit för tjock sen han var två, och att det beror på att han får för mycket MJ. Jag vet bara inte hur man får ihop mage + lite MJ. Jag har kämpat med det länge, men inte lyckats, utan bett böner att han ska klara sig från hälsoproblem (t ex fång) från det tills han blivit äldre och kunde motioneras ordentligt. Vi föll på målsnöret =/

ser inte heller varför melass/lucern ö.h.t finns med i bilden. aldrig hört om en fånghäst som rådgivs att fodras så, särskilt inte en överfet. håller med raggsock - blött hö. Jag ger inte ens mitt lättfödda fullblod ngt annat sommartid, då han har lätt att lägga på sig och bli rent utsagt FET. han rids och tränas, behöver bara skrammel i krubban kraftfoder mässigt inget mer. Och han hålls i fint trim! Jag är inte ensam, det finns fler och fler tävlings ryttare och forskning på tävlingshästar som intygar att kraft foder är överreklamerat och ett bra grovfoder är det optimala, både ur hull och prestations synpunkt - mycket högre grad än vad man trott och vad många tror fortfarande.

Melassfri lucern. Och igen, lucern är grovfoder, och lucern ger INTE mer MJ/kg än hö. Däremot mer protein, och mindre socker. Om jag skrivit att jag gav 3 kg av grannens hö, och 1 kg av ett annat hö klippt i småbitar, skulle du reagera då? Eller 3 kg av grannens hö och 1 kg av höpellets? Det är det det är, lucern är gräs, det är grovfoder. Och det är säkrare mat än höet om man ska vara petig. Om han åt halm, skulle han få bara halm och lucernhack, dvs halm och hö av lucern klippt i småbitar.

Tillägg: Förutom första tiden,. när han kom som tanig, svårfödd åring, så har den här herrn bara sett kraftfoder på bild. Han har - beroende på hur han gått med på att äta mineralerna - fått mellan inte ett gram kraftfoder och ½ dl kraftfoder som skrammel i krubban (betfor eller annat lite beroende på hur han ätit/inte ätit mineralerna, han är periodare, ibland äter han dem rent, ibland torra med ngt annat, och ibland måste man lösa upp dem i betfor åt honom)

HAN är överlycklig just nu efter lucernet, ävenom det är grovfoder så i hans värld är det kraftfoder och det kommer i krubban ;) Han gillade nog första tiden på butta med, innan jag fick tag i lucern, när han fick lite betfor morgon och kväll för att få i honom buttan utan bråk (då vet inte ville se honom stå på bakbenen och bråka om man gav i munnen, iom att han hade ont i baktassarna med)

Senast ändrad:

Ja, lucern är i högsta grad klassat som grovfoder. dock är det ansett i regel som ett riktigt turbo grovfoder, som man ger till hästar om de behöver lägga på sig och grovfodret i övrigt inte möjliggör detta. basics.

ang. gräsfröhalm, så köpte en stallkollega från en bonde i söderköping förra året, det var kanon fint. har en annan bekant som jag tror också köpte från ett annat ställe härikring för ett par år sen, kan kolla.

Hur har du löst lunchfodringar/tillgång till grovfoder i hagen vintertid, när den sällskapat med fullblodet i hagen?

Kolla jättegärna.

Har varit olika ang hagen. När de gått ihop har det varit olika varianter. I kronologisk ordning så: Ute låånga dagar (typ 7 - 22) frukost ute och sen har de fått var fjärde timme. Inte gått säkert avgöra att herrn fått i sig just exakt bara 2de kg jag tänkt då, vilket är nackdelen. Eller så har frukost serverats inne, och han fått mindre frukost och de andra mer. Det där var när han gick med Blå och Vision för övrigt.

Nu med Disse så första vintern (en halv) så som ovan, varierat lite om det varit frukost inne eller ute. Nu i vintras så förutom enstaka dagar, så har de ätit i separata hagar. Fortfarande mat var fjärde timme, men i olika hagar, så jag varit helt säker på hur mycket ponnyn åt, och att han inte fick i sig mer än jag hade tänkt. Dessutom kortade jag utevistelsen, de gick ut 8 en vanlig dag, och in 20. Så att Disse skulle hinna äta ikapp inne..

