Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Medicinerar med vad?

Enligt Strömsholm är nedbantning o motion den enda "medicinen".

Den medicin som används och studeras i England just för EMS/IR, och som kan medverka till större viktnedgång samt lägre insulinnivåer än utan medicin, om den ges i 3 - 6 mån. Syntetiskt sköldkörtelhormon.

Valda delar, full text finns i länken nedan:

Treatment of obesity and insulin resistance with levothyroxine sodium
Most horses or ponies with EMS can be effectively managed by controlling the
diet, instituting an exercise program, and limiting or eliminating access to pasture. However, there are times when these strategies will not improve the situation fast enough to prevent additional episodes of laminitis. In these situations, drug therapy is warranted to lower the likelihood of subsequent laminitis episodes and permanent damage to the feet. If this is the case, talk to your veterinarian about treating your horse with levothyroxine sodium at a high dosage to accelerate weight loss and improve insulin sensitivity. This
drug should only be administered under the direction of a veterinarian and the high dosage should only be used for 3 to 6 months.

---

We have performed three research studies to evaluate the use of levothyroxine sodium (Thyro L®, VetAMix, Division of Lloyd, Inc., Shenandoah, Iowa) in horses.

In our first study, we administered levothyroxine to eight mares according to an incrementally increasing dosing regimen over an 8week period. Mean body weight decreased and insulin sensitivity increased in treated mares.

--

Our second study evaluated the longterm effects of the drug on body weight and insulin sensitivity in six mares over a 12month period.

--

Advanced glucoseinsulin tolerance tests were also performed at 0, 4, 8, and 12 months. Mean (± standard deviation) weight loss was 49 ± 14 kg, 43 ± 7 kg, and 25 ± 18 kg at 4, 8, and 12 months, respectively. This alteration was mirrored by a > 2fold increase in mean insulin sensitivity. No adverse health effects were detected.

--

In our final study, we are examining the effects of levothyroxine on body weight and insulin sensitivity in horses affected by EMS, and this study is ongoing. Preliminary results indicate that EMS treated with levothyroxine sodium (Thyro L®, VetAMix, Division of Lloyd, Inc., Shenandoah, Iowa) lose more weight and show a greater reduction in neck circumference. Horses (n = 4) on a controlled diet exhibited a 5 cm decrease in mean neck circumference over 6 months, whereas the same measurement
decreased by 10 cm in treated horses (n = 4). We have also observed that the cresty neck becomes softer in treated horses and this finding precedes the reduction in neck circumference.

--

Conclusions
Obesity and insulin resistance are important predisposing factors for laminitis in horses and ponies. Diet changes and exercise are key components of any management plan for horses with EMS, and restricted access to pasture is the key to success when trying to induce weight loss.
Levothyroxine sodium (Thyro L®, VetAMix, Division of Lloyd, Inc., Shenandoah, Iowa) can be used to accelerate weight loss and improve insulin
sensitivity when the horse is threatened by laminitis. Weight loss occurs more rapidly when horses are placed on a controlled diet throughout the period of time that levothyroxine sodium is being administered.

---

http://www.lloydinc.com/pdfs/N_FrankEquineMetabolicSyndrome.pdf

Igen detta med läsförståelse - jag är helt ointresserad av dig som person - och dina personliga lösningar är helt ointressant
Eftersom du alltid har specialfall och är i speciella omständingheter

Andra människor med problem oavsett vilka råder jag att söka hjälp av kunniga personer i sin närhet, eller offentliga experter beroende på problem

man kan få specifik detaljkunskap här på nätet

men helheten måste man ta live

samt det bästa rådet har fio gett - man ser till att man inte hamnar i vissa situationer

Rent generellt - för det generella gäller ju aldrig dig - det har inget med dig att göra som person

Nu har jag skrivit det två ggr

Behovet till häst räknas på var hästen ska väga inte vad den väger som fet.

Jag vet, men uppenbarligen inte han =/

men som sagt, så länge jag kan ligga på 1 kg TS/100 kg aktuell vikt är jag glad, det är en förbättring jmf med tidigare. Bara glädjas så länge det varar, och hoppas det vara läääänge.

Här är en lättare på svenska.

http://www.uppsatser.se/uppsats/15a5f4c30b/

Men visst är det bra om det nu kan komma en bra medicin, MEN.. det måste fortfarande vara en reducerad fodergiva, begränsat bete o framförallt- motion, som sänker insulinivån o gör den frisk.
En häst i bra kondition behövde tydligen mindre motion= behöver inte ridas så mkt DAGLIGEN för att få rätt balans.

Frank skrev även att ponnies troligen är medfött EMS- därav att man bör vara försiktig. Det är väl dessa som har fått fång förr o numera har många hästar hamnat i vällevnadsstilen- stillasittande o bara äääter.

Det har blivit en skam att ha en slank häst. Man ska följa tabeller o de flesta överskattar sin s.k träning av den.

Tack tack för svenska länken, fast den behandlade ju inte medicinstudierna på samma sätt.

Ja, kost + motion är ju och förblir det viktigaste. Som jag fattat det - av de engelska sidorna - så de man medicinerar är just de som pga t ex fång inte kan motionera, och där enbart kost inte ger tillräckligt snabbt resultat. Och medicinen är en akutåtgärd under begränsad tid, som inte kan ersätta den livslånga behandlingen med kost och motion.

Men, med tanke på att han inte kan motionera på ett bra tag, och kosten hitills iaf inte gett effekt på vikten, så om han står med höga insulinnivåer så känns det för mig värt att prova medicinera, fortsätta med kosten, och förhoppningsvis få ett lite bättre resultat än utan medicin, fram tills att han kan motioneras.

Och sen livslång kostkontroll och daglig motion, som behandling.

Predisponeringen var för hästar mellan 5-15.
så din.. har levt ett för gott liv, utan motion med likasinnade.

Hästar som har tråkigt- vad gör de? Jo äter- tröstar sig.
Jag är emot mkt av sånt som blir till sanning här.
*Ge mer mat vid kyla- fast de har täta täcken.
*Man drar inte ner på maten när hästen vilar.
*De betar hela dagarna o får sen rejält med hö. Fast om de var ute vid hett väder, så skulle de själva avstå från att gå ut alls mer än ngn kort sekund.
Det är naturligt att svettas o stampa o ruska sig- gör av med energi. Om de får komma in o slippa det- så får de mer- energi- mat.

NÄR ska de göra sig av med sin energi- numera:confused:

De skulle själva reglera sig bättre- om vi inte tyckte synd om dem.

Jag har bättrat mig i mer än ridandet- att ta dem i hampan o gå ut o gå mer.
Det är mkt uppskattat- hästar som vill se mer än hagen.

kl

Sååå tråkigt idag igen.....

Hela sommaren har gått så bra från det första anfallet, har gått på vanligt bete med dom andra fast med betesmask på sig. Den sista månaden utan masken då det varit så lite gräs, hon har varit super fin i ben, hovar och gångarter mm.

Tog hem dom igår till vinterhagen ett tag för att få ha dom hemma, lite mer gräs än den andra hagen men på med betesmasken igen.
Under natten spricker masken och hon får fri tillgång, vid middagstid ska vi ta in dom för ridning och en mkt stapplig häst tar vi in...... så ledsamt när hon varit så bra.:cry:

Spännande med sköldkörtelhormon medicin. Jag använder alger i samma syfte. Naturligt å bra!

Du ger alger för att påverka vad? Vikt och insulinnivå?

Alger är ju ingen fara i vettiga doser, haken är ju att det är lätt att få ett jodöverskott och dessutom att de kan innehålla strontium, och då kan det blir läbbiga effekter.

Jag antar du har full koll på det, bara lite allmänt varningens finger att allt naturligt inte är bra i vilka doser som helst. Den dos som ofta rek av tillverkare/försäljare är såpass hög att man lätt hamnar över toxisk nivå till häst.

kl

Sååå tråkigt idag igen.....

Hela sommaren har gått så bra från det första anfallet, har gått på vanligt bete med dom andra fast med betesmask på sig. Den sista månaden utan masken då det varit så lite gräs, hon har varit super fin i ben, hovar och gångarter mm.

Tog hem dom igår till vinterhagen ett tag för att få ha dom hemma, lite mer gräs än den andra hagen men på med betesmasken igen.
Under natten spricker masken och hon får fri tillgång, vid middagstid ska vi ta in dom för ridning och en mkt stapplig häst tar vi in...... så ledsamt när hon varit så bra.:cry:

Nej, vad tråkigt. Det är dock det där som gör att jag inte törs lite på betesbegränsare till fånghästar. Risken om den går sönder/de får av sig den och kan vräka i sig.

Håller tummarna stenhårt att det är ett lindrigt anfall. Får hon behandling nu?

Det är ngt nytt o visst kan det vara bra för att banta fångsjuka hästar, MEN... ännu bättre är det att banta den INNAN den får fång alls.

Skriver med eftertryck för att jag själv inte har varit helt på det klara med alla risker med övervikt- inte förrän den fick fång. "Sent skall syndaren vakna:mad:

Sist jag kollade jod halt å rek så låg tillverkarnas rek mängd exakt i maxkant. Tror d var slus foderstats program som höjt svenska rek måttet på jod.

Usch, så trist! Lider verkligen med dig :(! Hoppas att ni kan få anfallet att avklinga snabbt och att hästen snart är "på fötter" igen...

Jag hoppas inte du missförstår mig nu, för jag skriver detta i bästa välmening.

Du kan mycket om foder, fång och hästers metabolism etc. och det blir ju ofta så att ju mer man vet - ju mer upptäcker man hur lite man kan;)

Jag tror kanske att du pga din stora teoretiska kunskap gör det lite för krångligt för dig själv.

Hur hade man gjort innan informationssamhällets början om man hade en fet ponny, som inte gick att banta??? Oavsett ålder på hästen tror jag att många hade minskat på maten. De flesta var väl vettiga nog att först och främst minska på kraftfodret, men om det sen inte hjälpte hade man kanske minskat höet eller gett halm i stället. Tror knappast man hade laborerat med proteintillsatser etc.

Jag säger inte att man ska glömma allt man vet och jag har inga konkreta förslag just nu på vad du ska ändra på. Det jag menar är bara att många ponnys och hästar har överlevt tidigare på inte fullt så genomtänkt hantering och foderstat och ändå blivit fullgoda hästar. Det kan hända att man har fått lite andra problem ett tag efteråt, att hovarna kanske har blivit försvagade eller att hästen ett tag har varit omusklad och bukig eller kanske hängig och trött, men då har man fått rätta up på detta i efterhand.

Det är väl ändå inte så farligt om man tänker sig att hästen har undvikit att få förändringar i hoven:idea:

Jag vet att du nu kommer att säga att magen pajar om du inte ger tillräckligt med TS och det är ett argument jag har full förståelse för, eftersom jag också har en häst med känslig mage. Men jag har inget minde av att han (alltså din, Herrn som du kallar honom) än så länge under förloppet har varit lös i magen (men jag är medveten om att jag kan minnas fel), så länge det går - så går det!:angel: Så fort du märker att det inte går får du backa igen och ge lite mer ts eller kanske probimin eller proequo eller dylikt.

Min egen häst verkar inte alls vara lika känslig i magen nu längre efter han har gått ner i vikt och likaså är vet. och hovis överens om att hans viktnedgång kan vara ena orsaken till att han har klarat de kraftiga rotationerna så pass bra, som han har och att de nu i stort sett är obefintliga.

