Sv: Fångtråd del 3
ok, mkt kalk kan göra att du kan behöva ge mera magnesium, även där finns en kvot. Ta några minuter och läs om mineralerna och vitaminernas betydelse. Fosfor brist är nog ganska ovanligt! köper du höet från markerna där?
Vart bor du? vilket län?
Marlene
Jag har full koll på betydelsen, det är ju därför jag vill byta grovfoder så fort det är möjligt, för att SLIPPA ifrån att ge OANALYSERAT hö. Så länge jag inte har en aning om vad höet innehåller så famlar jag i blindo. Hjälper inte att jag vet behovet, när jag inte var hur mycket jag tillför.
Här är det varje år underskotts på fosfor och magnesium så länge det fodras enbart grovfoder. Speciellt till de som måste äta begränsad mängd. Bor i Uppland. Och jag har rätt god koll på markerna i byn, och i länet i allmänhet. Och som jag skrev, kalkrikt, fosfor- och magnesiumfattigt.
Spårämnena får han i sig via mineralerna förvisso, men det hjälper inte mkt om/när det är vansinniga obalanser totalt i foderstaten/på de vanliga mineralerna.
Det är olika var jag köper grovfoder ifrån, fram till förra året härifrån, förra året från Dalarna, i år kommer det från Västmanland. Alltid analyserat. Förra årets hösilage var både fosfor och kalkfattigt för övrigt, kvoten var 1. Inte sett mineralanalysen på det i år än, det kommer imorgon så snart vet jag. TS, prot och MJ vet jag redan.
Höet jag ger nu är från byn. Men oanalyserat, så jag har inte den blekaste aning vad han får i sig/inte får i sig idag, och heller inte vad han fått i sig senaste dryga månaden. Eftersom höet är oanalyserat.
Kvoten mellan kalk och magnesium skrotades för fler år sedan förresten. Tidigare skulle den vara minst 2.7, men den slopades för några år sen, och nu är huvudsaken att behoven är fyllda, kvoten är irrelevant. Jag har svårt vänja om dock och brukar hålla ett öga på den. Dock iom kalköverskottet som brukar bli så blir den sällan för låg en enligt 'gamla läror'