Dvs det har varit frukost kl 8 (inne eller ute olika, mest ute dock), lunch 12, em-mat 16 och så intag till mat kl 20. Ponnyn har fått en extrafodring kl 22, annars åt han upp för fort och det blev påtok för länge tills frukost.

Fast jag tror visst att han gått ner! Han hade minskat några kilon, eller hur? Dessutom har han ju stått på boxvila = noll rörelse. Även om viktminskningen inte är tillräcklig för att säga om den är "verklig" så har han i värsta fall stått stilla på samma vikt, trots att han inte rört sig. Med andra ord borde bantningen fungera :)!

Om viktmåttbandet talade sant, gick han ner 25 kg första tio dagarna. Hade ju ingen vågvikt då, men man SÅG att han gick ner. Inget drastiskt, men synligt.

Nu sist, exakt 4 v mellan så skilde det 6 kg på vågen, så ja endera 6 kg nedgång, eller inget utan mindre vatten i magen eller ngt bara.

Och det är bra han inte gått upp trots stå stilla ja, men det som 'stör' är att han står still på så himla lite MJ, och jag kommer inte kunna fortsätta ge så lite MJ i längden. Hur länge jag kan vet ingen, är ju magen som styr. Men just att han i princip stått still, och jag kommer förr eller senare - förhoppningsvis senare - behöva höja med minst 8 MJ.

Men mest sitter det nog i att jag verkligen trott och förväntat mig han skulle gå ner när jag för första gången (om än på boxvila) fått ner honom i så lite MJ =/

Kortare tid än vi är uppe i nu, därför jag verkligen poängterar att det är lånad tid. Det har gått max två veckor tidigare, i snitt sådär 10 dagar. Beror lite på hur man räknar och hur långt jag låtit det gå innan jag avbrutit.

Dock så då har han inte fått det i hönät eller liknande, han har fått mindre TS än hans gräns, men mer än han får nu. Men då har han ätit det från golvet, inte när etc.

Så jag tror och hoppas ju att med fortsatt nätande, så ska det funka lääänge med 9 kg silage, som ger 1 kg TS/100 kg aktuell vikt. Läänge = typ hela vintern. Vi får väl se, men jag hoppas. Just nu ligger han ju under 1 kg/100 kg dock. Men håller magen tills han är helt över på silage så har jag ganska gott hopp (Murphy läs inte det här nu va..)

För dagen är magen inte helt okej, men jag har ändrat om hur jag fördelar maten utan att öka och hoppas det räcker för att stoppa upp. Ökat jästen lite med, den verkar fungera väldigt bra, bättre än annan magtarmbalans han fått! =)

Jag kan kolla ang. gräsfröhalmen som sagt.

ang. MJ teorin: så länge han inte går ner (vilket han nu faktiskt gjort som sagt) så kan du inte hänga upp dig på att MJ är för litet enligt teori tabellerna, det är där du går fel! det viktiga är att han får i sig FIBER och kan tugga och få ngn sorts liten mättnadskänsla via det, och det naturliga tugg behovet tillgodosett så gott det går. SKIT i MJ nu ett tag och vad det "borde" vara på papper - ska han äta lucern så ska det vara HACK isåfall, inte pellets i krubban, för även om det är teoretiskt grovfoder så kan du kolla vilken foder expert som helst, så kan de intyga att pelleterat INTE godkäns som grovfoder om det är tugg tid och mättnadskänsla och fiber man vill åt.

utomlands så är rekommendationen för fånghästar STRIKT svält. det borde säga dig ngt om att en ev. rädsla för KANSKE protein brist som EJ har inträffat än, och som ponnyn inte visar ngra som HELST tecken på med tanke på sitt späcklager, är sekundärt orosmässigt från din sida just nu.

STRYP lucernet och låt honom äta låg MJ - lucernet är REN gödning, det kan vem som helst intyga, jag ska kolla gräsfröhalms leverantörerna genom att kolla med de som jag vet köpt som sagt, om du är intresserad, vilket det verkar som du är.

Om viktmåttbandet talade sant, gick han ner 25 kg första tio dagarna. Hade ju ingen vågvikt då, men man SÅG att han gick ner. Inget drastiskt, men synligt.
Just. Han ska gå ner så att det syns- inte mätas.

Iser o Mackan:bow:

Nu har du missförstått. MJ kan i min värld ALDRIG bli för lite. Ja okej, den dag han är slank som attans och börjar bli mager, sure. Men i nuläget. Jag skulle gärna ge honom 25 MJ om jag kunde.

Det är ffa TS som är problemet när det blir för litet, men de sitter ju ihop. Mer kg TS = mer MJ =/ Men är ju just tuggtid och fiber som TS har betydelse för, och det i sig har betydelse för magen.

Det är ju det jag vill vinna med silaget. Ge mer ättid, lite mer fibrer (TS), men inte öka på MJ så mycket. Han kommer inte få lucern när han är på silage, det behövs inte. Utan silage och mineraler.

Jag ville ge hack, men det gick inte få tag på melassfritt hack, jag har beställt, men inte kommit (de måste få ihop 6 pall från samma tillverkare).

Fast lucernpellets räknas i mindre mängd (vilket det jag ger räknas som) som grovfoder. Hack räknas oavsett mängd. Just precis för det du skriver, även om pelletsen är grovfoder, så ger det inte tillräckligt med vedämne och tuggtid.

Sen, visst ger man gärna lucern till hästar som behöver lägga på sig, och ffa de som saknar protein. Men det är inte mer drag i lucern än ett motsvarande hö ju. Dock är ett dylikt hö för bra hö för herrn, och återigen är det ju därför jag väljer silage, det går bättre få ihop.

Nu vet inte jag vem som blandat ihop saker och ting, men nog har jag för mig att Alex försöker dra ner MJ allt vad som går utan att det går ut över proteinet? Alltså är det inte att han får för lite MJ som hon oroar sig för, utan att han får för lite TS och protein.

Hoppsan, såg att du hann före. :cool:

Vet du, eller någon annan, om det finns en "lista" någonstans över ungefär hur mycket hästar och ponnyer av olika raser och mankhöjder bör väga? Hade varit intressant att kolla!

Annars: någon som vet hur mycket en grovt byggd haflinger, som är ca 145 cm hög, bör väga? Enligt måttbandet väger hon nog ca 450 kg nu. Hon har tappat MYCKET! Man känner revbenen väldigt tydligt numera. Alla som ser henne tycker helt spontant att hon blivit väldigt slank :)!

Nej, vet ingen sån lista. Och tror det är väldigt svårt gå efter en sådan. Beror så himla mycket på hur de är byggda med.

Om man tar mina två fbl, förra stoet och nuvarande herrn. Det skiljer 5 cm i mankhöjd, men 90 kilo i normalvikt. I perfekt hull alltså. Men de var ganska olika i typen, även om stoet inte var den 'spetiga' modellen var hon mycket nättare än herrn här. Stoet, 157 cm i mankhöjd, vägde 450 kg i perfekt hull, fullt igång och musklad etc. Valacken, 162 cm i mkh (med monstermanke, så.. ) väger 540 kg i perfekt hull, fullt igång och musklad etc.

Så en lista skulle ju bli typ som den jag såg om hundar hos distriktsvet, där man kunde läsa 'riesenschnauzer 30 - 40 kilo'. Vilket ju på en hund som är mellan 60 - 75 cm i mankhöjd är ett väldigt stort spann =/

Men 450 kg känns spontant väldigt 'lagom' för den typ av häst du beskriver =)

ang. gräsfröhalm, så köpte en stallkollega från en bonde i söderköping förra året, det var kanon fint. har en annan bekant som jag tror också köpte från ett annat ställe härikring för ett par år sen, kan kolla.

Jag beställde gräsfröhalm för hela vintern i år, men tyvärr så regnade det för mycket kring tiden för tröskning, så det var ingen som ville pressa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård