Sv: Fångtråd del 3
Min shettis hade dubbelsula som verkades bort. Under den hittades bl.a. en trolig utläkt hovböld.
Min shettis hade dubbelsula som verkades bort. Under den hittades bl.a. en trolig utläkt hovböld.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänk på hästens mage
Nejdå, tar det inte personligt. Fast fbl har (tyvärr) inte fri tillgång på strå. Betar gör han, det gjorde den lilla med, men från mitten på förra säsongen med munkorg, och from i år med både munkorg och sämre bete.
Men jag tror absolut att fbl är mindre känslig rakt av (hey, han har överlevt många års 'galoppfoderstat', han är nog immun mot stärkelse *s*) än ponnyn. Men jag tror det mer sitter i generna och inte i ngn ev brist hos den ena men inte den andra.
Men det förklarar fortfarande inte (och det går nog inte finna en förklaring till heller, men fascinerar) varför ponnyn producerar mer träck fast det borde vara tvärtom. Och jag sett samma fenomen på andra svårfödda vs lättfödda, dvs inte bara de här två, även om de här två har de mest 'extrema' skillnaderna mellan sig - å andra sidan ÄR de extremerna. Fbl är det mest svårfödda jag haft, ponnyn det mest lättfödda (i modern tid, sen jag begrep mig på värdet av analysera och räkna..)
Hör med veterinären om det okej att tillsätta salt i maten. Jag ger min haflinger en matsked per dag.
Det beror väl på individen? Mina hästar har varit helt normala i magen, även shettisen som stod på butta länge.
Saltsten tas bort i det akuta läget. Haflingern okynnesäter det mesta. Det känns därför bättre att ge henne den dagliga dosen i stället för att hon äter upp en saltsten på ett par dagar...
Gener är sammansatta proteiner mkt mkt lätt förklarat.
Inte vet jag som skiljer sej mellan proteiner som hästen äter och de proteiner som hästen bygger sina genetiska celler av....
Inte så insatt i just den biten.....
Marlene
säger inget om att ta bort den i akut läge.
Marlene
De proteiner som hästen och alla andra djur får i sig när de äter är uppbyggda av aminosyror. Det finns ung 20 st olika aminosyror. När hästen äter bryts proteinerna först ner till aminosyror och sedan sätts dessa aminosyror ihop till nya proteiner. Det finns massor, massor av olika proteiner i kroppen.
Generna däremot är inte uppbyggda av proteiner. Däremot innehåller de information om hur alla de olika proteinerna ska byggas.
Vaför skulle det vara olika för ex hästar, om man nu ex utgår från Usa forskning på svenska hästar. Om man nu inte vet skillnaderna och kan läsa forsknings rapporterna utifrån detta.
Marlene