Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

På vintern kan det väl bero på alla orsaker som INTE har med nytt grönt gräs att göra ;), dvs dåligt foder, för mycket foder, medicinering, frostgräs, förgiftning, etc. Allt som stör tarmfloran egentligen...

Skillnad i rehabilitering vet jag inte, dock känns det ju som om det skulle vara troligare att en häst som fått fång på vintern kan klara av att äta gräs igen, men det är ju spekulationer bara...!

Det här svaret fick ajg ibörjan då jag började skriva i tråden, så det verkar ju vara vida känt att allt som stör tarmfloran, inte är så bra.....

Jag får börja skriva tarmfloran ist.....

Jag vill inte du ska sluta tycka, men gärna utveckla. Du kommer med en tro/påstående, och även om jag inte håller med om själva slutsatsen, är jag jätteintresserad så att säga hur du kommer 'fram' till den, hur tankeångarna går.

Men nu kommer ofta ett påstående, och sen när man ifrågasätter/resonerar åt annat håll, så glider du undan med ett 'ja men varför..' och så en fråga som jag misslyckas med att följa tråden och se relevansen i.

Så förklara jättegärna hur du anser att allergi och hitills inte upptäckt magtarmfel skulle hänga ihop. Dvs vad just du tror det är för fel (om du har en teori om det), men ffa hur du tror mekanismerna är.

Allergi kan vi ta i en allergitråd tror jag, inte för att vara taskig, men jag börjar tycka lite synd om de stackare som igår fick fång diagnosticerat och ska försöka tröska igenom en fångtråd som nu på slutet - med benägen hjälp även från mig, det förnekas inte - börjar bli väl 'utfluten'. Vi har inte tappat ämnet, men det lär bli lite överväldigande för de som kommer som nya och 'helt gröna' i tråden, och i princip undrar 'varför fick min häst fång, vad ska jag göra nu, kan den nånsin äta gräs och när kan jag rida?' (vilket är klassiska frågor) och istället hittar än mer förvirrande information (fakta) om metabolism, insulin, glukos, kolhydratnedbrytning - och lika många teorier/funderingar/spekulationer.

Eg vore det bäst med en 'basic' fångtråd kanske, med grundläggande fakta och frågor, och en för oss mer insnöat nördiga :idea: Moderator?

Jag diskuterat gärna mer allergi, ska se om jag hittar en lämplig tråd om det, ist för att ta det här.

Å sen får vi väl se om moderator låter oss ha en nördig fång tråd, det vore mkt intressant.

En cushinghäst har hög cortisolproduktion vilket hindrar insulinsignalen att nå fram till cellerna och släppa in sockret. En del av dessa hästar blir alltså insulinresistenta. De har höga insulinhalter i blodet men det fungerar inte som det ska.

En häst med låg insulinproduktion, brist på insulin, är vad jag förstått ganska så ovanlig. Det motsvarar väl diabetes 1 hos människor. Jag läste en artikel för ett tag sedan i webtidningen the Horse om ett föl som föddes med detta. Det är nog inte ett lätt tillstånd för en häst.

Nej, tyvärr. Lucernet upplöses ju till 'smet' om du har i massa vatten, så då häller du bort rubbet. Betforn blir ju fiber och är 'bitar'.

Har gjort träckprov i våras. Hade runt 200. . Han går i boxhage så jag väntar med avmaskningen.

Ja då finns ju ingen anledning alls att avmaska nu, utan ta ett nytt prov sen inför han ska ut i 'riktig' hage och se. Du kanske inte behöver avmaska alls igen i år =)

Nästa fråga då... hur sjutton blötlägger man hack? Det går ju inte i ett hönät... :p

I en tygpåse? Kan sockret gå igenom tyg?

Visst passerar socker genom tyg, annars kan du ju hälla det i en hink och sedan sila av det. :idea:

Beroende på hur mkt det är, så man kan ju ta en 10 liters plasthink med lock, och borra hål i locket. Sen blöter man, och bara vände upp och ner och häller ut vattnet genom locket.

Jag gör så med betforn nu. I med betfor, fyll med massa vatten, sätt på locket (med massa borrade hål i), och sen häll av vattnet genom hålen. (Sen sköljer jag idurkslag med, men..)

Och till hack borde man kunna ha hyfsat stora hål i locket.

KL

Ni som börjat röra på era fångisar efter flera månaders boxvila, hur har det gått? Min unghäst ska stå inne en månad till. Har tagit ut honom en superkortis på mjukt underlag, bara för att se hur han mår och det var inte roligt, inte några fyra hovar i marken där heller. Så jag förstår inte hur han ska klara av att börja vara ute sen utan att springa som en vettvilling. Hur har ni gjort?

Jag var INTE nöjd med hur mina sprang som värsta rodeohästar...:crazy: Nu har de fått varsin boxhage i stället. Haflingern står i en 4x4 m hage och shettisen i en 3x4 m. Där kan de inte springa, men får i alla fall frisk luft och lite omväxling. Vågar inte låta dem springa som galningar förrän hovis säger att det är okej!

Vid annan övergång från boxvila (e operation) till hagvistelse så gjorde jag så att jag hade ute kort stund - fodrade - de fick äta ute i början.

Var bara ute en kort stund typ en halvtimme

Och de ( den ena - ungjästen - sporthästmodell) hade fått lugnande en timme innan och hade fått stå och sova på det ( det tar bättre då)

Jag gick under en 8 veckors period från mindre tills störrre och det gick väldigt bra. I början fick de gå in så fort de ätit upp - och sedan när jag var uppe i 15 x 15 så var det tokryck - men mina slutar när jag säger till särskilt om jag kan distrahera med en morot :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar