Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Så vad ville du mer seriöst föreslå med ditt inlägg, och på vilka grunder? Att medvetet göra något man vet kan förvärra, för att se om det blir bättre - det känns hur jag än vrider på det vansinnigt i mina öron, just för att man vet att det kan skapa en försämring - och om/när det gör det, då gör man vad? Tycker 'ojdå, sorry hästen, här får du en morot innan Trapalanda'? Nej du får nog förklara vad det var du egentligen föreslog/försökte antyda/var ute efter/vad det nu var menat som?

Ville du joina axel i klubben med fula antydningar så besparar jag mig väldigt gärna det både idag och imorgon, men allra helst idag - av ganska uppenbara skäl. Det här var inte direkt drömstarten på min semester..

Senast ändrad:

Fast jag frågade inte om det, jag undrade vad du egentligen menade med dina inlägg där du skrev (med .... efter i båda fallen):

Prova att göra nått fel då, och se om hästen blir bättre....

marlene

samt

Jag är ingenting, men det är ju trist att inte fången ger med sej, trots att du gör allt rätt....

marlene

Lucernen skulle det teoretiskt kunna vara,

Visst finns det någon här på forumet som har en häst som inte klarar lucern? Den får fång av lucern. Så man vet ju inte. Sedan tror jag knappast att man ser resultat av någon förändring med en gång. Har för mig, t.ex., att det stod att det kunde ta upp till ett par veckor innan man såg effekt av att blötlägga höet.

Han har ätit melassad lucern förr dock - både hack och pellets, olika sorter (Kraffts och Hartogs), så jag tror inte han är på något vis allergisk/känslig mot lucern rent allmänt?

Teoretiskt skulle det ju kunna påverka nu iom fånget, samtidigt så det är grovfoder, det är sockerfritt, det är analyserat, det är 'snäll' mat etc? Då känns som sagt höet betydligt mer misstänkt, och halmen..

Minns inte hur länge jag blött hö nu, men ett bra tag, minst 2 veckor, frågan är om det inte är 3, får kolla. Men är det skyhögt i socker så kan det ju vara det även trots att det blötts?

Han har ju dock blivit bättre från fånget, sakta men 'säkert' så att säga. Men han borde ju ha blivit 'helt bra' (dvs helt symptomfri). Men varför går det så pass långsamt är ju kuggfrågan. Om han bara fortsätter bli bättre och i sinom tid blir helt bra, utan att dra på sig lägesförändringar under tiden, är ju prognosen god enligt både vet och hovis, ja förutom 'en gång fånghäst alltid fånghäst' och som vet påpekade - och jag redan visste - att han kommer för resten av livet löpa större risk att få fång än om han aldrig haft det.

Jag försöker inte 'försvara', jag är lika nedslagen och förbryllad jag att skiten inte 'ger sig', men försöker att inte glömma bort att det faktiskt hela tiden har gått åt rätt håll, om än krokigt och plågsamt långsamt.

Glömde - när han är helt övervand till silage, då försvinner lucernet förresten, då behövs det inte längre för att garantera proteinhalt, och då har det inte längre likvärdigt eller lägre näringsvärde, utan betydligt högre.

Har du räknat mineralerna lika bra som höet, å halmen?

Hur menar du med lika bra?
Då höet är oanalyserat har jag ingen som helst aning hur det är med mineralerna, om behoven täcks eller ej, om kvoterna är rätt eller fel. Jag vill ju BORT från det där oanalyserade höet så fort det någonsin går, och velat sen dag ett.

Men han får mineraler som är hyfsat anpassade för marken här, dvs kalkrikt men fosforfattigt. Dock så har jag ingen aning hur rätt eller fel jag är ute. Mest troligt har jag ett rejält kalköverskott från hö + lucern dock - som vanligt. Han har behovet av selen tillgodosett, men det finns risk att han får för lite fosfor och magnesium.

Mängden är lika noga uppvägd som höet/halmen/resten, men utan höanalys så famlar jag i blindo rakt av, på ALLA punkter utom selen, det är det enda jag är säker på.

Förutom mineralerna får han tillskott av ADE-vitamin.

Jag tycker INTE om att inte veta, ffa då det är en växande unghäst =/

ok, mkt kalk kan göra att du kan behöva ge mera magnesium, även där finns en kvot. Ta några minuter och läs om mineralerna och vitaminernas betydelse. Fosfor brist är nog ganska ovanligt! köper du höet från markerna där?
Vart bor du? vilket län?
Marlene

ok, mkt kalk kan göra att du kan behöva ge mera magnesium, även där finns en kvot. Ta några minuter och läs om mineralerna och vitaminernas betydelse. Fosfor brist är nog ganska ovanligt! köper du höet från markerna där?
Vart bor du? vilket län?
Marlene

Jag har full koll på betydelsen, det är ju därför jag vill byta grovfoder så fort det är möjligt, för att SLIPPA ifrån att ge OANALYSERAT hö. Så länge jag inte har en aning om vad höet innehåller så famlar jag i blindo. Hjälper inte att jag vet behovet, när jag inte var hur mycket jag tillför.

Här är det varje år underskotts på fosfor och magnesium så länge det fodras enbart grovfoder. Speciellt till de som måste äta begränsad mängd. Bor i Uppland. Och jag har rätt god koll på markerna i byn, och i länet i allmänhet. Och som jag skrev, kalkrikt, fosfor- och magnesiumfattigt.

Spårämnena får han i sig via mineralerna förvisso, men det hjälper inte mkt om/när det är vansinniga obalanser totalt i foderstaten/på de vanliga mineralerna.

Det är olika var jag köper grovfoder ifrån, fram till förra året härifrån, förra året från Dalarna, i år kommer det från Västmanland. Alltid analyserat. Förra årets hösilage var både fosfor och kalkfattigt för övrigt, kvoten var 1. Inte sett mineralanalysen på det i år än, det kommer imorgon så snart vet jag. TS, prot och MJ vet jag redan.

Höet jag ger nu är från byn. Men oanalyserat, så jag har inte den blekaste aning vad han får i sig/inte får i sig idag, och heller inte vad han fått i sig senaste dryga månaden. Eftersom höet är oanalyserat.

Kvoten mellan kalk och magnesium skrotades för fler år sedan förresten. Tidigare skulle den vara minst 2.7, men den slopades för några år sen, och nu är huvudsaken att behoven är fyllda, kvoten är irrelevant. Jag har svårt vänja om dock och brukar hålla ett öga på den. Dock iom kalköverskottet som brukar bli så blir den sällan för låg en enligt 'gamla läror'

Jag måste erkänna att jag inte har läst igenom allt ni skrivit. Men eftersom jag frågade dig tidigare i kväll så svarar jag ändå.

På vilket sätt är sulorna skålformade buktar det uppåt eller nedåt? Inte för att skrämma upp dig men det finns de som missar en sänkning på röntgen. Den första kliniken jag var hos gjorde det och jag vet andra som också råkat ut för det. Men jag antar att det inte är så.

Diskuterade ni medicinering? Jag vet inte om man ger det till hästar i Sverige men har läst att man gör det utomlands mot IR.
Lusern rekommenderas av många veterinärer till fånghästar. Det finns visserligende som inte tål det antagligen ofta pga de inte tål förhöjningen av pH värdet i tarmarna. Men din har ju ätit detta tidigare och denna pHändring är oftast ngt som är mkt positivt vid ett fånganfall.

Om jag ska gissa - vad det nu kan vara värt - så tror jag att det har med insulinet att göra antagligen mkt socker i höet ändå trots allt.
Men det kan kanske vara ngt annat fel på honom som gör att han rör sig dåligt - hovböld eller ngt helt annat - som jag inte ens kan föreslå.

Hoppas att det ordnar sig med din lilla häst.

Jag utgår bara från programet SLU rek. Där finns kvot mellan Ca och Mg samt koppar och zink.

Men dom kan ju ha fel.

Jag tycker du ska byta klinik och åka till Strömsholm det är mitt enda råd då jag läser vad du skrivit efter dagens besök. Mycket konstigheter...

Där finns stor erfarenhet av fånghästar även med svår fång och krångliga fall. Dessutom kunskap vad gäller endokrina sjukdomar på häst mm. Har hästen ingen lägesförändring borde prognosen fortfarande vara god. Gips med tryck på sulan verkar idiotiskt. Kanske din ponny håller på att utveckla bölder och därför ej blir bra? ( Det är dock vanligast vid lägesförändringar )

Vad är det du tycker är konstigheter, förutom gipsningen? *nyfiken*

Och prognosen ÄR ju mycket god enligt både vet och hovis, under förutsättning att han klarar att vara symptomfri utan butta.

Senast ändrad:

På vilket sätt är sulorna skålformade buktar det uppåt eller nedåt? Inte för att skrämma upp dig men det finns de som missar en sänkning på röntgen. Den första kliniken jag var hos gjorde det och jag vet andra som också råkat ut för det. Men jag antar att det inte är så.

*Uppåt', normalt välvda sulor alltså, som det ska se ut. Inte 'utåtbuktande'. Tanken har slagit mig att 'fasiken de måste sett fel på bilderna?' typ, men förra gången fick jag se dem själv, och det pekades och visades etc. Både hovis och vet kikade på bilderna både nu och sist. Och ja hovis är inte vet, menade mer att mer ögon sett. Sen kollar ju röntgenteknikern med (som är duktig). Så, tyvärr höll jag på att skriva, men menade inte riktigt så, så är det nog ingen missad rotation/sänkning. (Men absilut inte tyvärr som synd, utan höll på att skriva det för det skulle förklara). Kan iofs ta ut bilderna på skiva och be om en second opinion om jag skulle vilja.

Diskuterade ni medicinering? Jag vet inte om man ger det till hästar i Sverige men har läst att man gör det utomlands mot IR.

Nej, jag ska ta det med O.W eller hemmavet. Klinikvet har dålig koll på IR, vilket hon själv 'står för' eller hur man ska säga, hon är inte uppdaterad. Hon skulle dock uppdatera sig sa hon. Men om man ska börja tala om medicinering som är såpass ny i Sverige är det nog enklare ta det via SLU. Det finns minst en häst i SVerige (diagnosticerad med EMS) som medicineras, en bukefalists häst. Så jag vet vad medicinen heter - och att den är dyr. Det var om jag inte minns galet via Helsingborg den fått medicinering.

Men måste ju få det förbenade provet taget först, håller han sig av buttan kanske vi kan ta det på fredag, måste bara kolla med SLU att det är okej komma in med det på en fredag. (Hemmavet åker bara på häst på fredagar, därav just fredag. Annars kanske jag kan muta honom lite om det inte alls går på fredag)

Inga tecken på böld någonstans - tyvärr. Jag skulle välkomna en böld just nu, eller fyra om så vore.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?