Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Ah, så det fungerade? Superbra =)

Ja, det gör det :)! De har varit ute från kl. 10-20 nu i ett par dagar och det går bra. De har jättebråttom ut, men lika bråttom in igen ;). Även om det inte är några jättehagar så är det i alla fall omväxling. Och matte behöver inte hämta lika mycket spån till boxarna, vilket är en fördel om man också ska tänka lite praktiskt...

Och ja, jag har också funderat på om det är insulinnivåerna, samtidigt så måste han ju ner i vikt för att de ska gå ner, och om han då inte går ner i vikt förrän de går ner så känns det ju som ett moment 22? Det är ju tyvärr långt kvar tills man kan motionera ner värdena/bort kalorier =/

Det är kanske fel men jag tror att insulinet kan sjunka redan om man ser upp med fodret. Jag tänker mig att det sjunker en del om man inte ger foder med mkt socker/stärkelse. I och med det så förbättras insulinkänsligheten, insulinhalten sjunker ännu mer och sedan har man sakta men förhoppningsvis ganska säkert vänt det åt rätt håll.

Fast frågan är om det 'hjälper' i min herres fall? Förutom betet, så har ju han stått på 'lågsocker' hela tiden?

Men hur lång tid borde det ta då måntro innan man får en 'kostavspeglande' reaktion som påverkar insulinvärdet?

Hur sköter du din ponnys hovar nu (vi har ju kommit nästan lika långt...)? Jag brukar kratsa och borsta ur hovarna när mina har varit ute i hage. Har även baddat med jodlösning/sprejat med blåsprej på "utsatta" ställen ibland. Gör du något mer? Idag är det blött här. Är det skadligt även för fånghovar som vuxit en bit och inte är i det akuta stadiet?

Fast frågan är om det 'hjälper' i min herres fall? Förutom betet, så har ju han stått på 'lågsocker' hela tiden?

Men hur lång tid borde det ta då måntro innan man får en 'kostavspeglande' reaktion som påverkar insulinvärdet?

Bete och hö kan nog innehålla tillräckligt med socker antar jag.
Jag har nog ingen uppfattning om hur lång tid det tar. Jag pratade med min veterinär om detta i våras. Hon tror att det är frågan om flera månader innan det har stabiliserat sig helt och hållet. Jag kan tänka mig att det tar ett tag nu i början innan det händer ngt men det är bara en vild gissning. Jag vill inte ens gissa på ngn tid. Men jag hade inte tappat tålamodet än i alla fall om jag var du.

Jag tycker jag tar ut och in henne hela tiden. :cry: - inte alls min uppfattning om ideal hästhållning.

Så jag kratsar hovarna en gång om dagen. Smörjer dem med matolja några ggr i veckan om de ser torra ut. Annars gör jag inget konstigt (känner på pulsen flera ggr förstås, bara ngn fix ide jag har som jag inte kan sluta med)

Bete och hö kan nog innehålla tillräckligt med socker antar jag.
Jag har nog ingen uppfattning om hur lång tid det tar. Jag pratade med min veterinär om detta i våras. Hon tror att det är frågan om flera månader innan det har stabiliserat sig helt och hållet. Jag kan tänka mig att det tar ett tag nu i början innan det händer ngt men det är bara en vild gissning. Jag vill inte ens gissa på ngn tid. Men jag hade inte tappat tålamodet än i alla fall om jag var du.

Fast vad kan man anta ett tag är, så jag menade? En månad, tre, sex? Fattar ju inte det går att säga exakt, men mer sådär teoretiskt mellan tummen och pekfingret?

Och visst kan det innehålla nog med socker, ffa bete. Menade mer att han i vintras ju stått på 'lågsocker', iom dels silage och så tja, inget mer. Sen bete = massa socker, men nu senaste månaden så även om det är proppat med socker i höet så han får ju så få kilo så jmf med bete måste det ju vara lågsocker?