Jag säger inte detta som kritik och är inte heller intresserat av att joina någon klubb. Jag vet själv hur petig jag själv har blivit med allting efter fånganfallet och ibland får jag säga till mig själv "men hey, vänta, hästen har överlevt hittills - lite tål han faktisk. Det är ju trots allt en naturras, som har överlevt många generationer under värre förhållanden än han har nu:idea:".

Jag ber dig bara fundera på om det kan vara så att något av allt detta som du är så rädd för ska inträffa, kanske inte inträffar?! (hoppas du förstod den meningen).

Jag menar du är rädd för en massa saker. Du är rädd för att han inte ska banta, du är rädd att magen pajar, du är rädd för lägesförändringar, du är rädd för proteinbrist, du är rädd för för mycket kalorier, du är rädd för lite ättid, du är rädd för för lång boxvila etc. etc. och det är ju fullt normalt - det kallas 'fångest':D Men någonstans får man gå på kompromiss och välja något som man är minst rädd för, som kanske kan hjälpa en annan stor rädsla att gå bort och ta itu med den 'lilla rädslan sen'

Man blir kontrollfreak av denna sjukdom jag vet, men man måste nog försöka släppa kontrollen ibland - men gör det på ett kontrollerat sätt!;):D

Detta blev ett långt inlägg, men jag hoppas att det åtminstone var förståeligt!:crazy:

Tack, Iser :D! Du skrev ungefär det inlägg jag funderat på att skriva i några dagar, men inte vetat hur jag skulle formulera. Väldigt genomtänkt och klokt.

Alexandra: Jag tycker verkligen att du ska försöka hålla dig till de 40 MJ som du har konstaterat att din pålle klarar utan att gå upp i vikt. Fungerar det inte så måste du ju självklart tänka om, men det är kan ju inte vara 100% säkert att hans mage totalhavererar och att han får diarré.

Skriver verkligen också under på detta:
"Du är rädd för att han inte ska banta, du är rädd att magen pajar, du är rädd för lägesförändringar, du är rädd för proteinbrist, du är rädd för för mycket kalorier, du är rädd för lite ättid, du är rädd för för lång boxvila etc. etc. och det är ju fullt normalt - det kallas 'fångest'."

Visst är det så, men om individen växer, så behöver den protein för det.

Och jag har inte talat om att överutfodra protein, men täcka behov. Lite intressant är dock att flera - dock har jag tyvärr aldrig fått ta del av den bonusen - fått bättre hull på svårfödda med en hög proteinkvot. Det har gått åt MJ för att ta hand om proteinet. Här har dock det inte spelat roll om han haft 'bara' behovet tillgodosett, eller fått mer än behovet vad gäller protein.

en tanke runt allt ditt kvot och MJ räknande är vid detta laget att helt klart så uppfyller inte din feta ponny de generella uträkningarna för vad en sån ska äta. så du får nog ge upp dessa räkningar och prova ngt annat. gräsfröhalm eller ett skit hö med låga värden tex. då kan du ge större givor och förhoppningsvis krymper fettman samtidigt.

jag har läst studier på bantning av häst och det har visat sig att banta dem genom att ge få givor eller ställa dem på svält halva dygnet osv, snarare motverkar bantning, då de istället kompensations äter. mager kost dygnet runt är receptet, dvs att hästen kan utöva sitt naturliga behov att beta och tugga, utan att för den skull svälta.

Hur ska en häst på boxvila på spån kunna kompensationsäta :confused:

Och foder med låga värden (men bra kvot) är ju precis vad Alex har letat efter...? För att kunna ge större mängd.

Jag vill bara lägga till att det på en del tar ganska bra med tid innan den "tar" av fettdepåerna. Vår fånghäst hade kvar späcklager ända tills för ngn vecka sedan. Hon är inte bra i magen, men hon får tillräckligt, och nu är det viktigt att hon går ned i vikt, därför ger jag ganska mycket halm, och ganska lite hö, simpel as that.
Hörde en bonde som gav bajsvatten, kanske vore något...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII