Sv: Fångtråd del 3
Går få lägre värden per kg foder ja. Dock, är värdet per kg TS samma så vinner man inte mkt MJ-mä'ssigt, men däremot antal kilo hästen kan få tugga.
Hur högt/lågt MJ som är bra beror på hästen. Man måste veta hästens behov.
Jag tar ett exempel, min ponny, för att förklara:
Ponnyn har ett behov på 40 MJ/dygn. Dvs så mycket kalorier behöver han, får han mer blir han för tjock. I normalvikt skulle han väga 400 kilo, då behöver han MINST 4 kg TS/dag (1 kg TS/100 kg), helst 1.5 kg TS/100 kg. 1 kg TS är 1 kg foder helt utan vatten.
Om vi tar ett exempelhö, som har 8 MJ/kg foder, och så har hö 84% TS, dvs det innehåller 16% vatten.
Då vet jag han behöver 40 MJ, och att höet är 8 MJ/kg. 40/8 = 5 kilo hö. 5 kilo hö kan han äta per dygn utan att bli för tjock. 5 kg hö, med 84% TS = 5 * 0,84 = 4,2 kg TS får han i sig på sina 5 kg hö.
Dvs, med 5 kg av det höet får han sitt minimibehov av TS men utan att få för mycket kalorier. Dock, det går väldigt fort att äta upp 5 kilo, och det kan bli svårt för natten att ge en giva som räcker hela natten.
Så vi tittar på ett hö med 7,5 MJ/kg foder. 40/7,5 = 5.3 kg hö. HJälpte inte mycket.
Men så kikar vi på ett silage, som har 65% TS. Dvs 35% per kilo är vatten. Det har 6.5 MJ/kg. 40 MJ är behovet/6.5 MJ/kg foder = 6,15 kg silage, avrundas till 6. 6 kilo med 65% TS = 6*0,65 = 3,9 kg TS. Ajdå, där hamnade vi under minimigivan. Om vi ger 6.5 kilo silage så blir det 42 MJ, och 4,2 kg TS. Det kan vi ge.
Hästen får ungefär samma antal kalorier, samma mängd TS - men nu kan den tugga 6.5 kilo/dygn, dvs det blir lite lättare att ge flera mål och lite mer till natten.
Men vi tar ett exempel till. Ett silage med 50% TS. Dvs 50% är vatten. Det har 5 MJ per kg foder. Behovet är 40 MJ/5 MJ = 8 kilo silage kan den äta utan att få för mycket kalorier. 8 kilo silage ger 8 * 0,5 = 4 kg TS.
Se här, hästen får i sig lika mycket kalorier och lika mycket TS som på 5 kg hö, men den kan få äta 8 kilo silage per dygn, vilket gör att man kan ge vettiga givor.
Så räknar man ut vad som är för lite/lagom/för mycket i MJ-väg. För de lättfödda kan det aldrig blir för lite iofs.
Men skulle vi kolla på mitt fbl, som behöver 120 MJ. Så med hö på 8 MJ behöver han äta 15 kg. Om han skulle få silaget med 5 MJ skulle han behöva äta 24 kilo silage/dygn. Om han gör det är allt bra, men om han inte orkar/vill äta så mycket, ja då vet man att för DEN hästen är 5 MJ per kilo alldeles för lite.
Hängde du med, annars fråga igen =)