Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Nej, vad jag förstår så försvinner varken något av MJ eller protein ur "gammalt" hö. Det är bara vitaminer som försvinner.

*kl*
Vad ledsen jag blir av att se en annons där de skänker bort en fångponny, om de inte orkar och kan ta hand om den, är det inte bättre då att den avlivas istället för att transporteras till ngt nytt stall och utsättas för en stor omställning när den redan är dålig? :(

Usch, inte kul :(! Jag har också sett en annons på en fångponny som var försäkrad men med reservation för fång. Det kan bli väldigt, väldigt dyrt för den nya ägaren...:crazy:

Nej, vad jag förstår så försvinner varken något av MJ eller protein ur "gammalt" hö. Det är bara vitaminer som försvinner.

Helt rätt, enda som kan få näringen att försvinna är mögel etc - men då ska man ju inte ge det iaf.

Annars är det bara vitaminer (och de sjunker ganska fort, redan efter jul börjar det sjunka i årshö).

Så, det finns ingen vinst såhär sent på säsongen att köpa fjolårshö till en fånghäst, om man kan få tag i likvärdigt årshö (slaget lika sent etc). Dock om man får tag i perfekt fjolårshö finns ingen anledning att inte köpa, fånghäst eller ej. Lukta på det innan köp dock så det klarat lagringen.

Usch, inte kul :(! Jag har också sett en annons på en fångponny som var försäkrad men med reservation för fång. Det kan bli väldigt, väldigt dyrt för den nya ägaren...:crazy:

Fast beror ju lite på försäkring med. Jag törs ju inte byta bolag på redan inköpta hästar, men jisses vad jag önskat nu iom fånget att ponnyn stått i annat bolag.

Hitills har det kostat ca 5000 kr i rena veterinärräkningar, distriktsveterinären på helgjour, och så kliniken. Dock så ersätts inte distriktsvet resa, vilket var över halva summan av den räkningen. Medicin ersätts inte heller, så jag har lagt tusenlappar på det. Hitills så skillnaden med vs utan försäkring hade varit cirkus 2500 kr, det är vad bolaget so far ersatt. MEN, nästa klinikbesök kommer jag inte betala ett öre för, inte ens om han skos på kliniken. Så absolut värt ha försäkring ändå. Men med t ex samma bolag som fbl hade jag bara behövt betala 2500 kr punkt vid det här laget..

Dock, tror TYVÄRR att många ser fång som en ganska 'billig' åkomma veterinärmässigt. Man ger butta och väntar, och thats it.. Tyvärr som sagt..

Ja, tänk om det varit så enkelt alla gånger. Iofs, jag har varit där själv, ung och okunnig och veterinären sa inget annat. Nu gick det bra iofs, bara mycket lätt fånganfall. Men ändå..

Jag har sett det i bekantskapskretsen flera gånger i sommar. Diagnosen fång ställs av djuräg och/eller hovslagare. Den är säkert inte fel dock, men ändå - ingen veterinär. Hästen ställs på butta som man råkar ha hemma. När den är oöm så släpps den ut igen, det 'var bara en fångkänning'. Nästa gång den blir stapplig samma visa..

En som blev dålig samtidigt som L är tillbaka sedan många veckor i gräshage och rörelse, för det 'var bara en fångkänning'.. Inte träffat en veterinär varken då eller nu.

*kl*
Vad ledsen jag blir av att se en annons där de skänker bort en fångponny, om de inte orkar och kan ta hand om den, är det inte bättre då att den avlivas istället för att transporteras till ngt nytt stall och utsättas för en stor omställning när den redan är dålig? :(

Jag håller helt med dig.
Nu hade jag även tidigare inte tänkt sälja min ponny någonsin utan har planerat att behålla min lilla häst även om man aldrig kan vara säker på vad som händer.

Men efter hennes fånganfall så är det ingen tvekan. Om jag inte kan ha henne kvar eller möjligtvis kanske eventuellt låna ut henne till ngn jag litar på och kan "bevaka" så kommer jag aldrig att sälja henne. Att ge bort henne är om möjligt ännu mer uteslutet. Nu tycker jag inte om tanken på att ge bort hästar överhuvudtaget. Men det är en annan diskussion.
Och då menar jag alltså även när hon har blivit "bra" igen. Om jag förstår dig rätt är det en akut sjuk ponny som ges bort?

Jag håller helt med dig.
Nu hade jag även tidigare inte tänkt sälja min ponny någonsin utan har planerat att behålla min lilla häst även om man aldrig kan vara säker på vad som händer.

Men efter hennes fånganfall så är det ingen tvekan. Om jag inte kan ha henne kvar eller möjligtvis kanske eventuellt låna ut henne till ngn jag litar på och kan "bevaka" så kommer jag aldrig att sälja henne. Att ge bort henne är om möjligt ännu mer uteslutet. Nu tycker jag inte om tanken på att ge bort hästar överhuvudtaget. Men det är en annan diskussion.
Och då menar jag alltså även när hon har blivit "bra" igen. Om jag förstår dig rätt är det en akut sjuk ponny som ges bort?

Jag tänker ju lika. Ponnyn här är ursprungligen köpt för att säljas. Nu har jag till dags dato aldrig sålt en häst, så jag har hela tiden sagt att 'vi får väl se hur det blir med den saken'. Men teoretiskt så har hela tiden planen varit att senare sälja honom. Typ :devil: Jag har inte bråttom, och meningen har hela tiden varit att han ska bli äldre, inriden och tävlad innan.

Men nu, med både fång och eksem. Högst tveksamt om han någonsin säljs, och gör han det så är det betydligt fler år framåt i tiden än innan. Men mest troligt så om jag inte behåller punkt, så är det snarare utlåning som är aktuellt, om det inte skulle dyka upp någon jag känner och litar på som var intresserad om/när jag inte ska ha honom kvar längre.

Helt rätt, enda som kan få näringen att försvinna är mögel etc - men då ska man ju inte ge det iaf.

Annars är det bara vitaminer (och de sjunker ganska fort, redan efter jul börjar det sjunka i årshö).

Så, det finns ingen vinst såhär sent på säsongen att köpa fjolårshö till en fånghäst, om man kan få tag i likvärdigt årshö (slaget lika sent etc). Dock om man får tag i perfekt fjolårshö finns ingen anledning att inte köpa, fånghäst eller ej. Lukta på det innan köp dock så det klarat lagringen.

+ bettysmatte

Ok då är det ju konstigt att veterinären säger så.:crazy:
Får kolla vidare. Men om det är slaget sent på sommaren så brukar det väl vara bättre värden för fånghäst. Det är väl "starkast" på våren?

Hur ska man göra då får att veta att man får bra hö? Finns det några garantier att det är bra värden bara för att det är slaget sent? Eller kan man bara gå på analysen, och i så fall, vad ska man leta efter för siffror för att få så bra hö som möjligt?

Veterinär är sällan några stjärnor på foder, tyvärr. Förr trodde man dessutom att näringen försvann, vissa tror det än. Det är dock bevisat att så ej är fallet.

DÄREMOT så kan det finnas fog för fjolårshörekommendation om de får fång tidigare på säsongen. Om hästen får fång i juni, så genom att kika efter fjolårshö kan man köpa sent slaget hö, som är slaget i juli eller senare året efter. Dvs man kan då genom att köpa fjolårs få ett senare slaget, som ofta har sämre värden (om det är en sen FÖRSTAskörd). Köper man årshö har man bara tidig skörd att välja på då.

Men NU, så spelar det generellt ingen roll om du köper sent slaget årshö eller sent slaget fjolårs, det är det sent slagna man vill åt.

Det finns inga garantier för någonting när det gäller grovfodervärden. Det du ska göra är att enbart köpa analyserat, och på analysen ska du ha så LÅGT MJ som möjligt om du har en lättfödd. Under 7.5 MJ per kg är i princip omöjligt. Sen ska du se till så att det är minst 6 ggr så mycket protein som MJ i höet så du slipper tillskottsfodra. Dessutom ska du fråga vad det är för grässort i, du vill inte ha t ex rajgräs. Ska du vara helsäker ska du dessutom analysera sockerhalten och köpa ett med låg sockerhalt.

Har man en lättfödd häst är det enklare med silage.

Men om det är slaget sent på sommaren så brukar det väl vara bättre värden för fånghäst. Det är väl "starkast" på våren?

Det beror på vad du menar. Mitt hösilage som skördades förra sommaren, och som jag använde i vintras, hade BÄTTRE proteinvärden i tredjeskörden än i förstaskörden. Men sockret var kanske lägre.

Finns det några garantier att det är bra värden bara för att det är slaget sent?

Nej...

Till alla: Något som kan göra mig lite förundrad när man sitter och läser höannonser är hur många som bara skriver "analyserat" utan att ange några siffror (inte ens MJ och smrp). Det är väl inte bara intressant att höet är analyserat, utan det är väl också viktigt att faktiskt veta vad värdena är...:crazy:? Hade man inte besparat sig många onödiga telefonsamtal/mejl om man skrivit ut värdena?

Det där har jag irriterat mig på med! Folk måste GILLA att prata i tfn? De skriver just 'analyserat' eller 'analyserat, bra värden'. Bra värden för vad/vem då?

Är ju bättre skriva XX TS, YY MJ, ZZ SRP per kg XX. Det räcker, och tog inte många bokstäver extra, och så slipper de ringa, läsa analys och få höra 'hejdå' 75 ggr?

Fast en sen FÖRSTAskörd har nästan alltid lägre proteinvärde, och ofta lägre MJ. Haken med MJ är att man kan inte veta, och risken är för låg kvot. Andra- och tredjeskörd däremot mäter sig ofta VÄL med förstaskörd, och brukar många ggr kunna vara bättre, ffa protein.

Skillnaden är ju att sen förstaskörd är en överblommad skörd, och därför lägre värden, grövre strå/mer vedämne. En andraskörd är nytt, spätt nyuppväxt gräs.

Men bara för att krånga till vet jag år när FÖRSTA skörden slagits i augusti och haft kanonvärden, medan andra år så förstaskörd i juni är bara att gråta åt. Så inga garantier för nåt som sagt. Men andra- och tredjeskörd brukar skilja sig stort mot sen förstaskörd.

Så inte bara tidpunkt som spelar in, utan hur ser gräset ut när det slås.

Har man en lättfödd häst är det enklare med silage.

Enklare att hitta bra värden eller vad är enklare?

Hästen är gammal och tjock, men jag tycker nog att han har smalnat av lite nu när han stått på boxvila.

Om man ska försöka hitta ett analyserat hö (tror de skulle analysera det de har, så kan ju hoppas att det är bra) så ska man väl försöka få ett så lågt MJ som möjligt. Du sa att det nästan inte går att hitta under 7,5 men vad ska det inte vara över? Vad är för högt MJ värde?
Jag kan ingenting om näringsvärden och sånt, så jag vet inte om normalt ligger på 10 eller om det ligger på 40?? :confused:

Går få lägre värden per kg foder ja. Dock, är värdet per kg TS samma så vinner man inte mkt MJ-mä'ssigt, men däremot antal kilo hästen kan få tugga.

Hur högt/lågt MJ som är bra beror på hästen. Man måste veta hästens behov.
Jag tar ett exempel, min ponny, för att förklara:

Ponnyn har ett behov på 40 MJ/dygn. Dvs så mycket kalorier behöver han, får han mer blir han för tjock. I normalvikt skulle han väga 400 kilo, då behöver han MINST 4 kg TS/dag (1 kg TS/100 kg), helst 1.5 kg TS/100 kg. 1 kg TS är 1 kg foder helt utan vatten.

Om vi tar ett exempelhö, som har 8 MJ/kg foder, och så har hö 84% TS, dvs det innehåller 16% vatten.
Då vet jag han behöver 40 MJ, och att höet är 8 MJ/kg. 40/8 = 5 kilo hö. 5 kilo hö kan han äta per dygn utan att bli för tjock. 5 kg hö, med 84% TS = 5 * 0,84 = 4,2 kg TS får han i sig på sina 5 kg hö.

Dvs, med 5 kg av det höet får han sitt minimibehov av TS men utan att få för mycket kalorier. Dock, det går väldigt fort att äta upp 5 kilo, och det kan bli svårt för natten att ge en giva som räcker hela natten.

Så vi tittar på ett hö med 7,5 MJ/kg foder. 40/7,5 = 5.3 kg hö. HJälpte inte mycket.

Men så kikar vi på ett silage, som har 65% TS. Dvs 35% per kilo är vatten. Det har 6.5 MJ/kg. 40 MJ är behovet/6.5 MJ/kg foder = 6,15 kg silage, avrundas till 6. 6 kilo med 65% TS = 6*0,65 = 3,9 kg TS. Ajdå, där hamnade vi under minimigivan. Om vi ger 6.5 kilo silage så blir det 42 MJ, och 4,2 kg TS. Det kan vi ge.

Hästen får ungefär samma antal kalorier, samma mängd TS - men nu kan den tugga 6.5 kilo/dygn, dvs det blir lite lättare att ge flera mål och lite mer till natten.

Men vi tar ett exempel till. Ett silage med 50% TS. Dvs 50% är vatten. Det har 5 MJ per kg foder. Behovet är 40 MJ/5 MJ = 8 kilo silage kan den äta utan att få för mycket kalorier. 8 kilo silage ger 8 * 0,5 = 4 kg TS.

Se här, hästen får i sig lika mycket kalorier och lika mycket TS som på 5 kg hö, men den kan få äta 8 kilo silage per dygn, vilket gör att man kan ge vettiga givor.

Så räknar man ut vad som är för lite/lagom/för mycket i MJ-väg. För de lättfödda kan det aldrig blir för lite iofs.

Men skulle vi kolla på mitt fbl, som behöver 120 MJ. Så med hö på 8 MJ behöver han äta 15 kg. Om han skulle få silaget med 5 MJ skulle han behöva äta 24 kilo silage/dygn. Om han gör det är allt bra, men om han inte orkar/vill äta så mycket, ja då vet man att för DEN hästen är 5 MJ per kilo alldeles för lite.

Hängde du med, annars fråga igen =)

Glömde, normalt MJ-värde är 9 - 11 MJ/kg TS. För hö innebär det 7,5 MJ - 9,5 MJ/kg foder. Vanligast brukar det ligga på 8 - 8.5 MJ dock, men som sagt kan variera.

UNDER 9 MJ/kg TS är väldigt ovanligt, och svårt att få. För hö innebär det alltså 7.5 MJ/kg hö. Det är inte lättare få under 9 MJ/kg TS för silage - silage ligger lika som hö per kg TS, men då det är mycket mer vatten i det så blir det mer 'utspätt' per kilo foder, och man kan (och måste för TS!) ge fler kilon. Vilket de kroniska bantarna brukar behöva/gilla.

9 MJ/kg TS och 50% TS ger 4.5 MJ/kg foder t ex.

Så i just det fallet, så höet med 7.5 MJ och silaget med 50% TS och 4.5 MJ per kilo foder är PRECIS lika bra/dåligt. Man kommer om man ska ge samma mängd TS ge EXAKT lika många MJ/kalorier. Det som skiljer, och det som är vinsten med det blötare är att man kan ge mer kilo för dem att tugga på.

Tänk lite om du skulle äta en buljongtärning eller dricka en liter buljong, du får i dig precis samma sak, men det tar längre tid att dricka upp buljongen än tugga tärningen. För hästar som BEHÖVER tugga en viss tid per dag är detta en stor vinst när man inte kan ge dem så mycket mat pga att de lätt blir tjocka. Då kan man ge 'utspädd' mat helt enkelt =)

Om jag förstår dig rätt är det en akut sjuk ponny som ges bort?
Ja, om jag förstått annonsen rätt så är den sjuk nu och ägaren vill bli av med den, står visserligen att den skänks till kunnigt hem och att endast seriösa ska ringa, men hur seriöst är det att göra sig av med en ponny så här? :confused: :cry:

Dock, det går väldigt fort att äta upp 5 kilo, och det kan bli svårt för natten att ge en giva som räcker hela natten.

Ja, det ska gudarna veta att det går snabbt att äta upp 5 kilo hö...:crazy: Min pålla får 0,6 kg x 4 fodringar och sedan 2,5 kg hö + 1 kg halm till natten. Boxen är absolut rensopad på morgonen. Men VAD ska man göra??? Får väl ge mig på att bygga "höautomaterna" nu när vi är färdiga med boxhagarna. Kanske, kanske kan det förlänga ättiden något!

Att över huvudtaget transportera den någonstans är ju FEL, och det är bara en "detalj" i sammanhanget:mad:! "Out of sight, out of mind", eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V