Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Min shettis har alltid varit en riktig segis, men inte nu längre. Med kostbytet blev det en helt annan glimt i ögonen, och hon är den som drar igång busrundor i hagen nu också (till mattes skräckblandade förtjusning:crazy:). Dessutom HOPPADE hon ju ut ur hagen när vi släppte dem för första gången i grushagen. Sjuttio centimeter för en shettis på 90 cm som annars ALDRIG hoppar, det var inte dåligt. Hon har alltså blivit väldigt pigg och ettrig!

Haflingern har hela tiden varit en pigg och framåt häst. Hon älskar att springa och hoppa bara för springandets och hoppandets skull, så att säga, och "piper" gärna av förtjusning när hon får busa :)!

Vet inte om det säger något heller, men shettisen har verkligen genomgått en förändring i både temperament och fysik!

Fast nu förutsätter hela ditt resonemang en störd flora helt utan yttre tecken, och som förblir störd trots korrekt utfodring där behoven täcks och allt är i balans. Börjar bli väl teoretiskt då. Men om så är, så är det ju helt omöjligt fodra bort det utan att veta vad som saknas/felas. Vilket är rätt omöjligt då inget märks utåt i ditt ex. Blir moment 22?

Man kan ju aldrig vara säker att det i realiteten blir så bra som man tror. En häst kan ha sämre upptag av X än en annan häst exvis. Utan att man vet. Men räknar ju alltid kallt med att hästen har normalupptag.

Och som bonus ändrar sig forskarna hux flux. 'Nyss' ökades behovet av kalk och fosfor ganska kraftigt för växande unghästar, och ersatte det som används i decennier.. Och idag diskuterar man kring om inte maxgivan för stärkelse är för hög, dvs om den norm och riktlinje som gällt länge länge inte ska ändras..

Precis som man typ femtioelva gånger ändrat rönen ang vad som utlöser fång och inte..

Det är inte lätt att vara hästägare då.

Fast VARFÖR i sådana fall, om man ska gå på den teorin?

De äter samma grovfoder. Ponnyn ser inte stärkelse från kraftfoder på bild. FUllblodet äter mycket stärkelsetika kraftfoder. Han har ätit ett majsbaserat kraftfoder (majs är värre än havre vad gäller stärkelse) samt korn (= massa stärkelse).

Så ska någon få en störd tarmflora vore det fullblodet.

som jag har fattat det kan majs och korn inte spjälkas så bra i en hästmage, det blir mest ett jobb för hästen att transportera det genom kroppen, onödigt arb. Det kan väl till viss del tas upp, men sen blir det slagg, avfall, outnyttjad ja vad man än väljer att kalla det.
Mår hästen bra och får alla byggstenar genom grovfoder, spelar kanske inte det extra arbetet nån roll.

spånar fortfarande......

Fast nu har du tappat spåret. Det förklarar inte varför ponnyn producerar mer träck än fullblodet.

Fullblodet klarar ju uppenbarligen utmärkt väl att spjälka och 'ta hand om' den stärkelse han får. Och han får ju kraftfoder just för att behoven INTE täcks genom grovfodret.

Medan ponnyn får hela sitt behov (och lite till) från grovfoder, och äter enbart grovfoder (och en liten slattbetfor att blanda mineraler och vitaminer i)

Jag vet inte heller. Men jag kan nog tycka att min ponny är piggare nu. eftersom hon har bantat en del så borde IR ha minskat=
Jag är egentligen ute efter om man skulle kunna använda detta som ngn sorts "mått" eller varningssignal på IR. Inte särskilt vetenskapligt kanske utan mer som ngt för sin egen skull.

Mmm, det borde ju gå att använda som det, du har inte planerat att ta ett nytt prov, eller är det för tidigt?

Hmm, lillen piggare.. eh..hrm.. jag vet inte jag..får man ångra sig då? ;)

Fast nu förutsätter hela ditt resonemang en störd flora helt utan yttre tecken, och som förblir störd trots korrekt utfodring där behoven täcks och allt är i balans. Börjar bli väl teoretiskt då. Men om så är, så är det ju helt omöjligt fodra bort det utan att veta vad som saknas/felas. Vilket är rätt omöjligt då inget märks utåt i ditt ex. Blir moment 22?

Man kan ju aldrig vara säker att det i realiteten blir så bra som man tror. En häst kan ha sämre upptag av X än en annan häst exvis. Utan att man vet. Men räknar ju alltid kallt med att hästen har normalupptag.

Och som bonus ändrar sig forskarna hux flux. 'Nyss' ökades behovet av kalk och fosfor ganska kraftigt för växande unghästar, och ersatte det som används i decennier.. Och idag diskuterar man kring om inte maxgivan för stärkelse är för hög, dvs om den norm och riktlinje som gällt länge länge inte ska ändras..

Precis som man typ femtioelva gånger ändrat rönen ang vad som utlöser fång och inte..

Det är inte lätt att vara hästägare då.

Det är väl här man som hästägare får titta på hästen, helhets tänka.
Svårt att förklara, men har man hästen hemma på gården och hanterar och ser den dagligen kanske man har lättare för att se allt ur ett helhets perspektiv....

Vi tänker olika, i teorin har du helt rätt, frågan är ju om det verkligen är så, rent praktiskt.
Fast det är ju inte lönt att diskutera det.

Marlene

Det är väl här man som hästägare får titta på hästen, helhets tänka.
Svårt att förklara, men har man hästen hemma på gården och hanterar och ser den dagligen kanske man har lättare för att se allt ur ett helhets perspektiv....

Javisst. Iofs kan hästar luras, många brister syns inte för det är akut etc.

Men om vi ska fortsätta på din teori, så ponnyn visar ju inte minsta lilla symptom på störd flora någonstans - sålänge han inte får för lite TS då.

Han är blank, fin, musklad - och tyvärr tjock men det är för han får mer kalorier än han behöver.

Han har fina, hårda hovar, rena torra ben och leder osv. Träcket är normalt, han har ingen mask etc.

Det jag menade med att när det inte för ögat går att se minsta tecken på att som du säger 'floran är störd'.

Båda dina hästar mår säkert super. låt säga att fullblodet går på bete just för han kan, han lagrar nyttiga mineraler ovh vitminer, byggstenar.
Så det extra korn/majs jobbet gör inget. För han får fri tillgång på grovfodret.
han har bra balans i magen.

låt oss säga att ponnyn får mindre bete, beräknad foderstat, men pga beräknade foderstaten mår han bra trots en ev brist, som då skulle göra Ph värdes sänkningen, som i sin tur ej spjälkar cellulosan, som i sin tur ger mer avf än ex fullblodet.

Spånar bara, ta det inte personligt!

Marlene

Nejdå, tar det inte personligt. Fast fbl har (tyvärr) inte fri tillgång på strå. Betar gör han, det gjorde den lilla med, men från mitten på förra säsongen med munkorg, och from i år med både munkorg och sämre bete.

Men jag tror absolut att fbl är mindre känslig rakt av (hey, han har överlevt många års 'galoppfoderstat', han är nog immun mot stärkelse *s*) än ponnyn. Men jag tror det mer sitter i generna och inte i ngn ev brist hos den ena men inte den andra.

Men det förklarar fortfarande inte (och det går nog inte finna en förklaring till heller, men fascinerar) varför ponnyn producerar mer träck fast det borde vara tvärtom. Och jag sett samma fenomen på andra svårfödda vs lättfödda, dvs inte bara de här två, även om de här två har de mest 'extrema' skillnaderna mellan sig - å andra sidan ÄR de extremerna. Fbl är det mest svårfödda jag haft, ponnyn det mest lättfödda (i modern tid, sen jag begrep mig på värdet av analysera och räkna..)

För att återgå lite mer till fång, så satte jag tillbaka buttan ikväll, han ville inte lyfta HF åt mig utan övertalning idag, och pulsen dunkar än.

Dock så diskuterades hovtillväxt, och hans hovar typ tycktes slutat växa iom fånganfallet. De har dock tagit sig igen, och ffa när man tog bort överflödshornet på sulan, som normalt skulle slitits bort så fanns/finns det gott att ta om. Velar om jag ska tindra med ögonen och be hovis verka honom på tisdag (det är dags då, men jag bokade av den då ju klinikhovis ska kika på honom en vecka senare), eller om jag ska blunda och vänta så klinikhovis får göra det precis som han tycker och vill? Lutar åt det senaste.

Och nu hoppas jag vi närmar oss ljuset i tunneln med, tiden har flugit iväg och det är bara dryga veckan till ÅB.

Så du sätter in buttan på eget bevåg bara för att den "pulsar". för andra gången eller?

Var detta din tredje fånghäst?

Ärligt talat blir jag brydd när du är så otroligt kunnig på både fång o bantning o ändå misslyckas så kapitalt med båda. Vadan detta:crazy:

Och som vanligt har du inte kommit ihåg hälften av det du läst.

DISTRIKTSVETERINÄREN, som jag talade med FÖRRA gången jag provade sätta ut buttan och han inom ett dygn fick puls igen, som ökade, REKOMMENDERADE då att buttan skulle dit igen, och inte prova ta bort förrän han varit symptomfri i 5 - 6 dagar. Sen prova ta bort. Om han IGEN fick ÖKADE symptom då, så sätt in butta igen och ge fram tills återbesöket på kliniken.

KLINIKVETERINÄREN som bums bytte metacam mot annat vid klinikbesöket, då han inte var tillräckligt bra på metacam - med samma symptom som nu, rekommenderade samma sak redan då - han ska ha NSAID tills han är symptomfri. Då provar man sätta ut. Om symptomen ökar då - sätt in igen. Ring om receptet behöver förnyas.

Så nej, jag gör det inte efter eget huvud.

Du borde vid det här laget veta att det inte är pulsen som är det viktiga.
Då skulle de flesta fånghästarna käka butta i många månader.
Tänk på hästens mage

Han är helt pulsfri på butta. Buttan sätts ut återkommer pulsen inom ett halvt dygn, inom ett dygn verkligen dunkar den. Det är just det att man får en försämring som är oroande.

Förra svängen var det ju order sätta in direkt, den här gången väntade vi lite för att se var det tog vägen. Om han 'bara' skulle få dunkande puls, eller blir sämre i övrigt med.

½ dygn efter började pulsen komma i fram. Dock så pigg och glad och bockade ju i boxen. Ett dygn efter butta dunkade pulsen fram, sen har den kommit tillbaka bak med, och han är stasad i kärlen fram.

När det 'toppades' med att han är mer öm igen - dvs inte ville lyfta HF (belasta VF) utan övertalning, så var det inget snack om saken - det blir en försämring utan buttan och den måste tillbaka. Tyvärr =/

Jag skulle gärna slippa dem, dels för magen, dels för det oroar mig enormt att han så långt efter anfallet blir sämre när han inte medicineras - och för att jag hålle rpå att bli totalt ruinerad på butta =/

Däremot, lite positivt i kråksången är att vi kunnat gå ner i dos, det hjälper ju förhoppningsvis magen lite iaf, även om idealet vore ingen butta. Magen har sen förra 'darret' varit fin dock, peppar peppar. Bara hoppas det håller i sig en sväng till.

.... KL ....
här står man inför årets hököp och velar igen "suck",har en fångis ,lättfödd + hans 25 åriga mamma också lättfödd hemma.
har hittat ekologiskt hö med delvis insådd timotej ;ängsvingel och inget rajgräs.
finns 2 olika att välja på ,vilken tycker ni jag ska satsa på ?
nr 1 70 smrp /8,5
nr 2 37 smrp / 8,5
tacksam för svar ...

Jag skulle inte välja något av det med lättfödd, blir så trixigt med hö iom MJ/kg foder.

Men av de där två UTAN TVEKAN det med det högre proteinvärdet. Du får bara större problem om du har proteinbrist och måste ge kraftfoder - vilket blir fallet med det med lägre protein.

Det med högt protein kan du ge halm till, utan problem. Dvs ersätta del av högivan med halm (om de äter det?), få ner MJ men utan att få proteinunderskott.

Det med lägre protein kommer du behöva byta ut hö mot lucern för att få upp proteinet till behovet.

Mmm, det borde ju gå att använda som det, du har inte planerat att ta ett nytt prov, eller är det för tidigt?

Hmm, lillen piggare.. eh..hrm.. jag vet inte jag..får man ångra sig då? ;)

Det var så krångligt att få till ngn form av provtagning så jag tänker nog vänta till innan nästa sommar, knasigt resonerat kanske. Men jag tänker fortsätta behandla henne som en IR häst och sedan förhoppningsvis våga låta henne gå mer på gräs nästa säsong. Det borde vara först då det är riktigt intressant att veta. Man kan ju hoppas att provtagningen är lite vanligare då även här i skåne.

Hejsan.

För fem veckor sen cirka fick min haflingertjej ett fånganfall o låg ända tills vet kom och vi fick upp henne.
Svarade snabbt och bra på behandling och var på atg klinik för två veckor sen , liten hovbenssänkning v.fram dock ingenting på de andra.
Ska på återbesök sista augusti för att kolla henne igen!
Just nu går hon på en 6*4 meters hage med spån i.
Hon har ett hus med en liten utbygghage på , fick inge gräs!
Vi har sedan tidigare en fångponny som måste gå på jordbacke.
Fick rådet av vet på atg att anlysera mitt hö.
Tjejen behövde banta lite granna kan man säga!
Hon väger idag cirka 540 kg .
Detta p.g.a att hon blev tvungen till att stå ett år och hade henne utlånad då.

Hon dricker dåligt från o till , saltbrist misstänker ja.
Men problemet är ju att fånghästar inte ska ha salt.
Jag är helt grön på de här området!

För att återgå lite mer till fång, så satte jag tillbaka buttan ikväll, han ville inte lyfta HF åt mig utan övertalning idag, och pulsen dunkar än.

Dock så diskuterades hovtillväxt, och hans hovar typ tycktes slutat växa iom fånganfallet. De har dock tagit sig igen, och ffa när man tog bort överflödshornet på sulan, som normalt skulle slitits bort så fanns/finns det gott att ta om. Velar om jag ska tindra med ögonen och be hovis verka honom på tisdag (det är dags då, men jag bokade av den då ju klinikhovis ska kika på honom en vecka senare), eller om jag ska blunda och vänta så klinikhovis får göra det precis som han tycker och vill? Lutar åt det senaste.

Och nu hoppas jag vi närmar oss ljuset i tunneln med, tiden har flugit iväg och det är bara dryga veckan till ÅB.
Vem tog bort det?

Det är en synvilla att hoven inte växer för att en akut sjuk fånghäst bygger på sulan- av en anledning. I normala fall ska det tas bort, men inte på en fånghäst. Det fyller upp hoven som en massa o avlastar hovväggen.

Man ska alltså inte röra sulan ens med kratsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 620
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd