Sv: Fångtråd del 3
Vet inte, men jag skulle nog hellre försöka kyla än linda, tror jag.
Vet inte, men jag skulle nog hellre försöka kyla än linda, tror jag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ah, så det fungerade? Superbra =)
Och ja, jag har också funderat på om det är insulinnivåerna, samtidigt så måste han ju ner i vikt för att de ska gå ner, och om han då inte går ner i vikt förrän de går ner så känns det ju som ett moment 22? Det är ju tyvärr långt kvar tills man kan motionera ner värdena/bort kalorier =/
Fast frågan är om det 'hjälper' i min herres fall? Förutom betet, så har ju han stått på 'lågsocker' hela tiden?
Men hur lång tid borde det ta då måntro innan man får en 'kostavspeglande' reaktion som påverkar insulinvärdet?
Bete och hö kan nog innehålla tillräckligt med socker antar jag.
Jag har nog ingen uppfattning om hur lång tid det tar. Jag pratade med min veterinär om detta i våras. Hon tror att det är frågan om flera månader innan det har stabiliserat sig helt och hållet. Jag kan tänka mig att det tar ett tag nu i början innan det händer ngt men det är bara en vild gissning. Jag vill inte ens gissa på ngn tid. Men jag hade inte tappat tålamodet än i alla fall om jag var du.
Hon hade då ett insulinvärde som var över gränsen för IR, blodsocker normalt. Nu kan insulinet ha varit påverkat av stress men ändå. I början av februari hade hon hög blodsockerhalt. Hennes fånganfall började luciahelgen.
Mm, så har jag också förstått, att dels HÖGA insulinhalter i sig kan utlösa, eller kanske snarare en plötslig höjning av de redan höga? Men också att de är känsligare för andra triggers. Och det är ju läsigt nog. När han ska ut i hage, om han får i sig tre tuggor gräs, kan det trigga? Eller krävs det mer. Om det råkar vara en dålig tuss av höet han äter, kan det trigga osv.
Så, vore väldigt skönt att endera få ett svar på att han INTE är IR. Eller om han nu är IR få NER den där emla kroppsvikten till normal nivå =/
Jag tycker jag tar ut och in henne hela tiden. - inte alls min uppfattning om ideal hästhållning.
Så jag kratsar hovarna en gång om dagen. Smörjer dem med matolja några ggr i veckan om de ser torra ut. Annars gör jag inget konstigt (känner på pulsen flera ggr förstås, bara ngn fix ide jag har som jag inte kan sluta med)