Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Jag tycker du gör för mycket förändringar i fodret under pågående fång. Fler är även på gång säger du.´

Det kan "göda" anfallet.

Bara blötlagt hö, för att bli av med en del socker, till hästen mår bättre hade varit idealet.

Lusernen är konstigt att ge när du inte vet vad för analys höet har.
Hästen har inte gått ner i vikt, alltså får den för mycket/kraftig mat tyvärr.

Jag har blött höet nästan hela tiden.

Haken är att jag kan inte ha hö. Jag kan helt enkelt inte lagra hö utan att det blir dåligt. Just nu hämtar jag för max en vecka i taget. Jag fick kasta en fyra dagar gammal bal som dammade idag. (Jag kollar balarna minituöst). Och ju mer regn och luftfuktighet det blir, desto värre blir lagringsproblemet. Så om jag så hade tiptop analyserat hö gratis, så jag kan inte lagra det. Tyvärr.

Sen, chansen att få en låg sockerhalt är markant större med silage, det är lättare att tillgodose tuggbehovet/ättiden utan att få extremt överskott på MJ. Just nu står han utan mat MÅNGA timmar per dygn. Med silage blir det betydligt färre timmar per dygn utan mat, även om det inte blir mer TS.

Hans mage har ju tidigare, långt innan fånget, kraschat vid under 1.3 kg TS/100 kg. Nu har den hållit hyfsat trots LÅGT TS, men det är lånad tid. Dock tror jag att anledningen till att den ändå hållit såpass nu (även om den svajar aningens lite nu) är för att han kunnat äta längre tid än tidigare. Dvs jag hoppas att med det utökade antalet ättimmar per dag silaget medför kommer jag att kunna hålla magen hyfsat ännu längre, men på minimigiva TS (just nu är han under minimi)

Och visst är han tjock för han får i sig mer än han behöver, påspätt av IR eller ej. Men du får jättegärna lista ut en lösning för hur man serverar absolut minst 4,7 kg TS (eg ska det vara 6.1 kg TS om man ska vara säker ang magen in the long run) men sådär 30 MJ. Jag är EVIGT tacksam till den som knäcker den nöten. Jag skulle gärna ge honom 25 MJ/dygn, om det bara gick att kombinera med TS och ättid (ffa TS)

Jag vet när höet är slaget, vad det innehåller och hur det ser ut, samt vad bonden anser om det. Dvs allt talar för att det är ett bedrövligt dåligt proteinvärde i det, och han är ung och växer.

När jag fått över honom på silage så kommer lucernet att försvinna dock, då behövs det inte. Då behövs bara silage och mineral och vitamin.

Förändringarna i fodret är ett långsamt byte från hö - hö. Inget jag själv kunde styra tyvärr, jag hade inget val. Och att jag för ett bra tag sen nu introducerade melassfri lucern samt halm, av anledning beskriven både nu och innan. Dock kommer jag behöva göra en övergång till silage, även där saknar jag val dock. Sen blir det inga mer foderbyten no matter what. Och hade jag fått det som jag velat skulle han inte bytt höet, utan bara behövt ett byte till silage.

Senast ändrad:

KL

Undrar bara vart ni skickar erat hö för analys? Läste Eurofins här innan, är det bra? Någon som vet vad det kostar att göra sockeranalysen? För det är väl bra att ta om fodret eventuellt ska ätas av en fånghäst (beror på vad vi får för svar)
Det är första gången de skickar nåt på analys, så de visste inte riktigt vart man ska skicka det.

Hur mycket påverkar det foderstaten att hästen står på halm? Han har munkorg över natten (kanske inte optimalt, men de är rädda för kolik såklart, han kan trycka i sig hur mycket som helst den hästen) och ibland någon timma på dagen. Det är väl ändå en del energi i halmen, hur gör man med det när man ska räka foderstat? För man får väl ta hänsyn till att han äter lite sånt med. Det svåra är ju att man inte vet hur mycket han äter.
Några tips?

238 kr hos eurofins, sockeranalys alltså. Vet inte om det är med eller utan moms, troligen med moms.

Det finns olika lab att skicka till, med lite olika pris. Eurofins är störst, jag använder dem då de känns 'tryggast'.

Halm kan du om det är ströhalm, utan ax och 'gräs' och grejer räkna 5 - 5.5 MJ/kg foder på. Inget protein.

Hur mkt de äter däremot är betydligt svårare att uppskatta, man får gissa om man har det som strö.

Ok tack så mycket. Jag får snart börja betala arvode till dig som min personliga rådgivare :angel:

Ska tipsa om Eurofins då, den sidan vad iaf tydlig och bra tycker jag.

Några frågor till, vad bör man ha för värde på socker i hö om det nu ska vara till en fånghäst?
Har läst att många blötlägger hö för att bli av med socker. Är det bara socker man blir av med när man gör så eller försvinner annat med, vad i så fall?
Hur länge ska man blötlägga det? Min-, maxtid? Behöver det torka innan man ger det eller kan man ge det blött? Berätta gärna allt om hur man ska göra med höet.

Tackar så jättemycket för hjälpen.

Senast ändrad:

Under 10 - 12%

Och bara roligt om jag kan hjälpa, vet hur tacksam jag var åt de som lyckades reda ut foderstatsberäkningens mysterier åt mig i början när jag inte fattade ett nåt =)

Ok, hoppas verkligen att deras hö är ok.

Tja, det var inte så lätt i början. Kändes som att det inte fanns något steg ett att börja på och jag visste inte riktigt i vilken ändå jag skulle börja. Men nu tror jag att jag har rett ut grunden iaf.

Är det bara socker man blir av med när man gör så eller försvinner annat med, vad i så fall?
Hur länge ska man blötlägga det? Min-, maxtid? Behöver det torka innan man ger det eller kan man ge det blött?

Om man blötlägger 2x15 min (dvs blötlägger, byter vatten, blötlägger igen) så ska det inte försvinna så värst mycket mer än sockret. Jag blötlägger två ggr/dag, alltså är det väl oftast "halvblött" när hästen får det;). Min häst har inget emot att äta blött hö.

Jag tycker du gör för mycket förändringar i fodret under pågående fång. Fler är även på gång säger du.´

Det kan "göda" anfallet.

Bara blötlagt hö, för att bli av med en del socker, till hästen mår bättre hade varit idealet.

Lusernen är konstigt att ge när du inte vet vad för analys höet har.
Hästen har inte gått ner i vikt, alltså får den för mycket/kraftig mat tyvärr.

Här kommer lite ironi, hästen kanske är en biaffra häst, stavningen kan va fel.
Svälter men har ändå mage...

Marlene

Här kommer lite ironi, hästen kanske är en biaffra häst, stavningen kan va fel.
Svälter men har ändå mage...

Marlene

Fast han har ingen mage, eller jo klart han har mage (bäst vara övertydlig), men ingen som sticker ut. Däremot har han ett rejält fettlager 'överallt' och fettdepåer på klassiska ställen.

Om du inte har något att tillföra utom mer eller mindre förtäckta spydigheter skulle jag vara jätteglad om du kunde avhålla dig från dem åtminstone några dagar..

Du skrev ju själv att han var utan mat MÅNGA timmar, nu menar jag inte att han svälter. Det var lite ironi. Men ju mer du skriver om din kuse, ju mer orsaks infallsvinklar blir det då, iaf i mitt bak å fram tänk.

Ska se om jag hittar åt en artikel om bantning och insulin på folk.
Även om du inte bantar din häst, så kan det vara läsvärt.

Men jag ska inte skriva nå mera spydigheter på ett par dagar.

Du behöver inte leta artikeln ang bantning och insulin för folk till mig, dvs om du inte själv vill läsa den. Jag är inte intresserad av den, då den varken hjälper eller stjälper, och inte förändrar ett dugg ang det faktum att hästen som är en grovfoderomvandlare och har en matsmätlning som kräver en viss mängd strå (TS; vedämne/fiber etc) per dygn för att fungera. Man kan svälta folk (alltså på riktigt svälta, fasta dem, ingen mat alls), men kan fasta hundar extremt lång tid etc. Men det hjälper inte en häst som är helt annorlunda designad.

Och att han bantar vet du.

Om det inte vore för att jag fått ovärderlig info från t ex bettysmatte och Forest Autumn om IR och sockerhalt i hö, om lucern etc, så hade jag slutat övht svara i tråden för länge sen. Ni är inte ens intressanta ur ett psykosocialt studieperspektiv längre. Folk som i sig själva inte klarar sig utan att försöka trycka ner andra är ganska långtråkiga i längden.

Och kom med dina infallsvinklar istället då om du vill, jag ser ingenstan hur det hjälper hästen i fråga med spydigheter, och jag antar det är en du är bekymrad om?

Jag vet när höet är slaget, vad det innehåller och hur det ser ut, samt vad bonden anser om det. Dvs allt talar för att det är ett bedrövligt dåligt proteinvärde i det, och han är ung och växer.

Nu är ju inte jag lika insatt i foder som en del andra här och undrar på vilket sätt det är skadligt att inte få tillräckligt med protein när de växer?

Kan han inte på något sätt tillgodogöra sig av allt "extra hull" han har till växande - åtminstone en kortare period?

Nu är ju inte jag lika insatt i foder som en del andra här och undrar på vilket sätt det är skadligt att inte få tillräckligt med protein när de växer?

Kan han inte på något sätt tillgodogöra sig av allt "extra hull" han har till växande - åtminstone en kortare period?

En kortare period proteinbrist gör nog inte någon permanent skada, men det är över en månad nu, och om jag börjar övergången till silage idag är den klar om 3 v, då är det alltså 2 månader med proteinbrist om jag inte skulle garderat. Och det börjar bli väl lång tid. Proteinbrist syns ju inte på utsidan förrän det gått ganska långt, och det brukar synas kring jul/nyår på de hästar som stått med proteinbrist sen installningen. Så det hinner tyvärr orsaka elände på 2 månader. Med en vuxen häst skulle jag våga chansa mer. Men en unghäst är det kinkigare.

Proteinet är grunden för all vävnad, och framförallt muskler. Det tecken man utfrån ser vid sådan proteinbrist att det syns vid ögat är dålig muskling och 'uppsvälld' buk. Även hovkvalitet, tillväxt av alla dess slag osv är beroende av tillräckligt med protein.

Vissa av aminosyrorna, de essentiella, kan hästen varken lagra eller skapa själv, de får det via t ex högvärdigt protein i grovfoder, så där kan de inte 'ta av vad de har' - tyvärr. Och om de får för lite av de essentiella aminosyrorna ( t ex lysin) blir det knas med de andra med

Däremot MJ, där kan de tillgodogöra sig av hull utan minsta problem eller risk, men får ju inte ner MJ mer och samtidigt behålla TS tyvärr, där moment 22-delen ligger. Jag skulle inte dra mig en sekund för att ge honom 8,5 MJ per dag (dvs motsv 1 kg medelhö) per dag om det krävdes - om det bara GICK.

Så risken med proteinunderskott oavsett häst är förlust av muskelmassa, sämre hovkvalitet/hovtillväxt osv. På den växande hästen riskerar man rena skelettstörningar/försämrad skelettkvalitet.

Även mineralerna (apropå oanalyserat hö) är en risk, ska inte förglömmas. Är det kajko mellan mineralerna och/eller behov inte täcka så tas det soms aknas ur skelettet, mindre bra på en växande.

Men jag förstår faktiskt inte riktigt denna reaktion på att han får melassfritt lucern för att garantera (hyfsat iaf) proteinbrist. Om jag INTE gav lucernet, så skulle jag för TS skull behöva ge ett kilo hö till. Vilket skulle ge mer MJ/kalorier, mer socker osv? Dvs hull/viktmässigt/fångmässigt skulle det vara sämre. Lucern är ju ett grovfoder, bara att det är pelletterat eller i hackat strå, och inte i 'höbalsformat'. Jag tror ingen skulle reagera om jag skrev att han får 1,2 kg pelletterat hö med lägre socker- och MJ-halt än det oanalyserade höet, eller om han fick 1.2 kg hö klippt i småbitar? Och det är ju just det han får, lucerngräs som är pelletterat eller klippt i småbitar?

Senast ändrad:

Det var ju tur och vad jag förstår positivt att sulorna buktar åt rätt håll!

Det verkar som en bra ide att kolla upp ev medicinering. Jag tror inte att man behöver ge det så lång tid utan bara tills hästen går ner i vikt - om jag förstått det rätt.

Hoppas att du snart lyckas testa honom.

Jo, ja vet att hästarna är grovtarms jäsare. Men sockret tas om hand i tunntarmen, den biten är lika för folk och häst.
Va d sockret, upptagningen av sockret. El att sockret av nån anledning hamnar i tjocktarmen å gör skada som du menar skiljer häst och människa åt?

Han har knappast lidit av proteinbrist då du utan analys har gett ganska mkt lusern.

Det viktigaste av allt måste väl ändå vara att bryta vad som sker- den akuta fasen. Ge 4 kg urlakat hö nu o se.
Sen kan få lite halm på sidan om.

Ang ättiden.
om du ger blött finstråigt ENsilage så halkar det ner utan att den knappt behöver tugga.
Grovt, långstråigt o torrt som du kan laka ur behöver den o den ska kämpa för att få i sig maten genom ngn lådkonstruktion eller femdubbla hönät eller ha munkorgen på- som den kan äta så bra med:confused:
Såg ju sen någonstans att du eller den hade gjort ett hål som var 5 cm i D.

Som vanligt fattar man att på ngt vis vill du inte att denna ska bli bra. Sen vad du gör- vet bara du.
Den har förlorat sitt syfte- att säljas dyrt. Värd bara försäkringsvärdet.

Den kommer med stor sannolikhet inte heller att bli fem år fyllda, om ens 4.

Jag är ledsen men jag har svårt att tro att en häst som kanske ska väga 400kg och nu är överviktig skulle behöva 6kg ts. Skulle just din häst vara så mycket annorlunda än andra kusar.

Jo. Att avbryta den akuta fasen bör ju vara prio ett. TS, läs om biverakningarna på nsaid preparat, å sen sockrets väg i hästens kropp. Då är d lätt att i teorin förstå varför d blir en ond cirkel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?