Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Mina fäller också jättemycket, speciellt haflingern. Shettisen har redan satt en hel del vinterpäls...:crazy:

Ja, och jag är också försiktig. Säkerligen skulle många kalla mig överförsiktig... Jag har gått ifrån att försöka ha dem i större hage i nuläget. De springer som TOKAR, säkerligen för att de är två "piggelinar" som jagar upp varandra:crazy:. Så nu får de i stället vara i sina boxhagar (lite större än deras inneboxar) mellan kl 10 och 20. Sedan är det box på natten förstås. Det blir i alla fall lite omväxling på det här sättet, även om det inte är optimalt. Men jag vågar bara inte chansa!

Jag har det nog lite lättare med min. Hon har en hagkompis men han fattar nog inte vitsen med att springa omkring som en galning i en sommarhage.
Det viktiga är kanske att de är ute så det blir lite omväxling. Min går på kort gräs med munkorg där hon kan äta typ ett grässtrå var femte minut. Men hon är i alla fall sysselsatt och slipper stå still inne i sin box och vänta på mat.

Ok om vi är överförsiktiga det gör inte mig så mkt.
Jag kan tänka mig att de som bor runt omkring mig har en del att säga om mig och min ponny. De undrar säkert varför jag inte rider och jag vet minst en som är övertygad om att hon är jättesjuk hela tiden. De får gärna tro det om de vill. Jag vill att min ponny ska bli bra igen.

Jag föredrar också att vara överförsiktig. Det tråkiga är att man kan få anmälningar mot sig, tydligen...:mad: Jag väntar bara på att någon ska ringa länsstyrelsen om de stackars hästarna som står i "pyttesmå hagar"...:grin: Men nu har de ju varit här och fått förklarat varför det är som det är med mina hästar. Tack och lov var inspektörerna vettiga och förstod min situation!

KL
Hur farligt är det med folk som kastar in godis, äpplen, morötter etc?
Bir ju inga mängder, men en gång hade nån "tagit vara på" gräsklipp och skickat in i hagen.

Tycker jag absolut att du ska göra. Inte för att jag vet hur farligt det är, men jag skulle inte vilja att folk slängde in mat hur som helst utan att fråga om lov först. Då vet man ju inte vad de får i sig.

*kl*
Hoppas en gubbe i byn håller sig i skinnet i år. Förra året vet jag att han hällde in fallfrukt hinkvis i en hästhage! Jag antar att han gjorde det för att vara snäll, men om det hade varit mina hästar hade jag inte varit glad. :crazy:

Precis så ser min åxå ut. Fäller mycket, har grov hårrem, mörkare och ljusare fläckar. De mörkare partierna är glansigare medans de ljusare är mera matta. Verkar som om de glansigare mörka partierna håller på att ta överhand nu och att de ljusa fäller av. Har åxå funderat på Cushing annars måste det vara nån annan biverkan av fång. Han har aldrig sett ut så tidigare.

Även här har hårremmen blivit grövre fläckvis, påminner närmast om någon svintokorsning. Och fäller kopiöst, det faller av 'tussvis', dvs stackarn håller på och sätta vinterpäls. Och kan ju inte klandra honom, bristen på solljus säger ju åt honom att det är dags nu.. Jag öser i vitaminer men det tycks inte hjälpa. Får väl klippa honom om han tänker sätta full lurvpäls.

KL
Hur farligt är det med folk som kastar in godis, äpplen, morötter etc?
Bir ju inga mängder, men en gång hade nån "tagit vara på" gräsklipp och skickat in i hagen.

Oj, jag skulle se det som en stor risk, fem äpplen som inte är helt sjyssta kan ju räcka. Skulle sätta upp skyltar med typ allergisk häst - mata inte mig jag blir sjuk då.

(Allergisk bara för att det fattar folk utan snack)

Allmän uppdatering. Inte vågat kolla riktigt på herrn idag, jag tog bort buttan igen igår, velade länge - han var symptomfri på butta igen och ska ju till klinik imorgon och det bästa är ju de ser honom utan butta. Samtidigt så om han blir ordentligt sämre så riskerar det ju bli knas med transporten. Så velade, men när skiten började bli ljusbrun så blev det det avgörande som tippade det åt ena hållet. Kan ju varit en tillfällighet men jag vet ju att jag pysslar på 'lånad' tid iom att han får åt helvete för lite TS..

Och apropå TS har jag nyss löst grovfodret för i vinter. Blir två partier, ett med hög kvot och ett med lite låg kvot men om man blandar blir det bra. 53 resp 52% TS, och en okej MJ/kg foder - 5.5 resp 5.2. Ponnyn kommer äta mest av det med låg kvot, fbl mest av det med hög.

Så, från onsdag kommer jag förhoppningsvis kunna servera honom silage - naturligtvis måste det vänjas in - ochnär jag helt vant in kan han få äta 9 kilo silage/dygn. Fortfarande i underkant av TS, men en HELT annan ättid - halleluja.

Imorgon ÅB, jag är nervös som attans tyvärr =/

Är det någon som vet om det kan finnas ett samband mellan fång och förändringar i pälsen? Min ponny som är rödskimmel har denna sommaren blivit nästan vit och har nu börjat sätta en tjockare päls. I den vita pälsen finns fläckar av hans ursprungliga färg, och pälsen på fläckarna är längre.
Funderar lite på Cushings, men då borde han väl dricka mer än vanligt? Allt detta började efter fånganfallet.

Dricker de mycket när de har cushings? Min dricker mycket mer än alla andra hästar i stallet, men har åt andra sidan inga andra symptom på cushings.

Någon skrev tidigare i tråden något om att äppelcidervinäger i vattnet ska vara bra för tarmfloran. Stämmer detta? Någon annan som har hört talas om det?

De kan dricka mer både av cushings, IR och EMS.

MEN, om den står på box, glöm inte att den då inte får i sig vätska via gräs och annat/kan dricka ute som de andra kanske kan.

Jag tycker min dricker som en svamp, eller han gör det, men svårt avgöra om det eg är mycket eller det bara märks mer när han står inne och bara äter torrt hö och jag ser precis varenda dl han dricker?

Okej! Han dricker mer än de andra även när de står inne - oavsett vem han har inne som sällskap!

Men står de inne dygnet om, så jag menade?

Fbl har faktiskt inget vatten i hagen, eftersom han knappt rör det. Han går ute från 19 - 20 till 07-08, på bete. Sen står han inne och äter hö (mer än ponnyn). Under den tiden inne dricker fbl ca 10 - 15 liter vatten. Det är alltså allt han dricker per dygn. Men han får - uppenbarligen - i sig massvis via gräset.

Ponnyn å sin sida dricker minst 40 liter vatten/dygn, ibland mer.

På vintern när de äter samma mat, går ute lika osv, med vatten ute, så ponnynd ricker under 12 h inne på sin höjd 15 liter vatten, medan fbl - även fast han äter mer silage och får i sig mer vätska där - dricker 30 - 40 liter inne under samma tid. Han dricker mest inne, ponnyn mest ute.

Så för att få rättvis jämförelse skulle jag ju behöva ha båda två på box hela dygnet samma tid, annars kan ju den som är ute få i isg vatten där och därför dricka mindre inne liksom.

Sökte nyss hur mkt en häst bör dricka, men hittade ingen siffra mer än att 'hästar kan dricka upp tll 50 l vatten/dygn'. Vilket ju inte sa ett dugg. Trodde det fanns ett underhållsbehov, som för hund och katt och så, typ X dl/kg kroppsvikt och dag?

*kl*

Någon som har erfarenhet av riktigt milda fånganfall? Hur yttrade det sig isf? I den här tråden verkar det mest vara rejäl fång...

Min kuse har fått gallor på benen och en gnutta puls i alla 4. Han har haft problem med tunna sulor förut, men hovis ville att vi skulle utesluta fång innan vi börjar snickra med skorna.
Håller naturligtvis alla tummar för att det ska vara nåt annat, men man undrar ju ändå... Han avlastar inte fötterna nåt, och är inte halt, bara lite snubblig på ojämna underlag. Han är betestjock, men har ingen fettnacke eller så, bara gigantisk mage.
Har tid till kliniken på måndag, till dess får vi fasta.

Tänkte bara lämna en liten uppdatering. Var hos veterinären idag och min häst har inte fång.

Något är tokigt för han är halt på lite olika ben vid olika tillfälle, vi har tagit prover för borrelia/erlichia.

Tack ändå för era svar och stort lycka till med era hästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025