Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Ja men NÄR verkades den bort?
Inte under fortsatt buttabehandling- den akuta tiden förmodar jag.

Den var väl oxå dålig länge:confused:

Att de får blödningar i sulan är inget ovanligt.
en hård tjock sula ger stabilitet åt hovbenet o avlastar lamellerna- medan det läker.

Senast ändrad:

Ja du, när verkades den bort? Andra gången hos hovis i Kristianstad, tror jag. Det var den 15/4. Ja, hon var dålig länge men "vände" när kosten ändrades (hö-blötläggning + Happy Hoof).

O den insjuknade...

Skönt att fodret hjälpte.
Ska du fortsätta med blötläggning eller hitta annat hö till vintern?

Jag har vanan inne att blaska för min fd "hosthäst"(innan det fanns hösilage) Har fått händerna helt förstörda:crazy: men kommer att blötlägga silaget oxå.

Tänk på hästens mage

Ja undrar hur dessa magar mår, jag säger inte att det är fel att ge medicin, men undra hur magarna mår.

NSAID preparat är ju rätt intressant att läsa om, stor i en tindning om vet larm, att hästar kank bli mkt sjuk av desse, artikeln var iof islandshäst inriktad.

Marlene

Nejdå, tar det inte personligt. Fast fbl har (tyvärr) inte fri tillgång på strå. Betar gör han, det gjorde den lilla med, men från mitten på förra säsongen med munkorg, och from i år med både munkorg och sämre bete.

Men jag tror absolut att fbl är mindre känslig rakt av (hey, han har överlevt många års 'galoppfoderstat', han är nog immun mot stärkelse *s*) än ponnyn. Men jag tror det mer sitter i generna och inte i ngn ev brist hos den ena men inte den andra.

Men det förklarar fortfarande inte (och det går nog inte finna en förklaring till heller, men fascinerar) varför ponnyn producerar mer träck fast det borde vara tvärtom. Och jag sett samma fenomen på andra svårfödda vs lättfödda, dvs inte bara de här två, även om de här två har de mest 'extrema' skillnaderna mellan sig - å andra sidan ÄR de extremerna. Fbl är det mest svårfödda jag haft, ponnyn det mest lättfödda (i modern tid, sen jag begrep mig på värdet av analysera och räkna..)

Då missuppfattade jag nått av dina tidigare inlägg, fick för mej att fbl:et gick på fritt grovfoder.

Gener är sammansatta proteiner mkt mkt lätt förklarat.
Inte vet jag som skiljer sej mellan proteiner som hästen äter och de proteiner som hästen bygger sina genetiska celler av....
Inte så insatt i just den biten.....

Marlene

Har köpt beställt nytt hö, men fortsätter antagligen att blötlägga eftersom jag aldrig kommer att veta om det behövs...:crazy:

Det beror väl på individen? Mina hästar har varit helt normala i magen, även shettisen som stod på butta länge.

Saltsten tas bort i det akuta läget. Haflingern okynnesäter det mesta. Det känns därför bättre att ge henne den dagliga dosen i stället för att hon äter upp en saltsten på ett par dagar...

Saltsten tas bort i det akuta läget. Haflingern okynnesäter det mesta. Det känns därför bättre att ge henne den dagliga dosen i stället för att hon äter upp en saltsten på ett par dagar...

Natrium och kalium, kan stjäla varandras platser i kroppen. Har en häst kalium brist kan den äta fmk saltsten. Kalium har med bla vätskebalansen i kroppen att göra.

Säger inte att det är så.

En frisk häst, så skulle jag inte bry mej, men är den sjuk, kan ju detta vara en grej i helhets tänkandet, för att hitta orsaken till sjkd.
säger inget om att ta bort den i akut läge.

Marlene

Gener är sammansatta proteiner mkt mkt lätt förklarat.
Inte vet jag som skiljer sej mellan proteiner som hästen äter och de proteiner som hästen bygger sina genetiska celler av....
Inte så insatt i just den biten.....

Marlene

De proteiner som hästen och alla andra djur får i sig när de äter är uppbyggda av aminosyror. Det finns ung 20 st olika aminosyror. När hästen äter bryts proteinerna först ner till aminosyror och sedan sätts dessa aminosyror ihop till nya proteiner. Det finns massor, massor av olika proteiner i kroppen.

Generna däremot är inte uppbyggda av proteiner. Däremot innehåller de information om hur alla de olika proteinerna ska byggas.

jo, din beskrivning om gener, proteiner stämmer.

Men kosten spelar in, folksjukdommarna i alla världens land är olika beroende på matvanor.

Vaför skulle det vara olika för ex hästar, om man nu ex utgår från Usa forskning på svenska hästar. Om man nu inte vet skillnaderna och kan läsa forsknings rapporterna utifrån detta.

Marlene

De proteiner som hästen och alla andra djur får i sig när de äter är uppbyggda av aminosyror. Det finns ung 20 st olika aminosyror. När hästen äter bryts proteinerna först ner till aminosyror och sedan sätts dessa aminosyror ihop till nya proteiner. Det finns massor, massor av olika proteiner i kroppen.

Generna däremot är inte uppbyggda av proteiner. Däremot innehåller de information om hur alla de olika proteinerna ska byggas.

vad orsakar att kroppen bygger fel proteiner för utom ex virus, som går in och kodar om?

Vaför skulle det vara olika för ex hästar, om man nu ex utgår från Usa forskning på svenska hästar. Om man nu inte vet skillnaderna och kan läsa forsknings rapporterna utifrån detta.

Marlene

Jag förstår inte alls vad du menar. Vad är det som är olika? Och vilka skillnader måste man veta?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 620
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar