Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Det kommer inte från mig.

Sen undrar jag hur den kan få röta om den står på en torr REN bädd av spån:confused:

I o m att lamellerna är isär blir den bredare o mer porös. man karvar inte rent o behandlar som med en ej fångsjuk häst.

Det kommer inte från mig.

Sen undrar jag hur den kan få röta om den står på en torr REN bädd av spån:confused:

I o m att lamellerna är isär blir den bredare o mer porös. man karvar inte rent o behandlar som med en ej fångsjuk häst.

Vem har pratat om att karva?

Ang röta så har jag svarat dig, och du har svarat på mitt svar, ang varför röta. Dvs nu ställer du återigen frågor du vet svaret på bara föra att kritisera. Prova kom med något konstruktivt istället, annars kan du om du glömt svaret gå tillbaka till det så slipper du undra.

Lånar en knapp!

Jag har nu två olika hö o välja på och jag blir inte klok på vad jag ska välja. Hoppas ni kan hjälpa mig.

Det första är ett plastat hö, som består av rajgräs, timotej och lite klöver (andelen rajgräs är störst, men jag vet inte hur stor). Energi: 8,2 MJ/kg foder, SMRP: 48 g/kg foder.

Det andra består av timotej och ängssvingel och har värdena 8,6 MJ/kg foder och 50 g SMRP/kg foder.

Jag vet tyvär inte sockerhalten på något av dom. TS är 84% på båda. Hö nummer ett är av olika skäl mera praktisk och troligtvis också billigare, men jag är orolig för rajgräset. Jag vill veta hur ni skulle resonera runt detta. Oavsett vilket jag tar tänker jag även fodra med halm.

Inget av dem passar med halm tyvärr, om du inte trycker in t ex lucern med.

Det som talar för ettan är lägre MJ, det som talar för tvåan är inget rajgräs.

Om ettan är mer praktiskt och billigare, så ta ettan och laka ur socker? Idealiskt blir ju antagligen inget av dem.

Jag gav ju fångis silage med 100% rajgräs, utan att veta att det fanns nackdelar. Inte ett enda anfall ironiskt nog. Fri tillgång. Jag har funderat en del i efterhand hur i hela friden det eg gick till, men skulle tro att silaeringsprocesen (så himla blött var det dock inte, 55% kanske) förbrukade en hel del fruktan och det därför gick bra?

Jag hade valt bort höet med rajgräs. Inte för att jag VET att rajgräs är farligt, men det finns ju indikationer att det kanske är så. Är dessutom andelen rajgräs störst, hade jag nog dragit öronen åt mig... Men, som sagt, det är inget jag vet säkert!

Vem har pratat om att karva?

Ang röta så har jag svarat dig, och du har svarat på mitt svar, ang varför röta. Dvs nu ställer du återigen frågor du vet svaret på bara föra att kritisera. Prova kom med något konstruktivt istället, annars kan du om du glömt svaret gå tillbaka till det så slipper du undra.
Du kan inte lägga ihop bortskrapning av sulan o fixande i de skadade lamellerna= med att den "pulsar" o inte vill belasta?

Du kan inte lägga ihop bortskrapning av sulan o fixande i de skadade lamellerna= med att den "pulsar" o inte vill belasta?

Vem har pratat om fixande i skadade lameller?

Och nej, med tanke på att herrn blev av med den överblivna sulan igår, som själv stöttes bort, dvs hade han gått på annat än kuddmjukt underlag hade det varit borta långt innan. Inget som behövde verkas bort eller karvas bort eller liknande uttryck som indikerar krafttag, och har pulsat när buttan sattes ut två ggr INNAN detta. Buttan sattes in igen i samband med det.

Så nix, inget samband. Dessvärre.

Ultrashield mfl går ju inte in i blodet, så borde vara säkert.

Jag behandlar min (dock inte med US nu), med bensylbensoat, han har ju eksem, och alt är kli. Han var utan första veckorna efter fången, då han ju stod inne iaf liksom. Men de små knotten letade sig uppenbarligen in eftersom han började klia, så sen är han behandlad.

Fång och eksem på samma häst????
Marlene

Vem har pratat om fixande i skadade lameller?
Du! Bärranden- består av lameller. Där du har lyckats få röta.
Och nej, med tanke på att herrn blev av med den överblivna sulan igår, som själv stöttes bort, dvs hade han gått på annat än kuddmjukt underlag hade det varit borta långt innan. Inget som behövde verkas bort eller karvas bort eller liknande uttryck som indikerar krafttag, och har pulsat när buttan sattes ut två ggr INNAN detta. Buttan sattes in igen i samband med det.

Så nix, inget samband. Dessvärre.
Varför inte vänta o låta hovis göra jobbet när den dessutom normalt är så sulöm.:confused:

Om du vill lära dig mkt om fång så har en av världens mest kända fångforskare, C Pollitt, skrivit en mkt intressant rapport. Den går att ladda ner från den länkade sidan.

citat från en beskrivning av rapporten på sidan nedan
"The importance of this report is that it provides an overview of laminitis for horse owners, veterinarians and scientists. It describes the anatomy, physiology and ultrastructure of the horse’s foot to form a basis for understanding the complex pathology that underpins the disease. It describes the radiology of the horse’s foot and introduces the new technique of retrograde venography."

https://rirdc.infoservices.com.au/items/08-062

Ja jag vill lära mej så mkt om fång!!!!
Tack för länken!!!

Varför inte vänta o låta hovis göra jobbet när den dessutom normalt är så sulöm.:confused:

Den är normalt inte ett dugg sulöm på annat än grus och knöggel. Så du cyklar igen.

Och jag har inte 'gjort något jobb'. Jag kratsade hovarna, utan att ta i, försöka få bort eller liknande. Utan precis som jag gjort vareviga dag, dvs så löst som möjligt men så man får bort allt det som är intrampat. Och det överflödiga sulhornet föll bort (dvs det som skulle försvunnit utan att jag ens sett det om han rört sig). Under är fin, frisk, hård sula. I trakterna sitter det där 'överflödiga' kvar dock.

Så, exakt vad är det du har problem med, förutom att du försöker vrida det åt alla möjliga håll och kanter för att hitta något att kritisera?

Du har gjort en höna av en fjäder och dragit enorma växlar på att jag skrev "ffa när man tog bort överflödshornet på sulan, som normalt skulle slitits bort", och fått det till diverse mer eller mindre kraftkrävande ingrepp i form av karvning och grävning osv. Dvs, utan att fråga, så förutsätta att 'tog bort' minsann innebär att det verkats/karvats/gått in för att kratsa bort det etc.

Och hade du läst hade du sett att puls etc dels kom förra gången, och den här gången även då kom innan.

Så, vad far du efter EGENTLIGEN? Vad vill du veta - just nu yrar du, vrider och ställer frågor du vet svaret på samt kommer med påståenden du också vet svaret på?

En normal häst klarar av grusvägar barfota- din motivering till att inte röra på den innan den blev sjuk.

Varför tror du att hästen bygger på sin sula? Det hjälper hästen att inte behöva bara stå på hovväggen. Är den ens tvärtåad?

Ja jag fattar inte varför du ska hålla på alls med de sjuka hovarna. Att bara ta bort ev. bajs räcker.

Ja jag blir såhär orolig när det börjar barka iväg igen för en ny unghäst.

Vilken klinik säger att du ska börja med butta igen bara för att den får puls igen? Sen att du nu senaste gången la till att den inte ville hålla upp ena hoven- konstigt. Den hade ingen rotation, så vid normal omvårdnad borde den snart vara helt OK.

Nej jag tycker inte att du sköter allt optimalt.
Du kanske vill ha en ny ponny- verkar som det. Tanken har ju slagit dig för länge sedan.

Varför tror du att hästen bygger på sin sula? Det hjälper hästen att inte behöva bara stå på hovväggen. Är den ens tvärtåad?

Han bygger inte på sula, han sliter inte bort det, vad säger man, 'avstötta' döda/gamla sulhornet eftersom han tillbringar all sin tid på mjukt underlag.

Man kan se exakt samma sak under en sulad häst för övrigt.

Ja jag fattar inte varför du ska hålla på alls med de sjuka hovarna. Att bara ta bort ev. bajs räcker.

Det är det jag gör, jag kratsar dem. Dvs tar bort det som sitter intrampat där. Vilken är en blandning av bajs, strö och kiss. Eftersom han dels klampar runt, och dels gräver.

Sen har jag behandlat rötan med thrush buster, vilket fått den att avstanna. Men jag tänker inte sluta kratsa hovarna så den får fritt spelrum.

Vilken klinik säger att du ska börja med butta igen bara för att den får puls igen? Sen att du nu senaste gången la till att den inte ville hålla upp ena hoven- konstigt. Den hade ingen rotation, så vid normal omvårdnad borde den snart vara helt OK.

Nej, dne hade ingen rotation. Om den har det nu får jag reda på om en vecka. VF har sen dag ett varit sämst, även om de andra hovarna inte var långt efter inledningsvis. han ville inte lyfta NÅGON fot alls i början, oavsett. VF var sämst även på metacambehandling på kliniken, och har hela tiden varit 'sämst', även om det nu två sista buttaomgångarna varit symptomfritt runt om på butta.

Och ja la inte till något, läs igen. Samma inlägg som jag skrev att 'nu satte jag in butta igen', skrev jag att han inte ville lyfta HF utan övertalning.

Citerat ur det inlägget. Du valde att bara citera del av det:
För att återgå lite mer till fång, så satte jag tillbaka buttan ikväll, han ville inte lyfta HF åt mig utan övertalning idag, och pulsen dunkar än.

Så, vad var tillagt tyckte du?

Alltså, frågan är fortfarande - vad är det EGENTLIGEN du vill, då du frågar saker du redan fått svaret på, har svaret på och VET svaret på?

Vad du tycker, vet du, helt ärligt - berör mig inte. Vad du tror är din ensak, men gör något mer konstruktivt av det än älta samma tröttsamma trams om och om igen? Eller för den delen tig still. Vilket som går bra för mig.

Är du 'orolig' för ponnyn, så slå en pling till Länsstyrelsen och be att få tala med länsveterinären vet jag? (Så du slipper leta, Henrik Ericsson, länsveterinär, Länsstyrelsen Uppsala län, tfn 018-19 53 24, 070-203 38 51)

Jag har haft tålamod länge, men nu har jag ledsnat. Du vill en enda sak - hacka. Du skiter fullkomligt i ponnyn, du skiter fullkomligt i att ens bry dig om svaren du får på frågorna. Går svaren inte hacka på vrider du dem, eller släpper dem och hackar på något annat. Så, kläm ur dig vad du egentligen vill - förutom hacka?

En normal häst klarar av grusvägar barfota

Det tycker jag var ett väldigt märkligt påstående! Min häst har, innan fången, varit helt "normal" men med relativt tunna sulor (enligt förra hovis). Hon har ALDRIG trivts på grusvägar, och ömmar rejält när hon trampar på vassa stenar. Var det inte din häst som inte heller klarade sig utan skor i normala fall? Jag tycker att du har skrivit det ett par gånger i dina svar till mig angående barfota eller sjukbeslag vid fång.

Men, jisses, det är väl klart att man kratsar hovarna på en fånghäst också. Det som stöts bort och är löst måste väl bort?

Fång är, som du väl borde veta, komplicerat. Det går inte alltid som på räls med alla hästar och ponnyer. Vi fick hålla på och testa länge innan vi lyckades häva shettisens akuta stadium. Vi kan inte heller alla åka till Strömsholms djursjukhus och få våra hästar behandlade där av deras veterinärer och hovslagare. Jag, t.ex, har väl en 40-50 mil dit. Inte kommer jag att transportera mina hästar dit för att få behandling. Det FINNS bra veterinärer och hovslagare på andra håll i Sverige också!

Senast ändrad:

Varför är det 'extra spännande'? =) Det är mer extra olyckligt tycker jag :devil: Men det finns ju ingenting som så att säga gör det unikt, en eksemhäst löper lika stor/liten risk att få fång som en utan eksem så att säga. Det är ju två helt olika mekanismer. Även om jag vet att du anser att eksem kommer från magen. Och nej där håller jag inte med, däremot anser jag att en magtarmstörning kan förvärra eksem t ex (även om jag aldrig märkt av det själv).

Men finns ju tyvärr ganska gott om hästar, eller ponnyer ffa, med både eksem och fång. Med tillhörande stackars ägare.

Ponnyns eksem är illa nog tycker jag som lider med honom, men det är att betrakta som lindrigt rent veterinärmedicinskt btw.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 620
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar