Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Usch, ja...:( Hur det än är så är det ju fruktansvärt mycket pyssel och pusslande. Mina hästar får ju mat 5 ggr/dag, och man hinner inte mycket mellan fodringarna. Ska vi åka iväg bara en dag, eller t.o.m halvdag, måste jag fixa hästvakt som kommer hit och matar. Sedan var det ju den anmälan som lämnades in mot mig angående "hästar ståendes i ett garage":crazy:. Det var också stressigt och väldigt jobbigt för mig, även om ärendet avskrevs :(. Hoppas bara att allt detta åkande fram och tillbaks till klinik och hovis var och varannan vecka är över nu... DET var väldigt jobbigt!

Nu hänger jag inte med, kollar man blodsocker också?
Vad är normalt och vaf är högt för en häst?

Mäter man det för att kolla om dom är IR, eller i vilket syfte då?

Marlene

Det är ganska komplicerat egentligen att testa om en häst är IR eller inte eftersom det är så många faktorer som påverkar insulinhalten. Man kan göra en riktig utredning under flera timmar där man mäter hur insulinet fungerar. Detta kan mätas på olika sätt. Eller så kan man ta enklare blodprov. Jag är osäker på hur man gör här i Sverige och hur pass tillförlitliga de testerna är.

Normalvärde för blodsockerhalt, fastevärde är 3,5 - 6,1 mmol/l

Insulinvärdet också fastevärde för svenska hästar ligger normalt under 30 mikroIU/ml.

På den kliniken där jag har varit med min ponny mäter de blodsockerhalten på fånghästar. Det kan vara missvisande eftersom många (de flesta?) insulinresistenta hästar har normala blodsockervärden . Deras bukspottkörtel kompenserar en hög sockerhalt gnm att producera massor av insulin som till sist sänker blodsockret ner mot normalvärden.

Jag har undrat över varför de mäter blodsockret. Det verkar ju nästan som om de ibland, eller kanske ganska ofta, får in hästar som är ganska så rejält IR. Jag frågade inte om det var så, var alldeles för orolig för hästen.

Senast ändrad:

När du skrev att din häst hade högt blodsocker, hur högt var det då?
Va var normalt blodsocker på din häst?
Marlene

Som jag fattat det, och jag kan ha fel, mäter man glukos också för att få en större indikation på om den förhöjda insulinhalten beror på A eller B i princip. IRhästar lyckas ofta behålla normal glukoshalt, medan 'nåt annat' (minns inte, Cushings? Annat?) ofta gör att även glukosen ligger för högt.

Så har jag begripit det.

Ang vad för prov så det svar jag fick av Owe Wattle, som tydligen enligt egen utsago är den som fastställt gränsvärdena för det provet efter lite trial and errorstudier var att:

Citat O.W:

Teoretiskt sett finns det flera sätt att undersöka om en häst är insulinresistent, "glukosbelastning", "insulin clamping" m.m. men i praktiken är dessa ej helt utvärderade, förutom det att glukosbelastningen inte brukar ge någon mer information än den man får genom att att ta ett serumprov för fasteinsulinvärde + glukos + bedömma hästen kliniskt. Det är vad jag gör i fall som detta.

(Och ang att han enligt egen utsago tagit fram gränsvärden, citat När jag tog fram de normalvärde för serum insulin hos häst som vi idag använder oss av i Sverige så testade vi att provta vid olika tillfällen på dygnet...(bla bla)
Slut citat.)

Så iaf han vill att man tar prov direkt på morgonen, hästen får kvällshö som vanligt men ingen frukost. Och man analyserar serumvärde.

Han sa också att:
Prov kan tas under pågående fånganfall men smärtan måste lagt sig. Oftast är det bästa att ta proven i hemmiljö (lugnare häst), speciellt om man har långt att åka och/eller hästen kan få ont/ondare av transporten.

Citat O.W:

Teoretiskt sett finns det flera sätt att undersöka om en häst är insulinresistent, "glukosbelastning", "insulin clamping" m.m. men i praktiken är dessa ej helt utvärderade, förutom det att glukosbelastningen inte brukar ge någon mer information än den man får genom att att ta ett serumprov för fasteinsulinvärde + glukos + bedömma hästen kliniskt. Det är vad jag gör i fall som detta.

Hur gör man en glukosbelastning på häst, och vad visar det då?

Goggla lite med människa ;)

I korthet så tillför man glukos, och så mäter man blodglukos med korta intervall under ett par timmars tid. Det ges intravenöst och hästen har permanentkanyl och man tar täta prov. Minns inte intervallen men i början är det korta intervall.
Man vill se om glukosvärdena normaliseras under normal tid eller ej.

Det finns en bra förklaring av en veterinär i en av de andra fångtrådarna.

Tilläg, här är den, ursprungligen postat av Cathepsin:

Glukos-belastnings test går till så att man mäter hästens blodsocker, sedan ger man en bestämd volym glukos iv., och mäter igen blodsockret med bestämda tidsintervaller efter ingift av glukos.
Det är inte alls särskillt avancerat, och mätutrustningen motsvarar det som diabetiker använder för att mäta sitt blodsocker (en liten bärbar "dosa" som mäter inehållet av glukos i blodet från en droppe blod).

Det man vill se är alltså om blodsockernivån sjunker i normal takt efter ingift av en större mängd glukos. Om hästen är mer eller mindre resistent över för effekten av insulin så sjunker blodsockernivån för långsamt.

Det är alltså en ganska okomplicerad test, som visserligen tar lite tid, men som kan utföras på vilken som helst klinik som har införskaffat en bärbar glukosmätare.

Senast ändrad:

Som jag fattat det, och jag kan ha fel, mäter man glukos också för att få en större indikation på om den förhöjda insulinhalten beror på A eller B i princip. IRhästar lyckas ofta behålla normal glukoshalt, medan 'nåt annat' (minns inte, Cushings? Annat?) ofta gör att även glukosen ligger för högt.
.

Jag har inte tillräckligt med medicinska kunskaper för att kunna diskutera detta med höga insulinhalter i förhållande till glukosvärden alls. Det enda jag vet är att detta är ganska så komplicerat eftersom det kan bero på så många olika faktorer.

Det är vad jag förstår egentligen det som O.W. svarar också om jag tolkar hans svar på rätt sätt.
Ett av problemen med detta är att det inte är så vanligt med insulintester överallt i Sverige. Om man har en veterinär som brukar testa detta så är det ju inga problem men om man inte har det så är det ganska mkt svårare. Men vad jag förstår så är detta ngt som man kommer att använda sig av betydligt mer.

Sedan kan man bedöma annat också som dessa fettansamlingar där främst fettnackens storlek är ett av symptomen.

Mm, OW skrev ju det att prov + bedömning av hur hästen ser ut.

Men ska forska lite mer i det, enligt svenska förhållanden då, sen när jag har sem och OWs sem är slut. Ska orka ringa SVA med för att få veta exakt vad som ska ta och i vilket rör osv.

I sommareksem tråden, bör man ju få diskutera allergi, det vore kul att höra vad du tror om allergi och immunsystem?

Senast ändrad:

Mm, OW skrev ju det att prov + bedömning av hur hästen ser ut.

Men ska forska lite mer i det, enligt svenska förhållanden då, sen när jag har sem och OWs sem är slut. Ska orka ringa SVA med för att få veta exakt vad som ska ta och i vilket rör osv.

Provet tas som jag skrivit förr i denna tråd i ett SERUMRÖR. Det är SLU, Klinisk kemiska laboratoriet som kör dessa prov så om det något mer du eller din veterinär undrar över får du ringa dit. Det går även att skriva ut en remiss direkt från deras hemsida på nätet. På denna står också vilket rör, att provet ska centrifugeras och att det ska vara ett fasteprov. Inget konstigt eller svårt alls...

SLU menade jag naturligtvis ang att ringa. Så slipper veterinären försöka hinna med det (ibland är jag snäll *s*). Jag tror dig på ditt ord, men vill ändå höra med dem. Sen behöver jag fråga kring centrifugeringen med, hur snabbt det måste centrifugeras, och om det behöver centrifugeras om man åker in med det direkt. Och om det är vissa dagar det är olämpligt lämna in.

Du får gärna skicka ett PM vilken remiss dock, jag var in och kollade på dem men blev inte klokare tyvärr.

KL

Tänkte att detta är en fråga för fångproffsen :p
Hästen som är stallkompis med min har ju fortfarande fång och står inne. Nu börjat deras fjolårshö ta slut, så de måste köpa mer. Jag vet inte alls vad de ska vara för värden, och det visste inte ägaren heller, så jag tänkte om vi kunde få lite råd här. Vad vill man ha för värden på hö till fånghäst?
De skulle försöka få tag på fjolårshö, men det är ju inte alltid det är bra.

Om någon vänlig själ ville skriva ner lite riktlinjer på vad som är bra eller vad man inte bör högre än/lägre än.

Jag talade med en bonde med erfarenhet av fånghästar, och han menade att det viktiga var att övergången mellan olika foder var det viktigaste, att den sker succesivt.
Andra får uttala sig om vilket slags grovfoder som är lämpligast.
En av mina hästar fick fång efter att jag fått en bal med ,i princip, kofoder, och där jag inte hade full kontroll över utfodringen...

Det är ju inte helt lätt att säga, men om det är en häst som har lätt för att lägga på sig borde ju MJ vara så lågt som möjligt. Dock är det svårt att hitta hö som ligger på mindre än ca 8,5 MJ. Proteinvärdet bör vara högt nog för att man ska få bra balans, dvs att man får tillräckligt med protein utan att överskrida hästens energibehov (det där krånglade jag nog till mer än man behöver;)). Vad som "ska" vara i höet är inte heller det lättaste att säga, men det kan vara bra att undvika rajgräs eftersom det tydligen kan innehålla mer fruktan än andra grässorter. Timotej anses "säkert".

Ok, de håller på och letar så får hoppas de får tag på mer innan det gamla är slut. Annars blir de tvungna att blanda ut de nya höet med halm istället. Tror iofs att jag har fått tag på en som har hö, så då kan de nog få en bra övergång.

Hur ska man förresten göra för att få bra övergång? Blanda och ge både gammalt och nytt och mer och mer nytt för varje gång? Eller ska man ge tex gammalt 2 gånger och nytt 1 gång per dag? Vilket är bäst?

Ja, foderbyten ska ske väldigt, väldigt sakta. Jag har en fyra-veckors-plan för mina hästar nu när jag byter över till nytt hö. Förhoppningsvis räcker mitt gamla så länge. Märkte idag att jag fick kassera ett par extra balar, för de luktade helt enkelt inte riktigt fräscht längre.

Aha, så det finns inga ungefärliga riktlinjer på bra värden?

Nu hade jag nog iofs redan luskat reda på hö, vet inte om det är analyserat, men det visar väl sig. Är det alltid bättre värden på gammalt hö? Fånghästmässigt då, alltså lågt MJ. (Vet sa att han skulle ha gammalt, så jag antar det) Som jag förstod det när jag läste lite så var gammalt bara dåligt pga att det kan bli mögligt eller dammigt.

Ok, då hoppas jag att detta höet verkar ok, så att de får tag i hö snart. Det var iaf nära med, så det borde vara lätt att hämta.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar