Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du borde vid det här laget veta att det inte är pulsen som är det viktiga.
Då skulle de flesta fånghästarna käka butta i många månader.
Tänk på hästens mage
Det kommer inte från mig.
Sen undrar jag hur den kan få röta om den står på en torr REN bädd av spån
I o m att lamellerna är isär blir den bredare o mer porös. man karvar inte rent o behandlar som med en ej fångsjuk häst.
Du kan inte lägga ihop bortskrapning av sulan o fixande i de skadade lamellerna= med att den "pulsar" o inte vill belasta?Vem har pratat om att karva?
Ang röta så har jag svarat dig, och du har svarat på mitt svar, ang varför röta. Dvs nu ställer du återigen frågor du vet svaret på bara föra att kritisera. Prova kom med något konstruktivt istället, annars kan du om du glömt svaret gå tillbaka till det så slipper du undra.
Du kan inte lägga ihop bortskrapning av sulan o fixande i de skadade lamellerna= med att den "pulsar" o inte vill belasta?
Ultrashield mfl går ju inte in i blodet, så borde vara säkert.
Jag behandlar min (dock inte med US nu), med bensylbensoat, han har ju eksem, och alt är kli. Han var utan första veckorna efter fången, då han ju stod inne iaf liksom. Men de små knotten letade sig uppenbarligen in eftersom han började klia, så sen är han behandlad.
Varför inte vänta o låta hovis göra jobbet när den dessutom normalt är så sulöm.Vem har pratat om fixande i skadade lameller?
Du! Bärranden- består av lameller. Där du har lyckats få röta.
Och nej, med tanke på att herrn blev av med den överblivna sulan igår, som själv stöttes bort, dvs hade han gått på annat än kuddmjukt underlag hade det varit borta långt innan. Inget som behövde verkas bort eller karvas bort eller liknande uttryck som indikerar krafttag, och har pulsat när buttan sattes ut två ggr INNAN detta. Buttan sattes in igen i samband med det.
Så nix, inget samband. Dessvärre.
Om du vill lära dig mkt om fång så har en av världens mest kända fångforskare, C Pollitt, skrivit en mkt intressant rapport. Den går att ladda ner från den länkade sidan.
citat från en beskrivning av rapporten på sidan nedan
"The importance of this report is that it provides an overview of laminitis for horse owners, veterinarians and scientists. It describes the anatomy, physiology and ultrastructure of the horse’s foot to form a basis for understanding the complex pathology that underpins the disease. It describes the radiology of the horse’s foot and introduces the new technique of retrograde venography."
https://rirdc.infoservices.com.au/items/08-062
Varför inte vänta o låta hovis göra jobbet när den dessutom normalt är så sulöm.
Fång och eksem på samma häst????
Marlene
Varför tror du att hästen bygger på sin sula? Det hjälper hästen att inte behöva bara stå på hovväggen. Är den ens tvärtåad?
Ja jag fattar inte varför du ska hålla på alls med de sjuka hovarna. Att bara ta bort ev. bajs räcker.
Vilken klinik säger att du ska börja med butta igen bara för att den får puls igen? Sen att du nu senaste gången la till att den inte ville hålla upp ena hoven- konstigt. Den hade ingen rotation, så vid normal omvårdnad borde den snart vara helt OK.
En normal häst klarar av grusvägar barfota
Ok, undrade bara. Jag är lika intresserad av eksem som jag är av fång, och tanken att en häst har båda åkommorna tycker jag personligen är mkt spännande och intressant.Precis som det står i klartext, ja?
En normal häst klarar av grusvägar barfota