Det känns lite tungt faktiskt, om han nu är IR men vi antar det tills motsatsen ev är bevisad, att han redan innan (vintertid/stallperiod) stått på sån foderstat IR-hästar 'ska'. Hade på något konstigt vis känts bättre om han käkat ett kilo kraftfoder eller stått på hö eller ja nåt som man kunnat ändra, göra något åt liksom. Men nu så förutom antalet MJ, så har han ju haft näranog idealisk foderstat vad gäller IR hela vintern, och här sitter jag..

Jag förstår vad du menar med hela ditt inlägg.
men jag vill ändå inte gissa för det känns ganska meningslöst eftersom jag inte har en enda aning.

Men jag kände ung samma med min ponny. Hon fick ensilage och lusern, lite betfor och fri tillgång till halm. Hon gick ute i gräshage men det var nov/dec. Jag tog bort ensilaget, gav lite urvattnad betfor, ökade lucernet och drog in halmen till begränsad del. Jag minns inte när jag märkte ngn större skillnad. Däremot var det i slutet av mars som insulintestet togs. Hon hade då ett insulinvärde som var över gränsen för IR, blodsocker normalt. Nu kan insulinet ha varit påverkat av stress men ändå. I början av februari hade hon hög blodsockerhalt. Hennes fånganfall började luciahelgen.

Tredje besöket på kliniken i mitten av maj hade hon gått ner en hel del och veterinären tyckte att hon såg mkt bättre ut.

Det säger dig kanske lite om tidsperspektivet - för min ponny.
Jag kan tänka mig att det beror på hur fet hästen är, hur nedsatt insulinkänsligheten är, på vilket sätt den är det (vad som inte fungerar), hur mkt socker den åt innan, hur mkt man lyckats minska sockret osv.
men allt är denna gången bara mina gissningar - inget jag har läst mig till.

Nej jag förstår det blir just gissning, men hur det var för din ger ju viss ledning iaf, så tack :bow:

Det jag funderar lite på är OM han på återbesöket inte gått ner mer än marginellt, och om prov (som jag ska ta så fort det går, men han står ju på butta än liksom :crazy:) visar att han är (troligen) IR, så om man ska börja försöka djupdyka i om det kan vara vits att prova behandla med det är jag inte kan stava till?

Jag har fattat det, kanske felaktigt, som det är av hög prioritet att få NER nivåerna, för att minska risken att ett nytt fånganfall utlöses 'ur det blå'? Det är eg inte övervikten som oroar mig nu, visst den är inte bra nånstans ur något perspektiv, men om han står med höga insulinvärden, sen kommer å upp dessutom när jag måste höja maten, att han ska få ett nytt fånganfall pga insulinresistensen? Men kanske nojar i onödan?

Tänkte ta nya kort ikväll, och lägga ut, få se om ni ser någon skillnad, jag kan ju vara lite hemmablind, men som sagt jag kan varken se eller mäta någon skillnad sen sist =/

Hon hade då ett insulinvärde som var över gränsen för IR, blodsocker normalt. Nu kan insulinet ha varit påverkat av stress men ändå. I början av februari hade hon hög blodsockerhalt. Hennes fånganfall började luciahelgen.

Nu hänger jag inte med, kollar man blodsocker också?
Vad är normalt och vaf är högt för en häst?

Mäter man det för att kolla om dom är IR, eller i vilket syfte då?

Marlene

Jag har också fattat det så.
Höga insulinhalter ger mig riktig ångest och jag riktigt ser framför mig hur lamellerna dras isär. Men egentligen så undrar jag om de inte måste vara ganska så rejält höga för att endast höga insulinhalter ska kunna utlösa anfallet. Jag tror inte att det var så för min ponny. Jag tror att det gör att de är mkt känsligare för andra fångframkallande faktorer (det sista har jag läst mig till).

Man har ju gjort studier där man lyckats framkalla fång på normalt friska hästar endast gnm att ge hög insulindos. Jag undrar om insulinhalten i blodet redovisas för dessa studier eller om det bara är hur mkt man ger dem, ska kolla det senare.

Så det är klart att man bör få ner insulinet men som sagt frågan är ju hur det ska gå till.

*KL*

Dagsfärska bilder. Är dock supersvårt att få i exakt samma vinkel, och idag hade jag mycket bättre ljus med, och bara det gör det svårt jämföra. Förutom det gamla vanliga problemet att snabbaste sättet att banta honom är att fotografera honom, 50 kg försvinner på studs - skitbra. Fast inte så bra i jämförelsefaktor att slänga ut en bild där han ser ut som en slimmad sportponny ;)

Men så gott det går, och ni får han i åtanke ljus och vinklar och att han är fotogenisk såtillvida att han luras, försök jämföra lite mer 'kroppsdel för kroppsdel' än kolla på helhet.

Ser ni någon skillnad?

Bakdelen 2009-07-02
Thumbnail.aspx

Bakdelen 2009-07-30
Thumbnail.aspx

Från sidan 2007-07-15
Thumbnail.aspx

Från sidan 2007-07-30
Thumbnail.aspx

*forts*

Mm, så har jag också förstått, att dels HÖGA insulinhalter i sig kan utlösa, eller kanske snarare en plötslig höjning av de redan höga? Men också att de är känsligare för andra triggers. Och det är ju läsigt nog. När han ska ut i hage, om han får i sig tre tuggor gräs, kan det trigga? Eller krävs det mer. Om det råkar vara en dålig tuss av höet han äter, kan det trigga osv.

Så, vore väldigt skönt att endera få ett svar på att han INTE är IR. Eller om han nu är IR få NER den där emla kroppsvikten till normal nivå =/

Mm, så har jag också förstått, att dels HÖGA insulinhalter i sig kan utlösa, eller kanske snarare en plötslig höjning av de redan höga? Men också att de är känsligare för andra triggers. Och det är ju läsigt nog. När han ska ut i hage, om han får i sig tre tuggor gräs, kan det trigga? Eller krävs det mer. Om det råkar vara en dålig tuss av höet han äter, kan det trigga osv.

Så, vore väldigt skönt att endera få ett svar på att han INTE är IR. Eller om han nu är IR få NER den där emla kroppsvikten till normal nivå =/

Varför ser du inte till att få ett insulinprov taget så du slipper fundera på om han är IR.:confused: Är det helt normala värden så behöver du nog inte oroa dig. Skulle det vara högt tar du om det om någon månad igen om du är orolig för stresspåverkan. Förhöjning av stress som beror på smärta är det nog mest risk för i akutstadiet. Borde alltså inte påverka din häst nu.

TIPS::idea: Svält hästen över natten, ta ut distriktsveterinär på morgon-förmiddagen dagen efter. Denne tar ett enkelt blodprov i ett serumrör ( vilket alla veterinärer har tillhanda ) sedan kan du ju själv åka in till SLU med provet ( du bor väl inte så långt från Uppsala? ) om inte veterinären orkar centrifugera provet och skicka det på posten ( vilket inte borde vara speciellt jobbigt:angel: )
=KLART!:) Bara vänta på provsvar som brukar komma snabbt.

Jag tycker jag tar ut och in henne hela tiden. :cry: - inte alls min uppfattning om ideal hästhållning.

Så jag kratsar hovarna en gång om dagen. Smörjer dem med matolja några ggr i veckan om de ser torra ut. Annars gör jag inget konstigt (känner på pulsen flera ggr förstås, bara ngn fix ide jag har som jag inte kan sluta med)

Jag tror faktiskt att jag äntligen lyckats lugna mig lite, tack vare boxhagarna :). De har nu, de senaste dagarna, fått vara ute i dessa hela dagarna. Jag kratsar och borstar ur hovarna på kvällen när de kommer in så att den torra spånen kommer till att torka ur hovarna på natten. På haflingern sprejar jag även med blåsprej (mindre klumpigt än jod och bomull) vid tån. Kanske, kanske kan jag förhindra hovbölder? Jag hoppas, och tror, att det inte gör någon skada i alla fall...

Pulsen har jag lugnat mig med också! Jag kände i morse, men annars har det gått ett par-tre dagar faktiskt:eek:. De har (peppar, peppar) sett ut att må så bra att jag liksom har "glömt bort" det :)!

Kul att dina hästar mår bra och att du får lite lugn och ro!

Jag har faktiskt varit ganska trött den här sommaren efter den långa vintern med allt pyssel och all oro med hästen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar