Sv: Fångtråd del 3
*Kl*
ANg det här med att släppa ut från boxvilan bävar jag också för. Jag har sett bockarna som han kan åstadkomma i boxen, och det lär bli värre när det är frisk luft och större yta.
Promeneras ska han ju dock inte förrän han fått komma ut i lite större hage, så då är det nog inga problem. Men just komma ut i större hage, den delen kan bli spännande.
Min plan, som jag säkert kommer få bygga om, är att slussa ut honom via uteboxen, jag har sån lyx att jag har en extern utebox, som jag kan göra en boxhage utanför. Kan sen utöka den till dubbel boxhagstorlek och sen 'smyga vidare'.
Nu vet jag inte hur jag ska göra med (o)gräset som växer där. Om det räcker om jag klipper ner det och han kan få gå med munkorg tills det är väck, eller om jag måste försöka få bort det.
Men finns det grässtrån hoppas jag han ska vara ockuperad av det, annars är planen att strössla med lucern, och släppa ut honom HUNGRIG, så han är sysselsatt med att leta mat och äta.
Dock kommer nog bockarna förr eller senare oavsett, men får försöka kämpa mot senare - hur det nu ska gå
Jag är en vän av lugnande i sådana lägen, för att ta udden av det. Dock är det bara att glömma i ponnyns fall, han har visat sig tåla fascinerande mängder acepromazin (pleg). Har aldrig behövt lugna honom i konvsyfte, men vet hur det var när han skulle sederas för att släppa ut lilla pillesnoppen så den kunde tvättas... I princip inte minsta lilla reaktion, visst var han såsig på ögonen, men såfort något 'hände' - typ jag gick in i stallet, var han lika vaken som vanligt. Och då hade han ändå fått maxdos pleg i blodet. Veterinären var lika förstummad han. (Vi gjorde två försök, det första insåg vi ju att han är tålig, sen kom vet tillbaka en annan dag, då han satt av tid för att sitta kvar och fika tills han börjat vakna igen då det inte är okej lämna en häst som fått sådana doser som det handlade om, men inte hjälpte det).
SEn fick vi ju honom att släppa ut den ändå, men med medikamenter som inte förskrivs till djurägare - så..