Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Jag tror att jag nog måste fixa lugnande och köra med kort stund till en början... Törs inte riktigt göra boxhage heller, det har dunkat till rejält i boxen inne ibland... Jag misstänker att det kan bli fara å färde i för liten hage, även om man gör den av trä. Skulle nog behöva typ telefonstolpar i så fall.

Smart, och då rinner sockret med vattnet ut?

Jag häller av betforvattnet, och sköljer av det i en sil med vatten. Men fy så äckligt vattnet är när man har sköljt av det! Jag sätter silen i en hink och sen häller jag på med vattenslangen. Vattnet är alldeles brunt.. :crazy:

I mitt primitiva stall har jag det så lyckligt att jag (om den andra är ute i hagarna) kan öppna till en liten lerhage, så kan hon gå ut och in som hon vill där. Har sakta gjort lerhagen allt större. Nu är den väl kanske 6x8 m. Hon kan natrligtvis bralla där, särskilt om den andra går runt hörnet så den inte syns... Men hittills har det gått bra, peppar peppar.'

Kan också rapportera att hon blivit mycket bättre nu, äntligen har värmen i hovarna börjat gå ned, hennes nacke ärmjuk igen, och honrör sig lite bättre. Vet inte om det var homeopatgucket, det andra engelska specialgegget, eller om till slut medicinen börjat hjälpa, skit samma. Har iaf dragit ned på medicinen.

Har bara missat familjens två semesterturer som varit inplanerade - ensam hemma med sjuk häst. Inte en sådan sommar till,tack.
Hur som helst är det underbart att det går åt rätt håll, kan börja fundera på när hon ska röntgas nu.

Har provat att leda henne försiktigt i gräshagen, men det var förenat med livsfara, så jag bävar lite inför ur man ska göra med det???

*Kl*

ANg det här med att släppa ut från boxvilan bävar jag också för. Jag har sett bockarna som han kan åstadkomma i boxen, och det lär bli värre när det är frisk luft och större yta.

Promeneras ska han ju dock inte förrän han fått komma ut i lite större hage, så då är det nog inga problem. Men just komma ut i större hage, den delen kan bli spännande.

Min plan, som jag säkert kommer få bygga om, är att slussa ut honom via uteboxen, jag har sån lyx att jag har en extern utebox, som jag kan göra en boxhage utanför. Kan sen utöka den till dubbel boxhagstorlek och sen 'smyga vidare'.

Nu vet jag inte hur jag ska göra med (o)gräset som växer där. Om det räcker om jag klipper ner det och han kan få gå med munkorg tills det är väck, eller om jag måste försöka få bort det.

Men finns det grässtrån hoppas jag han ska vara ockuperad av det, annars är planen att strössla med lucern, och släppa ut honom HUNGRIG, så han är sysselsatt med att leta mat och äta.

Dock kommer nog bockarna förr eller senare oavsett, men får försöka kämpa mot senare - hur det nu ska gå :crazy:

Jag är en vän av lugnande i sådana lägen, för att ta udden av det. Dock är det bara att glömma i ponnyns fall, han har visat sig tåla fascinerande mängder acepromazin (pleg). Har aldrig behövt lugna honom i konvsyfte, men vet hur det var när han skulle sederas för att släppa ut lilla pillesnoppen så den kunde tvättas... I princip inte minsta lilla reaktion, visst var han såsig på ögonen, men såfort något 'hände' - typ jag gick in i stallet, var han lika vaken som vanligt. Och då hade han ändå fått maxdos pleg i blodet. Veterinären var lika förstummad han. (Vi gjorde två försök, det första insåg vi ju att han är tålig, sen kom vet tillbaka en annan dag, då han satt av tid för att sitta kvar och fika tills han börjat vakna igen då det inte är okej lämna en häst som fått sådana doser som det handlade om, men inte hjälpte det).

SEn fick vi ju honom att släppa ut den ändå, men med medikamenter som inte förskrivs till djurägare - så..

Tack och lov håller sig mina lugna över förväntan i boxhagarna. Släpper jag dem på något större dock (de hade en 5,5x8 m) så blir det spring, hopp och ännu mer spring...:crazy:

*kl*

Någon som har erfarenhet av riktigt milda fånganfall? Hur yttrade det sig isf? I den här tråden verkar det mest vara rejäl fång...

Min kuse har fått gallor på benen och en gnutta puls i alla 4. Han har haft problem med tunna sulor förut, men hovis ville att vi skulle utesluta fång innan vi börjar snickra med skorna.
Håller naturligtvis alla tummar för att det ska vara nåt annat, men man undrar ju ändå... Han avlastar inte fötterna nåt, och är inte halt, bara lite snubblig på ojämna underlag. Han är betestjock, men har ingen fettnacke eller så, bara gigantisk mage.
Har tid till kliniken på måndag, till dess får vi fasta.

*kl*

Någon som har erfarenhet av riktigt milda fånganfall? Hur yttrade det sig isf? I den här tråden verkar det mest vara rejäl fång...

Min kuse har fått gallor på benen och en gnutta puls i alla 4. Han har haft problem med tunna sulor förut, men hovis ville att vi skulle utesluta fång innan vi börjar snickra med skorna.
Håller naturligtvis alla tummar för att det ska vara nåt annat, men man undrar ju ändå... Han avlastar inte fötterna nåt, och är inte halt, bara lite snubblig på ojämna underlag. Han är betestjock, men har ingen fettnacke eller så, bara gigantisk mage.
Har tid till kliniken på måndag, till dess får vi fasta.

Haft ett par milda. (Iofs har jag haft ett par rejäla som haft väldigt milda symptom i början med). Symptomen har inte varit mer än lite förstärkt puls, och aniiingens tassig i trav på grus.

Har hävts med boxvila och butta.

Men en fråga, vad menar du med: Har tid till kliniken på måndag, till dess får vi fasta. Jag hoppas du inte menar att du ska fasta hästen (dvs inte ge något annat än vatten) tills dess? Det är absolut inte bra att göra så.

Haft ett par milda. (Iofs har jag haft ett par rejäla som haft väldigt milda symptom i början med). Symptomen har inte varit mer än lite förstärkt puls, och aniiingens tassig i trav på grus.

Har hävts med boxvila och butta.

Men en fråga, vad menar du med: Har tid till kliniken på måndag, till dess får vi fasta. Jag hoppas du inte menar att du ska fasta hästen (dvs inte ge något annat än vatten) tills dess? Det är absolut inte bra att göra så.

Nejnej, det menade jag såklart inte, menade att han inte får gå på gräset eller få kraftfoder.

Ah, phu, blev lite orolig där. Men då är det ju helt rätt.

Tyvärr finns det de som fortfarande än idag rekommenderar fasta (dvs svält) till fånghästar. Det är förlegat och riskerar göra mer skada än nytta, men som sagt vissa lever kvar i det förgågna.

Håller tummarna att det inte är fång, du får gärna uppdatera när du varit hos veterinären. Dock, OM det är fång, så borde den ha behandling redan nu, så jag skulle ringa och höra med distriktsveterinären idag jag.

Ber om ursäkt att jag uttryckte mig klantigt! Det låter ju fruktansvärt att svälta hästen, min skulle begå harakiri direkt.

Jag trodde också det var mer bråttom, men enligt både kliniken och en annan veterinär jag pratat med så kan han vänta till på måndag. Distriktare tar jag inte ut längre pga felbehandling :)

Fast jag kan lugna dig med att det är mycket svårt att felbehandla fång så på distriktsveterinärnivå. Möjligen då om man inte sätter in behandling.

Grejen om det är fång är ju att om man inte då går in och försöker häva inflammationen, t ex med NSAID, så an dels ett milt anfall bli rejält, och man kan få mer skador i hovarna än man annars skulle.

Det är ju dock knepigt när man inte vet, och misstanken om fång är i sig ganska svag. Men då det finns en misstanke om fång, och det är ett antal dagar till måndag, så skulle jag faktiskt se till att en veterinär tittade på den nu, och om det fortfarande misstänks fång, att sätta in behandling.

ÄR det fång bör den liksom inte åka transport på måndag heller (om du nte råkar på typ granne med kliniken =)). Så som sagt, det är knepigt när man inte vet/inte är säker.

Dock, så alla fall jag vet om när man haft minsta misstanke om fång, har man tagit det säkra före det osäkra, dvs behandlat som om den hade fång. Dvs boxvila, bara hö att äta, ge magtarmbalanserande medel och behandla med NSAID (butta/finadyne/metaca, etc). Och avvakta.

Så, det känns lite knepigt att vet tyckt 'det kan vänta'. Finns det något som talar starkt emot fång?

Mätte herrn med viktmåttbandet igen. Och jag blir mentalsjuk på det här. Jag har ju iom nya höet sänkt maten ännu mer men samtidigt försökt sänka ättakten än mer för magens skull.

Han får nu 3 kg hö/dygn, utblandat i halm. Äter fortfarande inte halm dock, men om jag räknar med att han ändå pillar i sig ½ kg halm och vi räknar 5.5 MJ/kg halm, dvs hottar upp där med, att det nya höet har 8.5 MJ/kg (inte troligt, men vi tar i) och så lucernet och betforn, så får herrn i sig - 40 MJ.

Och han går inte ned ett endaste litet gram. Om han så omärkligt skulle äta 2 kg halm, så får han i sig 48 MJ, och ska ändå gå ner. (och i realiteten om man räknar med troligare värden får han ju i sig betydligt mindre).

Och han går inte ner. Möjligen tappat något hekto, lite beroende på hur han står osv så säger viktmåttbandet mellan 460 - 490 kg. Dvs i bästa fall kanske han gått ner 10 kg sen han stod på vågen för en månad sen. Eller så har han inte gått ner alls.

För ögat syns noll skillnad, och fettdepåerna är kvar =/

Jag fattar inte, och börjar bli grymt stressad över det, då de här ju enbart är en temporär lösning som inte kommer 'hålla' hur länge som helst. Dvs inom överskådlig tid kommer jag bli tvungen ge honom mer.

Men VARFÖR går han inte ner? Det går emot allt att han står där och håller vikten ju :confused:

(Och japps, all mat vägs på grammet, jag är 110% säker på att ingen smygmatar honom eller liknande. Det enda som inte vägs på grammet är halmen, men jag väger vad jag hänger in och vad jag tar ut. Sen väger jag det jag tar ut ur boxen som hamnat i spånet, där blir det ju spåninblandning och svårt väga på grammet dock. Men om jag så drar av rejält för vad spånet kan väga, så det diffar MAX ett halvt kilo om jag tar i rejält vad spånet väger)

Vad har du satt för normalvikt på honom?
Min ponny vägde ju ung som din i julas till min förskräckelse. Men hon kan inte äta 48 MJ per dygn om jag vill få ner henne i vikt. Inte om hon samtidigt ska stå still.

Sedan tror jag att det tar ett tag innan de börjar gå ner i vikt.
Där tror jag att insulinet måste gå ner först (om nu din ponny är IR, jag tror ju alltid att alla andra är det också). Men om det nu är så - så tänker jag att insulinet måste fungera bättre för att den ska börja tappa i vikt så det märks. Det är inte alls säkert att det är så bara egen fundering. Men min stod ganska stilla ganska länge. Sedan började hon gå ner.

Fast han äter ju som sagt av allt vad som går att bedömma MAX 40 MJ/dygn.

Jag har räknat HÖGT på allt då dessutom.
Höet är oanalyserat, årets skörd, slaget sent (juli) och ganska grovt. Timotej och lite vitklöver. Ganska 'gult', långt ifrån knallgrönt. Inte gödslat. Jag har räknat med att det innehåller 8.5 MJ/kg, vilket det mest troligt inte gör.
Men 3 kg hö a 8.5 MJ = 25,5 MJ

Halmen är vetehalm med lite ax eller vad det heter, tomma, inga kärnor i. Jag har räknat på 5.5 MJ/kg halm.
Jag väger det jag tar in och det jag tar ut. Haken är det som hamnat i spånet, jag tar ut det med, skakar av och väger. Men lite spån kommer det med. Det diffar ungefär 0,5 kg av vad jag lägger in och tar ut. Då har en del halm åkt i skottkärran med, så det kan ligga ½ kg i skottkärran t ex. Men om han ätit ½ kg halm så är det 2,75 MJ. Om jag TAR I, och inbillar mig att det lilla spån jag fått med ut väger 1.5 kg (helt osannolikt, men som sagt vi räknar HÖGT) och han ätit 2 kg halm så blir det då 11 MJ.

Och sen lucernet + betforn. Det blir totalt om han äter ½ kg halm vilket är vad vågen säger han MAX äter så blir det 40 MJ

Om man överdriver absurt och inbillar sig att avskakad halm innehåller 2 kg spån så skulle det då bli 8 MJ till. Men som sagt, det är inte vad vågen säger, utan det är då om jag verkligen TAR I för att täcka alla orimliga eventualiteter.

Så, i realiteten så äter han nog inte ens 40 MJ iom att jag dragit i med siffrorna.

Jag har satt 400 kg som normalvikt, den är nog lite för hög misstänker jag, men de är iaf 'första delmålet' så får jag se hur han ser ut då. När han var mindre och vägde 390 kg var han fet som en gris, men han är ju lite högre nu, och jag undrar om han inte borde neråt 380 kg i normalvikt faktiskt.

Och ja, jag har också funderat på om det är insulinnivåerna, samtidigt så måste han ju ner i vikt för att de ska gå ner, och om han då inte går ner i vikt förrän de går ner så känns det ju som ett moment 22? Det är ju tyvärr långt kvar tills man kan motionera ner värdena/bort kalorier =/

Så, det känns lite knepigt att vet tyckt 'det kan vänta'. Finns det något som talar starkt emot fång?

Inget som talar starkt åt något håll, varken för eller emot egentligen.

Pratade med distriktaren nu, men hon tyckte också att vi kunde vänta iom att han troligen dragit runt på det ett tag och att det är såpass lite. Hon menade att man kan förstöra den "riktiga" utredningen på måndag om han får smärtstillande nu. Hon rekommenderade boxvila och djupströbädd så han kan avlasta tårna i bädden om han vill, och var mycket nöjd med att vi hade tid till både vet och klinikhovis på måndag.

Amatörfråga; Kan man försämra nåt om man lindar benen?

Huvudsymptomet på min är ju galliga ben och det brukar bli bättre om man lindar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar